node/33156

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Το κοβάλτιο στο επίκεντρο ευρωπαϊκής έκθεσης

Σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η παγκόσμια ζήτηση κοβαλτίου θα μπορούσε να τριπλασιαστεί στην επόμενη δεκαετία, παρά την άφιξη νέων χημικών ουσιών για τη μείωση της χρήσης του.

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα ξεμείνει από κοβάλτιο; Ενώ όλοι οι κατασκευαστές εργάζονται σκληρά για να προωθήσουν τον νέο ηλεκτρικό πρόγραμμά τους, ευρωπαϊκή έκθεση προσπαθεί να μετρήσει τις επιπτώσεις της ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης στους πολύτιμους παγκόσμιους πόρους αυτού του στοιχείου.

Αν και σήμερα η ηλεκτροκίνηση αντιπροσωπεύει μόνο το 9% της παγκόσμιας ζήτησης κοβαλτίου, το μερίδιο των EV αναμένεται να αυξηθεί εκθετικά τα επόμενα χρόνια. Ανάλογα με τη χωρητικότητα της μπαταρίας τους, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρειάζονται κατά μέσο όρο από 5,5 kg κοβαλτίου για μια μπαταρία 40kWh έως 11 kg για μια με ενεργειακή πυκνότητα 90kWh.
cobalt

Από τη στιγμή που προβλέπεται να κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο μέχρι το 2030 περίπου 130 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Ευρώπη υπολογίζει την ανάγκη για κοβάλτιο στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ανάμεσα στα 1,6 με 2,1 εκατ. τόνους. Εκτίμηση που ανεβάζει την ετήσια ανάγκη από 6.650 τόνους που ήταν το 2017 σε 300.000 έως 400.000 τόνους ετησίως μέχρι το 2030. Μόνο στην Ευρώπη, η αντίστοιχη ζήτηση θα φτάσει μεταξύ 40 και 120 χιλιάδες τόνους.

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή έκθεση, ο κίνδυνος έλλειψης θα αρχίσει να υφίσταται από το 2025. Εκείνη τη χρονιά, η παγκόσμια κατανάλωση θα μπορούσε να φτάσει τους 203.000 τόνους για μια προβλεπόμενη παραγωγή 196.000 τόνων. Μια αυξανόμενη ανισορροπία που προκαλεί φόβους για περαιτέρω άνοδο των τιμών τα επόμενα χρόνια. «Η τιμή του κοβαλτίου έχει τριπλασιαστεί ήδη μεταξύ 2016 και 2018. Μια νέα κλιμάκωση θα μπορούσε να επηρεάσει την τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων», προειδοποιεί το έγγραφο.

cobalt

Νέες δυνατότητες εξόρυξης
Σήμερα, η αγορά κοβαλτίου είναι κυρίως στα χέρια δύο χωρών. Η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, όπου η Διεθνής Αμνηστία έχει ήδη σημάνει συναγερμό σχετικά με τη δυνητική εκμετάλλευση παιδιών για εξόρυξη, αντιπροσωπεύει μόνη της περισσότερο από το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής, ενώ η Κίνα παράγει κοντά στο ήμισυ του εξευγενισμένου κοβαλτίου. Ωστόσο, η σημερινή κατάσταση αναμένεται να αλλάξει κατά την επόμενη δεκαετία. «Τα τρέχοντα ερευνητικά έργα θα προσθέσουν νέους προμηθευτές και θα διαφοροποιήσουν την αγορά», αναφέρει η έκθεση.

Στην Ευρώπη εντοπίστηκαν 239 κοιτάσματα κοβαλτίου. Ορισμένες χώρες όπως η Φινλανδία και η Σουηδία εκμεταλλεύονται ήδη το μετάλλευμα. Σήμερα, η ετήσια παραγωγή κοβαλτίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι περίπου 2.300 τόνοι ετησίως. Παραγωγή ανεπαρκής για να καλύψει τη ζήτηση που είναι σήμερα εννέα φορές υψηλότερη.
cobalt

Σε συνδυασμό με τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού τομέα ανακύκλωσης, η επιτάχυνση της εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων κοβαλτίου στην Ευρώπη θα μπορούσε να καλύψει περίπου το 15% της ζήτησης για τη Γηραιά Ήπειρο έως το 2030, αναφέρει η έκθεση της Επιτροπής. Ωστόσο, η Ευρώπη θα εξακολουθήσει να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές. Σε αυτό το πλαίσιο, οι συντάκτες της έκθεσης ζητούν «εδραίωση εμπορικών συμφωνιών» με χώρες όπως η Αυστραλία ή ο Καναδάς. Η Αυστραλία, όπου τα κοιτάσματα κοβαλτίου είναι σημαντικά, θα πρέπει να καταστεί η μεγαλύτερη παραγωγός, αντιπροσωπεύοντας το 14% της παγκόσμιας παραγωγής μέχρι το 2030.

Νέες τεχνολογίες προς ανάπτυξη
Αν και το κοβάλτιο παραμένει σήμερα ένα βασικό συστατικό των μπαταριών, θα μπορούσαν αντ’ αυτού να χρησιμοποιηθούν και άλλες χημικές ουσίες. Κάτι συνεπάγεται και τη μείωση της περιεκτικότητάς τους σε κοβάλτιο και την επεξεργασία υποκατάστατων μετάλλων, όπως το νικέλιο, το οποίο υπάρχει άφθονο.

Μια υποκατάσταση που θα μπορούσε να μειώσει την παγκόσμια ζήτηση κατά 30% έως το 2030, αλλά και πάλι δεν θα αρκεί για να καλυφθεί το χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.

node/39969

VW: Δωρεάν φόρτιση για τρία χρόνια στις ΗΠΑ σε όσους αγοράσουν το ID.4

Αύριο η επίσημη αποκάλυψη του πρώτου ηλεκτρικού SUV της VW. 

Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου 2020 | Θοδωρής Τσίκας Επικοινωνία

VW: Δωρεάν φόρτιση για τρία χρόνια στις ΗΠΑ σε όσους αγοράσουν το ID.4

Με την επίσημη αποκάλυψη του ηλεκτρικού SUV της VW, του ID.4 να είναι προγραμματισμένη για αύριο, η VW στις ΗΠΑ ξεκίνησε ήδη τις προωθητικές ενέργειες για να μεπι όσο πιο δυναμικά γίνεται στην αγορά. 
Έτσι ανακοίνωσε ότι όσοι αγοράσουν το ID.4 θα μπορούν να έχουν για τρία χρόνια δωρεάν φόρτιση στο δίκτυο ταχυφορτιστών της Electrify America.

Η ιδέα δεν γεννήθηκε από «λευκό χαρτί», καθώς κάτι αντίστοιχο είχε κάνει πριν από χρόνια και η Tesla. 
Το δίκτυο της Electrify America μετρά περίπου 2.000 ταχυφορτιστές, εγκατεστημένους σε 470 επιλεγμένα σημεία ανά τη χώρα, έτσι ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των κατόχων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. 
Στο πλαίσιο μάλιστα της επέκτασης του δικτύου, υπολογίζεται πως ως τον Δεκέμβριο του 2021 ο αριθμός των ταχυφορτιστών παρέχουν τη δυνατότητα φόρτισης έως και 350 kW), θα έχει ανέβει στους 3.000 και πλέον θα καλύπτονται 800 διαφορετικά σημεία.

Η ενέργεια αυτή της VW έρχεται και ως μέρος μιας συμφωνίας της εταιρείας με τις ΗΠΑ για να αντισταθμιστούν οι συνέπειες του dieselgate στην αμερικανική αγορά. Η  Electrify America έχει κάνει συμφωνίες και με άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων για να φορτίζουν τα ηελκτρικά τους μοντέλα. 

node/39967

Εσείς τι χρώμα θα αγοράζατε το αυτοκίνητό σας; [video]

Γιατί το λευκό και το μαύρο συγκεντρώνουν πάνω από το 50% των προτιμήσεων του κοινού.

Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου 2020 | Θοδωρής Τσίκας Επικοινωνία

Εσείς τι χρώμα θα αγοράζατε το αυτοκίνητό σας; [video]

Τα περισσότερα αυτοκίνητα είναι λευκά, μαύρα ή γκρι, αλλά έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί συμβαίνει αυτό; Το CNBC εξέτασε ποια είναι τα χρώματα που προτιμούν οι καταναλωτές και με βάση τα δεδομένα της BASF, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι για το 2019 το λευκό ήταν καθαρά ο νικητής με 39%, ακολουθούμενο από το μαύρο (16%), το γκρι (13%) και το ασήμι (10%).

Γιατί λοιπόν οι περισσότεροι καταναλωτές προτιμούν αυτά τα χρώματα; Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που παίζουν ρόλο, συμπεριλαμβανομένου του γεγονότος ότι το λευκό, το μαύρο, το γκρι και το ασήμι «ταιριάζουν με τα πάντα», αλλά κυρίως ότι είναι διαθέσιμα σχεδόν σε κάθε όχημα και μοντέλο. 

Ένας άλλος παράγοντας είναι ότι τα τέσσερα αυτά χρώματα θεωρούνται «κλασικά» και ως εκ τούτου κρατούν υψηλές τιμές μεταπώλησης σε σχέση με κάποια άλλα που θεωρούνται πιο εκκεντρικά.

Ένας άλλος λόγος που αποκαλύπτει η έρευνα, είναι πως σε πολλές ανά τον κόσμο αγορές οι πελάτες τείνουν να αγοράζουν τα οχήματά τους από τις παρτίδες που οι αντιπροσωπείες έχουν ως ετοιμοπαράδοτα, ενώ αν επιλέξουν κάποιο ειδικό χρώμα ή συνδυασμό χρωμάτων θα πρέπει να περιμένουν καιρό. 

Ωστόσο σε κάποιες κατηγορίες οχημάτων ο παραπάνω κανόνας δεν φαίνεται να ισχύει. Για παράδειγμα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται να υπερισχύει το μπλε χρώμα. Η αιτία πρέπει να αναζητηθεί στο γεγονός ότι αυτό ήταν το χρώμα που επέλεξαν οι περισσότερες εταιρείες για να λανσάρουν τα EV και έτσι το μπλε έγραψε πιο έντονα στο υποσυνείδητο του καταναλωτή. 

Το άσπρο και το ασημί επίσης είναι χρώματα που προτιμούν οι καταναλωτές της μεσαίας κατηγορίας οχημάτων, σε αντίθεση με το μαύρο ή το γκρι σκούρο που το προτιμούν όσοι ανεβαίνουν κατηγορία, μια που ειδικά το πρώτο θεωρείται ότι δίνει ένα επιπλέον κύρος στο αυτοκίνητο και κατ' επέκταση στον ιδιοκτήτη του. Ίσως και αυτός να είναι ο λόγος που Mercedes-Benz S-Class για παράδειγμα προσφέρει μια επιλογή μέσα από πολλαπλές αποχρώσεις του μαύρου.

Σύμφωνα με μια μελέτη που διεξήχθη από το iSeeCars, που εξέτασε 9,4 εκατομμύρια οχήματα στις ΗΠΑ πέρυσι, από το 2014 μέχρι και το 2018, το λευκό προηγείται στις επιλογές με 23,9%, ακολουθούμενο από το μαύρο με 23,2%.

Στην τρίτη θέση συναντάμε το γκρι με 15,5%, ακολουθούμενο από ασήμι, κόκκινο και μπλε, με 14,5%, 10,3% και 9,0% αντίστοιχα. 

Τα περίεργα και χτυπητά χρώματα όπως το πορτοκαλί μπορεί να είναι δημοφιλές μεταξύ εκείνων που αγοράζουν σπορ μοντέλα ή σούπερκαρ, αλλά αντιπροσωπεύει μόνο 0,4%, ενώ ένα άλλο 0,3% σε χρυσό, με το κίτρινο να βρίσκεται μόλις στο 0,2%.