node/41398

Η ΕΕ εξετάζει πλάνο για την κατάργηση των συμβατικών κινητήρων

Εννέα χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, συζητούν το ενδεχόμενο να οριστεί μία καταληκτική ημερομηνία για την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Η κίνηση αυτή παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς για πρώτη φορά επιχειρείται να τεθεί ένα σαφές χρονοδιάγραμμα, αναφορικά με τη μετάβαση από τα υγρά καύσιμα στην ηλεκτροκίνηση. Το όλο θέμα συζητήθηκε την Τετάρτη 10 Μαρτίου, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μετά από εισήγηση εννέα κρατών-μελών.

Επί κεφαλής αυτής της πρότασης βρίσκονται η Δανία με την Ολλανδία, ενώ συνυπογράφουν η Αυστρία, το Βέλγιο, η Ιρλανδία, η Λιθουανία, το Λουξεμβούργο, η Μάλτα και η Ελλάδα. Ζητούμενο, στην προκειμένη περίπτωση, είναι η ευθυγράμμιση των κλιματικών στόχων της ΕΕ με τον τομέα των μεταφορών.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τα αυτοκίνητα είναι υπεύθυνα για ένα ποσοστό της τάξης του 12% των συνολικών εκπομπών CO2, εντός της Ευρωπαϊκής επικράτειας. Το νούμερο αυτό ίσως να δείχνει μικρό, δεν παύει όμως να επιβαρύνει το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Πολύ δε περισσότερο, εάν αναλογιστεί κανείς πως οι ρύποι, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, παράγονται εντός του αστικού ιστού και όχι σε κάποια απομακρυσμένη από τον πληθυσμό περιοχή.

Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο Δανός υπουργός κλίματος, Dan Jorgensen, «θα πρέπει να επιταχύνουμε την πράσινη μετάβαση των οδικών μεταφορών και, ως νομοθέτες, να στέλνουμε σαφή μηνύματα σε κατασκευαστές αυτοκινήτων και σε καταναλωτές, σε ολόκληρη την ΕΕ».

Μεταξύ άλλων, η πρόταση ανέφερε πως καλό είναι να τροποποιηθεί η ισχύουσα νομοθεσία, ώστε να επιτρέπει στα κράτη-μέλη να αναλαμβάνουν και εθνική δράση, εφόσον επιθυμούν να θεσπίσουν πιο αυστηρά μέτρα ή να επιταχύνουν την όλη μετάβαση. Όλα αυτά έρχονται σε μία περίοδο όπου γίνονται αρκετές ζυμώσεις, καθώς τον προσεχή Ιούνιο θα ανακοινωθεί η νέα, αυστηρότερη πολιτική της ΕΕ, αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων.

Ενδεικτικά αναφέρουμε πως η Μεγάλη Βρετανία δεσμεύτηκε ήδη να απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων, από το 2030. Πέντε χρόνια νωρίτερα από την αρχική καταληκτική προθεσμία, του 2035. Αντίστοιχα, αρκετοί κατασκευαστές, όπως η Ford και η Volvo, έχουν ήδη θέσει το 2030 ως ορόσημο για την πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

[Πηγή: Reuters]