
CO₂: Ποιοι πέρασαν το τεστ του α' 6μήνου 2025 και ποιοι κλαίνε;
Παρά τις αυστηρές ευρωπαϊκές προδιαγραφές για τις εκπομπές CO₂, η αυτοκινητοβιομηχανία ξεπερνά ακόμα τα όρια. Κάποιες μάρκες δείχνουν ξεκάθαρη πρόοδο, ενώ άλλες παραμένουν πίσω ή μακράν πίσω -με εκπλήξεις.


Ανάλυση του International Council on Clean Transportation (ICCT) για τις εκπομπές CO₂ των νέων αυτοκινήτων δείχνει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία ξεπερνά κατά 9% τα ευρωπαϊκά όρια.
Πιο συγκεκριμένα, η μέση εκπομπή CO₂ για το πρώτο 6μηνο του 2025 ανήλθε σε 101 g/km, ενώ το ευρωπαϊκό όριο είναι 93 g/km. Ωστόσο, οι επιδόσεις διαφέρουν σημαντικά ανάμεσα στις μάρκες. Κάθε κατασκευαστής έχει έναν εξατομικευμένο στόχο, βάσει του μέσου βάρους των μοντέλων του. Επιπλέον, επιτρέπεται η δημιουργία «συμμαχιών» μεταξύ εταιρειών, ενώ κυρώσεις δεν θα επιβληθούν πριν ολοκληρωθεί η μέση τριετία 2025–2027.
Στην κούρσα του CO₂ δεν χωράνε καθυστερήσεις, η πράσινη μετάβαση δεν περιμένει κανέναν
Οι Γερμανοί: Από πρωτοπόροι έως «μέτριοι». Ο Όμιλος BMW ξεχωρίζει με 92 g CO₂/km, κυρίως χάρη στην ποικιλία του στόλου του, όπου τα ηλεκτρικά μοντέλα καλύπτουν το 25% των πωλήσεων και τα plug-in hybrid το 14%. Το σχήμα Mercedes-Benz–Volvo–Polestar βρίσκεται οριακά πάνω από το όριο, με 94 g CO₂/km, αλλά η επερχόμενη ηλεκτρική CLA ίσως αλλάξει την εικόνα. Ο όμιλος Volkswagen, παρά την ισχυρή παρουσία στην αγορά EV, υστερεί με 18% ηλεκτρικά και 9% plug-in hybrid στις συνολικές πωλήσεις -κυρίως λόγω της υψηλής ζήτησης για θερμικά μοντέλα όπως το Tiguan.
Renault και Stellantis: H πρόοδος δεν αρκεί. Το κοινό σχήμα Tesla–Stellantis–Toyota αποτυγχάνει να φτάσει τον στόχο, με μέσο όρο 101 g/km. Η Tesla δεν έχει αρκετό όγκο πωλήσεων στην Ευρώπη για να εξισορροπήσει τις υψηλότερες εκπομπές των άλλων.
Η Renault βρίσκεται στο 102 g CO₂/km. Παρά την πρόοδο στις ηλεκτρικές πωλήσεις, απέχει ακόμη από τον εξατομικευμένο της στόχο των 96 g/km.
Hyundai–Kia και Nissan: Το καλό, το μέτριο και το κακό Οι Hyundai και Kia τα πηγαίνουν αξιοπρεπώς με 96 και 99 g CO₂/km αντίστοιχα. Νέα μοντέλα όπως το Hyundai Inster και το επερχόμενο Kia EV2 αναμένεται να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο τα νούμερα. Αντιθέτως, η Nissan βρίσκεται στο κάτω μέρος της λίστας, με μέσο όρο 122 g CO₂/km, δείχνοντας ότι έχει αρκετό δρόμο να διανύσει προς την πλήρη μετάβαση.
Ευρωπαϊκή κατάταξη CO₂ - Πραγματικότητα και στόχοι | ||
---|---|---|
Εκπομπή CO₂ g/km | Στόχος CO₂ g/km | |
Μάρκες/σχήματα | Ιανουάριος-Ιούνιος 2025 | 2025-2027 |
BMW | 93 | 88 |
MΒ-Volvo-Polestar | 94 | 86 |
Kia | 96 | 93 |
Hyundai | 99 | 94 |
Tesla-Stellantis-Toyota | 101 | 95 |
Μέσος όρος | 101 | 93 |
Renault | 102 | 96 |
Volkswagen | 105 | 92 |
SAIC | 106 | 95 |
Nissan | 122 | 93 |