Βιοντίζελ, ανησυχία ΕΕ για αθέμιτο κινεζικό ανταγωνισμό

Βιοντίζελ, ανησυχία ΕΕ για αθέμιτο κινεζικό ανταγωνισμό

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έλαβε καταγγελία σύμφωνα με την οποία οι εισαγωγές βιοντίζελ από την Κίνα πωλούνται σε τεχνητά χαμηλές τιμές, προκαλώντας ζημιά στον ευρωπαϊκό τομέα.

Βιοντίζελ

Η ανακοίνωση για την έρευνα σχετικά με τις τιμές του βιοντίζελ, με αριθμό C/2023/1574 δημοσιεύθηκε στις 20 Δεκεμβρίου 2023 στο επίσημο περιοδικό της ΕΕ.

Αφορά δε, την έναρξη μιας διαδικασίας antidumping για καταγγελία υποβλήθηκε στις 7 Νοεμβρίου 2023 από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Παραγωγών Βιοντίζελ. Πρόκειται για το EBB (European Biodiesel Board) του οποίου η έδρα βρίσκεται στις Βρυξέλλες.

Οι Ευρωπαίοι παραγωγοί παρουσίασαν στοιχεία ότι το βιοντίζελ από την Κίνα φθάνει στην επικράτεια της ΕΕ με τεχνητά χαμηλές τιμές έναντι των οποίων δεν μπορούν να ανταγωνιστούν

Βιοντίζελ

Και όταν αναφερόμαστε στο «dumping» αναφερόμαστε σε πώληση με ζημία ή αλλιώς «αθέμιτος ανταγωνισμός». Μια πρακτική πώλησης προϊόντων κάτω από την κανονική τιμή της αγοράς ή σε τιμές κατώτερες του κόστους παραγωγής, που στόχο έχει την εξάλειψη του ανταγωνισμού και την κυριαρχία μιας επιχείρησης σε μια αγορά.

Η παραγωγή βιοντίζελ αντιπροσωπεύει έναν τομέα που απασχολεί περίπου 3.700 άτομα σε 18 χώρες-μέλη της ΕΕ. Ετησίως, η αγορά ανέρχεται σε 31 δισ. ευρώ στην περιοχή. Λαμβάνοντας πολύ σοβαρά υπόψη το αίτημα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι ξεκινά έρευνα. Εάν η καταγγελία αποδειχτεί βάσιμη, το ίδρυμα θα μπορούσε να επιβάλει μέτρα για την εξισορρόπηση του εμπορίου. Για παράδειγμα, εισαγωγικούς δασμούς.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η ΕΕ καθιστά σχεδόν αδύνατη τη χρήση e-fuel

Προς διευκρίνιση, πίσω από τον όρο «βιοντίζελ» ομαδοποιούνται προϊόντα που αποτελούνται από «μονοαλκυλεστέρες λιπαρών οξέων και/ή παραφινικών πετρελαιοειδών αερίου που λαμβάνονται με σύνθεση ή/και υδροεπεξεργασία, μη ορυκτής προέλευσης», τα οποία παρουσιάζονται σε καθαρή μορφή ή περιλαμβάνονται σε μείγμα.

Βιοντίζελ

Οι Ευρωπαίοι παραγωγοί παρουσίασαν στοιχεία ότι το βιοντίζελ από την Κίνα φθάνει στην επικράτεια της ΕΕ με τεχνητά χαμηλές τιμές έναντι των οποίων δεν μπορούν να ανταγωνιστούν. Πιο συγκεκριμένα, τα υπό εξέταση προϊόντα πωλούνται με τιμές παρόμοιες με αυτές που χρεώνονται στην κινεζική εγχώρια αγορά.

Πράγμα που αντίκειται στο άρθρο 2 (παράγραφος 6α, στοιχείο β) του Κανονισμού 2016/1036 σχετικά με την «άμυνα κατά των εισαγωγών που αποτελούν αντικείμενο ντάμπινγκ από τρίτες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Για να γίνει αυτό, τέθηκε σε προοπτική η κανονική αξία του βιοντίζελ που κατασκευάστηκε με βάση το κόστος παραγωγής και την τιμή του πρώην κινεζικού εργοστασίου όταν το προϊόν πωλείται για εξαγωγή στην ΕΕ.

Για να πάρετε μια ιδέα, το ηλεκτρικό BYD Seal κοστολογείται στην Ευρώπη περίπου στις 50.000 ευρώ, ενώ στην Κίνα διατίθεται στη μισή τιμή. Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές, όπως και οι παραγωγοί βιοντίζελ, θα είχαν επικοινωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εάν το BYD Seal εμφανιζόταν στις ευρωπαϊκές αντιπροσωπείες με τιμή 25.000 ευρώ.

Βιοντίζελ

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα στοιχεία που προσκόμισε η EBB είναι επαρκή για να ξεκινήσει έρευνα. Ήταν σε θέση να σημειώσει δε, ότι λόγω των τιμών που χρεώνουν οι Κινέζοι κατασκευαστές κατά την περίοδο από 1 Οκτωβρίου 2022 έως 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι ποσότητες που πουλήθηκαν από τον ευρωπαϊκό τομέα μειώθηκαν, όπως και το επίπεδο τιμών στην ΕΕ. Κάτι που θα προκαλούσε σημαντική ζημιά στους παραγωγούς των χωρών-μελών.

Αυτό το τελευταίο σημείο είναι ιδίως εκείνο για το οποίο πρέπει να αποφασίσει το θεσμικό όργανο προκειμένου να επιβάλλει στη συνέχεια μέτρα. Ωστόσο, αυτά θα μπορούσαν να τεθούν σε εφαρμογή μόνο εάν δεν αντιβαίνουν στα συμφέροντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το άρθρο 21 του Κανονισμού 2016/1036.

Βιοντίζελ

Θα πραγματοποιηθεί σύγκριση των τάσεων ξεκινώντας από εκτεταμένο εύρος από τις αρχές του 2020 και επεκτείνοντας μέχρι το τέλος της περιόδου έρευνας. Το τελευταίο πρέπει να ολοκληρωθεί εντός 13 έως 14 μηνών από τις 20 Δεκεμβρίου 2023.

Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη για την καταγγελία έχουν 37 ημέρες, και πάλι από τις 20 Δεκεμβρίου 2023, για να υποβάλουν σχόλια. Αυτό διαρκεί έως τις 26 Ιανουαρίου 2024. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι παραγωγοί-εξαγωγείς καλούνται να συμμετάσχουν στην έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Λόγω του σημαντικού δυνητικού αριθμού τους, το ίδρυμα μπορεί να χρησιμοποιήσει την αρχή της δειγματοληψίας που προβλέπεται στο άρθρο 17 του κανονισμού.

Οι επιλεγμένοι παραγωγοί-εξαγωγείς θα έχουν στη διάθεσή τους 30 ημέρες για να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο που τους εστάλη, στις ενώσεις που τους εκπροσωπούν και στις κινεζικές αρχές. Όσοι δεν έχουν ληφθεί ως μέρος του δείγματος ωστόσο, θα μπορούν να απαντήσουν ιδία βουλήσει και θα ληφθούν υπόψη με τον ίδιο τρόπο, ιδιαίτερα κατά την εφαρμογή πιθανών μέτρων, αρχικά προσωρινών.

Καταρχήν, ύστερα από 7 έως 8 μήνες, θα υπολογίζονταν στα λεγόμενα περιθώρια «ντάμπινγκ» τα οποία θα μπορούσαν να προσαρμοστούν μεμονωμένα. Προκειμένου να καθοριστεί «κανονική αξία» για το βιοντίζελ, θα μπορούσε να οριστεί μια τρίτη χώρα, η οποία πρέπει να είναι αντιπροσωπευτική της Κίνας όσον αφορά την οικονομική ανάπτυξη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη αναφέρει τη Βραζιλία για τον προσδιορισμό της «κανονικής αξίας».

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube