Audi: 40 χρόνια 5κύλινδροι κινητήρες [photo album]

Η αρχή έγινε με το Audi 100 το 1976 και η εξέλιξη των 5κύλινδρων συνεχίζεται μέχρι σήμερα με αμείωτο ρυθμό.

Ο 5κύλινδρος κινητήρας έκανε το ντεμπούτο του στο Audi 100 5E της δεύτερης γενιάς, σαν σήμερα το 1976, και βασιζόταν στη σειρά κινητήρων EA 827 του VW Group.

Η Audi ήθελε να ανεβάσει το 100 σε ανώτερη κλάση και σκέφτηκε ότι ένας 6κύλινδρος κινητήρας θα ήταν απαραίτητος. Όμως δημιουργούσε προβλήματα χωροταξίας και κατανομής βάρους, οπότε αποφάσισε να εξελίξει έναν 5κύλινδρο σε σειρά – κάτι ασυνήθιστο για την εποχή αφού οι κινητήρες με μονό αριθμό κυλίνδρων ήταν πολύ σπάνιοι.

Ο πρώτος 5κύλινδρος της Audi είχε κυβισμό 2,1 λίτρων και με σύστημα ψεκασμού απέδιδε 136 PS/5.700 rpm με ροπή 18,9 kgm/4.200 rpm. Μια έκδοση με καρμπιρατέρ που λανσαρίστηκε το 1978 δεν ξεπερνούσε τους 115 PS.

To 1978 ντεμπουτάρησε στο Audi 100 (C2) και ο πρώτος 5κύλινδρος ντίζελ, με ισχύ 70 PS και ροπή 12,5 kgm. Ο κινητήρας αυτός απέκτησε υπερτροφοδότηση με τούρμπο το 1984, με αποτέλεσμα να ανέβει στους 87 PS και τα 17,5 kgm.

O 5κύλινδρος βενζινοκινητήρας απέκτησε και αυτός τούρμπο το 1979, με αποτέλσμα το Audi 200 5T να έχει 170 PS και 27,0 kgm ροπής. Η Audi συνέχισε την εξέλιξη τοποθετώντας εναλλάκτη θερμότητας (intercooler) για τον συμπιεσμένο αέρα εισαγωγής, με αποτέλεσμα η ισχύς να φτάσει τους 200 PS και η ροπή τα 29,1 kgm στο θρυλικό Quattro κουπέ που παρουσιάστηκε στην Έκθεση της Γενεύης το 1980. Στην αγωνιστική έκδοση Group B, o κινητήρας έφτανε τους 360 PS και τα 45,9 kgm, που ήταν αρκετά για να πάρει ο Hannu Mikkola το παγκόσμιο πρωτάθλημα το 1983 και ο Stig Blomqvist το 1984.

Το κοντό Audi Sport Quattro (Β2) παρουσιάστηκε το Σεπτέμβριο του 1983 στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης με μια 20βάλβιδη έκδοση του 5κύλινδρου 2.1 που απέδιδε (για το δρόμο) 306 PS και 35,7 kgm. Μόνο 214 κομμάτια παράχθηκαν από αυτό το ειδικό μοντέλο, ίσα-ίσα για να πάρει την πιστοποίηση (ομολογκασιόν) για αγώνες ράλι στο Group B, όπου η ιπποδύναμη έφτανε τους 450 PS.

Μια έκδοση 2,3 λίτρων του κινητήρα λανσαρίστηκε το 1984, που ήταν ο πρώτος 5κύλινδρος με στάνταρ καταλύτη και πλήρως ηλεκτρονική χαρτογραφημένη ανάφλεξη. Απέδιδε 136 PS και 19,2 kgm.

To 1987, o θρυλικός Walter Rohrl, οδηγώντας ένα ειδικά φτιαγμένο Audi quattro S1 με κινητήρα 2.1 600 PS, πήρε τη νίκη στην περίφημη ανάβαση Pike’s Peak με χρόνο ρεκόρ 10’ 47” 85.

To 1988, o 5κύλινδρος βενζίνης εφοδιάστηκε με 4βάλβιδες κεφαλές, δύο καταλύτες, διαγνωστικό σύστημα και κλειστό σύστημα εξαερισμού του ρεζερβουάρ. Λανσαρίστηκε αρχικά στο Audi 200 quattro 20V, όπου είχε κυβισμό 2,2 λίτρων, 220 PS και 31,5 kgm.

O πιο ισχυρός 5κύλινδρος του κόσμου τοποθετήθηκε στο Audi 90 quattro των αμερικάνικων αγώνων IMSA GTO το 1989. Είχε 720 PS και 73,4 kgm ροπής.

Την ίδια χρονιά, παρουσιάστηκε το Audi 100 TDI που είχε τον πρώτο 5κύλινδρο τουρμποντίζελ με σύστημα άμεσου ψεκασμού. Ο κινητήρας αυτός των 2,5 λίτρων απέδιδε 120 PS και 27,0 kgm, ενώ το 1994 αναβαθμίστηκε στους 140 PS και τα 29,6 kgm.

H εξέλιξη συνεχίστηκε και το 1991 παρουσιάστηκε το S4 με έναν 20βάλβιδο 5κύλινδρο 2,2 λίτρων των 230 PS και 35,7 kgm. Τρία χρόνια αργότερα λανσαρίστηκε το πανίσχυρο RS2 Avant, εξελιγμένο σε συνεργασία με την Porsche, το οποίο είχε 315 PS και 41,8 kgm από τον 5κύλινδρο 2.2.

Οι 5κύλινδροι κινητήρες αποσύρθηκαν σταδιακά μέχρι το 1997, δίνοντας τη θέση τους σε V6. Όμως το 2009 η Audi αποκάλυψε έναν ολοκαίνουργιο 5κύλινδρο 2.5 άμεσου ψεκασμού για το TT RS, ο οποίος έφτανε τους 340 PS και τα 45,9 kgm. Πιεσμένος λίγο ακόμα για το TT RS plus του 2012, ο 5κύλινδρος πήγε στους 360 PS και τα 47,4 kgm. Τρία χρόνια αργότερα, το RS3 Sportback της 2ης γενιάς λανσαρίστηκε με έναν 5κύλινδρο των 367 PS και 47,4 kgm.

Στην τελευταία μέχρι στιγμής εκδοχή του, ο 5κύλινδρος τούρμπο βενζίνης έχει φτάσει τους 400 PS και τα 48,9 kgm στα νέα TT RS Coupe και Roadster που παρουσιάστηκαν πρόσφατα. Ο ίδιος κινητήρας πιθανότατα θα τοποθετηθεί και στο επερχόμενο, ανανεωμένο RS3 Sportback και Sedan.

[Πηγή: Audi]

TAGS