
51.000 θέσεις εργασίας χάθηκαν στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία
Οι δασμοί και ο σκληρός ανταγωνισμός από Κίνα και ΗΠΑ πιέζουν τον άλλοτε αδιαμφισβήτητο κλάδο της χώρας, τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.


Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βιώνει μια από τις πιο δύσκολες περιόδους της ιστορίας της, καθώς μέσα σε έναν μόλις χρόνο χάθηκαν περίπου 51.500 θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τα στοιχεία της ομοσπονδιακής στατιστικής υπηρεσίας Destatis.
Συνολικά, το εργατικό δυναμικό του κλάδου είναι πλέον μειωμένο κατά 112.000 άτομα σε σχέση με το προ πανδημίας επίπεδο του 2019, γεγονός που αποτυπώνει το μέγεθος της κρίσης.
Κανένας άλλος βιομηχανικός κλάδος δεν έχει καταγράψει τόσο ισχυρή μείωση στην απασχόληση όσο η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία
Η κατάσταση επιδεινώνεται από τη συνεχιζόμενη υποχώρηση των εξαγωγών. Στο πρώτο 6μηνο του 2025, οι αποστολές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών από τη Γερμανία προς τις Ηνωμένες Πολιτείες μειώθηκαν κατά 8,6%, με τους δασμούς που έχει επιβάλει η κυβέρνηση του Donald Trump να επιβαρύνουν σημαντικά τη δραστηριότητα των τοπικών κατασκευαστών. Για πολλές μάρκες, η αμερικανική αγορά αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους προορισμούς, γεγονός που καθιστά την επίδραση των εμπορικών φραγμών ακόμα πιο έντονη.
Όπως αναφέρει το CNBC, «κανένας άλλος βιομηχανικός κλάδος δεν έχει καταγράψει τόσο ισχυρή μείωση στην απασχόληση» όσο η αυτοκινητοβιομηχανία. Στην ίδια κατεύθυνση, μελέτη της EY (Ernst & Young) αποδίδει την κρίση σε πολλαπλούς παράγοντες: από την καθυστέρηση στη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση και το βάρος της εσωτερικής γραφειοκρατίας, μέχρι την αδυναμία των γερμανικών μαρκών να ανταγωνιστούν την ταχύτητα και το χαμηλότερο κόστος των Κινέζων κατασκευαστών.
Η κρίση στον κλάδο συνδέεται και με τη γενικότερη επιβράδυνση της γερμανικής οικονομίας. Το ΑΕΠ της χώρας υποχώρησε τόσο το 2023 όσο και το 2024, ενώ το 2025 δείχνει σημάδια εύθραυστης ανάκαμψης. Μετά από αύξηση 0,3% στο πρώτο 3μηνο, ακολούθησε πτώση 0,3% στο δεύτερο, γεγονός που δεν αφήνει ιδιαίτερα περιθώρια αισιοδοξίας.
Η εικόνα αυτή αναδεικνύει τις ρωγμές σε έναν κλάδο που για δεκαετίες θεωρούνταν το πιο ισχυρό θεμέλιο της γερμανικής οικονομίας. Σήμερα, οι πιέσεις από τον διεθνή ανταγωνισμό, οι δασμοί και η αργή προσαρμογή στην ηλεκτρική εποχή δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα, όπου η άλλοτε κυρίαρχη βιομηχανία της Γερμανίας αναγκάζεται να επαναπροσδιορίσει τη στρατηγική της για το μέλλον.