Παγκόσμιες εκπομπές CO₂, Transport & Environment report
node/45265

50% πάνω οι παγκόσμιες εκπομπές CO₂ από αυτές που δηλώνουν οι κατασκευαστές

Σύμφωνα με έκθεση της Transport & Environment, οι πραγματικές παγκόσμιες εκπομπές CO₂ των κατασκευαστών αυτοκινήτων είναι 50% υψηλότερες από αυτές που δηλώνουν και αποτελούν ωρολογιακή βόμβα.

Από τώρα και στο εξής, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει να «δηλώνουν» τις εκπομπές CO₂ τους με βάση διάφορα κριτήρια που διέπονται με τη μορφή «πεδίων εφαρμογής». Ωστόσο, το Πεδίο 3 (έμμεσες εκπομπές) περιλαμβάνει τη δήλωση των εκπομπών που σχετίζονται με τη συνολική απόσταση που διήνυσε και την κατανάλωση καυσίμου ενός αυτοκινήτου. Σε αυτό το επίπεδο ορισμένοι κατασκευαστές δηλώνουν χαμηλότερες τιμές, μερικές φορές με πολύ σημαντικές αποκλίσεις. Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με την Transport & Environment, μπορεί να δίνει τις μισές πραγματικές παγκόσμιες εκπομπές από αυτές που αναφέρονται από τους κατασκευαστές.

Η έκθεση Transport & Environment αποκαλύπτει ότι οι όμιλοι Hyundai-Kia και BMW είναι αυτοί που υποτιμούν περισσότερο τις εκπομπές τους όσον αφορά το Πεδίο Εφαρμογής 3, κατά 116% και 81% αντίστοιχα! Ένα θεμελιώδες στοιχείο για την αξιολόγηση του συνολικού αποτυπώματος όσον αφορά τις εκπομπές των κατασκευαστών σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των οχημάτων που πωλούνται. Για παράδειγμα, ένας κατασκευαστής όπως η Toyota θα βασίσει τους ισχυρισμούς του σε διάρκεια ζωής 100.000 km ανά αυτοκίνητο που πωλείται. Μια «μέση» χιλιομετρική απόσταση μακριά από την πραγματικότητα, σύμφωνα με την T&E.

Παγκόσμιες εκπομπές CO₂, Transport & Environment report

Για τον Luca Bonaccorsi, διευθυντή βιώσιμων οικονομικών στην T&E, «οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να εξαπατήσουν τους επενδυτές αναφέροντας ελάχιστα τις εκπομπές των αυτοκινήτων τους καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Κάτι που αποτελεί κοροϊδία όσον αφορά τους οικολογικούς ισχυρισμούς τους».

Και ο Luca Bonaccorsi για να προχωρήσει ακόμη παραπέρα, εξηγεί ότι επί του παρόντος, οι επενδυτές που βασίζονται σε κριτήρια ESG (Environmental, Social, Governance) εξαπατώνται από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Σύμφωνα με την T&E, στην πραγματικότητα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι σχεδόν εξίσου υπεύθυνοι για τον άνθρακα με την πετρελαϊκή βιομηχανία. Και ο Bonaccorsi διευκρινίζει ότι «σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις, ένα ευρώ που επενδύεται σε μια εταιρεία αυτοκινήτων χρηματοδοτεί πρακτικά την ίδια ποσότητα άνθρακα με ένα ευρώ που επενδύεται σε μια εταιρεία πετρελαίου».

Οι πραγματικές εκπομπές CO₂ των εταιρειών αυτοκινήτων θα αποκαλυφθούν το 2023, χάρη στην υποχρεωτική γνωστοποίηση του Πεδίου 3.

Ένα ανησυχητικό εύρημα που υποδηλώνει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που συνεχίζουν να πωλούν αυτοκίνητα που εκπέμπουν πολύ CO₂ αποτελούν μια ωρολογιακή βόμβα άνθρακα για τους «βιώσιμους» επενδυτές.

Παγκόσμιες εκπομπές CO₂, Transport & Environment report

Για παράδειγμα, οι πετρελαϊκοί κολοσσοί Exxon Mobil, BP και Shell παρουσιάζουν κατά μέσο όρο 5.000 τόνους ισοδύναμου CO₂ για κάθε εκατομμύριο ευρώ που επενδύθηκε. Συγκριτικά, κάποιοι αυτοκινητικοί όμιλοι είναι πολύ πάνω από αυτήν την τιμή. Η έκθεση της T&E για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων αναφέρει, για παράδειγμα, ότι η Συμμαχία Renault-Nissan-Mitsubishi θα παρουσίαζε ισοδύναμο 10.000 τόνων CO₂/εκατομμύριο ευρώ που επενδύθηκε. Ακόμη και η Honda θα είχε 7.000 τόνους/ανά επενδεδυμένο εκατομμύριο ευρώ. 

Αλλά η T&E επικρίνει ορισμένους κατασκευαστές ότι δηλώνουν εκπομπές πολύ κάτω από την πραγματικότητα. Γεγονός που εξηγεί γιατί η BMW ή η Toyota τοποθετούνται κάτω από το όριο των 2.000 τόνων/εκατομμύριο ευρώ, για παράδειγμα.