
Τεκμήρια αυτοκινήτου: Σημαντική ελάφρυνση από το 2026
Αλλαγές που θα φέρουν σημαντικές ελαφρύνσεις για χιλιάδες ιδιοκτήτες φέρνει το νέο καθεστώς στα τεκμήρια αυτοκινήτου, το οποίο τίθεται σε ισχύ από το 2026.


Για πρώτη φορά, ο υπολογισμός για τα τεκμήρια αυτοκινήτου δεν θα γίνεται με βάση τα κυβικά του αλλά με τις εκπομπές CO2, ακολουθώντας τη λογική που ισχύει ήδη στα τέλη κυκλοφορίας.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά κυρίως αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν από 1η Νοέμβριου 2010 και μετά. Με την μείωση του τεκμηρίου σε πολλά καινούργια αυτοκίνητα και μοντέλα δεκαετίας να μειώνεται υπό περιπτώσεις ακόμα και κατά 70%.
Όπως είναι λογικό, το νέο καθεστώς ευνοεί τους ιδιοκτήτες μεγάλων αυτοκινήτων (δίλιτρων και άνω) που τα προηγούμενα χρόνια είχαν αναγκαστεί να καταθέσουν τις πινακίδες των αυτοκινήτων τους. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως στην περίπτωση του Audi Q3 35 TDI, το τεκμήριο θα πέσει στις €2.645 από €8.800 που ήταν μέχρι πρότινος.
Για πρώτη φορά, ο υπολογισμός για τα τεκμήρια αυτοκινήτου δεν θα γίνεται με βάση τα κυβικά του κινητήρα αλλά με τις εκπομπές CO2, ακολουθώντας τη λογική που ισχύει ήδη στα τέλη κυκλοφορίας
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Έκπτωση €2.000 για το νέο Audi Q3 ντίζελ
Σημαντικό όφελος θα έχουν, όπως είναι φυσικό οι ιδιοκτήτες υβριδικών και ηλεκτρικών μοντέλων. Το Toyota Corolla 1.8 Hybrid που σήμερα έχει τεκμήριο €7.600 θα πέσει €2.000 ευρώ, (μείωση 73,7%). Αντίστοιχα, το Honda Jazz e:HEV από τις €5.800 θα περιοριστεί επίσης στα €2.000.
Για τα ηλεκτρικά με τιμή έως €50.000 το μηδενικό τεκμήριο παραμένει, ενώ για ακριβότερα μοντέλα πέφτει στο μισό, από €4.000 σε €2.000. Όπως έχουν τονίσει στελέχη της κυβέρνησης, η συγκεκριμένη αλλαγή έγινε ώστε να επιταχυνθεί η πράσινη μετάβαση. Στόχος του Μαξίμου είναι προσφέρει κίνητρα στους υποψήφιους αγοραστές να αντικαταστήσουν τα αυτοκίνητα παλαιότερης τεχνολογίας με πιο σύγχρονα ηλεκτρικά. Κάτι που θα εκσυγχρονίσει και τον ελληνικό στόλο αυτοκινήτων που είναι ένας από τους πιο γερασμένους στην Ευρώπη.
Ας δούμε όμως την υφιστάμενη κλίμακα:
• Έως 1.200 κυβικά: 4.000 (νέα) – 2.000 (άνω 10ετίας)
• 1.201–2.000 κυβικά: 600 (νέα) – 300 (άνω 10ετίας)
• 2.001–3.000 κυβικά: 900 (νέα) – 450 (άνω 10ετίας)
• Πάνω από 3.000 κυβικά: 1.200 (νέα) – 600 (άνω 10ετίας)
Η νέα κλίμακα (για οχήματα από 1/11/2010 με βάση CΟ2) διαμορφώνεται ως εξής:
• 1–122 CΟ2: €20/γραμμάριο
• 123–139 CΟ2: €30/γραμμάριο
• 140–166 CΟ2: €45/γραμμάριο
• >166 CΟ2: €60/γραμμάριο
Τέλος, ακολουθούν οι αντικειμενικές δαπάνες ηλεκτρικών:
• Έως €50.000: Παραμένει μηδενική
• Άνω των €50.000: από €4.000 μειώνεται σε €2.000
Στην πράξη, όπως προείπαμε, το νέο σύστημα ανοίγει τον δρόμο για την επιστροφή μεγάλων αυτοκινήτων στους δρόμους, χωρίς τον «φόβο» των εξοντωτικών τεκμηρίων, παράλληλα με την περαιτέρω ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης. Οι ιδιοκτήτες τους θα βλέπουν τις δαπάνες τους να μειώνονται σημαντικά, ενώ όσοι σκέφτονται να προχωρήσουν σε αγορά καινούργιου αυτοκινήτου, θα έχουν πλέον έναν επιπλέον λόγο να στραφούν σε σύγχρονα αυτοκίνητα χαμηλών ρύπων (ηλεκτρικά, υβριδικά).