German car brands logos

Γενέθλια: Έξι δεκαετίες, 27 γερμανικά αυτοκίνητα

Εδώ θα βρείτε όλα τα μεταπολεμικά γερμανικά μοντέλα που κλείνουν μία, δύο τρεις ή παραπάνω δεκαετίες.

Audi S2, BMW 5 Series E28, Mercedes-Benz SL R107, Opel Astra, Porsche 944, αλλά και Volkswagen Golf III... Όλα τους σε αυτή τη λίστα αλλάζουν δεκαετία με τα νεότερα να είναι μόλις δέκα ετών. 

Έτσι έχουμε δέκα χρόνια για ένα Audi A6 typ C7, 20 χρόνια για την εκπληκτική BMW 7 Series E65 που για τον σχεδιασμό της από τον Chris Bangle σφάχτηκαν παλικάρια, 30 χρόνια για την επιβλητική Mercedes-Benz S-Class W140 ή 40 χρόνια για την Porsche 944 που τάραξε το οικοδόμημα των «ορθόδοξων» του Zuffenhausen… Αυτοκίνητα που δεν ήταν όλων τους η ζωή ανέφελη. Μεταξύ αυτών και κομμάτια που κάνουν την καρδιά των συλλεκτών να χτυπά δυνατά, αλλά και άλλα, «αιώνια» μεταχειρισμένα που έχουν ξεχάσει σε ποιο χέρι βρίσκονται… Δείτε λοιπόν το πανόραμα των αυτοκινήτων που αθροίζουν από μια δεκαετία και πάνω.

BMW 3200 CS 1961
BMW 3200 CS 1961

Ένα υπέροχο κουπέ από το Μόναχο που υπογράφει ο οίκος Bertone και η πρώτη με εκείνο το «σπάσιμο», το γύρισμα προς τα εμπρός, στην πίσω κολόνα. Το Hofmeister kink, όπως λέγεται, θα εξελισσόταν σε σύμβολο της φίρμας. Η 8κύλινδρη 3200 CS απέδιδε 160 άλογα.


Volkswagen 1500 1961
Volkswagen 1500 1961

Με εκδόσεις Notchback Cabriolet, Limousine, Variant και Fastback ενδύθηκε τον ρόλο του αντικαταστάτη του Σκαραβαίου, στον οποίο αντέταξε αισθητικά αντίθετο χαρακτήρα με τις σαφώς αδρές γραμμές του. Αλλά από κάτω κρυβόταν το ίδιο σασί και τα ίδια μηχανικά μέρη. Ένας επιφανειακός εκσυγχρονισμός που δεν ξεγέλασε κανέναν.


BMW 1802 1971
BMW 1802 1971

Μια κόμπακτ, όμορφη σιλουέτα που κατά κάποιον τρόπο αποτελεί πρόγονο της 1 Series, μόνο που αυτή ήρθε 30 χρόνια και βάλε αργότερα, το 2004. Πρόκειται για το δεύτερο μοντέλο της 02 Series, της κοντύτερης εκδοχής της Neue Klasse, με τον 4κύλινδρο M10 των 1.766 cc. Μοντέρνα, ποιοτική και με 90 άλογα, η 1802 έβγαινε και σε 3θυρη Touring.


BMW 3.0 S E3 1971
BMW 3.0 S E3 1971

Πριν η ονοματοδοσία για την εταιρεία του Μονάχου γενικευτεί με τις 3/5/7 Series, τα μοντέλα της BMW ξεχώριζαν με διακριτικό τον κυβισμό τους. Έτσι, η 3.0 S (Ε3 λεγόταν εσωτερικά) και πρόγονος της 7 Series φορούσε το νέο 3λιτρο μοτέρ M30 i6 με 180 άλογα. Τον σχεδιασμό επιμελήθηκε ο Wilhelm Hofmeister με αισθητικές γαρνιτούρες των οίκων Bertone και Michelotti.


BMW 3.0 CSL E9 1971
BMW 3.0 CSL E9 1971

Εμβληματικό αυτοκίνητο της δεκαετίας του 1970, η 3λιτρη αυτή κουπέ BMW (εσωτερικός κωδικός Ε9) διέθετε ρύγχος-καρχαρία χάρμα οφθαλμών. Η CSL ήταν κατ’ ουσίαν μια ελαφρωμένη 3.0 CS για αγωνιστική χρήση. Το μοτέρ M30B30 i6 ήταν το ίδιο με αυτό των 180 ίππων της μπερλίνας Ε3. Εδώ να σημειώσουμε ότι ο κινητήρας αυτός με τον 1ΕΕΚ έμεινε στην παραγωγή 27 χρόνια και είναι ο μακροβιότερος της εταιρείας.


Mercedes-Benz SLC 1971
Mercedes-Benz SLC 1971

Προερχόμενη από τη ρόουντστερ SL R107, σε αυτή την κουπέ έκδοση (C107) μάκρυνε για να χωρέσουν και πίσω επιβάτες. Η γκάμα των μοτέρ περιελάμβανε ένα 6κύλινδρο σε σειρά 2,8 lt με 185 άλογα και δύο V8 3,5 και 4,5 lt με 200 και 225 άλογα. Ναι, καλά θυμούνται οι παλιότεροι, μια τέτοια οδηγούσε ο Bobby Ewing (Patrick Duffy) στη σαπουνόπερα Dallas.


Mercedes-Benz SL R107 1971
Mercedes-Benz SL R107 1971

Ύστερα από τη λεπτοκαμωμένη και αδύναμη Παγόδα, η SL πήρε μπόι για να ταιριάξει στα αμερικανικά γούστα. Μοιραζόταν την ίδια γκάμα κινητήρων με την SLC και στις ΗΠΑ, στα MY 1986-1989, ο V8 ανέβηκε μέχρι τα 5,6 lt και τα 225 άλογα. 


BMW 5 Series E28 1981
BMW M5 E28 1981

H δεύτερη γενιά της 5άρας με την εσωτερική ονομασία Ε28, ήρθε σε συνέχεια της E12 και ήταν στην ουσία μια βελτιωμένη πρώτη γενιά και λιγότερο αιχμηρή σε σχεδιασμό. Το σημαντικό σε αυτή τη γενιά για τους φαν της φίρμας και για κάθε petrolhead ήταν (και είναι) ότι αποτελεί τον γεννήτορας της M535i με τα 218 άλογα αλλά, κυρίως, της πρώτης M5 με τον 3,5λιτρο i6 με τους 286 PS.


Mercedes-Benz S-Class W126 1981
Mercedes-Benz S-Class W126 1981

H τέταρτη γενιά της λιμουζίνας της Στουτγάρδης, της S-Class (ως πρώτη γενιά υπολογίζουμε την 300/300 S, W186/W189 του 1951-1962) βάδισε επί τα ίχνη της προκατόχου της, της W116. Αλλά ήταν πιο αεροδυναμική, πιο ισχυρή και πιο οικονομική. Αυτή η Sonderklasse ήταν όνομα και πράμα, καθώς λανσάρισε καινοτομίες όπως ο αερόσακος, ο προεντατήρας στις ζώνες ασφαλείας και ο έλεγχος πρόσφυσης. Καθόλου περίεργο λοιπόν που με 900 χιλιάδες πωλήσεις είναι η πιο δημοφιλής S-Class που κατασκευάστηκε. 


Opel Ascona C 1981
Opel Ascona C 1981

Αυτή η οικογενειακή μπερλίνα της Opel πήρε το όνομά της από τον ελβετικό δήμο που βρίσκεται στο καντόνι του Ticino και συνορεύει με τη λίμνη Maggiore. Η τρίτη και τελευταία γενιά (typ C) λανσαρίστηκε τον Αύγουστο του 1981 ως μέρος του πρότζεκτ «J-car» της General Motors. Η Ascona C ήταν το δεύτερο προσθιοκίνητο μοντέλο της Opel ύστερα από το Kadett D που λανσαρίστηκε το 1979. Το 1988 έδωσε τη θέση της στο Opel Vectra.


Audi 80 B4 1991
Audi 80 B4 1991

Η τέταρτη γενιά του Audi 80, η B4 ή Typ 8C, που στη συνέχεια έγινε Α4, λανσαρίστηκε πριν από 40 χρόνια, το 1981. Η γκάμα των μοτέρ περιελάμβανε κινητήρες i4, i5 και V6, με τον μικρότερο 1.600άρη να αποδίδει 69 και 101 PS και τον μεγαλύτερο V6 2.8E να φτάνει τα 174 άλογα. Κορυφαία έκδοση, το S2 που έβγαινε σε όλες τις διαμορφώσεις: Coupé, μπερλίνα και Avant (στέισον). Επωφελούμενο από τετρακίνηση quattro με Torsen, το 5κύλινδρο σε σειρά μοτέρ με τούρμπο KKK που ανέβαζε μέχρι 0,8 bar και ο αέρας της υπερπλήρωσης ψυχόταν με εναλλάκτη τύπου «αέρα αέρα», απέδιδε 220 ή 230 άλογα ανάλογα με το μοντέλο και τη χρονιά παραγωγής.


Audi 100 C4 1991
Audi 100 C4 1991
Το Audi 100 αποτελεί τον πρόγονο του Audi A6. Και αυτή η γενιά του, η C4, ήταν μια εκτεταμένη και εις βάθος ανανέωση της C3. H μεγαλύτερη αλλαγή συνίστατο στην προσθήκη στην γκάμα ενός 12βάλβιδου μοτέρ V6 2,8 lt με 174 PS. Η τετρακίνηση quattro ήταν διαθέσιμη ως έξτρα σε όλην την γκάμα, ενώ πρέπει να πούμε ότι υπήρχε και 2,5λιτρος κινητήρας ντίζελ με 114 άλογα. Η κορυφαία από άποψη ισχύος έκδοση ήταν η S4 με 5κύλινδρο μοτέρ 2,2 lt τούρμπο και 230 άλογα, που αντικαταστάθηκε από έναν V8 4.2 των 290 ίππων. Στο MY1995, καταργήθηκε στο αυτοκίνητο το διακριτικό «100» και μετονομάστηκε σε Α6 και αντίστοιχα το S4 σε S6.


Audi Cabriolet 1991
Audi Cabriolet 1991

Πριν από το Audi A4 Cabriolet και στη συνέχεια τις δύο γενιές του σύγχρονου Audi A5 Cabriolet, το μοντέλο ονομαζόταν απλώς Audi Cabriolet. Ένα αυτοκίνητο με λιτή και κομψή γραμμή, που φορούσε 5κύλινδρο μοτέρ 2,3 lt με 133 άλογα και 186 Nm.


Mercedes-Benz S-Class W140 1991
Mercedes-Benz S-Class W140 1991

H πέμπτη γενιά της Mercedes-Benz S-Class είναι και η πιο ογκώδης και άχαρη στον αισθητικό τομέα. Ο εξοπλισμός της όμως, τόσο όσον αφορούσε την άνεση όσο και την ασφάλεια ήταν άνευ προηγουμένου: Διπλά κρύσταλλα, πόρτες και πορτμπαγκάζ που «σφράγιζαν» μόνα τους, ενώ στο facelift του ’96 φόρεσε και ESP. Το 1993, οι ονομασίες των μοντέλων με SE/SEL/SEC καταργήθηκαν και περιορίστηκαν στο «S» για το Sonderklasse και έναν τριψήφιο αριθμό που προσδιόριζε τον κινητήρα. H καριέρα της W140 απογειώθηκε στις αγορές της Μέσης Ανατολής, όπου αποκαλείτο «σαμπάχ» που πάει να πει φάντασμα στα αραβικά. 


Opel Astra F 1991
Opel Astra F 1991

To κόμπακτ μοντέλο των Blitz πήρε τη σκυτάλη από το Kadett Ε και ονομάστηκε «F» για να δείξει ότι ήταν αντικαταστάτης του. Το αυτοκίνητο διατέθηκε σε 4θυρη μπερλίνα, 3/5θυρο χάτσμπακ και 5θυρο Caravan (στέισον), βάζοντας οριστικό τέλος στα 3θυρα μέχρι τότε Caravan της Opel. H γκάμα των βενζινοκινητήρων συνίστατο από την οικογένεια «Family» με μοτέρ 1.4, 1.6, 1.8 και δίλιτρο που στην κορυφαία εκδοχή του, στο Astra GSI, απέδιδε 150 άλογα. Μαζί και δύο 1.700άρηδες ντίζελ, ένας σπιτικός και ένας από την Isuzu. 


Porsche 944 1981
Porsche 944 1981

O ανανεωτικός πρόεδρος Ernst Fuhrmann της Porsche, στην προσπάθειά του να χώσει στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας την 911, λανσάρισε την 944, ένα μοντέλο κατ’ εικόνα της 924 και σαφώς πιο ισχυρό. Με 163 άλογα αρχικά και μέχρι 253 κάτω από το καπό της 2,5λιτρης 944 Turbo S2, όπως μας έδειξε η Ιστορία, δεν ήταν στο πεπρωμένο της να εξαφανίσει από προσώπου γης την 911. 


Porsche 968 1991
Porsche 968 1991

H 968, που αρχικά σχεδιαζόταν να ονομαστεί 944 Turbo S3 για να δώσει ένα μήνυμα συνέχειας, σαφώς και δεν ήταν ένα απλό restyling της 944. Για του λόγου το ασφαλές, το 80% των εξαρτημάτων της ήταν διαφορετικά. Με 4κύλινδρο 3λιτρο μοτέρ και ισχύ 240 έως 305 άλογα έμεινε στην αγορά μέχρι το 1995, οπότε και με την πλήρη επικράτηση των υποστηρικτών της 911, η καριέρα της τελείωσε χωρίς συνέχεια. 


Volkswagen Golf Typ 1H 1991
Volkswagen Golf GTI Typ 1H 20 Jahre

Η τρίτη γενιά του Volkswagen Golf αποστασιοποιήθηκε σαφώς από τις δύο προηγούμενες. Πιο επιβλητικό και πιο πολυτελές, σηματοδότησε την επιστροφή του γερμανικού κόμπακτ χάτσμπακ στα κάμπριο, ενώ ενσωμάτωσε στην γκάμα και ένα 6κύλινδρο μοτέρ με την έκδοση VR6. Σε αυτή τη γενιά έγινε και η πρεμιέρα της έκδοσης Variant (στέισον) για το όνομα «Golf», φέρνοντάς την στα ίσα με τους κύριους ανταγωνιστές του μοντέλου, Ford Escort και Opel Astra, που είχαν αντίστοιχο μοντέλο στην γκάμα τους. 


BMW 7 Series E65 2001
BMW 7 Series E65 2001

Αναμφίβολα πρόκειται για τη γενιά της 7άρας που συζητήθηκε όσο καμία άλλη. Το φανταχτερό μπαρόκ στιλ της, ένα αισθητικό μανιφέστο του σχεδιαστή Chris Bangle προκάλεσε σοκ και χύθηκαν τόνοι μελανιού από τους λίγους φίλα προσκείμενους και τους αναρίθμητους επικριτές. H Ε65/Ε66 ήταν η πρώτη BMW που περιελάμβανε το σύστημα πολυμέσων iDrive. Ανάμεσα σε άλλα στοιχεία εξοπλισμού να σημειώσουμε τις ενεργές αντιστρεπτικές ράβδους, το αυτόματο 6άρι κιβώτιο, το ηλεκτρονικό Smart Key και το σύστημα night vision. Το δε μοντέλο 760i ήταν το πρώτο μοντέλο παραγωγής με κινητήρα V12 με άμεσο ψεκασμό.


Mercedes-Benz SL R230 2001
Mercedes-Benz SL R230 2001

Πρόκειται για την έκδοση της ρόουντστερ SL που εγκατέλειψε την υφασμάτινη κουκούλα προς χάριν της σκληρής αναδιπλούμενης οροφής. Μια τεχνολογία που είχε υιοθετηθεί ήδη από τη μικρότερη SLK το 1996. Η πλούσια γκάμα των μοτέρ περιελάμβανε 3λιτρους και 3,5λιτρους V6, ατμοσφαιρικούς V8 που ξεκινούσαν από τα πέντε και έφταναν μέχρι τα 6,2 lt, έναν κομπρεσοράτο V8 5,4 lt με 493 άλογα, και BiTurbo V12 στα 5,5 και έξι λίτρα. 


Opel Speedster 2001
Opel Speedster 2001

Προερχόμενο από τη Lotus Elise, με την οποία μοιραζόταν το σασί, το διθέσιο, κεντρομήχανο ρόουντστερ Opel Speedster σταδιοδρόμησε για τέσσερα χρόνια, μέχρι το 2005. Με αλουμινένιο πλαίσιο και αμάξωμα από φάιμπεργκλας, το αυτοκίνητο ζύγιζε μόλις 875 kg. Συνολικά πουλήθηκαν 7.189 αυτοκίνητα, με την γκάμα να απαρτίζεται από ένα ατμοσφαιρικό μοτέρ 2,2 lt με 147 άλογα και ένα δίλιτρο τούρμπο με 200. 


Audi A6 C7 2011
Audi A6 C7 2011

Πρόκειται για την έβδομη γενιά της μεσαίας/μεγάλης μπερλίνας της Audi, αν μετρήσουμε από το Audi 100 C1. Ή για την τρίτη γενιά του A6 αν λάβουμε υπόψη αυτή την ονομασία για το μοντέλο. Το αυτοκίνητο ξεχώριζε με τα εμπρός φανάρια «eagle-eye» και μοιραζόταν την πλατφόρμα (Modular Longitudinal Platform), τα μηχανικά μέρη και την καμπίνα με το A7 που λανσαρίστηκε νωρίτερα. Η γκάμα των μοτέρ στην Ευρώπη περιελάμβανε δίλιτρο TFSI, 2.8 FSI, 3λιτρο κομπρεσοράτο V6 και έναν 3λιτρο τουρμποντίζελ με τρία επίπεδα ισχύος. Ανάλογα με την έκδοση, το σασμάν ήταν 6άρι χειροκίνητο, 8άρι Tiptronic ή Multitronic CVT, ενώ υπήρχε έξτρα και 7άρι S tronic DCT (A6 3.0 TFSI). Το 2012 εμφανίστηκε και το πρώτο υβριδικό A6, με δίλιτρο μοτέρ TFSI με 211 PS, ηλεκτρομοτέρ 45 PS και μπαταρία 1,3 kWh που έδινε αυτονομία μέχρι 3 km.


BMW 1 Series F20 2011
BMW 1 Series F20 2011

Αυτή η γενιά του Άσσου της BMW είναι η τελευταία με πισωκίνητη αρχιτεκτονική. Και οι τυπικές, αρμονικές αναλογίες της το επιβεβαιώνουν. Γι’ αυτή τη δεύτερη γενιά, η κουπέ και η κάμπριο έκδοση έπαψαν να ονομάζοντας «1 Series» και καταχωρίστηκαν ως «2 Series». Η γκάμα των μοτέρ της F20/F21 αρχικά συντίθετο από 4κύλινδρους βενζινοκινητήρες και ντίζελ και 6κύλινδρους σε σειρά βενζινοκινητήρες. Το 2015, προστέθηκαν στην γκάμα τα νέα 3κύλινδρα μοτέρ, βενζίνης και ντίζελ, όλα τους φυσικά, νέα και παλιά, υπετροφοδοτούμενα. Αυτή η γενιά να σημειώσουμε ότι ήταν η πρώτη 1 Series με έξτρα δυνατότητα τετρακίνησης, xDrive.


BMW M5 F10 2011
BMW M5 F10 2011

Στα γενέθλια της E28 κάναμε ειδική μνεία για την πρώτη και ίσως την καλύτερη M5 της Ιστορίας με τον 6κύλινδρο 3,5 λιτρο M88/3 ή S38 i6 με τα 286 άλογα. Σε αυτήν την τέταρτη γενιά της, η M5 εγκατέλειψε τον V10 της προκατόχου της για να επιστρέψει σε ένα μοτέρ V8 4,4 lt με 560 άλογα που έφτανε έως τα 600 στην έκδοση με το Competition Package -αναθεωρημένη ανάρτηση: σινεμπλόκ, ελατήρια, αμορτισέρ και αντιστρεπτικές. Η M5 F10 φορούσε Active M-Differential που εξασφάλιζε torque vectoring μεταξύ των πίσω τροχών και στα έξτρα περιλαμβάνονταν κάρμπον κεραμικά δισκόφρενα.


Porsche 911 typ 991 2011
Porsche 911 typ 991 2011

Σήμερα πρόκειται για την παλιά γενιά της 911, την έβδομη κατά σειρά, αυτή που αντικαταστάθηκε από την υφιστάμενη 992. Το αυτοκίνητο πατούσε πάνω σε νέα πλατφόρμα, την τρίτη από καταβολής 911, το 1963, ενώ εγκαινίασε και το πρώτο χειροκίνητο 7άρι σασμάν στον κόσμο. Όσον αφορά τα μοτέρ, είχαμε στην πρώτη φάση της δύο flat-six στα 3,4 και στα 3,8 lt με 350 και 400 άλογα αντίστοιχα. Στη συνέχεια ήρθαν ο διτούρμπινοι μπόξερ στα τρία, στα 3,8 και στα τέσσερα λίτρα, με την ισχύ στον 3,8 lt της 911 Turbo S να ανεβαίνει μέχρι τους 560 PS και τα 700 Nm.


Volkswagen Σκαραβαίος 2011
Volkswagen Σκαραβαίος 2011

Το 2011, η Volkswagen έδωσε έναν κληρονόμο στο New Beetle που ανάλογα με την αγορά είτε κράτησε το αυθεντικό διεθνές όνομα «Beetle» είτε ονομάστηκε Volkswagen Käfer (Γερμανία), Volkswagen Coccinelle (Γαλλία), Volkswagen Maggiolino (Ιταλία), Volkswagen Fusca (Βραζιλία)… Οι τίτλοι τέλους έπεσαν για το 2019, βάζοντας ταυτόχρονα τελεία και παύλα στη σιλουέτα που χαρακτήριζε το πιο εμβληματικό αυτοκίνητο της Ιστορίας. Κρίμα!