Test drive: Toyota Aygo 1.0 x-shift

Δοκιμάζουμε το ξανασχεδιασμένο και σημαντικά αναβαθμισμένο μίνι της Toyota, στην έκδοση με το ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων

Αντίθετα από άλλους κατασκευαστές (VW, Hyundai) που έκαναν τα μίνι τους πιο ώριμα και σοβαρά, η Toyota ήθελε να τονίσει τη νεανικότητα του Aygo.

Γι’ αυτό και δεν δίστασε να δώσει στην  εμφάνισή του έναν πολωτικό χαρακτήρα, με το σχεδιαστικό θέμα “X graphic” που χαρακτηρίζει τόσο το εμπρός όσο και το πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Και για να γίνει κάθε Aygo πιο ξεχωριστό και προσωπικό, πάνω από 10 κομμάτια του αυτοκινήτου μπορεί να αλλάξουν με άλλα διαφορετικού χρώματος οποτεδήποτε το θελήσει ο ιδιοκτήτης του.

Οι εξωτερικές διαστάσεις του Aygo δεν έχουν αλλάξει παρά ελάχιστα. Το συνολικό μήκος έχει αυξηθεί κατά 25 mm, αλλά παραμένει από τα μικρότερα της κατηγορίας. Το ύψος έχει μειωθεί κατά 5 mm, ενώ τα μετατρόχια έχουν φαρδύνει κατά 8 mm για να στέκεται το αυτοκίνητο πιο σταθερά στο δρόμο.

Το μεταξόνιο παραμένει το ίδιο καθώς το βασικό πάτωμα του πλαισίου δεν έχει αλλάξει. Η δομή έχει όμως ενισχυθεί, με αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση της ακαμψίας.

Η νέα βασική δομή έχει εξοικονομήσει και βάρος, ενώ κιλά έχουν κερδηθεί και σε άλλους τομείς (ανάρτηση κλπ.) προς όφελος της οικονομίας καυσίμου. Για τον ίδιο λόγο έχει προσεχτεί και η αεροδυναμική, με τον συντελεστή Cd να έχει μειωθεί από το 0,30 στο 0,29.

Μια ολόκληρη σειρά από μέτρα έχουν ληφθεί για τη μείωση του θορύβου και των κραδασμών, ενώ η άνεση ήταν άλλη μια προτεραιότητα, δεδομένων των επιδόσεων του ανταγωνισμού σε αυτόν τον τομέα. Αλλαγές στην ανάρτηση και το σύστημα διεύθυνσης έχουν σκοπό τη βελτίωση της άνεσης, αλλά και της οδηγικής αίσθησης.

Τέλος, ο γνωστός μας κινητήρας 1.0 VVT-i έχει υποστεί μια σειρά από μετατροπές για αύξηση της ενεργειακής του απόδοσης, ενώ και η ημιαυτόματη μετάδοση x-shift έχει ανανεωμένο λογισμικό ελέγχου και αλλαγές στις σχέσεις κιβωτίου και διαφορικού.                     

Αναβαθμισμένο εσωτερικό, αλλά μικρό
Αυτό που προσέχεις αμέσως στο εσωτερικό είναι η ποιοτική αναβάθμιση σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Δεν βλέπεις όμως μεγάλη διαφορά στο χώρο για τους πίσω επιβάτες. Ο χώρος για τα γόνατά τους παραμένει περιορισμένος κι αυτός για το κεφάλι τους μόλις επαρκής. Μπροστά πάντως έχεις μια αίσθηση μεγαλύτερης ευρυχωρίας και η θέση οδήγησης είναι πιο σπορ και βολική, καθώς κάθεσαι χαμηλότερα και με το τιμόνι πιο κάθετο μπροστά σου.

Μέσα στην καμπίνα υπάρχουν αρκετές θέσεις για μικροπράγματα, αλλά το πορτμπαγκάζ, παρότι έχει μεγαλώσει κατά 29 λίτρα (στα 168), εντούτοις παραμένει μικρό ακόμα και με τα μέτρα της κατηγορίας (το Hyundai i10 έχει 252 λίτρα). Επιπλέον, για να φορτώσεις πρέπει να σηκώσεις τις αποσκευές πάνω από ένα πολύ ψηλό κατώφλι.    

Ανταγωνιστικές επιδόσεις, αλλά προτιμήστε το χειροκίνητο
Το Aygo είναι ελαφρύτερο από τους ανταγωνιστές του, οπότε ο 3κύλινδρος χιλιάρης των 69 PS του δίνει ανταγωνιστικές επιδόσεις.

Το ημιαυτόματο κιβώτιο του αυτοκινήτου της δοκιμής το φρέναρε στο ξεκίνημα και τις αλλαγές ταχυτήτων, όμως και πάλι το Aygo x-shift δεν έμενε πολύ πίσω από το επίσης ημιαυτόματο VW up! ASG των 75 PS, αν και ήταν σαφώς πιο αργό από ανταγωνιστικά μοντέλα με χειροκίνητο κιβώτιο, όπως το KIA Picanto 1.0 και κατά μείζονα λόγο το FIAT Panda 0.9 TwinAir Turbo.

Στις ρεπρίζ εν κινήσει, χάρη στις κοντύτερες από πριν σχέσεις του, το Aygo x-shift εμφανίστηκε πιο ανταγωνιστικό, νικώντας συνολικά το up! και το Picanto, αν και πάλι το Panda ήταν σε άλλη κλάση.

Υποκειμενικά, ο 3ύλινδρος VVT-i δείχνει πρόθυμος χαμηλά, αρκετά εύστροφος ψηλά και με ευχάριστο ήχο. Το ημιαυτόματο κιβώτιο όμως, παρότι σημαντικά βελτιωμένο σε σχέση με πριν –και πολύ καλύτερο από του Smart– εξακολουθεί να «φρενάρει» και να πατινάρει στις αλλαγές, κάποιες στιγμές διστάζει και τα μπερδεύει στην επιλογή των σχέσεων, ενώ έχει κι ένα μεγάλο κενό ανάμεσα στη 2η και την 3η. Προτιμάμε ασυζητητί το χειροκίνητο κιβώτιο.

Το ημιαυτόματο x-shift θα πρέπει να αυξάνει ελαφρά και την κατανάλωση βενζίνης, αφού περιμέναμε κάτι καλύτερο από το Aygo σ’ αυτόν τον τομέα. Πάντως, τα 6,7 lt/100km της μέσης κατανάλωσης που μετρήσαμε, εξακολουθούν να είναι μια πολύ ανταγωνιστική τιμή για βενζινοκίνητο.          

Εξίσου ευέλικτο, πολύ πιο άνετο
Το πιο άκαμπτο πλαίσιο και η νέα, πιο γρήγορη κρεμαγέρα έχουν δώσει στο τιμόνι μεγαλύτερη αμεσότητα και σαφώς καλύτερη αίσθηση. Η ανάρτηση απορροφά τώρα τις ανωμαλίες πολύ αποτελεσματικά, χωρίς χτυπήματα και θορύβους, ενώ από την άλλη ελέγχει ικανοποιητικά τις κινήσεις του αμαξώματος. Το αυτοκίνητο γέρνει μεν στις στροφές, αλλά ελεγχόμενα.

Γενικά το Aygo είναι εύκολο στην οδήγηση και ασφαλές στη συμπεριφορά του. Δεν έχει την αίσθηση σταθερότητας του i10 και του up!, καθώς είναι και ευπαθές στον πλάγιο άνεμο, αλλά δείχνει πιο ευέλικτο και ζωηρό από τους ανταγωνιστές του.

Στο θόρυβο και τη ραφιναρισμένη λειτουργία μπορεί το νέο Aygo, σε σχέση με τον προκάτοχό του, να έχει κάνει άλματα, όμως και πάλι υστερεί σε σχέση με το Hyundai, το VW και τα «αδέλφια» του τελευταίου. Αυτό πάντως είναι μια συνειδητή επιλογή της Toyota, που ήθελε το μικρό της να δείχνει μικρό και νεανικό.

Εκεί που δεν μας ενθουσίασε το Aygo είναι στα φρένα. Δεν έχουμε παράπονο από τη λειτουργία τους και την αίσθηση του πεντάλ, όμως οι αποστάσεις ακινητοποίησης που μετρήσαμε –ιδίως από τα 110 km/h– ήταν αισθητά μεγαλύτερες από του ανταγωνισμού.  

Αλμυρούτσικη τιμή
Το Aygo ποτέ δεν ήταν φθηνό, και το ίδιο ισχύει τώρα. Με τιμές (τιμοκαταλόγου) που ξεκινούν από τα 10.540 ευρώ, το 5θυρο μοντέλο με το βασικό επίπεδο εξοπλισμού X-Cool είναι ακριβότερο από όλα τα ανταγωνιστικά μίνι της κατηγορίας Α με εξαίρεση το FIAT Panda TwinAir και το VW up! των 75 PS. Αν μάλιστα ληφθούν υπόψη και οι προσφορές κάποιων άλλων αντιπροσωπειών, οι διαφορές τιμών γίνονται ακόμα μεγαλύτερες.

Το βασικό Aygo X-Cool έχει πλήρη εξοπλισμό ασφάλειας, αλλά εξοπλισμός άνεσης είναι πολύ λιτός. Για πλουσιότερο εξοπλισμό υπάρχουν οι εκδόσεις X-City (€10.560 για το 3θυρο), X-Play (€11.100) και η X-Play Touch της δοκιμής μας (€11.750) που έχει το σύστημα πολυμέσων με την οθόνη αφής 7”, την τεχνολογία MirrorLink για σύνδεση με smartphone και την κάμερα οπισθοπορείας. Υπάρχει τέλος και η σπορτίφ έκδοση X-Play Sport (€12,350).

Τι λέει το DRIVE
Τελικά, το πώς θα κρίνεις το νέο Aygo εξαρτάται από τις προτεραιότητες που θα βάλεις. Αν θέλεις ένα μίνι με αίσθηση, συμπεριφορά και χώρους μεγαλύτερου αυτοκινήτου, τότε υπάρχουν για σένα πιο κατάλληλα μοντέλα στην κατηγορία. Αν προτιμάς ένα αυτοκίνητο μικρό σε διαστάσεις, ευέλικτο και νεανικό σε χαρακτήρα, το Aygo πληροί στο ακέραιο αυτές τις προδιαγραφές. Είναι εύκολο κι ευχάριστο στην οδήγηση, οικονομικό σε κατανάλωση και ξεχωριστό στην εμφάνιση. Αν σου αρέσει το στιλ του, μόνο η τιμή του ίσως να σε προβληματίσει, όμως από την άλλη έχει τα γνωστά πλεονεκτήματα των Toyota σε υπηρεσίες after-sales και εγγύηση.
Τιμή Από €12.375 (5θυρο x-shift, χωρίς απόσυρση), από €10.540 (5θυρο με χειροκίνητο κιβώτιο)
Τεχνολογία 998 cc, i3, 2 ΕΕΚ 12v, έμμεσος ψεκασμός, 69 PS/6.000 rpm, 9,7 kgm/4.300 rpm, ημιαυτόματο κιβώτιο 5 σχέσεων (ή χειροκίνητο 5 σχέσεων), κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100
km/h 15,4”
0-400 m 19,8”
0-1.000 m 36,3”
30-50 km/h (3η) 5,7”
50-80 km/h (4η) 9,6”
80-110 km/h (3η) 8,7”
80-110 km/h (4η) 10,6” 
110-140 km/h (5η) 15,9”
110-140 km/h (6η) 24,9” 
Φρένα 100-0 km/h 41,9 m
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 97 g/km
Διαστάσεις 3.455 x 1.615 x 1.460 mm
Μεταξόνιο 2.340 mm
Χώρος αποσκευών 168 lt
Βάρος 890 kg
Μετρήσεις DRIVE