Test drive: Tesla Model 3 Performance

Test drive: Tesla Model 3 Performance

Το Tesla Model 3 στην έκδοση Performance ασκεί μεγάλη επιρροή τόσο ως γκάτζετ όσο και ως ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο και σε κερδίζει με τον πολυδιάστατο χαρακτήρα του.

To Tesla Model 3 είναι το πιο δημοφιλές ηλεκτρικό αυτοκίνητο της αγοράς, κάτι που δικαιολογείται απόλυτα από τη γενικότερη εικόνα του σε συνάρτηση με την τιμή του. 

Ακόμα και ως συμβατικό μοντέλο να το αντιμετωπίσεις -που σε καμία περίπτωση δεν είναι-, αποτελεί ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο. Τον τρόπο του να μετατρέπει την κάθε απλή μετακίνηση σε μια ευχάριστη και γεμάτη εμπειρία δεν μπορεί να στον προσφέρει κανένα άλλο αυτοκίνητο, ηλεκτρικό ή μη και σαφώς όχι σε αυτά τα χρήματα. 

Η Tesla που αυτοπροσδιορίζεται ως εταιρεία «IT» είναι μια αντισυμβατική περίπτωση για τα αυτοκινητικά δεδομένα, καθώς τα κάνει όλα με τον δικό της διαφορετικό τρόπο. Το πιο σημαντικό μοντέλο της λοιπόν, τουλάχιστον μέχρι το επερχόμενο crossover αδελφάκι του, το Model Y, δεν θα μπορούσε να μην εκφράζει στο ακέραιο αυτό το μοναδικό προφίλ σε όλα τα επίπεδα.

Με νωπές ακόμα τις εντυπώσεις μας από το Tesla Model 3 Long Range, ήρθε η ώρα για τη δοκιμή της κορυφαίας του έκδοσης, της Performance. Χαρακτηρίζεται από τον λογότυπο Dual Motor όπως και η LR, όμως στην περίπτωσή της, ο λογότυπος αυτός είναι υπογραμμισμένος με κόκκινο χρώμα. Σήμανση που οι περισσότεροι πιθανόν δεν θα τη δουν. Οπότε αρκεί μια ματιά στις ιδιαίτερης σχεδίασης 20άρες ζάντες Uberturbine με τα λάστιχα 235/35 Pirelli P Zero και την ανθρακονημάτινη διακριτική αεροτομή στο πίσω μέρος για να καταλάβει κάποιος πως αυτή είναι η κορυφαία έκδοση. 

Κατά τα άλλα εφοδιάζεται επιπλέον με σπορ κιτ φρένων και χαμηλωμένη ανάρτηση που του χαρίζει ακόμα καλύτερα οδικά και οδηγικά χαρακτηριστικά. Το αεροδυναμικό αμάξωμα με συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,23 ξεχωρίζει και πάλι από το έντονα σφηνοειδές σχήμα και τη γυάλινη πανοραμική οροφή, υποδηλώνοντας άμεσα πως πρόκειται για αυτοκίνητο της Tesla.

Tesla Model 3

Το πιο ξεχωριστό εσωτερικό που έχεις δει…
Ακόμα πιο χαρακτηριστικός για μοντέλο της Tesla είναι ο εσωτερικός διάκοσμος του Model 3, o οποίος δεν έχει καμία σχέση με οτιδήποτε άλλο έχουμε συναντήσει έως σήμερα, εκφράζοντας άμεσα τον ξεχωριστό χαρακτήρα και σε αυτό το επίπεδο. Ο ορισμός του μινιμαλισμού σε όλο του το μεγαλείο με λιτές αλλά όμορφες γραμμές. Χαρακτηρίζεται από μια οθόνη αφής 15 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό, η οποία έχει την απεικόνιση και την αμεσότητα των κορυφαίων τάμπλετ της αγοράς. Μέσω αυτής ελέγχονται όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου, ενώ αναγράφονται οι βασικές πληροφορίες για τη λειτουργία και τη χρήση του στο πάνω μέρος της σε ρόλο πίνακα οργάνων. Η περιήγηση στα μενού γίνεται από μια taskbar στο κάτω μέρος της. Η έλλειψη φυσικών διακοπτών ακόμα και για τις βασικές λειτουργίες του αυτοκινήτου (μόνο τα φλας, τους καθαριστήρες, τα αλάρμ και τα ηλεκτρικά παράθυρα ελέγχεις με φυσικούς διακόπτες) εντείνει τον προβληματισμό που έχεις αρχικά. Ωστόσο για έναν περίεργο λόγο, με στοιχειώδη εξοικείωση η όλη διαδικασία του infotainment αποδεικνύεται παιχνιδάκι.

H high-tech εμπειρία συνεχίζεται και συμπληρώνεται από το σύστημα αυτόνομης οδήγησης Auto Pilot. Αλλά και τις υπηρεσίες για ενημερώσεις over-the-air που προσθέτουν νέες δυνατότητες ή επιπλέον λειτουργίες και βελτίωση των επιδόσεων και της αυτονομίας, ακριβώς όπως γίνεται στα smartphone. Από κινητό τηλέφωνο επίσης μπορεί να γίνει εναλλακτικά της κάρτας το κλείδωμα-ξεκλείδωμα, ενώ μέσω εφαρμογής, ο χρήστης έχει τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου εξ αποστάσεως.

Η εξαιρετικά χαμηλή θέση οδήγησης, η παχιά στεφάνη του τιμονιού και η γενικότερη αίσθηση που απολαμβάνει ο οδηγός καθισμένος στα λευκά δερμάτινα καθίσματα, τον προϊδεάζουν για τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα, κάτι που επαληθεύεται εύκολα και από τη συμπεριφορά του. 

Tesla Model 3

Το εσωτερικό μοιάζει να έχει premium κατεύθυνση, αν και η Tesla δεν αυτοπροσδιορίζεται ως premium εταιρεία. Κατεύθυνση που έχει να κάνει τόσο ως προς τα χρησιμοποιούμενα υλικά όσο και τη γενικότερη εικόνα, χωρίς να φτάνει το επίπεδο των παραδοσιακών premium μοντέλων σε συναρμολόγηση και φινίρισμα. Αυτό είναι πιο εμφανές στα εξωτερικά μέρη του αμαξώματος, αν και η σταδιακή βελτίωση είναι εμφανής. Όσον αφορά τους χώρους, δεν συμβαδίζουν απόλυτα με την ευρυχωρία που θα έπρεπε να προσφέρει ένα EV μήκους 4,7 m. Πιο συγκεκριμένα, ο χώρος για το κεφάλι στο πίσω κάθισμα είναι οριακά επαρκής για τους πιο ψηλούς -επηρεαζόμενος από την κλίση της οροφής, ενώ ο χώρος για τα γόνατα απλώς ικανοποιεί. Ο χώρος αποσκευών στο πίσω μέρος έχει χωρητικότητα 425 lt και επαρκεί παρά το μικρό του άνοιγμα. Προσφέρει δε, επιπλέον χώρο κάτω από το δάπεδο, ενώ υπάρχει και ένας βοηθητικός χώρος κάτω από το εμπρός καπό, με χωρητικότητα 117 lt.

Το «Performance» έλειπε…
Το Model 3 στην έκδοση Performance εφοδιάζεται όπως και το μικρότερο Long Range με δύο ηλεκτροκινητήρες που όμως εδώ έχουν συνδυαστική μέγιστη ισχύ 513 PS. Και είναι φυσικά τετρακίνητο. Μη σταθούμε στο νούμερο αυτό όμως, διότι μάλλον δε λέει πολλά για τις δυνατότητές του. Αυτός είναι προφανώς ο λόγος που δεν αναφέρεται πουθενά στα specs της Tesla ή διαφέρει ανάλογα με την πηγή, τη μέρα, την ώρα και τον… αστερισμό. Όπως συμβαίνει και με την τιμή της συνδυαστικής ροπής των δύο ηλεκτροκινητήρων. Αυτό που λέει όμως όσα χρειάζεται είναι η επίδοσή του στο σπριντ των 0-100 km/h με χρόνο μόλις 3,7”, σύμφωνα με τις μετρήσεις μας. Μάλιστα με rolling start, αυτός ο χρόνος πέφτει στα 3,3” κάτι που σημαίνει πως το Performance είναι κατά 1” περίπου πιο γρήγορο από το μικρότερο αδελφάκι του. Αυτό είναι και το μοναδικό χαρακτηριστικό του Performance που μπορέσαμε να βιώσουμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής. Τόσο η τελική των 261 km/h όσο και το πρόγραμμα «track mode» που είναι τα άλλα δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του έναντι των υπολοίπων Model 3, ήταν κλειδωμένα από την εταιρεία!

Με την τελική λοιπόν περιορισμένη στα 140 km/h που έρχονται από στάση σε μόλις 6,8”, η αυτονομία του αυτοκινήτου που εφοδιάζεται με ωφέλιμη χωρητικότητα μπαταριών στις 77 kWh, επωφελείται σημαντικά. Η κατανάλωση κατά τη διάρκεια της δοκιμής κυμάνθηκε από τις 15,5 έως τις 23,0 kWh/100 km. Το εύρος αυτό μεταφράζεται σε μια μέση τιμή της τάξης των 19,2 kWh/100 km που συνεπάγεται περίπου 400 km πραγματικής αυτονομίας. Προφανώς σε αστική χρήση αυτή θα είναι ακόμα μεγαλύτερη (έως και 500 km). Και προφανώς επίσης, κατά πολύ μικρότερη σε υπεραστικό κύκλο με μεγαλύτερες ταχύτητες. Όμως σε κάθε περίπτωση είναι μικρότερη από τα 567 km που αναφέρει η Tesla ως μέση αυτονομία στον κύκλο WLTP.

Η φόρτιση του Tesla Model 3 Performance όπως και όλων των Tesla αποτελεί άλλη μια μοναδική εμπειρία για τον χρήστη. Κι αυτό διότι οι έξι ταχυφορτιστές που είναι διαθέσιμοι στο «Golden Hall» στο Μαρούσι, έχουν ισχύ 150 kW (σ.σ μελλοντικά θα μπουν και σε άλλα σημεία και με ισχύ 250 kWh). Ισχύς που σημαίνει πως για την πλήρη φόρτιση απαιτείται περίπου μία ώρα. Από το 80% βέβαια και πάνω, ο ταχυφορτιστής μειώνει την ισχύ του για να προστατεύσει την μπαταρία. Αντίθετα, αν το ποσοστό της μπαταρίας είναι μικρότερο από 20% κατά την σύνδεσή του στην πρίζα, τότε προσφέρει το μέγιστο της ισχύος του. Πρακτικά, χρειάζονται μόλις δέκα λεπτά φόρτισης για την ανάκτηση του 20% της χωρητικότητάς της στο φάσμα 20%-80%, τουτέστιν σε δέκα λεπτά ανακτώνται περίπου 100 km αυτονομίας. Αν πάλι η φόρτιση γίνει από απλό ταχυφορτιστή 11 kW χρειάζεται περίπου 7,5 ώρες για μια ολοκληρωμένη φόρτιση. Από οικιακή πρίζα, που αποτελεί λύση ανάγκης και δεν ενδείκνυται για κανένα ηλεκτρικό, η φόρτιση θα ξεπεράσει τις 30 ώρες.

Tesla Model 3

Ένας όμορφος ηλεκτρικός κόσμος 
Οι νευρώνες που ενεργοποιεί και τα ερεθίσματα που προκαλεί το Model 3 Performance, δημιουργούν ένα γενικότερο αίσθημα ευφορίας που αυξάνεται όταν κινείται. Δεν είναι μόνον η ωμή δύναμη που είναι πανταχού παρούσα και για όσο τη θέλεις. Μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί η απίστευτη αμεσότητα που αυτή βγαίνει στον δρόμο, αβίαστα από ένα σύστημα τετρακίνησης που ελέγχει ψηφιακά τη ροή της ροπής, των κινητήρων προς τους άξονες, διαβάζοντας τις συνθήκες πρόσφυσης ανά 10 ms και επεμβαίνοντας ανάλογα. Ο οδηγός έχει να επιλέξει μεταξύ του «Chill» και του «Sport Μοde» (που παίρνει τη θέση του «Standard» σε αυτή την έκδοση) για την απόκριση και την απόδοση. Υπάρχουν ακόμα τρεις θέσεις για την υποβοήθηση στο σύστημα διεύθυνσης (Chill, Standard και Sport), ενώ στην επιλογή «track mode» από το μενού, μπορεί να αλλάξει το ποσοστό της ροπής μεταξύ των εμπρός και των πίσω τροχών από 0 έως 100%, ο βαθμός ανάκτησης της ενέργειας και ο βαθμός εμπλοκής του συστήματος ευστάθειας. Θεωρητικά λοιπόν, ο οδηγός μπορεί να αντλήσει κι έναν απόλυτα fun-to-drive χαρακτήρα από την έκδοση Performance του Model 3. Κάτι που ωστόσο δεν είχαμε τη δυνατότητα να το εξακριβώσουμε, αφού δεν είχαμε πρόσβαση ούτε στον έλεγχο αυτών των παραμέτρων.

Από την άλλη, η ανάρτηση που αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω, εντυπωσιάζει με την απόσβεσή της παρά τις 20ιντσες ζάντες και τα 35άρια σε προφίλ λάστιχα. Αντίστοιχα ικανή είναι να διαχειριστεί και τις δυνάμεις που ασκούνται στο στιβαρό πλαίσιο κατά την επιθετική οδήγηση. Το εμπρός σύστημα είναι ασύλληπτα ακριβές στην τοποθέτησή του μέσα στη στροφή, ενώ η τετρακίνηση θα φροντίσει για να διατηρηθεί η ουδετερότητά του σε όλη τη διάρκεια της καμπής, ανεξάρτητα από τα -πολλά συνήθως- χιλιόμετρα που κουβαλάει. Στην έξοδο και μόνο υπάρχει μια τάση για μικρή υπερστροφή ισχύος αν το επιδιώξει ο οδηγός και αυτό επειδή μιλάμε για πολλή και άμεσα παρεχόμενη δύναμη.

Σε κάθε περίπτωση, το Model 3 και σε αυτή την έκδοση κρύβει αποτελεσματικά το -περιορισμένο είναι η αλήθεια για BEV- βάρος του, χωρίς κλονίζεται από φαινόμενα αδράνειας σε καμία περίπτωση. Τέλος, τα φρένα είναι φοβερά αποτελεσματικά πετυχαίνοντας απανωτά 100-0 km/h σε μόλις 35,9 m. Το αντίστοιχο πεντάλ δεν έχει την αίσθηση που θέλεις στο πάτημα. Όμως σπάνια θα χρειαστεί να καταφύγεις σε αυτό, αφού σε κανονικές συνθήκες την επιβράδυνση και την ακινητοποίηση αναλαμβάνει το υποδειγματικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας.

Ποιο είναι το συμπέρασμα; Πως αν καταφέρεις και τραβήξεις το βλέμμα σου από τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα και τον high-tech χαρακτήρα που εκφράζει σε κάθε λεπτομέρειά του το Model 3 Performance, θα αντιληφθείς πως και ως σπορ κατασκευή τα καταφέρνει εξίσου καλά. Δεν έχει τον ακραίο χαρακτήρα ενός καθαρόαιμου σπόρτσκαρ, παραμένει όμως ασύλληπτα αποτελεσματικό.


Τι λέει το DRIVE
Εάν καταφέρεις και τραβήξεις το βλέμμα σου από τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα και τον high-tech χαρακτήρα που εκφράζει σε κάθε λεπτομέρειά του το Model 3 Performance, θα αντιληφθείς πως και ως σπορ κατασκευή τα καταφέρνει εξίσου καλά.

Τιμή Από €60.990 (€54.990 με επιδότηση)
Τεχνολογία BEV, δύο ασύγχρονοι ηλεκτρικοί κινητήρες μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 77,0 kWh (καθαρή)
Απόδοση 513 PS, 660 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 3,7”
50-110 km/h 2,6”
50-80 km/h 1,1”
80-110 km/h 1,5”
Φρένα 100-0 km/h 35,9 m
Τελική ταχύτητα 261 km/h
Μέση κατανάλωση 19,2 kWh/100 km
Αυτονομία 400 km 
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.694 x 1.849 x 1.443 mm
Χώρος αποσκευών 542 lt
Βάρος 1.860 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google News Facebook Twitter Instagram YouTube