Test drive: Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95PS DSG7

Δοκιμάζουμε το ανανεωμένο μικρομεσαίο Škoda, με τον 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα χιλίων κυβικών και το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.

Με την επιτυχία που έχουν τα Škoda Octavia και Fabia στην Ευρώπη –και όχι μόνο– τείνουμε να ξεχνάμε το μοντέλο ανάμεσά τους, το Rapid, που είναι κάτι μεταξύ ενός μεγάλου σουπερμίνι κι ενός στενού μικρομεσαίου.

Άσχετα από τις διαστάσεις του, το Rapid είναι ένα πρακτικό αυτοκίνητο που προσφέρεται σε συμφέρουσα τιμή και σε δύο διαφορετικές εκδόσεις: την πιο κλασική Limo” με το αμάξωμα τριών όγκων (αλλά με πίσω πόρτα, σαν το Octavia) και την πιο μαζεμένη και προσιτή Spaceback” (5θυρη χάτσμπακ).

Το Rapid παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2012 και φέτος ανανεώθηκε στα σημεία, με μικρές αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση (κυρίως στο εμπρός μέρος) και βελτιώσεις στο εσωτερικό, τα ηλεκτρονικά και τη συνδεσιμότητά του.

Η μεγάλη όμως αλλαγή είναι κάτω από το καπό, όπου τον 4κύλινδρο 1.2 TSI έχει αντικαταστήσει ο αντίστοιχος  3κύλινδρος 1.0 TSI – κι αυτός αλουμινένιος, με τούρμπο και άμεσο ψεκασμό βενζίνης. Στη βασική του έκδοση, αποδίδει 95 PS (αντί 90 του 1.2) και την ίδια ροπή 16,3 kgm.

Με το αυτόματο 7άρι κιβώτιο DSG, το χιλιάρι Rapid Spaceback δεν ξεπερνά τα 1.140 κιλά, οπότε τα 95 άλογα δίνουν αρκετά καλές επιδόσεις, με 11,6” για το 0-100 km/h και 33,3” για το χιλιόμετρο από στάση. Οι επιδόσεις αυτές είναι σχεδόν ίδιες με εκείνες του ντίζελ Rapid 1.6 TDI 90PS DSG (11,7”/33,4”) και όχι μακριά από εκείνες ενός Toyota Auris 1.2T ή ενός Opel Astra 1.0 Turbo (αμφότερα 11,2”/32,6”).

Ικανοποιητικές είναι και οι ρεπρίζ του Rapid 1.0 TSI εν κινήσει, με 3,9” για τα 50-80 km/h και 6,4” για τα 80-110 km/h με kick-down (1.6 TDI: 4,0”/6,4”).

Στην καθημερινή οδήγηση, το DSG έχει την τάση να κρατά τις στροφές του κινητήρα πολύ χαμηλά, για λόγους οικονομίας βενζίνης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να τονίζονται οι κραδασμοί που παρουσιάζει ο 3κύλινδρος, ενώ και η επανεκκίνησή του, όταν τον έχει σβήσει το stop/start, γίνεται με ένα πολύ αισθητό τράνταγμα. Παντού αλλού όμως το χιλιάρι μοτέρ λειτουργεί ομαλά και χωρίς ενοχλητικό θόρυβο, ενώ είναι και πρόθυμο να ανεβάσει ψηλά τις στροφές του χωρίς να λαχανιάζει.

Το διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο αργεί κάπως να ανταποκριθεί στο γκάζι, πράγμα που σε προβληματίζει καμιά φορά στα ξεκινήματα, αλλά γενικά αλλάζει ταχύτητες ομαλά και δεν σε αφήνει χωρίς δύναμη στη διάθεσή σου. Ευχάριστη έκπληξη το πόσο καλά δουλεύει στη χειροκίνητη λειτουργία (με το λεβιέ), βοηθώντας σε στη γρήγορη οδήγηση.

Δεν κάναμε πολλά χιλιόμετρα γρήγορης οδήγησης στη δοκιμή μας, όμως η μέση κατανάλωση προέκυψε αρκετά ψηλά, στα 7,9 lt/100km. Όμως πιστεύουμε ότι εδώ θα έπαιξε κάποιο ρόλο το γεγονός ότι πήραμε το Spaceback από την αντιπροσωπεία εντελώς καινούργιο, με «μηδέν» χιλιόμετρα και τον κινητήρα ακόμα άστρωτο και σφιχτό.

Ασφαλές και πρακτικό, όπως το ξέραμε
Το Spaceback 1.0 TSI υστέρησε ελαφρά και στις αποστάσεις ακινητοποίησης, με 100-0 km/h σε 40,8 m αντί για τα 38,2 m που είχε πετύχει πέρσι το αντίστοιχο 1.2 TSI. Όμως κατά πάσα πιθανότητα δεν έφταιγαν τα φρένα, που είναι δυνατά και προοδευτικά, αλλά τα λάστιχα Nexen N Blue, που μας έχουν απασχολήσει και στο παρελθόν σε αυτόν τον τομέα (το 1.2 TSI φορούσε Bridgestone).

Στην οδική συμπεριφορά πάντως δεν υπήρχε πρόβλημα και το Rapid ήταν όπως το θυμόμασταν: ευέλικτο, με καλή πρόσφυση, προβλέψιμα υποστροφική συμπεριφορά και ακριβές –αν και χωρίς πολλή αίσθηση– τιμόνι. Η ανάρτηση είναι μάλλον σφιχτή, αλλά διαχειρίζεται τις ανωμαλίες του δρόμου αισθητά καλύτερα απ΄ ό,τι εκείνη στα πρώτα Rapid.

Σ

H καμπίνα είναι τυπική Škoda, λιτή σε σχεδίαση και με κάποια υλικά οικονομικής επιλογής, αλλά καλοφτιαγμένη, εργονομική και πρακτική. Είναι ελαφρώς στενή για την κατηγορία, οπότε δύσκολα χωράει ένα τρίτο άτομο πίσω, αλλά οι χώροι για τέσσερις επιβάτες είναι παραπάνω από άνετοι και το πορτμπαγκάζ των 415 λίτρων αρκετά μεγάλο.

Κάπου μεταξύ Β και C
Το Rapid σε μπερδεύει όταν πας να το κατηγοριοποιήσεις, αφού πέφτει κάπου ανάμεσα στα σουπερμίνι (Β) και τα μικρομεσαία (C). Επειδή υπάρχει και το Fabia, θα το συγκρίνουμε με τα μικρομεσαία, από τα οποία είναι πιο στενό, αλλά και πιο φθηνό. Με το αυτόματο κιβώτιο DSG, ξεκινά από τα €16.000 στην αρκετά καλά εξοπλισμένη έκδοση Ambition, ενώ ένα Nissan Pulsar 1.2 CVT Acenta κοστίζει €17.690 και το SEAT Leon 1.0 TSI DSG (με 115 PS όμως) ξεκινά από τα €18.345. Από την άλλη, το 5θυρο FIAT Tipo, με τον ατμοσφαιρικό 1.6 των 110PS και αυτόματο κιβώτιo, στην πλούσια έκδοση Lounge, κοστίζει €16.050 με την έκπτωση της αντιπροσωπείας.  

Τι λέει το DRIVE
Το Rapid Spaceback, με τον βασικό 3κύλινδρο κινητήρα τούρμπο των χιλίων κυβικών και το αυτόματο κιβώτιο, ικανοποιεί σε επιδόσεις και ευκολία οδήγησης, χωρίς να ενθουσιάζει σε οικονομία, ενώ παραμένει ένα καλοφτιαγμένο και πρακτικό αυτοκίνητο με συμφέρουσα τιμή.
Τιμή Από € 16.000 (€13.500 με το χειροκίνητο 5άρι)
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 95 PS/5.000-5.500 rpm, 16,3 kgm/1.500 -3.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 km/h 11,6”
0-140 km/h 23,9”
0-400 m 18,1” @ 125,3 km/h
0-1.000 m 33,3” @ 156,9 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,9”
30-50 km/h 1,9”
50-80 km/h 3,9”
80-110 km/h 6,4”
110-140 km/h 9,9”
Φρένα 100-0 km/h 40,8 m
Τελική ταχύτητα 186 km/h
Μέση κατανάλωση 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 107 g/km
Διαστάσεις 4.304 x 1.706 x 1.459 mm
Μεταξόνιο 2,602 mm
Χώρος αποσκευών 415/1.380 lt
Βάρος 1.140 kg
Μετρήσεις DRIVE *Οι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία.