Test drive: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport

Το 208 GTi ήταν γρήγορο, ήταν αποτελεσματικό αλλά παραήταν πολιτισμένο. Πάρτε τώρα όλοι εσείς οι φανατικοί γαλλόφιλοι ένα «φτιαγμένο» από την Peugeot sport να έρθει η καρδιά στη θέση της...

Στο συμπέρασμα της δοκιμής που έγραφα πριν από δύο περίπου χρόνια για το 208 GTi ανέφερα ότι δεν είναι τόσο συμμετοχικό όσο ένα Fiesta ST ή ένα MINI Cooper S.

Ότι είναι η χρυσή τομή, το «καλό παιδί». Να λοιπόν που έρχεται δύο χρόνια αργότερα η Peugeot Sport για να βάλει το χεράκι της (και τα δύο μάλλον...) και να φωνάξει με άπταιστα γαλλικά: No more Mr. Nice Guy.

Η αρχή έγινε πέρυσι με την επετειακή έκδοση του 208 GTi για τα 30χρονα του GTi (από το θρυλικό 205 μέχρι το φετίχ των ’90s 106). Οι Γάλλοι δεν περιορίστηκαν σε αισθητικές επεμβάσεις, αλλά προχώρησαν σε ουσιαστικές αλλαγές προκειμένου να αποτινάξουν από πάνω του τη ρετσινιά. Φαίνεται ότι η απήχηση ήταν μεγάλη και έτσι αυτή η επετειακή έκδοση «30th Anniversary» μετονομάστηκε σε Peugeot Sport. Εξάλλου ήταν το αγωνιστικό τμήμα που συντόνισε και επιμελήθηκε όλων αυτών των αλλαγών.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το Peugeot 208 GTi

Ο 1.600άρης κινητήρας THP καταρχήν αποδίδει 208 (γιατί άραγε...) ίππους. Όχι και τόσο μεγάλη αύξηση της ιπποδύναμης, αλλά η βελτίωση στη ροπή είναι πιο ουσιαστική: 30,6 από 28 kgm. Κοντά στο βασιλικό όμως ποτίστηκε και η γλάστρα της οικονομίας, αφού πλέον o κινητήρας εκπέμπει μόνο 125 g CO2/km, αντί για τα 145 g/km της προηγούμενης έκδοσης του GTi. Να διευκρινίσουμε εδώ πως και η βασική έκδοση έχει πλέον την ίδια ιπποδύναμη και ροπή.

Το να αυξήσεις την ιπποδύναμη δεν λέει και πολλά πράγματα από μόνο του. Η βασική επέμβαση έγινε στη μετάδοση και το στήσιμο. Το στάνταρ χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο έχει κοντύτερες σχέσεις από το αντίστοιχο του «απλού» 208 GTi και συνδυάζεται πλέον με ένα ελεγχόμενο διαφορικό Torsen. Τα νέα ελατήρια χαμηλώνουν το αμάξωμα κατά ένα πόντο, ενώ τα μετατρόχια έχουν αυξηθεί κατά 2,2 πόντους εμπρός και 1,6 πίσω. Αναθεωρημένη είναι και η γεωμετρία της ανάρτησης. Εκτός από τα μεγαλύτερα μετατρόχια που αναφέραμε, έχουν αλλάξει τη γωνία κάμπερ, τη σύγκλιση των τροχών και έχουν αυξήσει το πλάτος των τροχών κατά μισή ίντσα. Τα λάστιχα είναι Michelin Pilot Super Sport με διάσταση 205/40 ZR18.



Διαφορετικά φυσικά είναι τα αμορτισέρ, αλλά και οι αντιστρεπτικές, με την εμπρός μάλιστα να είναι πιο λεπτή απ’ ό,τι στο συμβατικό 208 GTi. Αλλαγές έγιναν και στο σύστημα πέδησης. Εμπρός υπάρχουν δίσκοι διαμέτρου 323 mm (από 308 mm) που συνδυάζονται με 4πίστονες δαγκάνες της Brembo, αλλά φέρουν τα διακριτικά της Peugeot Sport. Τέλος, αναθεωρημένη είναι και η υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης με δύο στόχους: Πρώτον για πιο γραμμική υποβοήθηση και δεύτερον για να συνεργάζεται πιο ομαλά με το διαφορικό torsen.

Αυτή είναι η ουσία, αλλά υπάρχει και η διχρωμία. Βασικά υπάρχουν και άλλες αισθητικές αλλαγές, αλλά το συγκεκριμένο αυτοκίνητο με τα δύο (διαφορετική υφής) χρώματα (€2.500) κάνει όλη τη διαφορά. Κάποιοι ξετρελαίνονται, σε άλλους φαίνεται υπερβολικό. Το ζήτημα είναι πως το αυτοκίνητο ξεχωρίζει σαν τη (δίχρωμη) μύγα μέσα στο γάλα. Σε αντίθεση με το απλό 208 GTi, το οποίο μάλλον δεν το έπαιρνες χαμπάρι.

Για την Ιστορία διατίθεται και σε δύο μονόχρωμες εκδοχές: Κόκκινο ή λευκό περλέ. Βέβαια υπάρχουν και άλλα στοιχεία εκτός της διχρωμίας. Πιο φαρδιά πλαϊνά μαρσπιέ, μια χαρακτηριστική κόκκινη λεπίδα στη μάσκα, μεγαλύτερες και χρωμιωμένες διπλές απολήξεις της εξάτμισης, η υπογραφή της Peugeot Sport στις πλαϊνές κολόνες, κ.λπ. Στο εσωτερικό τη διαφορά κάνουν τα καθίσματα της Peugeot Sport, με Αlcantara και κόκκινες ραφές, τις οποίες βρίσκουμε σε όλο το μήκος του ταμπλό. Βέβαια η ίδια η σχεδίαση του εσωτερικού είναι δομικά κόντρα στα ειωθότα, με τον πίνακα οργάνων να αρχίζει εκεί που τελειώνει η στεφάνη του τιμονιού.

Ας υποδεχτούμε λοιπόν το βασιλιά των επιδόσεων στην κατηγορία των μικρών GTI. Διότι με εξαίρεση το δίλιτρο MINI Cooper S, το 208 GTi Peugeot Sport είναι αυτή τη στιγμή το ταχύτερο. Και θα μπορούσε να είναι ακόμα πιο γρήγορο αν είχε «ανοίξει» ο κινητήρας του (το μετρήσαμε με μόλις 600 km) κι αν η θερμοκρασία ήταν χαμηλότερη από τους 29 ΟC. Επομένως το 6,5” που δίνει η Peugeot για το 0-100 km/h είναι απολύτως ρεαλιστικό, δεδομένου ότι ο δικός μας χρόνος ήταν 6,7”. Που όμως είναι καλύτερος κι από αυτόν του απλού 208 GTi (6,9”) και από του VW Polo GTI (επίσης 6,9”) και βέβαια πολύ καλύτερος από των Opel Corsa OPC Performance και Fiesta ST (7,0” και 7,4” αντίστοιχα).



Στις ρεπρίζ τα πράγματα μπερδεύονται, με κάθε ένα από τα προαναφερόμενα μοντέλα να βρίσκονται κοντά σε απόσταση δέκατου. Το ίδιο ισχύει και στο 400άρι, αλλά στο χιλιόμετρο από στάση ο 1.6 THP δείχνει να ξεθυμαίνει με αποτέλεσμα τα Polo και Corsa να περνούν μπροστά. Η δύναμή του ωστόσο είναι δεδομένη και παρούσα σε όλο το φάσμα στροφών. Το πως περνά στο δρόμο είναι ωστόσο το κύριο ζητούμενο εδώ και πρέπει να πούμε πως περνά εντυπωσιακά καλά.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το Ford Fiesta ST200

Οι βελτιώσεις στην ανάρτηση αυτό είχαν στόχο: Να «ξυπνήσουν» λίγο μια οδική συμπεριφορά που την έλεγες λίγο ράθυμη. Και το κατάφεραν. Το «βελτιωμένο» GTi έχει σαφώς πιο άμεσο turn-in, για αρχή. Το τιμόνι δείχνει πιο επικοινωνιακό, με σαφώς λιγότερο φιλτράρισμα του δρόμου. Αυτό παραδόξως δεν το κάνει και νευρικό. Απλώς περνά στα χέρια σου μια πληροφόρηση που είναι ευπρόσδεκτη όταν επιτίθεσαι σε ένα στροφιλίκι. Η ανάρτηση έχει σκληρύνει εντυπωσιακά. Η κλίση είναι πλέον ελάχιστη και η πρόσφυση από τα Michelin σου φαίνεται ατελείωτη. Κι εκεί που αρχίζει να τελειώνει, νιώθεις το μπλοκέ να αναλαμβάνει δράση και σε «ρουφάει» στο εσωτερικό της στροφής. Όχι επιθετικά, ωστόσο. Περισσότερο το νιώθεις να εξουδετερώνει την υποστροφή.

Η τάση για το σήκωμα του πίσω εσωτερικού τροχού είναι παρούσα, αλλά εμφανώς μειωμένη. Μειωμένη είναι επίσης και η γωνία στην τοποθέτηση. Το 208 Peugeot Sport είναι σχεδόν κολημμένο στην τροχιά που του ορίζεις, επιμένει στην ουδετερότητα, σπάνια και μόνο σε πολύ γλιστερή άσφαλτο και με μεταφορά βάρους θα πάρει μια μικρή γωνία το πίσω μέρος.



Σε αυτό βοηθά και το reset του ESP που είναι πλέον πολύ λιγότερο επεμβατικό. Τα φρένα της Brembo αποδεικνύονται δυνατά και το κυριότερο πολύ ανθεκτικά. Χρειάζεται απλώς μια μικρή περίοδος προσαρμογής με το μεσαίο πεντάλ, το οποίο είναι υπερβολικά ευαίσθητο, με μηδενική σχεδόν διαδρομή. Συνολικά το 208 GTI Peugeot Sport είναι πολύ πιο προσηλωμένο στο στόχο του από το απλό GTi, πιο άμεσο από το Corsa OPC, λιγότερο διασκεδαστικό αλλά πιο δυνατό και ίσως πιο αποτελεσματικό από το Fiesta ST.

Θα πρέπει επίσης να απονείμουμε εύφημο μνεία στα πολύ καλά σε στήριξη σπορ καθίσματα, αλλά και στο τιμόνι το οποίο δεν σου μεταφέρει torque steer. H μικρή διάμετρος της στεφάνης του τιμονιού ισοσκελίζει σε ένα βαθμό το γεγονός ότι η κρεμαγέρα καθαυτή δεν είναι ιδιαίτερα γρήγορη -2,9 στροφές. Το αναπόφευκτο τίμημα είναι η επιδείνωση της άνεσης. Ειδικά μέσα στην πόλη κάποιες στιγμές αρχίζεις να κουράζεσαι. Δεν είναι ότι κοπανάει, αλλά το ριμπάουντ είναι «κοντό» και νιώθεις στο κορμί ενοχλητικές αναπηδήσεις.

Είχαμε καιρό να οδηγήσουμε ένα μικρό GTi της Peugeot που να πλησιάζει στην πεμπτουσία της σπορ οδήγησης. Το 208 by Peugeot Sport είναι επιτέλους ένα μικρό σπορ αυτοκίνητο από αυτά που σε βάζουν στο κλίμα, σε προτρέπουν να ψαχτείς μαζί τους οδηγικά. Βέβαια είναι και αναπόφευκτα ακριβό. Τα €26.500 που κοστίζει είναι οριακά πλέον αποδεκτή τιμή για την Ελλάδα. Υπολογίστε όμως πως μέσα σε αυτή περιλαμβάνεται ένας υπερπλήρης εξοπλισμός και βέβαια όλη η τεχνογνωσία του αγωνιστικού τμήματος της Peugeot.

Τι λέει το DRIVE
Το Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport είναι ό,τι πιο κοντινό σε φιλοσοφία με το θρυλικό 205 Gti. Αυτό από μόνο του λέει πολλά.
Τιμή από €26.500
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, twin scroll turbo, 208 PS/8.800 rpm, 30,6 kgm/1.700 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,7”
0-160 km/h 17,1”
0-400 m 15” @ 150 km/h
0-1.000 m 27,5” @ 189 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 5,3”
50-80 km/h (3η) 2,7”
80-110 km/h (3η) 3,1”
80-110 km/h (4η) 3,6”
110-140 km/h (4η) 4,3”
110-140 km/h (5η) 5,4”
110-140 km/h (6η) 6,7”
Φρένα 100-0 km/h 39,6m
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Μέση κατανάλωση 9,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 125 g/km
Διαστάσεις 3.962 x 1.739 x 1.450 mm
Βάρος 1.180 kg
Μετρήσεις DRIVE