Test drive: Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100

Δοκιμάζουμε τη μοναδική πετρελαιοκίνητη έκδοση του νέου 208 για να ανακαλύψουμε κατά πόσο η υψηλή τεχνολογία του σέβεται το περιβάλλον, την τσέπη και καταρρίπτει τους σύγχρονους μύθους για τα ντίζελ.

Το νέο Peugeot 208 δεν χρειάζεται πλέον συστάσεις. Είναι το αυτοκίνητο που επάξια κέρδισε τον τίτλο του Car of The Year 2020, είναι το αυτοκίνητο που από την πρώτη στιγμή που παρουσιάστηκε αποκόμισε επαίνους για τον σχεδιασμό του, αλλά και την πληρότητα της γκάμας που περιλαμβάνει ακόμη και αμιγώς ηλεκτροκίνητη έκδοση.

Ύστερα από την έκδοση βενζίνης 1.2 PureTech με τους 100 ίππους και την πιο σπορ με τους 130 ίππους και τα διακριτικά «GT Line», τώρα ήρθε η σειρά να δούμε πόσο καλά τα καταφέρνει και αυτή με τον μοναδικό κινητήρα ντίζελ της γκάμας, τον 1.5 BlueHDi με τους 100 PS.

Σε μια εποχή που η ηλεκτροκίνηση κερδίζει συνεχώς έδαφος και οι υβριδικές (επαναφορτιζόμενες ή μη) εκδόσεις αυτοκινήτων σαρώνουν, οι κινητήρες ντίζελ έχουν από πολλούς μπει στο στόχαστρο. Η πραγματικότητα όμως δεν δικαιολογεί πάντα αυτή την τάση. Ένα σύγχρονο, καθαρό ντίζελ έχει πολλά πλεονεκτήματα, λέει ο CEO της Peugeot, αλλά «κανείς δεν θέλει να ακούσει». Και έχει δίκιο.

Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100

Οι σύγχρονοι κινητήρες ντίζελ, καλύπτουν όλες τις αυστηρές προδιαγραφές ρύπων και είναι εξαιρετικά οικονομικοί στην κατανάλωση, ακόμη και σε σχέση με τον υβριδικό ανταγωνισμό. Ιδίως σε μακρινές, ανοιχτές διαδρομές, όπου η ηλεκτρική ενέργεια δεν μπορεί να μπορεί να συνδράμει τον βενζινοκινητήρα για να συναγωνιστεί σε κατανάλωση έναν ντίζελ.
Στην προκειμένη περίπτωση, ο ντίζελ είναι ο 1.500άρης BlueHDi με ψεκασμό common-rail, τούρμπο με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας για άμεση απόκριση σε όλο το φάσμα στροφών και φυσικά επιλεκτική κατάλυση των καυσαερίων με ψεκασμό ουρίας (AdBlue) για ελαχιστοποίηση των οξειδίων του αζώτου.

Οι 100 PS αποδίδονται στις 3.500 rpm και τα 250 Νm στις 1.750 rpm, ενώ σύμφωνα με το πρωτόκολλο NEDC οι εκπομπές CO2 είναι μόλις 85 ή 86 g/km (107 κατά WLTP) ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού. Στην ισχυρότερη εφαρμογή των 130 PS (όπως για παράδειγμα στο SUV 2008) ο 1.5 BlueHDi συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων, όμως στην έκδοση των 100 PS πάει αποκλειστικά πακέτο με χειροκίνητο 6άρι.

Λιγότερο παιχνιδιάρικο, αυτό το μικρό Peugeot παραμένει ευχάριστο στην οδήγηση με το σχετικά ακριβές ηλεκτρικό τιμόνι, με άψογο φιλτράρισμα των ανισομερειών και της τραχύτητας του δρόμου. Στην οδήγηση αυτό που σε κερδίζει αμέσως είναι το ελαφρύ τιμόνι που «κόβει» αρκετά ώστε να κάνει το 208 ιδιαίτερα ευέλικτο.

Το αμάξωμα δεν πλέει, ούτε το εμπρός μέρος βυθίζεται στο φρενάρισμα, ανταμείβοντάς σε με σταθερότητα στο γρήγορο ρυθμό. Στις στροφές, η κλίση είναι περιορισμένη και η πρόσφυση επαρκής, οπότε νιώθεις πάντα την απαιτούμενη σιγουριά. Ακόμα και το 6άρι κιβώτιο, που είναι χαλαρό στην απλή μετακίνηση για να μη σε κουράζει, λειτουργεί σωστά υπό πίεση και δεν χάνεις αλλαγή, ενώ τα φρένα έχουν σωστά ζυγισμένο πεντάλ με άμεση απόκριση στο πάτημα.

Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100

Στην καμπίνα, το μοτέρ ακούγεται μόνο όσο είναι κρύο και γίνεται διακριτικό όταν πιάσει τη θερμοκρασία λειτουργίας οπότε δεν ενοχλεί καθόλου, ούτε καν στον ανοιχτό δρόμο που είναι το ιδανικό πεδίο για ένα ντίζελ. Το Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100 πετυχαίνει -εργοστασιακούς- χρόνους επιταχύνσεων στο μέσο όρο της κατηγορίας. Ωστόσο, δεν νιώθεις ότι σου λείπει η δύναμη, υπό την προϋπόθεση ότι παίζεις με το λεβιέ για να παραμένεις πάντα με τη σωστή σχέση στο σασμάν.

Όσον αφορά την οικονομία, 208 1.5 BlueHDi κατεβαίνει εύκολα ακόμα και κάτω από τα 4,5 lt/100 km στον ανοιχτό δρόμο, ενώ χρειάζεται κάτω από 6 lt/100 km μέσα στην πόλη (κοντά στο 5άρι εάν το προσπαθείς). Οπότε χωρίς να το σκέφτεσαι και πολύ πετυχαίνεις μέση κατανάλωση 5,1 lt/100 km η οποία είναι αρκετά χαμηλή ώστε να σε κάνει να χαμογελάς.

Για εγκυκλοπαιδικούς λόγους, αξίζει να αναφέρουμε πως η εργοστασιακή μέση κατανάλωση κατά NEDC είναι μόλις 3,2 lt/100 km. Οπότε θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον η σύγκριση με το βασικό ανταγωνιστή που ονομάζεται Toyota Yaris ((διαβάστε τη δοκιμή του εδώ). Αυτό θα γίνει μετά το καλοκαίρι, όταν θα ξεκινήσει να πωλείται η νέα γενιά, με 3κύλινδρο 1.500άρη θερμικό κινητήρα και δύο ηλεκτρικούς με συνολική ισχύ 116 PS.

Επί του πρακτέου
Το 208 της δοκιμής ξεκαθαρίζει πόσο αξιόλογος είναι ο συνδυασμός ενός καλού αυτοκινήτου πόλης με έναν ταιριαστό κινητήρα πετρελαίου. Ακόμα και χωρίς τα στοιχεία εντυπωσιασμού όπως ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 3D, το ντίζελ της 208 είναι ευχάριστο, αφού τα σημαντικά από τα στοιχεία που κάνουν τη ζωή του οδηγού και ασφαλή και εύκολη υπάρχουν παντού.

Ακόμα και στη βασική έκδοση Like των €16.500, το πακέτο εξοπλισμού είναι πλήρες, ενώ το μικρό τιμόνι και η φιλοσοφία του i-cockpit είναι επίσης στάνταρ. Μόνο οι χώροι στο πίσω κάθισμα δεν είναι κορυφαίοι, ενώ ο εκείνος για τις αποσκευές έχει μέτρια ονομαστική χωρητικότητα 311 lt, μα στην πράξη αποδεικνύεται ισάξιος του ανταγωνισμού. Είναι κάτι που έχει να κάνει με το εάν ο εκάστοτε κατασκευαστής συμπεριλαμβάνει στην τιμή που ανακοινώνει και το χώρο που αντιστοιχεί κανονικά στη ρεζέρβα.

Συνολικά, για όποιον καλύπτει μεγάλες αποστάσεις και βάζει την οικονομία καυσίμου σε προτεραιότητα, αυτό το 208 στέκεται στο ύψος των περιστάσεων. Και με δύο λόγια εκφράζει κάτι που γίνεται όλο και πιο δύσκολο για ένα σύγχρονο αυτοκίνητο: Να το αγοράζεις με την καρδιά και να το απολαμβάνεις με τη λογική.

Τι λέει το DRIVE
Διατηρώντας όλα τα χαρακτηριστικά του 208, ο 1.5 BlueHDi κινητήρας προσθέτει στο μοντέλο και την πολύ χαμηλή κατανάλωση κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.
Τιμή από € 16.500
Τεχνολογία 1.499 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός common rail, τούρμπο VGT, 100 PS/3.500 rpm, 250 Nm/1.750 χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,4”
Τελική ταχύτητα 188 km/h
Μέση κατανάλωση 5,1 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 85-86 g/km (107 κατά WLTP)
Διαστάσεις 4.055 x 1.745 x 1.430 mm
Χώρος αποσκευών 311 lt
Βάρος 1.201 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης