Test drive: Land Rover Defender 110 2.0 SD4 240 PS

Κάποιοι θα ισχυριστούν ότι το νέο Defender είναι υπερβολικό σε όλα του και κάποιοι άλλοι θα πουν ότι ξεφεύγει από το αρχέτυπο. Όλοι όμως θα παραδεχθούν ότι αυτήν τη στιγμή είναι το καλύτερο 4x4 που μπορείς να αγοράσεις.

Η ιστορία του πιο εμβληματικού ευρωπαϊκού 4x4, του Land Rover Series I R01, ξεκίνησε ύστερα από τη λήξη του B’ Παγκοσμίου Πολέμου (το 1948) με στόχο να βοηθήσει στην ανάπτυξη της οικονομίας της Μ. Βρετανίας μέσω του αγροτικού τομέα. Παράλληλα, εξόπλισε και τις ένοπλες δυνάμεις αρκετών χωρών, μιας και ακόμα δεν διέθεταν όλοι το Jeep που είχε επιδώσει τα διαπιστευτήριά του στον πόλεμο. Η τετρακίνηση, ο ισχυρός για την εποχή κινητήρας, οι εκτός δρόμου δυνατότητες και η μεγάλη ικανότητα έλξης, τράβηξε τα βλέμματα του κόσμου και στις αρχές της δεκαετίας του ’50 η Land Rover αποφάσισε να παρουσιάσει «πολιτική» έκδοση για τους λάτρεις της φύσης, της περιπέτειας και της εξερεύνησης. Μάλιστα, δεν είναι τυχαίο ότι το πρώτο αυτοκίνητο που είδε το 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού εκείνη την εποχή, ήταν το Land Rover καβάλα με διάφορους «εξερευνητές».

Η ολοκαίνουρια γενιά του θρυλικού 4x4 παρουσιάστηκε πριν από μερικούς μήνες και διατίθεται σε δύο εκδόσεις αμαξώματος, το 3θυρο 90άρι και το 5θυρο 110άρι. Η σιλουέτα δύο όγκων του νέου Defender είναι άμεσα αναγνωρίσιμη για ευνόητους λόγους, με κοντούς προβόλους, αυξημένη απόσταση από το έδαφος, μεγάλους τροχούς (από 18" μέχρι 22"), πλαστικά προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος, εκτεθειμένη ρεζέρβα, κάθετο κόψιμο στο πίσω μέρος, παράθυρα «Σαφάρι» ψηλά στο πίσω μέρος και το χαρακτηριστικό φούσκωμα στο προφίλ κάτω από την οριζόντια γραμμή των παραθύρων. Ακόμα, η σχεδίαση των φώτων εμπρός και πίσω, διατηρεί δεσμούς με το παρελθόν χάρη στα μικρά τετράγωνα φωτιστικά στοιχεία που παραπέμπουν στα στρογγυλά της πρώτης γενιάς. Η εικόνα του είναι ιδιαίτερα επιβλητική και σε κάνει να νομίζεις ότι είναι πολύ μεγάλο. Η αλήθεια όμως είναι ότι από πλευράς διαστάσεων, το πιο ψαρωτικό είναι το πλάτος (2,1 mm μαζί με τους καθρέφτες). Το μήκος του Defender 110 είναι σχετικά μαζεμένο (4,76 m, 5 m με τη ρεζέρβα), ενώ το ύψος του αναμενόμενα φτάνει τα δύο μέτρα.

Το νέο μοντέλο βασίζεται στην αλουμινένια πλατφόρμα D7x που είναι τρεις φορές πιο άκαμπτη από την παραδοσιακή τύπου σκάλας που χρησιμοποιούσε η προηγούμενη γενιά. Η ανάρτηση είναι ανεξάρτητη σε όλους τους τροχούς, με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω και υποστηρίζεται από heavy duty υποπλαίσια και σινεμπλόκ. Επιπλέον, υπάρχει επιλογή για συμβατικά ελατήρια ή αερόσουστες, με τις τελευταίες να ανήκουν στον στάνταρ εξοπλισμό των 5θυρων 110. Έτσι, η απόσταση από το έδαφος μπορεί να διαφοροποιηθεί με εντολή του οδηγού ή εάν κρίνει έτσι το σύστημα Terrain Response ΙΙ. Το επίπεδο κάλυμμα του πατώματος εκτός από την προστασία στα μηχανικά μέρη, συμβάλλει και στη βελτίωση της αεροδυναμικής με τον συντελεστή Cd να είναι 0,38.

Land Rover Defender 110 2.0 SD4 DRIVE 3

Με στάνταρ δυνατότητα κλειδώματος του κεντρικού διαφορικού και προαιρετικά του πίσω, ικανότητα αύξησης της απόστασης από το έδαφος (από τα 21,8 στα 29,1 cm) που μεταβάλλει και τις γωνίες προσέγγισης/ράμπας/διαφυγής (30,1/22/37,7 μοίρες αντίστοιχα στα χαμηλά και 38/28/40 μοίρες αντίστοιχα όταν σηκώνεται), κοντές βοηθητικές σχέσεις, υποβοήθηση για απότομες ανηφόρες/κατηφόρες και πέρασμα υδάτινου κωλύματος 90 cm, το νέο Defender κρίνεται άξιος συνεχιστής της παράδοσης των προγόνων του. Λανσάρει ακόμα την λειτουργία WADE που μετράει το ύψος του νερού και σε ενημερώνει για το εάν μπορεί να το διασχίσει με ασφάλεια. Στο μοντέλο που δοκιμάσαμε υπήρχε και snorkel που επιτρέπει μέχρι και «βουτιές», αρκεί να βλέπεις βέβαια που πας. Για τους δεινούς off roaders υπάρχει και η δυνατότητα δημιουργίας τριών εξατομικευμένων προγραμμάτων κίνησης για να το φέρουν ακριβώς στα μέτρα τους. Αυτό, στην περίπτωση που δεν τους καλύπτει κάποιο από τα έξι προγράμματα του Terrain Response II -Normal, Wade, Rock Crawl, Mud & Ruts, Grass/Gravel/Snow και Sand. Ή δεν θέλουν να επιλέξει αυτόματα το σύστημα ποιο πρόγραμμα θα «ακολουθήσει» μέσω των αισθητήρων που λαμβάνει για το τερέν που πατά. Έτσι, μπορείς να επιλέξεις το πόσα διαφορικά θα κλειδώσεις (αυτόματη επιλογή, το κεντρικό ή το κεντρικό και το πίσω), το ύψος της ανάρτησης, την απόκριση του γκαζιού, την αμεσότητα της μετάδοσης και την «τακτική» που θα ακολουθήσουν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Όσο για τη δυνατότητα έλξης, αυτή μπορεί αν φτάσει στους 3,5 τόνους για ρυμουλκούμενο με φρένα.

Ευρύχωρο και ανθεκτικό
Το εσωτερικό έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την πρακτικότητα, την αντοχή και την εύκολη διαμόρφωση. Οπότε, η εικόνα είναι -προφανώς- ασύγκριτα αναβαθμισμένη σε σχέση με τα Defender του παρελθόντος από πλευράς ποιότητας, εμφάνισης και τεχνολογίας. Το ταμπλό είναι λιτό και το μικρό του βάθος παραπέμπει στο αρχέτυπο. Υπάρχει τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών με πλήκτρα που αλλάζουν λειτουργία ανάλογα με το μενού περιήγησης, διαμορφώσιμος ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3” και μια κεντρική οθόνη αφής 10” που ενσωματώνει το νέο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας Pivi Pro της βρετανικής φίρμας. Το τελευταίο, που κάνει πρεμιέρα στο Defender, διαθέτει δική του μπαταρία για πιο άμεση ενεργοποίηση και μπορεί να δεχθεί δύο SIM για αδιάκοπη λειτουργία ακόμα και όταν πραγματοποιεί ενημερώσεις. Ακόμα, ξεχωρίζει για τις κορυφαίες δυνατότητες και την έγχρωμη οθόνη με την υψηλή ανάλυση και την άμεση εκτέλεση των εντολών. Ακριβώς από κάτω της, βρίσκουμε δύο πολυχειριστήρια (για τον κλιματισμό, τα προγράμματα του Terrain Response II και τα θερμαινόμενα ή κλιματιζόμενα καθίσματα), τον επιλογέα ταχυτήτων, καθώς και τα πλήκτρα για τις κοντές σχέσεις, το Hill Decent Control και την ανύψωση της ανάρτησης.

Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί στην καμπίνα δεν απαντώνται σε άλλο Land Rover. Τα πλαστικά δείχνουν γεροδεμένα, οι δερμάτινές επενδύσεις διαθέτουν ειδικό ανθεκτικό ύφασμα περιμετρικά να μην τσακίζουν από το μπες βγες και όλες οι θήκες διαθέτουν αντιολισθητική επιφάνεια. Ακόμα, το πάτωμα έχει ειδική επένδυση για εύκολο καθαρισμό από χώμα και λάσπες.

Land Rover Defender 110 2.0 SD4 DRIVE 8

Το 5θυρο Defender 110 έχει χώρο για πέντε (2+3), έξι (3+3) ή και επτά (2+3+2) επιβάτες, ανάλογα με τις ανάγκες του αγοραστή. Η 5θέσια έκδοση που δοκιμάζουμε φιλοξενεί με τρομερή άνεση έως και πέντε ψηλούς ενηλίκους. Ο χώρος αποσκευών που ξεκινά από τα 636 lt σε κανονική διαρρύθμιση μπορεί να φτάσει τα 2.380 lt με αναδιπλωμένο το πίσω κάθισμα και φόρτωση μέχρι τον «ουρανό». Παντού υπάρχουν θύρες USB για φόρτιση συσκευών, ενώ στο χώρο αποσκευών υπάρχει και παροχή 230V για μικρή οικιακή συσκευή ή laptop. Η εργονομία είναι καλή και εξοικειώνεσαι γρήγορα, με όλα τα πλήκτρα να βρίσκονται σε πεδίο «βολής».

Το ντίζελ που σου πάει
Από πλευράς εκδόσεων κινητήρα, η γκάμα του νέου Defender περιλαμβάνει τον 4κύλινδρο πετρελαιοκινητήρα Ingenium 2.0 με δύο τούρμπο και ισχύ 200 PS (D200) ή 240 PS (D240), τον 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα Ingenium 2.0 με απόδοση 300 PS (P300) και τον ισχυρότερο 6κύλινδρο βενζινοκινητήρα Ingenium 3.0 που συνδυάζεται με ήπιο υβριδικό σύστημα 48V και έχει ισχύ 400 PS (P400). Η έκδοση First Edition που δοκιμάζουμε αρχικά συνδυάζεται με τις κορυφαίες εκδόσεις βενζίνης και πετρελαίου. Το δικό μας Defender D240 είναι αρκετά ταιριαστό ως σύνολο, με τους 240 ίππους και τα 430 Nm να κινούν με άνεση το 2,3 τόνων αμάξωμα. Το 8άρι αυτόματο κιβώτιο αλλάζει γρήγορα σχέσεις, ενώ διαθέτει και χειροκίνητη λειτουργία από τον επιλογέα. Οι επιδόσεις που δίνει το εύστροφο και γεμάτο από χαμηλά μοτέρ είναι αρκετά δυνατές, με τα πρώτα 100 km/h από στάση να έρχονται σε μόλις 9,1” και τελική ταχύτητα 190 km/h σύμφωνα με την εταιρεία.

Στην άσφαλτο, το νέο Defender δεν δείχνει έξω από τα νερά του όπως η πρώτη γενιά. Το παλιό Defender δεν αγαπούσε ιδιαίτερα τον ανοιχτό δρόμο και ο οδηγός με τους επιβάτες δυσανασχετούσαν εύκολα εάν δεν είχαν ιώβεια υπομονή. Το σύγχρονο Defender αλλάζει τελειώς τα δεδομένα και ταξιδεύει όπως ένα καλό SUV. Με λίγο παραπάνω αεροδυναμικό θόρυβο είναι η αλήθεια, λόγω της σχεδίασης με τις κατακόρυφες επιφάνειες και των αξεσουάρ που διέθετε το αυτοκίνητο μας -snorkel και εξωτερική βαλίτσα. Τα αξεσουάρ δεν επιβαρύνουν την ορατότητα, αφού η βαλίτσα εξέχει λιγότερο από το φτερό του τροχού. Η ψηλή θέση οδήγησης διαθέτει ικανή πλευρική στήριξη και, σε συνδυασμό με τον καθρέφτη ClearSight Rear View που διαθέτει κάμερα 1,7 MP, προσφέρει εποπτική ορατότητα ακόμα και όταν πίσω κάθονται ψηλοί. Η αερανάρτηση καταπίνει κυριολεκτικά τα πάντα και η κλίση στις στροφές είναι λογική για τον χαρακτήρα του. Εκτός ασφάλτου, πρώτα θα διστάσει ο οδηγός και ύστερα το Defender. Το σύστημα 3D Surround Camera που κάνει μέχρι και το καπό «αόρατο» για να ξέρεις πού θα πατήσουν οι εμπρός τροχοί, μετατρέπει το off roading σε μια εύκολη διαδικασία. Ακόμα και ένας άπειρος οδηγός μπορεί να αφήσει το Terrain Response II να επιλέξει τις κατάλληλες ρυθμίσεις για το τερέν που πατά και αισθάνεται, με αποτέλεσμα να φτάσει στον προορισμό του ατσαλάκωτος και το Defender αγρατζούνιστο. Η μέση κατανάλωση κατά τη διάρκεια της δοκιμής κυμάνθηκε κοντά στα 12 lt/100. Στην άσφαλτο θα τη δείτε κοντά στο 14άρι, ενώ στο ταξίδι πέφτει σε ψηλά 10άρια. Δύσκολα όμως θα πέσει και κάτω από τα 10 lt/100 km.

Land Rover Defender 110 2.0 SD4 DRIVE 5

Η Land Rover προσφέρει τέσσερα πακέτα αξεσουάρ -Explorer, Adventure, Country και Urban- με 170 διαφορετικά εξαρτήματα, επιτρέποντας σε κάθε ιδιοκτήτη να διαμορφώσει το Defender ανάλογα με τις ανάγκες του. Η τιμή εκκίνησης για το 90άρι είναι οι €79.400 και για το 110άρι οι €87.300, με το 110 First Edition που δοκιμάζουμε να κοστίζει €114.600. Σίγουρα υψηλή, αλλά εάν συνυπολογίσεις τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα, τις δυνατότητες και την κληρονομιά του, θα αντιληφθείς ότι δεν υπάρχουν μοντέλα που μπορούν να το κοντράρουν εύκολα.

Μάθετε περισσότερα για το Land Rover Defender στην ιστοσελίδα της εταιρίας.

Τι λέει το DRIVE
Η σύγχρονη γενιά του Defender πέρασε από σεμινάρια καλών τρόπων χωρίς να απωλέσει τις παραδοσιακές αξίες της Land Rover που είναι συνυφασμένες με τον πρόγονό του. Ολοκληρωμένο και ίσως το καλύτερο 4x4 της αγοράς.
Τιμή Από €93.400
Τεχνολογία Κινητήρας ντίζελ 1.999 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common rail, δύο τούρμπο σε σειρά, AWD, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
Απόδοση 240 PS/4.000 rpm, 430 Nm/1.400 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,1”
Τελική ταχύτητα 188 km/h
Μέση κατανάλωση 12,0 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 199 g/km (WLTP: 234 g/km)
Διαστάσεις 5.018 x 1.967 x 2.008 mm
Χώρος αποσκευών 646 lt
Βάρος 2.323 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης