Test drive: Ford Ka+ Active 1.5 TDCi 95PS

Η ντιζελοκίνητη έκδοση Active του Ka+ ξεχειλίζει από ενέργεια και μετατρέπει ένα φαινομενικά αδιάφορο αυτοκίνητο πόλης σε ένα ευχάριστο «παιχνίδι» για εντός και εκτός δρόμου διαδρομές.

Tο Ka+ Active μπαίνει για τον σχετικό περί τα αυτοκίνητα στην ίδια κατηγορία με το νέο Dacia Duster και κάμποσα ακόμα μοντέλα που τα προσεγγίζεις με επιφύλαξη. Είναι από τα αυτοκίνητα που δεν σου γεμίζουν το μάτι αρχικά, αλλά μόλις τα οδηγήσεις ανακαλύπτεις πολλές κρυφές και ευχάριστες πτυχές της προσωπικότητάς τους. Και στην περίπτωση του μικρού Ford, οι πτυχές αυτές οφείλονται σε δύο αποφάσεις που πήρε η εταιρεία στην πρόσφατη ανανέωση του μοντέλου. 

Η πρώτη ήταν να προσθέσει στην γκάμα του την έκδοση Active που, σε σχέση με τις επίσης ανανεωμένες στάνταρ εκδόσεις του μοντέλου, διαθέτει αυξημένη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος κατά 2,3 πόντους και μια πιο «crossoverίστικη» εμφάνιση: Με διαφοροποιημένους προφυλακτήρες, προστατευτικές ποδιές, ράγες οροφής και πλαστικά προστατευτικά στους θόλους και περιμετρικά του αμαξώματος. 

Η δεύτερη απόφαση ήταν η προσθήκη και ενός ντίζελ μοτέρ στις κινητήριες επιλογές. Πρόκειται για τον γνωστό 4κύλινδρο 1.5 TDCi της Ford που αποδίδει 95 ίππους και 215 Nm ροπής από τις 1.750 έως τις 2.500 rpm, καλύπτοντας παράλληλα και τις προδιαγραφές ρύπων Euro6d-TEMP. Ο κινητήρας έρχεται πακέτο με ένα χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων που έχει σωστή κλιμάκωση και πολύ ευχάριστο κούμπωμα. Ο συνδυασμός κινεί το Ka+ Active παραπάνω από ικανοποιητικά, δίνοντάς του μια ευχάριστη ζωηράδα που θα την εκτιμήσεις δεόντως όταν βρεθεί μπροστά σου ένας βατός χωματόδρομος. 

Σε κάθε περίπτωση, η ισχύς και πολύ περισσότερο η ροπή φτάνουν και περισσεύουν για τον αστικό χαρακτήρα του. Έτσι παρόλα τα 1.130 kg, απόρροια των μεγάλων διαστάσεων για την κατηγορία, το Ka+ Active είναι απόλυτα ανταγωνιστικό σε επιδόσεις απέναντι στον πολύ ελαφρύτερο και, κατά βάση, βενζινοκίνητο ανταγωνισμό. Στις πιο ενδεικτικές για την καθημερινή μετακίνηση ρεπρίζ, τα όργανά μας κατέγραψαν για το Ka+ 4,5” και 5,5” για τα 50-80 km/h και 80-110 km/h αντίστοιχα με 3η στο κιβώτιο, όταν τα πολύ ελαφρύτερα αλλά εφάμιλλα σε ισχύ 90άρια Ignis 1.2 DualJet και cross up! 1.0 TSI θέλουν για την ίδια μέτρηση 5,4” και 5,9” το Suzuki και 4,5” και 5,9” αντίστοιχα το μικρό της VW. H ψαλίδα ανοίγει ακόμα περισσότερο υπέρ του μικρού της Ford στις μετρήσεις με 4η στο κιβώτιο οπότε, με σύμμαχο την πολύ υψηλότερη ροπή, επιταχύνει από τα 80 στα 110 km/h σε μόλις 6,9”, τη στιγμή που τα Ignis και cross up! χρειάζονται 9,4” και 7,8” αντίστοιχα. 

Ka+

Η υπεροχή του Ka+ στις επιδόσεις συνεχίζεται και απέναντι στον μοναδικό ίσως ντιζελοκίνητο ανταγωνιστή του. Το Dacia Sandero Stepway με τον 1.5 Blue dCi των 95 ίππων, το οποίο για να επιταχύνει από τα 80 στα 110 km/h με 3η στο 5άρι κιβώτιο χρειάζεται 5,9”, ενώ για τα 110-140 km/h με 4η χρειάζεται 11,3”, τη στιγμή που το Ford βγάζει την τελευταία μέτρηση σε 10,1”. Η πολύ καλή εικόνα του Active συνεχίζεται και όταν έρθει η ώρα να χρησιμοποιηθεί το μεσαίο πεντάλ. Από όσα μοντέλα προαναφέραμε, το μικρό της Ford είναι το μόνο που με 40,4 m, χρειάζεται λιγότερα από 41 m για να ακινητοποιηθεί από τα 100 km/h. 

Ωστόσο, το πραγματικά δυνατό σημείο του KA+ Active είναι αναμφίβολα η λειτουργία της ανάρτησης. Διατηρεί την αρχιτεκτονική των απλών εκδόσεων, έχει όμως μαλακότερες ρυθμίσεις, αυξημένα μετατρόχια και μεγαλύτερη εμπρός αντιστρεπτική. Επιπροσθέτως πατά σε στενότερα και πιο ψηλοπρόφιλα 15άρια λάστιχα διαστάσεως 185/60. Το αποτέλεσμα είναι ένα αυτοκίνητο που περνά εντυπωσιακά πάνω από κάθε είδους ανωμαλία του δρόμου, με μια ποιότητα κύλισης που παραπέμπει περισσότερο στο Fiesta και μερικά από τα καλύτερα σε αυτόν τον τομέα σουπερμίνι, παρά σε αυτοκίνητο της μικρής κατηγορίας. Αν το ζορίσεις σε δρόμο με στροφές, γέρνει λίγο, αλλά για να υποστρέψει χρειάζεται κόπο, ενώ η ανάρτηση διαχειρίζεται πολύ καλά τις κινήσεις του αμαξώματος, αποφεύγοντας τις εκπλήξεις για τον οδηγό. Το τιμόνι του είναι ελαφρύ και βολικό στις μετακινήσεις στην πόλη, αλλά στους δρόμους έξω από αυτή θα ήθελες λίγη αίσθηση παραπάνω. 

Στον αυτοκινητόδρομο είναι ήσυχο, με πολύ καλή ποιότητα κύλισης για τα δεδομένα της κατηγορίας, επιτρέποντάς σου να διατηρείς εύκολα μια σταθερή ταχύτητα ταξιδιού. Αυτά λίγο πολύ όμως το πετυχαίνουν και κάποια ανταγωνιστικά μοντέλα. Τηρουμένων των αναλογιών πάντα, εκεί που πραγματικά το Active ξεχωρίζει είναι η άνεση με την οποία μπορεί να κινηθεί σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους και μάλιστα χωρίς ο οδηγός του να χρειάζεται να έχει το νου του συνεχώς στο πώς θα προφυλάξει τα λάστιχα. 

Ka+

Ευρύχωρο και αναβαθμισμένο
Η ανανέωση έφερε αρκετές αλλαγές στην καμπίνα του Ka+. Αλλά και κάποια μοναδικά χαρακτηριστικά αποκλειστικά για την έκδοση Active, όπως οι ειδικές επενδύσεις στα καθίσματα, το τιμόνι και διάφορα διακοσμητικά στοιχεία. Από εκεί και πέρα, ελαφρώς ανασχεδιασμένη είναι η κεντρική κονσόλα και ο πίνακας οργάνων, ενώ ψηλά, στο κέντρο του ταμπλό, βρίσκεται η έγχρωμη οθόνη αφής 6,5” του infotainment SYNC 3. Τα υλικά είναι αυτά που περιμένεις από ένα αυτοκίνητο πόλης, με σκληρές ως επί το πλείστον επιφάνειες. Η συναρμογή όμως βρίσκεται σε καλό επίπεδο, με όλα τα μέρη να είναι μονταρισμένα καλά και τα χειριστήρια να είναι εύχρηστα και ευχάριστα στη χρήση.   

Με τις εξωτερικές διαστάσεις να αγγίζουν τα τέσσερα μέτρα, οι χώροι που προσφέρει το KA+ είναι παραπάνω από αξιοπρεπείς για μίνι. Ειδικά πίσω, οι επιβάτες θα βολέψουν άνετα τα πόδια τους, αλλά και θα έχουν μπόλικο αέρα για το κεφάλι. Σε ανάλογο ύφος κινείται και το πορτμπαγκάζ που με χωρητικότητα 270 lt μπαίνει στα χωράφια των σουπερμίνι. 

Σε υψηλό επίπεδο βρίσκεται και ο εξοπλισμός που περιλαμβάνει cruise control, αισθητήρες παρκαρίσματος, αυτόματο κλιματισμό και όλο το πακέτο όσον αφορά τις ηλεκτρικές ανέσεις και τα συστήματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας. Η τιμή που ξεκινά από τις €15.791 απλώς επισφραγίζει τον πληθωρικό χαρακτήρα του Ka+ Active. Το φέρνει μεν να είναι σημαντικά ακριβότερο από τους ανταγωνιστές του, αλλά έχει να επιδείξει και πολλά περισσότερα χαρίσματα.


Τι λέει το DRIVE
Προσεγγίζει την κατηγορία των «αστικών» crossover από μια λιγότερο lifestyle οπτική. Θα εκτιμηθεί δεόντως όμως από όσους εστιάσουν στα ουσιαστικά προτερήματά του εντός και εκτός δρόμου.
Τιμή Από €15.791
Τεχνολογία 1.498 cc, i4, 8v, 1 ΕΕΚ, common rail, τουρμποντίζελ, 95 PS/3.750 rpm, 215 Nm/1.750-2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h
11,2”
0-400 m 17,8” @ 124,2 km/h
0-1.000 m 33,1” @ 154,1 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,6”
50-80 km/h (3η) 4,5”
80-110 km/h (3η) 5,5”
80-110 km/h (4η) 6,9”
110-140 km/h (4η) 10,1”
110-140 km/h (5η) 13,8”
Φρένα 100-0 km/h 40,4 m
Τελική ταχύτητα 179 km/h
Μέση κατανάλωση 5,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 108 g/km
Διαστάσεις 3.955 x 1.743 x 1.551 mm
Χώρος αποσκευών 270 lt
Βάρος 1.130 kg
Μετρήσεις DRIVE 

Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα