Test drive: FIAT Tipo Cross 1.0T

Η ανανέωση του FIAT Tipo έφερε και την ολοκαίνουργια έκδοση Cross με αυξημένη απόσταση από το έδαφος και εμφάνιση crossover.

Από το 2016 που παρουσιάστηκε στη σύγχρονη εκδοχή του, ήταν ξεκάθαρο πως το µικροµεσαίο FIAT Tipo σχεδιάστηκε µε προσανατολισµό στην καλύτερη δυνατή σχέση τιµής/αξίας.

Η ανανεωµένη έκδοση που έκανε πρεµιέρα στην εκπνοή του 2020 και κυκλοφόρησε στη χώρα µας τον προηγούµενο µήνα διατηρεί το χαρακτήρα του «πληρώνω λίγα, παίρνω πολλά», όµως υιοθετεί µια σειρά από σχεδιαστικές και τεχνολογικές αναβαθµίσεις που ενδυναµώνουν τη θέση της στην αγορά συνολικά. Παράλληλα, εκτός από τα αµαξώµατα hatchback, sedan και station Wagon, η γκάµα εµπλουτίζεται µε την ολοκαίνουργια έκδοση Cross της δοκιµής µας, η οποία διευρύνει το απευθυνόµενο κοινό µαζί µε το εύρος χρήσης του ιταλικού µικροµεσαίου.

Αέρας ανανέωσης
Αισθητικά, το facelift του FIAT Tipo µπορεί να χαρακτηριστεί επιτυχηµένο καθώς καταφέρνει να το εξυγχρονίσει µε µικρές αλλά στοχευµένες επεµβάσεις. Οι σηµαντικότερες αλλαγές εντοπίζονται στην ανασχεδιασµένη µάσκα που απέκτησε µοντέρνα γρίλια µε το νέο έµβληµα της FIAT, νέα γραφικά στα full-LED φώτα των πλουσιότερων εκδόσεων, διαφορετικό προφυλακτήρα µε χρωµιωµένα διακοσµητικά στοιχεία και ενιαίες εισαγωγές αέρα.

Η έκδοση Cross µοιάζει ακόµα πιο αναβαθµισµένη χάρη στα πλαστικά προστατευτικά περιµετρικά του αµαξώµατος, τις ποδιές σε απόχρωση αλουµινίου, τις µπάρες οροφής και τα νέα σχέδια στις ζάντες. Όλα αυτά σε συνδυασµό µε την αυξηµένη απόσταση από το έδαφος (+40 mm) χαρίζουν στο Tipo Cross αέρα crossover, ένα στοιχείο που τα τελευταία χρόνια εκτιµάται ιδιαίτερα από το αγοραστικό κοινό που λατρεύει τα SUV. Εξάλλου, πέρα από την εµφάνιση το αυξηµένο ύψος έχει και ουσιαστιά οφέλη, καθώς διευκολύνει την πρόσβαση στην καµπίνα και επιτρέπει κίνηση χωρίς άγχος σε ήπιες εκτός δρόµου διαδροµές.

FIAT Tipo Cross

Στο εσωτερικό, η εικόνα είναι γνώριµη, µε την αναβάθµιση να αφορά περισσότερο το τεχνολογικό κοµµάτι. Το άνω τµήµα του ταµπλό καλύπτεται από αφράτο µαλακό πλαστικό, µε τα υπόλοιπα πλαστικά στις πόρτες και την κεντρική κονσόλα να είναι σκληρά επικοινωνόντας τον value-for-money χαρακτήρα του Tipo. Πίσω από το τιµόνι µε τα ενσωµατωµένα χειριστήρια για τους αντίχειρες και τα ακροδάχτυλα υπάρχει µια οθόνη 7" στο κέντρο του πίνακα οργάνων που δίνει µεν εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες του υπολογιστή ταξιδιού, έχει όµως λιγοστές δυνατότητες εξατοµίκευσης όσον αφορά την εµφάνιση των οργάνων.

Στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας υπάρχει η στάνταρ οθόνη αφής 7" µε εύχρηστο πλήκτρο on-off και περιστροφικά κουµπιά για ένταση και συντονισµό. Το infotainment είναι εύκολο στη χρήση και υποστηρίζει συνδεσιµότητα Android Auto και Apple CarPlay µέσω καλωδίου και θύρας USB. Και όσοι θέλουν την κορυφαία επιλογή σε αυτό τον τοµέα θα πρέπει να επιλέξουν την προαιρετική οθόνη 10" που φιλοξενεί το UConnect 5 και έχει υψηλότερη ανάλυση. Στα θετικά συγκαταλέγονται επίσης τα ανεξάρτητα χειριστήρια για τον κλιµατισµό που βρίσκονται λίγο χαµηλότερα και δίνουν πρόσβαση στην ρύθµιση του χωρίς να ασχολείσαι µε µενού και οθόνες.

Η θέση οδήγησης χαρακτηρίζεται από επαρκές εύρος ρύθµισης και κάθισµα που δεν κουράζει, υπάρχουν όµως ορισµένα παράπονα όπως το εξόγκωµα της κεντρικής κονσόλας που έρχεται σε επαφή µε το δεξί γόνατο του οδηγού (και το αριστερό του συνοδηγού) και οι διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα που είναι τοποθετηµένοι πολύ µπροστά στην πόρτα.

Οι ευρυχωρία του πίσω καθίσµατος ήταν πάντα ένα από τα πιο δυνατά σηµεία του σύγχρονου Tipo µε έως και 3 ενήλικες να απολαµβάνουν άπλετο χώρο για τα γόνατα και το κεφάλι. Μεγάλος είναι και χώρος αποσκευών των 440 lt, ενώ ακριβώς από κάτω βρίσκεται ρεζέρβα κανονικού µεγέθους – κάτι που λείπει από αρκετές σύγχρονες προτάσεις στην κατηγορία των SUV/Crossover.

FIAT Tipo Cross

Νέος κινητήρας, καλύτερο στήσιµο
Το FIAT Tipo Cross που οδηγήσαµε φορά τον απόλυτα σύγχρονο τρικύλινδρο τούρµπο χιλιάρη που αποδίδει 101 PS και 190 Nm και είναι ο µοναδικός βενζινοκινητήρας της γκάµας δίπλα στους πετρελαιοκινητήρες 1,3 (95 PS) και 1,6 lt (130 PS).

Από τα πρώτα χιλιόµετρα εντυπωσιάζουν η ραφιναρισµένη και γραµµική λειτουργία του, κυρίως στο χαµηλοµεσαίο φάσµα. Παρόλο που οι επιδόσεις δεν εντυπωσιάζουν (0-100 km/h σε 12,2"), ο κινητήρας κινεί αντικειµενικά µε αξιοπρέπεια το Tipo. Το πεντάρι κιβώτιο έχει µικρές διαδροµές και σαφές κούµπωµα, ωστόσο σίγουρα δε θα θέλαµε όχι σε µια επιπλέον σχέση. Η µέση κατανάλωση που µετρήσαµε ήταν 7,6 lt/100 km. Με πιο επιθετική οδήγηση ξεπερνάς εύκολα τα 8,5 lt/100km, αλλά µε συνετή χρήση του γκαζιού µπορείς να δεις τιµές πιο κοντά στα 6,5 lt/100 km ακόµα και στον αυτοκινητόδροµο.

Στα στενά της πόλης και ιδιαίτερα στο παρκάρισµα, θα εκτιµήσεις πολύ την λειτουργία City για το τιµόνι που το κάνει πολύ ελαφρύ και εύχρηστο. Η ανάρτηση έχει σφιχτή ρύθµιση οπότε δεν δίνει κορυφαία άνεση και οι κραδασµοί γίνονται αισθητοί στην καµπίνα, όµως από την άλλη δεν επιτρέπει παρά ελάχιστες κλίσεις στις στροφές. Πάντως συνολικά η ρύθµιση είναι πιο πετυχηµένη από του προηγούµενου µοντέλου, εµπνέοντας περισσότερη εµπιστοσύνη και συνδυάζοντας το καλό κράτηµα µε πιο προβλέψιµη συµπεριφορά όταν πιέζεις το αυτοκίνητο.

​​FIAT Tipo Cross

Όπλο η προσιτή τιµή
Για τον 1.000άρη κινητήρα, η βασική έκδοση εξοπλισµού City Cross ξεκινά από €17.100 ενώ η πλουσιότερη Cross από €18.600 µαζί µε την τρέχουσα προωθητική ενέργειας της ελληνικής αντιπροσωπείας. Όπως όλα τα FIAT, συνοδεύεται από 5ετη εργοστασιακή εγγύηση µε ισχύ έως 200.000 km και αντίστοιχης διάρκειας οδική βοήθεια.

Αυτές οι τιµές τοποθετούν το FIAT Tipo Cross απέναντι σε καλά εξοπλισµένα σουπερµίνι και βασικά B-SUV, καθώς τα µικροµεσαία crossover όπως το Kia ΧCeed και το Ford Focus Active ξεκινούν πάνω από το ψυχολογικό φράγµα των €20.000.

Η έκδοση Cross αποτελεί την πιο συµφέρουσα επιλογή καθώς έχει πληρέστερο στάνταρ εξοπλισµό που δικαιολογεί τη διαφορά των €1.500 από την βασική City Cross. Αυτός περιλαµβάνει αυτόµατο κλιµατισµό (έναντι air-condition της City Cross), επιπλέον Navigation στην στάνταρ κεντρική οθόνη αφής 7" µε Uconnect (υποστήριξη Android Auto/Apple CarPlay), οθόνη 7" στον πίνακα οργάνων, κάθισµα οδηγού µε ρυθµιζόµενη στήριξη µέσης, αισθητήρες παρκαρίσµατος εµπρός/πίσω, κάµερα οπισθοπορείας και πλούσιο πακέτο συστηµάτων υποβοήθησης (Autonomous Emergency Braking, Lane Support, Adaptive cruise control, Blind Spot και Intelligent Speed Assist).

Επιπλέον, ξεχωρίζει και αισθητικά καθώς διαθέτει full-LED φώτα, ζάντες αλουµινίου 17" Cross Diamond Cut, φιµέ πίσω τζάµια και λεπτοµέρειες σε απόχρωση matt ice (ποδιές, καθρέφτες, µπάρες οροφής, µαρσπιέ).

​​FIAT Tipo Cross

Συνοψίζοντας, το FIAT Tipo Cross είναι µια ευχάριστη έκπληξη στην κατηγορία των µικροµεσαίων και µια εµπνευσµένη προσθήκη στη γκάµα του µοντέλου, το οποίο πλέον µπαίνει στην αρένα των crossover/SUV µε δυνατά του σηµεία τους χώρους και την προσιτή τιµή.


Τι λέει το DRIVE
Το FIAT Tipo Cross 1.0T είναι μια ελκυστική πρόταση για τον οικογενειάρχη καθώς προσφέρει ευρύχωρη καμπίνα, πλούσιο εξοπλισμό και εμφάνιση crossover σε ιδιαίτερα προσιτή τιμή.
Τιμή Από €17.100
Τεχνολογία Kινητήρας βενζίνης 999 cc, i3, 12v, 1 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τόυρμπο, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
Απόδοση 101 PS/5.000 rpm, 190 Nm/1.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,2”
Τελική ταχύτητα 183 km/h
Μέση κατανάλωση 7,6 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 131 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.386 x 1.802 x 1.556 mm
Χώρος αποσκευών 440 lt
Βάρος 1.410 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *Μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης