Test drive: CUPRA Formentor VZ5

Η ισπανική φίρμα με τη δημιουργία του απόλυτου Formentor, του CUPRA Formentor VZ5, γνέφει με νόημα στα ηλεκτρικά να σωπάσουν. Τα καθαρόαιμα σπορ θερμικά είναι ακόμα εδώ! Κι όπως φαίνεται, στην καλύτερη φάση τους.

Το οχυρό των ΜΕΚ βάλλεται κατά ριπάς από τη φυλή των EV, αλλά δεν πέφτει. Τουλάχιστον όχι ακόμα και για όσο μοντέλα όπως το CUPRA Formentor VZ5 θα βαστούν γερά τις Θερμοπύλες.

Πολλοί θα σκεφτείτε -και δικαίως- ότι η έκβαση αυτής της μάχης είναι λίγο έως πολύ προδιαγεγραμμένη. Τα EV θα επικρατήσουν. Η ελπίδα όμως φίλοι βενζινοαίματοι, πεθαίνει τελευταία! Και ίσως το κρυφό υπερόπλο σε αυτήν τη μάχη, να ακούει στο όνομα «bio-fuel». Ο καιρός θα δείξει.

Η ουσία είναι ότι αυτή τη στιγμή, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης βρίσκονται στο απόγειο της δόξας και της τεχνολογικής εξέλιξης. Μοντέλα δε όπως το CUPRA Formentor VZ5 που έχουν τσαγανό, καθαρόαιμη σπορ αίσθηση και εκρηκτικές επιδόσεις, απευθύνονται ξεκάθαρα στον πραγματικό οδηγό και στην οδηγική απόλαυση.

H ζωντάνια και η αίσθηση συμμετοχής που βιώνεις στο τιμόνι του CUPRA Formentor VZ5, προσώρας δεν έχει αντίπαλο από κανένα ηλεκτρικό μοντέλο. Όσο δυνατό και γρήγορο κι αν είναι...

Test drive: CUPRA Formentor VZ5, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

H CUPRA δεν θα μπορούσε να συμβιβαστεί με τίποτα λιγότερο από το απόλυτο για το κορυφαίο δημιούργημά της, το CUPRA Formentor VZ5. Οι Ισπανοί ήθελαν ό,τι πιο προηγμένο υπήρχε στα ράφια του Ομίλου VW να γίνει δικό τους. Και μεταξύ μας, οι Γερμανοί δύσκολα θα μπορούσαν να αρνηθούν. Βλέπετε, η CUPRA φάνηκε άτυχη στα πρώτα αυτά τρία και κάτι χρόνια ζωής της, αφού το πολυτελές και με μεγάλες προσδοκίες brand γεννήθηκε ουσιαστικά μέσα στα lockdown, στην πανδημία και στην έλλειψη μικροτσίπ. Επομένως έπρεπε να στηριχθεί με πράξεις από τη μαμά-Volkswagen.

Άπαξ λοιπόν και οι Ισπανοί πήραν το «ΟΚ» να κινηθούν κατά το βούληση, δεν έχασαν την ευκαιρία. Αποκτώντας πρόσβαση στην κοσμηματοθήκη της Audi πήραν αυτό ακριβώς που ήθελαν: Τον ασυναγώνιστο 5κύλινδρο κινητήρα των 2,5 lt και το Torque Splitter από το τελευταίο RS3/RS Q3! Οπότε τα σημαντικότερα κομμάτια του παζλ ήταν πλέον στα χέρια τους.

Μάλιστα αυτή είναι η πρώτη φορά που το μπρουτάλ μηχανικό σύνολο της Audi στεγάζεται κάτω από το καπό ενός μοντέλου χωρίς τους τέσσερις κύκλους στη μάσκα. Από κει και πέρα, η μισή δουλειά είχε γίνει για το τεχνικό τιμ της CUPRA που έχει αποδείξει -ήδη από τα χρόνια της SEAT- ότι κατέχει άριστα την τέχνη της κατασκευής σπορ μοντέλων.

Η πρώτη κίνηση λοιπόν ήταν να κάνουν το αμάξωμα του CUPRA Formentor VZ5 να μαρτυρά «τσαμπουκά», χωρίς όμως να τρομάζει τους λιγότερο μυημένους στη σπορ αυτοκίνηση. Υπάρχουν αρκετές αλλαγές στη μάσκα και στον προφυλακτήρα, ένα τονισμένο σπλίτερ από CFRP που βοηθά στην καλύτερη διαχείριση του αέρα για την ψύξη του ιντερκούλερ, ενώ πίσω ο νέος διαχύτης και οι τέσσερις χαλκόχρωμες απολήξεις της εξάτμισης που είναι τοποθετημένες υπό γωνία, προσθέτουν μια ακόμα σπορ πινελιά διαφοροποίησης σε σχέση με το μικρότερο αδερφάκι VZ των 310 PS.

Επίσης οι ζάντες είναι 20άρες με λάστιχα Goodyear Eagle F1 SuperSport διάστασης 255/35 και κρύβουν τις 6πίστονες εμπρός δαγκάνες από την ιαπωνική Αkenobo, με αεριζόμενους δίσκους 375 x 36 mm (πίσω είναι επίσης αεριζόμενοι, 310 x 22).

Το αυτοκίνητο στέκεται πιο κοντά στο έδαφος αφού η ανάρτηση έχει χαμηλώσει κατά έναν πόντο και υπάρχει στάνταρ το Adaptive Chassis Control. Δηλαδή τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ με τις 15 διαφορετικές ρυθμίσεις σκληρότητας.

Στην καμπίνα, οι αλλαγές είναι μικρότερης έκτασης μα εξίσου στοχευμένες. Με το που ανοίξεις την πόρτα του CUPRA Formentor VZ5, το βλέμμα καρφώνεται στα μπάκετ της Sabelt. Κάθεσαι και κατευθείαν βρίσκεις την τέλεια θέση οδήγησης και σε χρόνο «dt» αισθάνεσαι ότι ζεις σε ποιοτικό περιβάλλον. Αγγίζοντας τα αφρώδη τμήματα του ταμπλό, τις δέρματινες επενδύσεις και τις περίτεχνες ραφές, απλώς επιβεβαιώνεις αυτήν την αίσθηση.

Test drive: CUPRA Formentor VZ5, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με διαγώνιο 10,25” εξυπακούεται ότι μπορείς να διαλέξεις τις παραμέτρους και εμφανίζει σε σωστό οπτικό πεδίο όλες τις πληροφορίες που χρειάζεσαι. Η μεγάλη οθόνη του infotainment που έχει διαγώνιο 12” και ενσωματωμένο το σύστημα πλοήγησης βρίσκεται σε περίοπτη θέση στο κέντρο ταμπλό και διαθέτει πολλά παραπάνω τεχνολογικά συστήματα από αυτά που χρειάζεσαι. Εκτός από τον έλεγχο για τα γνωστά προφίλ οδήγησης (Comfort, Sport, CUPRA, Individual, Offroad), εδώ υπάρχει και κάτι πολύ ξεχωριστό: Το Drift Mode, έτσι ώστε ο οδηγός να απολαμβάνει το CUPRA Formentor VZ5 ανάλογα με τις ορέξεις του...

Στο CUPRA Formentor VZ5, το διακριτικό «VZ5» είναι ουσιαστικά μια σύντμηση της λέξεως «Veloz» που στα ισπανικά σημαίνει «ταχύτητα» και του «5» που μαρτυρά τον αριθμό των κυλίνδρων του μοτέρ.

Οι προδιαγραφές του συγκεκριμένου κινητήρα, από τα χαρτιά και μόνο αρκούν για να καταλάβεις πολλά γι’ αυτό το αυτοκίνητο. Σημειώστε λοιπόν: 390 PS από ένα υπετροφοδοτούμενο σύνολο 2.480 cc, 480 Nm από τις 2.250 έως τις 5.700 rpm, ένα εντυπωσιακό 4,2” για τα 0-100 km/h, 0-200 km/h σε 15,7” και τελική ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 250 km/h.

Οι αριθμοί αποτυπώνουν την αίσθηση σε εκείνους που μπορούν να τους διαβάσουν σωστά, η δράση όμως είναι που πραγματικά σε κάνει να αντιληφθείς εμπράκτως, τι σημαίνουν όλα αυτά. Ο κινητήρας έχει βάθος, είναι εκρηκτικός και στροφάρει μέχρι τις 7.000 rpm. Η δε απόκρισή του σε κάθε άγγιγμα του δεξιού πεντάλ, σε βάζει στο τριπάκι να αναρωτηθείς εάν πράγματι αυτή η ωμή δύναμη πηγάζει από ένα 5κύλινδρο μοτέρ τούρμπο ή από κάποιο ατμοσφαιρικό πολλών κυβικών.

Το 7άρι DSG στέκεται βράχος στο πλευρό του κινητήρα. Eίναι ταχύτατο στις αλλαγές του και άξιος παρτενέρ του οδηγού. Ακόμα και κάτω από συνθήκες έντονης πίεσης, επιτρέπει να κατεβάσεις έως και δύο σχέσεις εάν χρειαστεί. Το μαγικό ωστόσο συστατικό σε αυτή την πικάντικη συνταγή, είναι ο τρόπος με τον οποίο περνάει η ροπή στους τέσσερις τροχούς.

Η τετρακίνηση με το Torque Splitter κάνει ενεργό, πλήρως μεταβλητό τον διαμοιρασμό της μεταξύ των πίσω τροχών. Ο συγκεκριμένος κατανεμητής ροπής χρησιμοποιεί από έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη σε κάθε ημιαξόνιο. Κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι μπορεί να μοιράζει τη ροπή σε κάθε πίσω τροχό ξεχωριστά ανάλογα με το προφίλ οδήγησης που έχει επιλεξεί ο οδηγός ή τις εκάστοτε συνθήκες πρόσφυσης.

Πατώντας το μπουτόν για να ξυπνήσεις το θηρίο, φτιάχνεσαι και μόνο από τον ήχο που ακούς. Μπάσος, με μεταλλική χροιά και με τα απαραίτητα σκασίματα από τις εξατμίσεις για να σε κρατούν συνεχώς σε εγρήγορση. Το τιμόνι είναι βαρύ. Σωστά βαρύ όμως και με «κοντή» μεταβλητή κρεμαγέρα, για να προσφέρει ακρίβεια στον χειρισμό και την ενδεδειγμένη πληροφόρηση χωρίς να είναι νευρικό. Βυθίζεις το πόδι στο γκάζι και αντιλαμβάνεσαι ακαριαία ότι τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά. Το CUPRA Formentor VZ5 μαζεύει τάχιστα πολλά χιλιόμετρα. Ο ρυθμός για την ακρίβεια είναι καταιγιστικός.

Test drive: CUPRA Formentor VZ5, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Η κύλιση έχει αυτήν την αγριάδα που χαρακτηρίζει τα σπορ μοντέλα. Δεν ενοχλεί καθόλου, τουναντίον σου υπενθυμίζει τρόπο τινά πού βρίσκεσαι. Χαράσσεις πλώρη για πιο σφικτά κομμάτια δρόμου. Κάπου που να μπορείς με ασφάλεια να το απολαύσεις. Από τη στιγμή που θα βρεις το κατάλληλο περιβάλλον, έχεις φτιάξει τη δική σου παιδική χαρά. Τα υπόλοιπα είναι απλώς... χαμόγελο.

Θες να κινηθείς με γραμμές; Piece of cake! Θα πας τόσο γρήγορα και με τόση σιγουριά που δεν θα το πιστεύεις ούτε ο ίδιος. Θες κουνήματα της ουράς και ελεγχόμενες πλαγιολισθήσεις; Κανένα πρόβλημα. Επιλέγεις το Drift Mode και καθάρισες. Μόνο που πρέπει να θυμάσαι ότι για να το αποκρυπτογραφήσεις πλήρως απαιτείται χρόνος, εξοικείωση και οι κατάλληλες κινήσεις στο τιμόνι.

Γενικά, με το CUPRA Formentor VZ5 οφείλεις να είσαι συνεχώς «εκεί» εάν αποφασίσεις να κινηθείς γρήγορα, όπως οφείλεις να κάνεις με κάθε τέτοιο αυτοκίνητο. Είναι μια καθαρόαιμη σπορ κατασκευή, εξαιρετικά δουλεμένη σε κάθε λεπτομέρεια. Και όπως όλες οι αντίστοιχες κατασκευές αυτού του επιπέδου, απαιτεί σεβασμό και γνώση. Όσο για την τιμή, οι €63.890 δεν είναι ευκαταφρόνητο νούμερο. Όμως είναι το χαμηλότερο της αγοράς που μπορεί να σου ανοίξει την πόρτα σε τέτοιες συγκινήσεις.


Τι λέει το DRIVE
Ο μεθυστικός 5κύλινδρος κινητήρας και το σοφιστικέ σύστημα μετάδοσης τοποθετήθηκαν σε ένα προσεγμένο έως την παραμικρή λεπτομέρεια Formentor VZ5 που δεν αφήνει περιθώριο αμφισβήτησης: Αυτό είναι ένα από τα καλύτερα μοντέλα του είδους και θα έχουν τη χαρά να το απολαύσουν μόνο 7.000 τυχεροί.
Τιμή Από €63.890
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 2.480 cc, i5, 20v, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 390 PS/5.700-7.000 rpm, 480 Nm/2.250-5.700 rpm, τετρακίνηση με ενεργή κατανομή της ροπής μεταξύ των πίσω τροχών, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-60 km/h 2,1’’
0-80 km/h 3,0’’
0-100 km/h 4,2’’
50-110 km/h 3,2’’
60-160 km/h 7,5’’
0-400 m 12,5’’ / 181,2 km/h
100-0 km/h 34,2 m
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 13,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 233 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.468 x 1.852 x 1.505 mm
Χώρος αποσκευών 410 lt
Βάρος 1.683 kg
Μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης