Test drive: BMW 116d Efficient Dynamics

Test drive: BMW 116d Efficient Dynamics

Για σένα σκληροπυρηνικέ φίλε μου που έχεις μεγαλώσει με βενζινοκινητήρες 6κύλινδρους σε σειρά, αυτή η δοκιμή είναι ένα σκληρό ξύπνημα στην πραγματικότητα. Μην ξενερώνεις προκαταβολικά όμως...

Η BMW μας έχει συνηθίσει σε πολύστροφα μοτέρ, με χαρακτηριστικό ηχόχρωμα και βέβαια μια οδική συμπεριφορά που παρεκκλίνει από αυτό που ονομάζουμε πολιτικώς ορθό. Κι ενώ εμείς είχαμε στο μυαλό μας όλα αυτά, στην υπόλοιπη Ευρώπη κυκλοφορούν εδώ και δεκαετίες BMW με ντίζελ κινητήρες. Κι όχι της «σειράς», αλλά από τα καλύτερα πετρέλαια που μπορείς ν’ αγοράσεις.

Ω! καιροί, ω! ντίζελ
Οι λόγοι για να διαλέξεις Σειρά 1 είναι λίγο πολύ προφανείς: Διασκεδαστική οδική συμπεριφορά, κύρος, καλές επιδόσεις, λόγω των μικρών κινητήρων τούρμπο. Ύστερα έρχονται οι χώροι και η ποιότητα που οφείλει να αναδίδει η Σειρά 1. Οι ντίζελ εκδόσεις προσφέρουν το επίσης προφανές και όλο και πιο επιτακτικό ζητούμενο: Οικονομία. Αν η αυτονομία και η οικονομία στο καύσιμο είναι ψηλά στις προτεραιότητές σου ως αγοραστή, τότε συνέχισε. Διαφορετικά προφανώς οι βενζινοκινητήρες που κινούν άλλες εκδόσεις υπηρετούν καλύτερα τη συνολική εικόνα τους.

Η BMW με εξέπληξε. Δεν περίμενα πως θα έχει τόσο γρήγορα αντανακλαστικά και θα τοποθετήσει τον 1.6 ντίζελ, ο οποίος μέχρι πρόσφατα κινούσε μόνο το Mini. Η 116d ήταν μέχρι πρόσφατα μια παραλλαγή του δίλιτρου ντίζελ ο οποίος απέδιδε 116 ίππους. Το ίδιο σύνολο κινούσε και τις 118d και 120d, μόνο που άλλαζε η ιπποδύναμη σε 143 και 185 PS. Μόλις λοιπόν διαπίστωσαν πως υπάρχουν και φορολογικά συστήματα που έχουν πάρει διαζύγιο από τη λογική (καλή ώρα) έβαλαν στην παραγωγή και την 116d, η οποία είναι όντως 1.6 και αποδίδει και αυτή 116 PS.

Εκπτώσεις στην τεχνολογία δεν έχουν γίνει επί της ουσίας. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύγχρονο αλουμινένιο μοτέρ με άμεσο ψεκασμό, common rail και τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, το οποίο αποδίδει 116 PS στις 4.000 rpm και ροπή πάνω από 27 kgm από τις 1.750 – 2.500 rpm. Πλαισιώνεται από το πακέτο οικονομίας που η BMW ονομάζει EfficientDynamics: Ανάκτηση ενέργειας από το φρενάρισμα, ηλεκτρική κρεμαγέρα, λειτουργία stop/start, ένδειξη για αλλαγής ταχυτήτων, λειτουργία ECO PRO που ρυθμίζει απόκριση γκαζιού, τιμονιού και λειτουργία κινητήρα για τη βέλτιστη οικονομία.

Ο κινητήρας της 116d έχει ραφιναρισμένη λειτουργία σε όλο το φάσμα των στροφών. Ενδεχομένως ένα μέρος της εντύπωσης να οφείλεται και στην καλή ηχομόνωση της καμπίνας. Ανεβάζει πιο πρόθυμα στροφές με τον κόφτη να επεμβαίνει αρκετά ψηλά, στις 5.250 rpm. Σε σχέση δε με το μεγάλο αντίπαλό της τον 1.6 TDI που φορούν τα Audi A3 και Audi A3 Sportback είναι σαφώς πιο δυνατός και τεχνολογικά προηγμένος.

Τα ντίζελ στις πολύ χαμηλές στροφές έχουν μια τάση να σκορτσάρουν έντονα, μέχρις σημείου να σβήνουν. Πρέπει να προσαρμόσεις την οδήγησή του λοιπόν, αλλά τελικά είναι ένα μάλλον εκνευριστικό χαρακτηριστικό. Αυτό η 116d κάποιες φορές σου το βγάζει. Από την άλλη, η BMW 116d έχει μεγάλο εύρος λειτουργίας και δείχνει να μην λαχανιάζει όταν περνά τις 4.000 rpm.

Κάτι που αντικατοπτρίζεται και στις επιδόσεις. Από στάση η 116d κάνει κορυφαίο χρόνο για την κατηγορία με 9,4” για το 0-100, το ίδιο και στο 400άρι αλλά και στο χιλιόμετρο. Στις ρεπρίζ ωστόσο τα πράγματα είναι λίγο πιο χλωμά. Το υπερβολικά μακρύ 6άρι κιβώτιο είναι προφανές πως έχει τοποθετηθεί με γνώμονα την εξοικονόμηση καυσίμου.

Θέλει το Γερμανό του
Προφανώς για να διαλέξετε ντίζελ χάτσμπακ έχετε και κάποιες απαιτήσεις όσον αφορά τη λειτουργικότητα και τους χώρους. Πρέπει να ομολογήσω πως με ιντριγκάρει αρκετά αυτό το περίεργο τραβηγμένο προς τα πίσω σχήμα της Σειράς 1, με το χαρακτηριστικά μεγάλο ρύγχος. Η κοινωνική επιβεβαίωση είναι δεδομένη.

Η λειτουργικότητα πάλι κάμποσες φορές πέφτει θύμα της σχεδίασης. Για παράδειγμα, ενώ το μεταξόνιο της BMW 116d είναι αντικειμενικά πολύ μεγάλο (2,69 m) έχει μικρότερο διαθέσιμο χώρο για τα πόδια, λόγω του διαμήκως τοποθετημένου κινητήρα. Ακόμα κι έτσι πάντως τα πράγματα είναι σαφώς βελτιωμένα σε σχέση με την προηγούμενη, ενώ δύο πίσω επιβάτες, ακόμα και σχετικά υψηλόσωμοι, δεν θα έχουν πολλά παράπονα. Η παρουσία ενός τρίτου ωστόσο ουσιαστικά αποκλείεται, λόγω του μεγάλου κεντρικού τούνελ μετάδοσης.

Ο χώρος αποσκευών βρίσκεται στο μέσο όρο της κατηγορίας, είναι εκμεταλλεύσιμος και με χαμηλό κατώφλι. Όσο για την προσλαμβανόμενη ποιότητα των υλικών, εξαιτίας μιας σχετικής οικονομίας που έχουν κάνει οι Γερμανοί, τοποθετώντας πολλά σκληρά πλαστικά, χρειάζεται λίγος χρόνος για να διαπιστώσεις ότι στον τομέα της συναρμογής εξακολουθούν να παραδίδουν μαθήματα. Από πλευράς εργονομίας επίσης δεν θα δυσκολευτείς στα βασικά.

Στο βάθος
Μπορούν ένα ντίζελ αυτοκίνητα παραγωγής να είναι και σπορ; Κι όμως η BMW 116d έχει ένα σπορ DNA που είναι δύσκολο ν’ αγνοήσεις. Η ουσία δεν έχει χαθεί και οι παραχωρήσεις που πρέπει να κάνεις δεν είναι πολλές. Η 116d σου δίνει αβάντζο. Ο κινητήρας της έχει επιπλέον εύρος, το κάθισμα του οδηγού είναι χαμηλό και με καλή πλευρική στήριξη, στις λειτουργίες sport και sport+ το τιμόνι αποκτά μια ευπρόσδεκτη βαριά αίσθηση και η απόκριση στο γκάζι είναι σαφώς πιο άμεση απ’ όσο περίμενες.

Η 116d είναι -και λόγω πίσω κίνησης- σωστά ζυγισμένη και η σχετικά μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης τελικά δεν σε ξενερώνει. Δεν μου άρεσε η λαστιχένια αίσθηση του λεβιέ. Δεν μου άρεσε επίσης αυτή η ασάφεια που έχει το τιμόνι της γύρω από την ευθεία, ειδικά σε «υπηρεσιακές» ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο.

Δη δει χρημάτων
Η 116d είναι συνολικά ένα καλό αυτοκίνητο από πολλές απόψεις. Έχει συνολικά ικανοποιητικούς χώρους, κινητήρα που στρεσάρει περισσότερο, ενώ παράλληλα είναι και οικονομικός (κατά μέσο όρο κοντά στα 6,0 lt/100 km), ισορροπημένη οδική συμπεριφορά, καλή ποιότητα κατασκευής και έξτρα μπόνους ότι δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας. Προφανώς τιμολογιακά βρίσκεται στο άνω άκρο της κατηγορίας, με τιμή εκκίνησης τα €24.900. Αλλά αυτό βέβαια δεν νομίζω πως εκπλήσσει κανέναν, ούτε και θα αποτρέψει όποιον θέλει να πάρει ένα αυτοκίνητο με τον έλικα.

Τι λέει το DRIVE
Κατά τη γνώμη μας είναι η πιο ισορροπημένη έκδοση ολόκληρης της Σειράς 1, συμπεριλαμβανομένης και των βενζινοκινητήρων. Παρότι ντίζελ, ελάχιστα έχει θυσιάσει από τον σπορ χαρακτήρα της και η οικονομία, οικονομία
Τιμή €26.500
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, άμεσος ψεκασμός, common rail,  turbo μεταβλητής γεωμετρίας, 116 PS/4.000 rpm, 27,5 kgm/1.750-2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,4”
0-120 km/h 13,4”
0-140 km/h 18,7”
0-160 km/h 25,8”
0-400 m 16,7”
0-1.000 m 30,7”
30-50 km/h (3η) 4,5”
50-80 km/h (4η) 6,8”
80-110 km/h (5η) 8,9”
110-140 km/h (6η) 14,4”
100-0 km/h 37,6 m
Τελική ταχύτητα 195 km/h
Κατανάλωση 5,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 99 gr/km
Διαστάσεις 4.324 x 1.765 x 1.421 mm
Βάρος 1.360 kg
Μετρήσεις DRIVE

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube