Οδηγούμε: SAAB 9-4X Aero

Οδηγούμε: SAAB 9-4X Aero

Βορειοτλαντική συμμαχία: Οι Σουηδοί μπαίνουν επιτυχημένα στο παιχνίδι των SUV με έναν κλώνο από Cadillac

Η SAAB ζει τις καλύτερες και τις χειρότερες μέρες της. Προβλήματα χρηματοδότησης οδήγησαν σε μποϊκοτάζ του κεντρικού εργοστασίου του Τρολχέταν από τους προμηθευτές – και είναι κρίμα γιατί η εταιρεία έχει εξαπολύσει τη μεγαλύτερη επίθεση με νέα μοντέλα στην 60χρονη ιστορία της. Τη στιγμή που γράφεται το άρθρο, η παραγωγή των νέων 9-5 και του παλιότερου 9-3 έχει διακοπεί.
Η παραγωγή όμως συνεχίζεται στο εργοστάσιο της General Motors στο Μεξικό, όπου συναρμολογείται ένα από τα νέα μοντέλα-κλειδιά της SAAB, το 9-4Χ. Πρόκειται για το τελευταίο μεγάλο project της εποχής που η εταιρεία ανήκε στην GM, και για το πρώτο πραγματικό crossover της. Αντικαθιστά το ελάχιστα αγαπητό 9-7Χ, που ήταν κλώνος ενός μεγάλου Chevrolet 4x4. Είναι αλήθεια πως και το 9-4Χ μοιράζεται τα βασικά του μέρη, αλλά με την Cadillac SRX τελευταίας γενιάς – ένα καθόλου κακό σημείο εκκίνησης.

Η ελκυστική εξωτερική σχεδίαση ενσωματώνει το γνωστό στρογγυλεμένο εμπρός μέρος των SAAB και τη γωνιώδη μάσκα, μαζί με το κεκλιμένο παρμπρίζ και τη χαμηλή οροφή που θυμίζουν 9-5. Το εσωτερικό είναι επίσης πιστό στην παράδοση της SAAB, που περιλαμβάνει και τα πράσινα-σε-μαύρο όργανα. Υπάρχει ακόμα και το κουμπί εκκίνησης εκεί που το περιμένεις: ανάμεσα στα καθίσματα. Μιας και γίνεται λόγος, τα μπροστινά μπάκετ είναι κατασκευαστικά ίδια με της Cadillac, αλλά θα πρέπει να τα σκίσεις για να το διαπιστώσεις. Το κοινό πλαίσιο έχει ντυθεί με άλλο αφρώδες, άλλη ταπετσαρία και τα τυπικά ενεργά προσκέφαλα της SAAB.
Στη συνηθισμένη οδήγηση, η καμπίνα του 9-4Χ είναι απίστευτα ήσυχη. Υπάρχουν όμως δύο θέματα για να γκρινιάξεις: Ο πίνακας οργάνων, ολόιδιος με του 9-5, είναι λειτουργικός σε σημείο που να δείχνει λιτός και βαρετός. Επιπλέον δεν μας άρεσε κι η θέση οδήγησης: ανεξάρτητα από το πού ήταν ρυθμισμένο το τιμόνι, δεν καταφέραμε να βολευτούμε.

Στη βάση της γκάμας στις ΗΠΑ είναι ένας ατμοσφαιρικός 3λιτρος V6 που αποδίδει 265 PS και 30,9 kgm ροπής. Πιο ψηλά βρίσκεται η έκδοση 2.8 V6 turbo Aero που οδηγούμε εδώ. Αυτή είναι και η μόνη που θα προσφέρεται στην Ευρώπη. Προς το παρόν δεν θα υπάρχει έκδοση turbodiesel.
To twin-scroll turbo του Aero αποκρίνεται χωρίς καθυστέρηση και δεν εμφανίζονται αντιδράσεις στο τιμόνι. Ο κινητήρας αποδίδει 300 PS και 40,9 kgm, που μεταδίδονται στους τροχούς μέσω της τετρακίνησης XWD (Cross Wheel Drive) της SAAB. Το σύστημα αυτό δεν μοιράζει τη ροπή μόνο εμπρός-πίσω, αλλά και ανάμεσα στους δύο πίσω τροχούς, βοηθώντας σε να στρίψεις.

Το προγραμματιζόμενο σύστημα οδήγησης DriveSense ελέγχει από την απόσβεση των αμορτισέρ μέχρι την αίσθηση του τιμονιού, επιτρέποντας στον οδηγό να ρυθμίζει την οδηγική συμπεριφορά σύμφωνα με τις προτιμήσεις του. Μια έκδοση με αυτόματη προσαρμογή θα προστεθεί το 2012. Αν και δεν είναι τόσο ευέλικτο ούτε τόσο γρήγορο όσο η τελευταία BMW X3, το 9-4Χ είναι πιο σπορ και –στα μάτια μας– πιο ελκυστικό από την Cadillac SRX με την οποία μοιράζεται τη γραμμή παραγωγής. Η συμπεριφορά του είναι αρκετά εξελιγμένη ώστε να συγκρίνεται ευνοϊκά με αυτήν των κορυφαίων Lexus RX και Infiniti EX.
Η SAAB έχει κάμποσα προβλήματα να λύσει, αλλά έχει κάνει σωστή δουλειά στο 9-4Χ. Αν οι Σουηδοί ξεπεράσουν αυτή τη δύσκολη περίοδο και λανσάρουν το 9-4Χ στην Ευρώπη φέτος, θα αποτελέσει μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική στα γνωστά και αναπόφευκτα diesel SUV. Δεν θα σώσει μεν την εταιρεία, αλλά δεν βρίσκουμε το λόγο να μην το προτείνουμε.

ΠΑΡΤΕ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ
Το σύστημα τετρακίνησης XWD με το eLSD προσαρμόζεται αυτόματα στις οδικές συνθήκες. Το σύστημα DriveSense δεν είναι τόσο έξυπνο – ακόμα. Επιτρέπει στον οδηγό να ρυθμίζει τα αμορτισέρ, την υποβοήθηση του τιμονιού και την απόκριση του γκαζιού και του κιβωτίου σύμφωνα με τρεις επιλογές: Eco, Comfort και Sport. Η τελευταία σφίγγει την ανάρτηση, κάνει τις αλλαγές ταχυτήτων πιο γρήγορες και δίνει περισσότερη ροπή στους πίσω τροχούς. Η Eco χαρτογραφεί τις αλλαγές ταχυτήτων και την απόκριση του γκαζιού έτσι ώστε να γίνεται η μέγιστη οικονομία. Το 2012, μια 4η θέση, η “intelligent”, θα δίνει αυτόματα τις πιο κατάλληλες για την περίπτωση ρυθμίσεις.

Τι λέει το DRIVE
Απολύτως ανταγωνιστικό και με όλα τα τυπικά στοιχεία του χαρακτήρα των SAAB. Δεν προσφέρεται με 2λιτρο βενζίνης ή diesel για την Ευρώπη.
Κινητήρας
2.792cc, V6 turbo, 2x2 ΕΕΚ 24v, 300 PS/5.500 rpm, 40,9 kgm/2.000-5.000 rpm
Μετάδοση
Τετρακίνηση XWD με ενεργό πίσω διαφορικό eLSD, αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιδόσεις
0-100 km/h σε 7,9”, τελική 210 km/h
Μέση κατανάλωση δ.α.
Εκπομπές CO2 286 gr/km
Τιμές κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube