Οδηγούμε: Toyota Prius

Οδηγούμε: Toyota Prius

Το νέο Prius δεν είναι απλώς ένα καλύτερο υβριδικό αυτοκίνητο. Είναι ένα παράθυρο στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον.

Πριν από τέσσερα χρόνια και βάλε είχα βρεθεί και πάλι στο εξωτερικό για την παρουσίαση της δεύτερης γενιάς Prius. Kαι θυμάμαι να μένω άναυδος από την προχωρημένη τεχνολογία που ενσωμάτωνε το αυτοκίνητο. Σήμερα, στην αντίστοιχη παρουσίαση της επόμενης γενιάς,της 3ης, μένω ενθουσιασμένος από τον τρόπο που αυτές, οι βελτιωμένες στο σύνολο τους, τεχνολογίες συνθέτουν ένα αυτοκίνητο τόσο προχωρημένο σε σύλληψη κι όμως τόσο απλό και οικονομικό να το οδηγείς.

Generation next
Η μεγάλη επιτυχία του νέου Prius έγκειται στο γεγονός ότι οδηγείς ένα καθ’ όλα «κανονικό» αυτοκίνητο, χωρίς να κάνεις πλέον παρά ελάχιστους συμβιβασμούς. Ακόμα και οι κάποιες γκρίνιες για τους χώρους που είχαμε για το παρόν μοντέλο δύσκολα μπορούν να συνεχιστούν. Ο χώρος για τους επιβάτες έχει μεγαλώσει, παρά το γεγονός ότι το μεταξόνιο παρέμεινε το ίδιο, εξαιτίας της καλύτερης εκμετάλλευσης των χώρων και της οροφής που έχει τραβηχτεί προς τα πίσω. Το ίδιο ισχύει και για το χώρο αποσκευών που αυξήθηκε κατά 30 λίτρα, τα οποία εξοικονομήθηκαν από το πιο συμπαγές σύστημα ψύξης των μπαταριών. Ούτε βέβαια μπορεί να μιλήσει κανείς για συμβιβασμό κοιτώντας το υπερμοντέρνο σε σχεδίαση αλλά και εξοπλισμό ταμπλό, το οποίο παρόλα αυτά διαθέτει και άπειρες θήκες για μικροαντικείμενα. Και φυσικά δεν μπορεί επίσης να μιλήσει κανείς για συμβιβασμό. Ο εξοπλισμός του απαρτίζεται από σχεδόν κάθε πιθανό και απίθανο στοιχείο. Μερικά από αυτά είναι είτε πολύ πιο προχωρημένα (βλέπε πλήρως ανεξάρτητο σύστημα κλιματισμού) από τον ανταγωνισμό είτε διατίθενται σε μεγαλύτερα και πιο premium -όπως το head up display.
Αρχίζω λίγο αντισυμβατικά, ωστόσο μόνο έτσι μπορείς να περιγράψεις ένα αυτοκίνητο που είναι η επιτομή της αυτοκινητικής εκλαΐκευσης της επιστήμης. Οδηγείς αμέριμνος και γύρω σου και κάτω από τα πόδια σου συμβαίνουν πράγματα και θαύματα. Το αμάξωμα έχει αεροδυναμικό συντελεστή cd 0.25. O νέος κινητήρας έχει χωρητικότητα 1,8 λίτρα, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και δουλεύει στον κύκλο Atkinson. Το Hybrid Synergy Drive, δηλαδή η παράλληλη σύνδεση και συνέργεια βενζινοκινητήρα με ηλεκτροκινητήρα, έχει αλλάξει σε σχέση με το προηγούμενο κατά 90% για καλύτερη απόδοση, μικρότερο βάρος, μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας και φυσικά μεγαλύτερη οικονομία. Τα νούμερα που ανακοινώνει η Toyota είναι τουλάχιστον εντυπωσιακά: Aύξηση της συνδυασμένης ισχύος κατά 22%, μείωση της συνολικής κατανάλωσης κατά 9%, μείωση των εκπομπών CO2 στο απίστευτο 89 g/km, αυτονομία στα...1.150 km. Το ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη παράγει πλέον 60 kw από 50 του προηγούμενου, ενώ έχουν μειωθεί σημαντικά οι διαστάσεις και το βάρος του.

Για να μυήσουμε και όσους δεν ξέρουν πώς λειτουργεί το σύστημα συνοπτικά έχουμε και λέμε: Οι δύο κινητήρες, ο θερμικός και ο ηλεκτρικός είναι συνδεμένοι παράλληλα. Έτσι ο ηλεκτροκινητήρας είτε υποκαθιστά το θερμικό όπου δεν χρειάζεται είτε τον υποβοηθά όταν αυτός έχει μεγάλο φορτίο για μικρότερη κατανάλωση. Λειτουργεί ουσιαστικά ως μια κλασική πεταλούδα γκαζιού. Παίρνει ενέργεια από μία ακόμα πιο κόμπακτ συστοιχία μπαταριών νικελίου-υδριδίου μετάλλου, η οποία φορτίζεται από το θερμικό κινητήρα μέσω μια γεννήτριας ή από τους τροχούς κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος, μέσω συστήματος ανάκτησης ενέργειας.
Πέρα από τα βελτιωμένα και ελαφρύτερα εξαρτήματα του συστήματος και την ακόμα πιο ισχυρή κεντρική μονάδα ελέγχου, το νέο Prius διαθέτει πλέον και τρεις νέες οδηγικές λειτουργίες, οι οποίες ενεργοποιούνται από αντίστοιχα κουμπιά στο ταμπλό: Από την εκκίνηση και μέχρι και τα 70 km/h και δεδομένου ότι δεν πατάς φουλ το γκάζι, χρησιμοποιείται αποκλειστικά ο ηλεκτροκινητήρας. Υπάρχει και το κουμπί EV με το οποίο ενεργοποιείς αποκλειστικά αυτόν τον τελευταίο για έως και 2 km αρκεί να είναι φορτισμένες οι μπαταρίες και να μην ξεπεράσεις τα 50 km/h. Στο ECO mode η απόκριση στο γκάζι ρυθμίζεται με βάση τη βέλτιστη οικονομία, το ίδιο και η λειτουργία του κλιματισμού. Τέλος στο power ο οδηγός έχει στη διάθεσή του καλύτερη απόκριση του γκαζιού και τη μεγαλύτερη δυνατή υποβοήθηση από τους δύο κινητήρες.

Αβάδιστα

Όλα τα παραπάνω συστήματα και υποσυστήματα δουλεύουν ρολόι. Αυτή είναι η μεγάλη επιτυχία του Prius: κάνεις οικονομία θες δε θες και ταυτοχρόνως οδηγείς ένα αντικειμενικά καλό οικογενειακό. Προσπάθησα κι εγώ με τη σειρά μου να το οδηγήσω με δύο διαφορετικά modes στους δρόμους γύρω από τη Στοκχόλμη. Με πραγματικά άγριες διαθέσεις, το κουμπί power ενεργοποιημένο και το γκάζι στο πάτωμα και σαν κανονικός άνθρωπος που οδηγεί σβέλτα αλλά όχι εξοντωτικά. Στην πρώτη περίπτωση το trip έγραψε 5,5 lt/100km και στη δεύτερη 3,9. Μιλάμε για νούμερα συντριπτικά σε σχέση ακόμα και με το πιο οικονομικό αυτοκίνητο της κατηγορίας D, ακόμα και με μίνι εδώ που τα λέμε. Και όλα αυτά χωρίς πολλούς οδηγικούς συμβιβασμούς.
Το νέο Prius είναι αρκετά σφιχτό, δεν παρουσιάζει τάση πλεύσης, είναι ήσυχο αεροδυναμικά, δεν παίρνει σημαντική κλίση ακόμα και όταν πιεστεί και έχει ένα πολύ καλό σε αίσθηση τιμόνι. Μόνο τα by wire φρένα θέλουν προσαρμογή. Παρουσιάζουν ένα νεκρό διάστημα μέχρι να πιάσουν και βέβαια θα πρέπει να συνηθίσεις και την αίσθηση του συνεχώς μεταβαλλόμενου κιβωτίου. Το σκέφτομαι απέναντι σε ανταγωνισμό που μέχρι πριν από λίγα χρόνια ούτε που θα τολμούσαμε να το φέρουμε αντιμέτωπο και το «τρομακτικότερο» το βλέπω να κερδίζει. Κι αν αυτό δεν είναι επιτυχία για την Toyota τότε δεν ξέρω τι μπορεί να είναι.

Εκτός από το πλήρως ηλεκτρικό σύστημα κλιματισμού, το νέο Prius έχει κάνει ένα βήμα πιο πέρα: Στον προαιρετικό εξοπλισμό διαθέτει ηλιακές κυψέλες μέσω των οποίων λειτουργεί αυτόματα σύστημα εξαερισμού του αυτοκινήτου όσο αυτό είναι σταθμευμένο. Ακόμα δηλαδή κι αν βρίσκεται εκτεθειμένο επί ώρες στον ήλιο, η εσωτερική θερμοκρασία δεν θα ξεπεράσει τους 45 C (συνήθως κυμαίνεται μεταξύ 80 και 90 C). Ο οδηγός έχει την πρόσθετη δυνατότητα τρία λεπτά πριν μπει στο αυτοκίνητο να ανοίξει με τηλεχειρισμό τον κλιματισμό ο οποίος βεβαίως έχει πολύ πιο εύκολο έργο να κάνει.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube