Οδηγούμε το Honda Insight

Οδηγούμε το Honda Insight

Η δεύτερη γενιά του Honda Insight σκοπεύει να κάνει την υβριδική τεχνολογία πιο προσιτή

Δοκιμάζοντας για δεύτερη φορά την τύχη της με το Insight μετά την πρώτη εκείνη απόπειρα του ’99 που είχε ως στόχο αποκλειστικά την αμερικάνικη αγορά, η Honda αποφάσισε να μη δημιουργήσει κάτι επαναστατικό. Θέλοντας και μη, στις μέρες μας η έννοια του υβριδικού αυτοκινήτου έχει συνδεθεί στενά με τη μορφή τού σαφώς πετυχημένου Toyota Prius. Οπότε δεν εκπλήσσει και η επιρροή που έχει εμφανώς ασκήσει στο σχεδιασμό του νέου Honda.

Άλλωστε, η συγκεκριμένη μορφή 5θυρου-5θέσιου αμαξώματος ταιριάζει γάντι στους υποψήφιους αγοραστές του Insight, δηλαδή στις μικρές οικογένειες, στα νεαρά ζευγάρια και στους οικονομικά ασθενέστερους που μέχρι πρότινος δεν «έφταναν» τα υβριδικά μοντέλα. Συγκεκριμένα, οι τιμές που έχουν ανακοινωθεί σε διάφορες ευρωπαϊκές αγορές κυμαίνονται σχεδόν €3.000 κάτω από το μοντέλο της Toyota.

Οικονομικές θεωρίες
Με δεδομένη την πρόθεση της Honda το Insight να παίξει το ρόλο του φθηνού υβριδικού, δεν περιμέναμε να ενσωματώνει εξωτική τεχνολογία. Για την ακρίβεια μοιράζεται κάποια τμήματα του πλαισίου και της ανάρτησης με το Honda Jazz και κινείται από μια αναβαθμισμένη έκδοση του συστήματος Integrated Motor Assist (ενσωματωμένη υποβοήθηση κινητήρα) που γνωρίσαμε στο Civic Hybrid. Σε αντίθεση με το αντίστοιχο σύστημα του Prius, εδώ δεν χρησιμοποιείται ηλεκτρικά ελεγχόμενος συμπλέκτης ανάμεσα στον βενζινοκινητήρα και τον ηλεκτροκινητήρα, που θα επέτρεπε στο αυτοκίνητο να κινείται για μεγαλύτερα διαστήματα με ισχύ αποκλειστικά από τις μπαταρίες.
Επειδή τα έμβολα παρασύρονται από τη μετάδοση ακόμη και όταν ο κινητήρας βενζίνης είναι σβηστός και ο ηλεκτροκινητήρας έχει αναλάβει όλη την ευθύνη για την κίνηση του αυτοκινήτου, το σύστημα της Honda αφήνει ανοιχτές τις βαλβίδες των κυλίνδρων μειώνοντας έτσι τις αντιστάσεις στην κίνηση των εμβόλων. Με αυτό τον τρόπο διευκολύνει το έργο του ηλεκτροκινητήρα που μπορεί να επιταχύνει το Insight μέχρι τα 48 km/h χωρίς να καταναλώσει ούτε μια σταγόνα βενζίνη.
Κάνοντας μια σημαντική διευκρίνιση πρέπει να σημειώσουμε ότι το IMA είναι πιο εξελιγμένο απ’ ό,τι στο Civic, δεν πρόκειται για απλή αντιγραφή. Συγκεκριμένα, η ισχύς του ηλεκτρικού μοτέρ έχει μειωθεί από τα 15 στα 10 kW (ή 13 PS), το νέο υβριδικό σύστημα ζυγίζει μόλις 38 κιλά, δηλαδή είναι 28% ελαφρύτερο από την προηγούμενη γενιά, ενώ η Honda υποστηρίζει ότι είναι και 30% πιο αποδοτικό. Η μπαταρία είναι 30% πιο ανθεκτική στο χρόνο και αποτελείται από 84 στοιχεία D-Cell, αντί για 132. Όπως και ο κυριότερός του ανταγωνιστής, έτσι και το Insight χρησιμοποιεί κιβώτιο CVT, συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης, ώστε η ηλεκτρονική διαχείριση να αξιοποιεί το πιο αποδοτικό φάσμα στροφών σε κάθε περίπτωση. Η πλούσια έκδοση του μοντέλου θα διαθέτει και paddles αλλαγής ταχυτήτων πίσω απ’ το τιμόνι.

Από τη θεωρία στην πράξη
Η θεωρητική κατανάλωση καυσίμου που ανακοινώνει η Honda είναι εξαιρετικά χαμηλή (3,7 lt/100 km), ξεπερνώντας ακόμα και τα οικονομικότερα diesel στον μικτό κύκλο και δίνοντας αυτονομία 900 km με ένα ρεζερβουάρ 40 lt. Απλά ενεργοποιούμε το πρόγραμμα ECON από το αντίστοιχο πράσινο πλήκτρο και απενεργοποιούμε τον κλιματισμό, βελτιστοποιούμε τον έλεγχο της πεταλούδας, αλλάζουμε τη χαρτογράφηση του CVT, επιταχύνουμε το σβήσιμο του κινητήρα σε κάθε στάση του αυτοκινήτου και απομένει μόνο να μην πατάμε πολύ γκάζι. Σε μια μικρή και όχι ιδανική διαδρομή που είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε, πετύχαμε ένδειξη 4,2 lt/100 km στον υπολογιστή ταξιδιού.
Κατά την οδήγηση, η εμπλοκή του Integrated Motor Assist δεν γίνεται άμεσα αισθητή, ούτε στη φάση της επιτάχυνσης ούτε κατά την επιβράδυνση. Η αίσθηση του συστήματος των φρένων είναι αρκετά φυσιολογική εν αντιθέσει με τα υβριδικά της Toyota, ενώ παρά τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα και τα στενά ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης καταφέρνει να διατηρεί την τροχιά του αξιοπρεπώς σε καμπές υψηλής ταχύτητας και να είναι σταθερό στο απότομο φρενάρισμα. Το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης δίνει ελάχιστη πληροφόρηση στον οδηγό γύρω από τη θέση της ευθείας, αλλά βελτιώνεται και βαραίνει όσο αυξάνεται η γωνία στροφής.
Τα υβριδικά γίνονται ολοένα και καλύτερα στην προσπάθειά τους να αποτελέσουν την κυρίαρχη τάση στην αγορά αυτοκινήτου. Ωστόσο, η απουσία πλεονάσματος ισχύος, η ουδέτερη αλλά αδιάφορη οδική συμπεριφορά μάς «προσγειώνουν» υπενθυμίζοντας ότι προς το παρόν τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους είναι η οικονομία και η ικανοποίηση των περιβαλλοντικών μας ανησυχιών.


Τι λέει το DRIVE
Η δεύτερη γενιά του Insight έχει πιο συμβατική σχεδίαση, εξίσου αποτελεσματικό υβριδικό σύστημα και θα φτάσει επιτέλους στην ευρωπαϊκή αγορά
Τεχνολογία
1.339 cc 88 PS / 5.800 rpm, 12,2 kgm / 4.500 rpm
Ηλεκτροκινητήρας 13 PS / 1.500 rpm, 9,4 kgm / 500 rpm
Μέση κατανάλωση
3,7 lt/100 km



Τεχνολογία
Η καρδιά των μηχανικών μερών του Insight εξακολουθεί να είναι ένας βενζινοκινητήρας, εξελιγμένος με γνώμονα την οικονομία καυσίμου και την αποτελεσματικότητα του Integrated Motor Assist. Έχει χωρητικότητα 1.339 cc και αποδίδει ισχύ 88 PS στις 5.800 rpm και ροπή 12,2 kgm στις 4.500 rpm. Αν και διαθέτει οκτώ βαλβίδες για τους τέσσερις κυλίνδρους με έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής, έχει σύστημα μεταβλητού χρονισμού iVTEC με δυο προφίλ, ένα για τη φυσιολογική κίνηση και ένα για τις περιόδους που κινούμαστε μόνο με ηλεκτρισμό, οπότε οι βαλβίδες μένουν μονίμως ανοιχτές. Το ελαφρύ μπλοκ έχει επιτευχθεί με χρήση ανθεκτικότερων υλικών σε μπιέλες και χιτώνια, ενώ διατηρούνται χαμηλά οι τριβές με ειδικά λιπαντικά και μαλακότερα ελατήρια πιστονιών. Η πολλαπλή εισαγωγής είναι κατασκευασμένη από συνθετικά υλικά αντί για αλουμίνιο, για περαιτέρω μείωση βάρους. Το σύστημα διαχείρισης του καυσίμου ακολουθεί τη λογική που έχουμε δει σε αρκετά νέα μοντέλα, με αισθητήρες θέσης πεταλούδας, θερμοκρασίας, πίεσης και μάζας αέρα εισαγωγής και ψεκασμό πολλαπλών σημείων. Για τη βέλτιστη καύση με τα λιγότερα δυνατά καυσαέρια χρησιμοποιούνται δυο μπουζί ανά κύλινδρο. Τέλος, κατά την επιβράδυνση, ο ηλεκτρονικός έλεγχος (Variable Cylinder Management) αποτρέπει τη συμπίεση στο θάλαμο καύσης σε κάθε περιστροφή, ώστε να παράγεται αποδοτικότερα ηλεκτρισμός για τη φόρτιση των μπαταριών.

O ηλεκτροκινητήρας είναι συνδεδεμένος απευθείας στο στρόφαλο και παρεμβάλλεται μεταξύ κινητήρα και κιβωτίου. Ο ρόλος του είναι διπλός, ενισχύοντας τον κινητήρα βενζίνης σε επιταχύνσεις με χαμηλή ταχύτητα ή ταξιδεύοντας με σταθερή ταχύτητα, αλλά λειτουργεί και σαν γεννήτρια κατά την επιβράδυνση, φορτίζοντας τις μπαταρίες του κυκλώματος. Ο οδηγός δεν έχει δυνατότητα παρέμβασης στο αυτόματο σύστημα φόρτισης-εκφόρτισης αλλά ενημερώνεται από τον πίνακα οργάνων για τη λειτουργία του ηλεκτρικού κινητήρα ανά πάσα στιγμή. Η μέγιστη ισχύς που μπορεί να αποδοθεί είναι 13 PS, από τις 1.500 rpm, ενώ η μέγιστη ροπή των 9,4 kgm είναι διαθέσιμη από τις 500 rpm.

Το κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης προσφέρει ομαλές και προβλέψιμες αλλαγές του βήματος. Χάρη στο μεγάλο εύρος διαθέσιμων σχέσεων μετάδοσης, μπορεί να είναι αρκετά κοντό ώστε να βελτιώνει τις ενδιάμεσες επιταχύνσεις και αρκετά μακρύ στο ταξίδι για χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Μπορεί να αξιοποιεί το πλέον αποδοτικό κάθε φορά φάσμα στροφών του κινητήρα, διασφαλίζοντας τη μέγιστη οικονομία καυσίμου και ηλεκτρικής ενέργειας. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει απλά τη θέση D για κανονική οδήγηση, τη θέση S για καλύτερες επιταχύνσεις ή να αλλάζει τις προκαθορισμένες σχέσεις με paddles πίσω απ’ το τιμόνι, προνόμιο αποκλειστικά τής πιο πλούσιας έκδοσης.

Κάτω από τα πίσω καθίσματα βρίσκουμε τις μπαταρίες, τον εγκέφαλο κεντρικού ελέγχου και το σύστημα ψύξης του υβριδικού συστήματος. Εδώ έχει εγκατασταθεί κύκλωμα μπαταριών νικελίου-υδριδίου μετάλλου, σε επτά σετ, φτάνοντας σε σύνολο τα 84 στοιχεία D-cell, τάσης 1,2 V η καθεμία. Συνολικά η χωρητικότητά τους φτάνει τα 5,75 Ah. Σε σχέση με την τέταρτη γενιά υβριδικών της Honda των 11 σετ, που είχαμε γνωρίσει στο Civic, έχουμε μια αύξηση της ισχύος κατά 30%. Ο όγκος ωστόσο έχει μειωθεί κατά 19% και το βάρος κατά 28%.

Το σύστημα Eco Assist, που κάνει το ντεμπούτο του στο Insight, σκοπό έχει την εκπαίδευση του οδηγού προς μια πιο οικονομική οδήγηση. Η ένδειξη ταχύτητας αλλάζει χρώμα φόντου από έντονο πράσινο έως έντονο μπλε, αντιστοιχώντας σε οικονομική ή μη χρήση του αυτοκινήτου. Παρακολουθώντας τις «επιδόσεις» του οδηγού, απονέμονται φύλλα από ένα ηλεκτρονικό φυτό ως επιβράβευση της οικολογικής συνείδησής του. Στα αριστερά του τιμονιού βρίσκουμε το πράσινο πλήκτρο ECON, το οποίο βοηθά στην περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης, σβήνοντας ταχύτερα τον κινητήρα σε κάθε στάση, μειώνοντας την ισχύ και τη ροπή κατά 4%, απενεργοποιώντας τον κλιματισμό και αλλάζοντας τη χαρτογράφηση του CVT και της πεταλούδας γκαζιού.

Με στόχο τον λιγότερο θόρυβο και τη μείωση των κραδασμών, τη μεγαλύτερη ακαμψία και τα πέντε αστέρια στα αναθεωρημένα crash tests του EuroNCAP, το πλαίσιο του Insight διακρίνεται για τις καίριες ενισχύσεις που έχει δεχτεί (στις πίσω κολόνες, στα σημεία έδρασης της πίσω ανάρτησης και στα νεύρα της πίσω πόρτας). Επίσης ξεχωρίζει για την ικανότητά του να απορροφά μεγαλύτερη ενέργεια σε μία εμπρόσθια πρόσκρουση, με ζώνες παραμόρφωσης που κατευθύνουν τη δύναμη προς σταθερότερα δομικά στοιχεία όπως η κολόνα Α και τα ενισχυμένα σημεία του πατώματος. Για την προστασία πεζών έχουν προβλεφθεί καπό και φτερά που παραμορφώνονται ώστε να απορροφάται η ενέργεια, και υαλοκαθαριστήρες που δεν τραυματίζουν.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube