Supertest: Audi Q5 2.0 TFSI quattro

Supertest: Audi Q5 2.0 TFSI quattro

Η Audi δεν βιάστηκε να μπει στην αγορά των SUV, παρότι είχε έτοιμη την τεχνογνωσία σε κινητήρα και τετρακίνηση. Άραγε είναι τυχαίο ότι το Q5 έχει τεράστια εμπορική επιτυχία; I guess not.

Οι τέσσερις κύκλοι στη μάσκα, οι καμπύλες με τις όμορφες αναλογίες, τα led στα φανάρια και οι μεγάλοι τροχοί συνθέτουν τη φιγούρα του. Πρόκειται για το SUV που έκλεψε καρδιές στην ελληνική αγορά, προσελκύοντας αγοραστές από την κατηγορία των πολυτελών σεντάν που μέχρι τότε δεν είχαν φανταστεί τους εαυτούς τους στη θέση του οδηγού ενός «τζιπ».

Αν και άργησε λίγο, σάρωσε με το καλημέρα τον ανταγωνισμό στα περισσότερο ή λιγότερο πολυτελή μεσαία 4x4. Σχεδιαστικά, τεχνολογικά και ποιοτικά.

Tech freak
Τις προηγούμενες φορές που το είχαμε στα χέρια μας, του δώσαμε τον τίτλο του πιο σπορ premium SUV. Επειδή τίποτα δεν είναι τυχαίο, οι απαντήσεις για την πολύ καλή οδική συμπεριφορά είναι εύκολο να βρεθούν. Αρκεί να παρατηρήσει κάποιος την αλουμινένια εμπρός ανάρτηση των πέντε συνδέσμων.

Με στόχο τη μείωση του μη αναρτώμενου βάρους, τα ελαφρύτερα κράματα είναι μονόδρομος. Για αυτό το σκοπό και η αντιστρεπτική δεν είναι μασίφ, αλλά κατασκευασμένη από σωλήνα υψηλής αντοχής. Η γεωμετρία στοχεύει στη βέλτιστη πρόσφυση εντός δρόμου, κρατώντας σχεδόν σταθερές γωνίες caster-camber σε συμπίεση και επαναφορά.

Είναι επόμενο να μην διακρίνεται για μεγάλες διαδρομές-κρεμάσματα, άρα και ιδανική λειτουργία μακριά από την άσφαλτο. Οι ελαστικοί σύνδεσμοι είναι σχεδιασμένοι έτσι ώστε να ελέγχουν τις διαμήκεις και εγκάρσιες δυνάμεις με τέτοιο τρόπο, ώστε να συνδυάζουν την άνεση με την άμεση οδική συμπεριφορά.

Στο πίσω μέρος, η τραπεζοειδής ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση υιοθετεί την αρχιτεκτονική των Α6 και Α8. Αυτό που πετυχαίνει πολύ καλά είναι να απομονώνει τους κραδασμούς και τις ανωμαλίες, καθώς το άκαμπτο υποπλαίσιο πατάει σε τέσσερις ελαστικούς συνδέσμους. Οι διαστάσεις έχουν κρατηθεί σε λογικό μέγεθος, ώστε να μην περιορίζεται ο χώρος αποσκευών. Όπως και μπροστά, έχει γίνει ευρεία χρήση κραμάτων αλουμινίου.

Σε πραγματικές συνθήκες όλα τα παραπάνω παίζουν το ρόλο τους. Το Q5 παρά το μεγάλο όγκο και τους σχεδόν δύο τόνους βάρους μπορεί να έχει νεύρο και άμεσες αντιδράσεις. Το απέδειξε ακόμη και με 65άρια λάστιχα και συμβατική ανάρτηση. Όμως, με τις ζάντες 20 ιντσών (μπρος στα κάλλη τι είναι ο πόνος) και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ φτάνουμε στο άλλο άκρο: Η άνεση μειώνεται σημαντικά και οι αντιδράσεις γίνονται πολύ πιο απότομες.

Δυστυχώς, σχολιάζοντας τις δυνατότητες του Q5 έξω από την άσφαλτο, τα συμπεράσματα δεν είναι εξίσου θετικά. Παρότι χρησιμοποιεί μόνιμη τετρακίνηση με τρία διαφορικά, ηλεκτρονικά βοηθήματα τελευταίας γενιάς και διαθέτει ένα ανθεκτικότατο πλαίσιο, η γεωμετρία και η διαδρομή της ανάρτησης απέχουν από το ιδανικό. Φυσικά μπορεί να αντεπεξέλθει σε ολισθηρές συνθήκες, όπως λάσπη, άμμο ή χιόνι, όμως μέχρι εκεί. Αν προχωρήσεις σε απάτητες διαδρομές, το μόνο που θα καταφέρεις είναι να το τραυματίσεις, εξαιτίας της μικρής απόστασης από το έδαφος.

Η ισχύς εν τη ενώσει
Όταν έχεις την τεχνολογία με το μέρος σου, όλα είναι δυνατά. Μια στιβαρή και γεροδεμένη κατασκευή όπως το Q5 είναι αναμενόμενο να έχει μεγάλο βάρος. Το αντίδοτο ακούει στο ζεύγος 2.0TFSI και S tronic.

Ο κινητήρας στην τελευταία εξέλιξή του αποδίδει 211 ίππους και 35,7 kgm, βελτιωμένος χάρη στο μεταβλητό χρονισμό και βύθισμα βαλβίδων AVS (Audi Valvelift System). Δένει υπέροχα με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά ταχυτήτων, που εκτός αστραπιαίες αλλαγές διακρίνεται και για τη σωστή κλιμάκωση.

Οι δυο τελευταίες ταχύτητες είναι πολύ μακριές, βοηθώντας στη μείωση του θορύβου και της κατανάλωσης στο ταξίδι. Την ίδια στιγμή οι τρεις πρώτες είναι αρκετά κοντές, με αποτέλεσμα το Q5 να έχει αξιοζήλευτες επιδόσεις. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε δύο προγράμματα λειτουργίας. Το αυτόματο, όπου το κιβώτιο αναλαμβάνει την αλλαγή ταχυτήτων, με δύο επιλογές D και S –Drive και Sport. Φυσικά, υπάρχει και η χειροκίνητη λειτουργία, χρησιμοποιώντας το λεβιέ ή τα χειριστήρια πίσω από το τιμόνι (έξτρα).

Τα αποτελέσματα καταγράφονται με απόλυτη ακρίβεια στα όργανα μετρήσεων, με 8,8” που χρειάζονται για τα πρώτα 100 km/h και 4,3” για την επιτάχυνση 80-110km/h με 3η. Άξια αναφοράς είναι και η απόδοση του φρένων. Με αεριζόμενους δίσκους 320 mm εμπρός και απλούς 300 mm πίσω, φτάνουν μόλις 36,7 μέτρα για να σταματήσει από τα 100 km/h.

Χαίρεσαι να το ζεις
Ακόμη και οι πιο απλές και συνηθισμένες διαδρομές γίνονται πιο ευχάριστες μέσα στο Q5. Σου προσφέρει απλόχερα άνεση, πολυτέλεια, design και εξοπλισμό, σε συνδυασμό που δύσκολα θα βρεις στον ανταγωνισμό. Συνδυάζει τη λειτουργικότητα με εντυπωσιακά gadgets, ώστε να δώσει την εικόνα υψηλής τεχνολογίας που πρεσβεύει η φίρμα. Η λίστα εξοπλισμού είναι μακροσκελής, με στοιχεία όπως το σύστημα πλοήγησης, το προσαρμοζόμενο cruise control, η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση, το κορυφαίο ηχοσύστημα και η κάμερα οπισθοπορείας.

Φυσικά οι φουσκωμένες εξωτερικές διαστάσεις δεν είναι μόνο σχεδιαστικό τρικ. Στο εσωτερικό οι χώροι είναι περισσότερο από αρκετοί για μια τετραμελή οικογένεια με όλες τις αποσκευές της. Στο πίσω κάθισμα χωράνε άνετα τρεις εύσωμοι ενήλικες, πιο άνετα ακόμα και από την Avant έκδοση του Α4, έχοντας περισσότερο χώρο για το κεφάλι.

Tech info
Audi Valvelift System
Το κυριότερο τεχνολογικό πλεονέκτημα του Q5 σε επίπεδο κινητήρα είναι η εφαρμογή του νέου συστήματος μεταβλητής βύθισης των βαλβίδων. Πετυχαίνει έως και 5% οικονομία με βύθισμα δυο επιπέδων. Τα έκκεντρα φέρουν δυο διαφορετικά προφίλ σε κυλινδρικές βάσεις, τα οποία μετακινούμενα κατά 7 mm μέσω ενός ηλεκτρονικού συστήματος αλλάζουν το βύθισμα. Σε δύο περιστροφές του στροφαλοφόρου έχει επιτευχθεί η επιθυμητή μεταβολή. Κατά τη λειτουργία του κινητήρα με μισό γκάζι, οι βαλβίδες βυθίζονται από 2 έως 5,7 mm, αλλά με την πεταλούδα να είναι εντελώς ανοιχτή, ώστε να ελαχιστοποιούνται οι ροϊκές απώλειες. Με πλήρες φορτίο ή όταν βρισκόμαστε πάνω από τις 4.000 rpm, το βύθισμα επανέρχεται στα 11 mm και η απόδοση μεγιστοποιείται.

Τετρακίνηση quattro
Φυσικά όπως όλα τα Audi με τον κινητήρα τοποθετημένο κατά μήκος, η τετρακίνηση έχει τρία μηχανικά διαφορικά. Το κεντρικό είναι περιορισμένης ολίσθησης τύπου Torsen και παρέχει κατανομή 40:60 υπό φυσιολογικές συνθήκες. Σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης ή παντελούς έλλειψης πρόσφυσης σε κάποιο τροχό, ανακατανέμει τη ροπή στον άξονα με την περισσότερη πρόσφυση. Σε ακραίες συνθήκες, μέχρι και 65% της ροπής μπορεί να μεταφερθεί στον εμπρός άξονα, ενώ πίσω μπορεί να φθάσει μέχρι και το 85%. Με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται σημαντικά η επέμβαση του ESP στο σύστημα πέδησης. Παράλληλα, το ρόλο του διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης σε κάθε άξονα, παίζει το ηλεκτρονικό σύστημα EDL[/blockquote]


Βαθμολογία Supertest
Άμμος
Περιμένεις ότι με φαρδιά ελαστικά και μόνιμη τετρακίνηση quattro θα διαπρέψει. Κι όμως στη σαθρή άμμο νοιώθεις εκτεθειμένος, καθώς το ESP κόβει το σπινάρισμα και κατ’ επέκταση τη φόρα του αυτοκινήτου. Στο off road mode, το σύστημα είναι λιγότερο ευαίσθητο, όμως και πάλι επεμβαίνει περισσότερο από όσο θελεις.
7/10

Σλάλομ
Παρότι από το αυτοκίνητο δοκιμής έλειπε η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση και παρά τα λάστιχα ψηλού προφίλ, η συμπεριφορά ήταν σαφώς καλύτερη από την πλειονότητα των SUV. Μετά τη δεύτερη αλλαγή πορείας, το εμπρός μέρος δυσκολεύεται να ακολουθήσει, όμως τελικά τα καταφέρνει με τη βοήθεια του ESP.
10/10

Γέφυρα
Τα 35,7 kgm ροπής είναι αρκετά για να ανεβάσουν το Q5 σε τόσο απότομη κλίση. Απλώς επιμένεις στο γκάζι, οι στροφές ανεβαίνουν και μετά από ένα στιγμιαίο πατινάρισμα όλα γίνονται εύκολα και απλά. Η συνεχόμενη πίεση και το σταμάτα-ξεκίνα υπό κλίση, ενδέχεται να κουράσουν το 7άρι DSG, ευτυχώς παροδικά.
7/10

Κατηφόρα
Με το off road ESP και το hill descent control, ο οδηγός μπορεί να καθορίσει επακριβώς την ταχύτητα του Q5 σε μια κατηφόρα, ανάμεσα στα 9 και τα 30 km/h. Το ηλεκτρονικό σύστημα αρχικά χρησιμοποιεί την επιβράδυνση του κινητήρα και όταν αυτή δεν είναι αρκετή καταφεύγει στα φρένα. Στα θετικά και το σύστημα hill hold-αυτόματου χειρόφρενου που κάνει ευκολότερη την οδήγηση υπό κλίση.
8/10

Προστασία κοιλιάς
Παρατηρώντας το πάτωμα του Q5, όλα δείχνουν τακτοποιημένα και μελετημένα. Η προστασία των ευαίσθητων σημείων (κιβώτιο - τετρακίνηση - ανάρτηση) γίνεται κυρίως με πλαστικές ποδιές που δεν πείθουν για την αντοχή τους. Στα θετικά το εμπρός και πίσω στιβαρό υποπλασίο.
7/10

Ράμπα
Αν ξεπερνούσε το ένα μέτρο θα ήταν είδηση. Με 900 mm στις 20ο και δείκτη RTI 320, μένει κοντά στο μέσο όρο των SUV. Για την ακρίβεια, το αρκετά μεγάλο μεταξόνιο περιορίζει σημαντικά τη γωνία ράμπας και κατά συνέπεια τις ικανότητες του αυτοκινήτου. Το ίδιο θα ήταν το αποτέλεσμα και με την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση, καθώς δεν ρυθμίζει την απόσταση από το έδαφος
7/10

Κρέμασμα τροχού
Ξέρεις τι να περιμένεις από το Q5 μελετώντας απλώς τη διάταξη της ανάρτησης. Στην ιστορία των τετρακίνητων είναι πραγματικά μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού τα αυτοκίνητα που έχουν καλές διαδρομές τροχών με πολλαπλούς συνδέσμους. Η φιλοσοφία εδώ έχει στόχο τον καλό έλεγχο του βάρους στην άσφαλτο, με μέγιστο κρέμασμα τα 90 mm εμπρός και πίσω.
7/10

Ζύγισμα
Όπως και στη γέφυρα έτσι και εδώ, πρέπει να περιμένεις μέχρι να ανέβουν οι στροφές και να αρχίσει η μετάδοση της δύναμης από το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Στους ακριβείς χειρισμούς και στην εύρεση ισορροπίας υπό κλίση βοηθά πολύ και το αυτόματο ηλεκτρικό χειρόφρενο
8/10

Σύνολο 61/80


Εντός πόλης
Για να λέμε του στραβού το δίκιο, τα περισσότερα Q5 τα συναντάς σε αστικό περιβάλλον. Σαν να πρόκειται για κάποιο μικρό, βολικό και οικονομικό αυτοκίνητο πόλης. Δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα, χωρίς φυσικά από την άλλη να είναι δύσχρηστο. Το μεγάλο βάρος έχει το αντίστοιχο τίμημα σε βενζίνη, με την κατανάλωση να πέφτει δύσκολα κάτω από τα 13 lt/100km. Ο μεγάλος λόγος στο τιμόνι όμως και η καλή ορατότητα βοηθούν στους ελιγμούς και στην κίνηση στα στενά.

Επαρχιακό δίκτυο
Απολαμβάνεις τη σπορ συμπεριφορά, το σταθερό πάτημα και τις πολύ καλές επιδόσεις. Το DSG συμμετέχει στο παιχνίδι της οδήγησης, με το πρόγραμμα S να διαβάζει τη σκέψη, κυρίως για το που θες να ανεβάσεις και λιγότερο για το κατέβασμα. Με ζάντες μεγαλύτερης διαμέτρου (19” ή 20”) η διαφορά σε αίσθηση είναι μικρή, ενώ η άνεση επιδεινώνεται σημαντικά.

Εθνικό δίκτυο
Η μακριά κλιμάκωση του κιβωτίου, η εξαιρετική ποιότητα κύλισης και οι μεγάλοι χώροι το κάνουν το ιδανικό μεταφορικό μέσο για ταξίδι. Η ηχομόνωση της καμπίνας είναι υποδειγματική και τη διαπερνά μόνο ένα ελαφρύ θρόισμα πάνω από τα 150 km/h. Ταυτόχρονα κρατά τον χαρακτήρα του σαν Audi, με ασφαλέστατη και απολύτως προβλέψιμη οδική συμπεριφορά.

Εκτός δρόμου
Δεν θα ξετρελάνει τους λάτρεις του off road. Πρόκειται για ένα τετρακίνητο νέας γενιάς: Μελετημένο ώστε να είναι εξαιρετικό στην καθημερινή μετακίνηση και ευχάριστο στην οδήγηση ακόμη και σε επαρχιακούς δρόμους με στροφές. Οι χωματόδρομοι είναι η εξαίρεση στο ρεπερτόριό του. Πάντως για όσους έχουν τέτοιες ανησυχίες, οι ζάντες 17 ιντσών είναι σχεδόν μονόδρομος.[/blockquote]


Τι λέει το Drive
Εντυπωσιακό, όμορφο, ευρύχωρο, ποιοτικό, καλοφτιαγμένο, γρήγορο. Το δύσκολο με το Q5 δεν είναι να βρεις πλεονεκτήματα, έχει πολλά. Το δύσκολο είναι να βρεις κάποιο σημαντικό μειονέκτημα. Θα έλεγα πως είναι η τιμή, όμως το γεγονός ότι πουλήθηκαν εν μέσω κρίσης περισσότερα Q5 παρά Α4, αναιρεί την υπόθεση. Μάλλον το μόνο μειονέκτημα είναι ότι πουλάει πολύ και χάνει σε image.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ   
ΘέσηΕμπρός, διαμήκης  
ΚατασκευήΜπλοκ από χυτοσίδηρο, κεφαλή από κράμα αλουμινίου
Κυβισμός1.984 cc  
ΤροφοδοσίαΆμεσος ψεκασμός, turbo 
Κύλινδροι4 σε σειρά  
Βαλβίδες16v, 2 EEK μεταβλητός χρονισμός και βύθισμα βαλβίδων
Ισχύς211 PS @ 4.300-6.000 rpm 
Ροπή35,7 kgm @ 1.500-4.200 rpm 
Συµπίεση9,6:1  
Διάμετρος x Διαδρομή82,5 x 92,8 mm  
Κόφτης6.200 rpm  
kg/PS9,3  
Ειδική ισχύς106,4 PS/lt  
ΑΜΑΞΩΜΑ   
ΤύποςSUV, 5 πόρτες, 5 θέσεις 
ΚατασκευήΑυτοφερόμενο, γαλβανισμένο, χάλυβας υψηλής αντοχής
Bάρος/Μετρημένο1.710 kg/1.960 kg 
Διαστάσεις4.629 x 1.880 x 1.653 mm 
Μεταξόνιο2.807 mm  
Μετατρόχιο (ε/π1.617 mm/1.613 mm  
Χώρος αποσκευών (lt)540  
Αεροδυναμική (Cd)0,33  
Τροχοί17”  
ΕλαστικάMichelin Latitude Diamaris, 235/65 R17
ΡεζέρβαΑνάγκης  
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ   
ΤύποςΥδραυλική κρεμαγέρα 
Στροφές τιμονιού2,35  
Κύκλος στροφής (m)11,6  
ΦΡΕΝΑ   
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι 320 mm 
ΠίσωΔίσκοι 300 mm  
ΜΕΤΑΔΟΣΗ   
ΤύποςΣτους τέσσερις τροχούς (quattro)
ΚιβώτιοΑυτόματο 7 σχέσεων 
Σχέσεις κιβωτίου (km / 1.000 rpm)   
3,692 / 7,82,238 / 12,9
1,559 / 18,51,175 / 24,5
0,915 / 31,50,745 / 38,7
0,617 / 46,7  
Τελική4, 657  
ΑΝΑΡΤΗΣΗ   
ΕμπρόςΠολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική ράβδος
ΠίσωΠολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική ράβδος
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ lt/100 km   
ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗΠόλη10,4 
 Εκτός πόλης7,3 
 Mέση8,5 
ΔΟΚΙΜΗΣMin11,7 
 Max19,8 
 Μέση16,5 
 Ρεζερβουάρ75 lt 
 Αυτονομία450 km 
ΘΟΡΥΒΟΣ db (Α)   
4η 100 / 120 km/65 / 68  
7η 80 / 110 km/h61 / 64  
ΡΥΠΟΙ   
CO2 gr/km197  
ΑΣΦΑΛΕΙΑ   
 ABS, EBD, Brake Assist, ESP
EuroNCAP*****  
Τεστ επιβατών0,92  
Τεστ παιδιών0,84  
Τεστ πεζών0,32  
Safety Assist0,71  
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ   
km/hχρόνος (sec)  
0-402,3  
0-604,1  
0-806  
0-1008,8  
0-12012,3  
0-14016,8  
0-16023,2  
60-16019,1  
0-400 m16,4@138,7  
0-1.000 m29,9@175,9  
ΡΕΠΡΙΖ sec   
 
50-80 km/h3,64,86,5
80-110 km/h4,14,96,8
110-140 km/h-6,16,7
ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΣΗ   
km/hαπόσταση (m)  
110-044,1  
100-036,7  
80-023,5  
50-09  
Η ΓΚΑΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ   
ΜοτέρPS  
#2.0 TFSI 6-ταχ.211  
#2.0 TFSI S Tronic211  
#3.2 FSI S Tronic270  
#2.0 TDI S Tronic170  
#3.0 TDI S Tronic240  

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube