Test drive: Opel Adam 1.2 [video]

Είναι σαφές ότι το Adam φτιάχτηκε με σκοπό να χτυπήσει το 500αράκι, η επιτυχία του οποίου αποδείχτηκε λίρα εκατό για τη Fiat

Είναι σαφές ότι το Adam φτιάχτηκε με σκοπό να χτυπήσει το 500αράκι, η επιτυχία του οποίου αποδείχτηκε λίρα εκατό για τη Fiat. Ένα ιδιαίτερο όνομα για ένα ιδιαίτερο αυτοκίνητο που θέλει να κερδίσει το 500 χρησιμοποιώντας ακριβώς τα ίδια όπλα.

Οι σύγχρονες τεχνολογίες δεν έχουν ακόμα βρει θέση κάτω από το καπό του Adam που κινείται από έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα 1,2 λίτρων, με 70 ίππους. Στα νούμερα της ροπής τα πάει καλύτερα, όπως αποδεικνύουν και οι μετρήσεις. Έτσι, ενώ για τα 0-100 km/h χρειάζεται 14,5 sec, είναι αναλογικά ταχύτερο σε όλες τις σημαντικές ρεπρίζ. Για παράδειγμα, για τα 80-110 km/h με 3η και 4η χρειάζεται 9,2 και 13,8 sec. Όσον αφορά τα φρένα είναι εξαιρετικό με τα δεδομένα της μικρής κατηγορίας, καθώς χρειάζεται 38,4 m για να ακινητοποιηθεί από τα 100 km/h.

Ευκολία και ευελιξία
Ο σπιρτόζικος χαρακτήρας, η ευκολία στην οδήγηση και η ευελιξία, είναι χαρακτηριστικά του Adam: Έχει ελαφρύ τιμόνι με ειδική λειτουργία που αυξάνει την υποβοήθηση για πιο εύκολο παρκάρισμα, ενώ ο λεβιές του κιβωτίου είναι σκληρός μεν, αλλά όχι τόσο ακριβής. Η κλιμάκωση είναι κοντή για να διευκολύνει τον κινητήρα, ευτυχώς όμως όχι σε υπερβολικό βαθμό.

Η ανάρτηση του Adam λειτουργεί άκρως ικανοποιητικά για το μέγεθός του. Έχει μεγάλη διαδρομή και ειδικά ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας αντιμετωπίζει πολύ καλά τις ανωμαλίες του δρόμου, με αποτέλεσμα το Adam να μην έχει  νευρικές αντιδράσεις όταν περνά από ανωμαλίες στρίβοντας. Το επίπεδο άνεσης δεν είναι σπουδαίο, παραμένει πάντως ανεκτό ανεξάρτητα από την ταχύτητα. Αντιθέτως, το Adan κρατά πολύ καλά και παραμένει ευχάριστο ακόμα και σε γρήγορο ρυθμό οδήγησης.

Είναι προφανές ότι το Adam δεν είναι φτιαγμένο για να ταξιδεύει μακρινά ταξίδια, αλλά μην νομίζετε ότι φοβάται και τον ανοιχτό δρόμο. Σε αυτό συνηγορεί η καλή ποιότητα κύλισης, με μόνο ενοχλητικό χαρακτηριστικό το νευρικό τιμόνι γύρω από τη θέση της ευθείας.

Ρεσιτάλ μέσα έξω
Το εξωτερικό ρεσιτάλ σχεδίασης συνεχίζεται και στην καμπίνα του Adam. Φρέσκο, έστω και χωρίς το ρετρό στοιχείο του μεγάλου αντιπάλου του 500, παρέχει μεγάλη δυνατότητα εξατομίκευσης. Είναι σαφές ότι με αυτό τον άξονα έχει σχεδιαστεί, αφού μπορείς να βάλεις την πινελιά σου σχεδόν σε κάθε σημείο της καμπίνας. Μπορείς να αλλάξεις τα χρώματα κατά το δοκούν με το ανάλογο κόστος φυσικά, ενώ ακόμα και το «θέμα» της εσωτερικής επένδυσης της οροφής είναι κάτι στο οποίο υπάρχει δυνατότητα επιλογής.

Υπάρχουν πάντως και πράγματα τα οποία δείχνουν ότι το Opel Adam πέρα από γουστόζικο αυτοκίνητο είναι και σύγχρονο: Η πολύ σωστή θέση οδήγησης και η ποιότητα των υλικών είναι οι δύο πιο βασικές. Το μαλακό πλαστικό στο επάνω μέρος του ταμπλό είναι κορυφαίο για τη μικρή κατηγορία.

Στην εργονομία το Adam ακολουθεί κλασικό μονοπάτι και δεν πρόκειται να σου κάνει τη ζωή δύσκολη: Ιδιαίτερα ευανάγνωστος πίνακας οργάνων και διακόπτες και χειριστήρια τοποθετημένα σε θέσεις που επιβάλλει μια σύγχρονη εργονομικά καμπίνα. Κατά τα λοιπά, το Opel Adam παρέχει καλή ορατότητα, με λεπτές κολόνες και μεγάλο πίσω παρμπρίζ, και πρακτική επιμέλεια στην καμπίνα με αρκετές θήκες για μικροπράγματα και ποτήρια.

Είναι προφανές ότι οι χώροι στο πίσω κάθισμα δεν είναι κριτήριο για ένα στιλάτο αυτοκίνητο πόλης, όπως το Adam. Αντικειμενικά πάντως, ένας ενήλικος δε θα αισθανθεί άνετα πίσω από έναν κανονικού αναστήματος μπροστινό. Μέτρια είναι και η ευκολία στο μπες βγες, όπως και το μικρό πορτμπαγκάζ, με χωρητικότητα μόλις 170 lt, αλλά τουλάχιστον εκμεταλλεύσιμο σχήμα.

Αναμενόμενα τσιμπημένο
Για τα αυτοκίνητα που το στιλ είναι στοιχείο της ύπαρξής τους, πάντα πληρώνεις κάτι παραπάνω. Γι’ αυτό και τα 12.900 ευρώ της βασικής έκδοσης Jam του Adam είναι μια τσιμπημένη μεν, αναμενόμενη δε τιμή. Τουλάχιστον έχει στάνταρ από έξι αερόσακους και ESP, μέχρι cruise control και ηχοσύστημα με θύρα USB και Bluetooth.

Όσον αφορά την κατανάλωση, το Adam κατά μέσο όρο χρειάζεται 6,8 lt/100 km. Για κίνηση αποκλειστικά στην πόλη θα πρέπει να υπολογίζετε κοντά στα 7,5. Αυτό που αδειάζει με συνοπτικές διαδικασίες το ρεζερβουάρ, είναι το γρήγορο ταξίδι (140-150 km/h), όπου θα δείτε τιμές κοντά στα εννέα λίτρα. Παρότι το Adam διαθέτει stop/start, οι εκπομπές CO2 δεν καταφέρνουν να πέσουν κάτω από τα 100 g/km, οπότε καλείται να πληρώσει ετήσια τέλη κυκλοφορίας €106. Σημαντικά μεγάλη είναι η εγγύηση που παρέχεται για τα μηχανικά μέρη που προσθετικά καταλήγει 6ετής, με δύο χρόνια από το εργοστάσιο συν τέσσερα της αντιπροσωπείας.  Το Opel χρειάζεται μια αλλαγή λαδιών κάθε 30.000 km ή κάθε χρόνο, ενώ γενικό service κάθε 60.000 km ή δύο χρόνια.

Με αυτά τα δεδομένα το κόστος χρήσης για την 3ετία και με 15.000 km διανυόμενα κατ’ έτος ανέρχεται στα €6.480: Βενζίνη €4.927, ασφάλιστρα €1.017, service €429 και τέλη κυκλοφορίας €106. Με άλλα λόγια ένα Opel Adam 1.2 θα σας στοιχίζει μηνιαίως €180.

Τι λέει το DRIVE
Τόσο ξεχωριστό που θεωρητικά είναι απίθανο να δεις ένα ακριβώς ίδιο Adam με το δικό σου, αλλά κι ένα πολύ αξιόλογο –πλην ακριβό- αυτοκίνητο πόλης.
Τιμή από €12.900 (ισχύει προσφορά έκπτωσης €500)
Τεχνολογία 1.229 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός, 70 PS/5.600 rpm, 11,7 kgm/4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 14,5”
0-120 km/h 22,3”
0-140 km/h 37,5”
0-400 m 19,5”
0-1.000 m 36,3”
50-80 km/h με 3η 8,4”
80-110 km/h με 4η 13,8”
110-140 km/h με 5η 42,3”
100-0 km/h 38,4 m
Τελική 165 km/h
Μέση κατανάλωση 6,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 118 g/km
Διαστάσεις 3.700 x 1.720 x 1.480 mm
Βάρος 1.080 kg
Μετρήσεις Drive