Test drive: Νέο Škoda Octavia 1.6 TDI 105 PS [video]

Το Octavia είναι το πιο σημαντικό μοντέλο της σύγχρονης Škoda, οπότε κάθε αλλαγή πάνω του έχει σημασία. Πόσω μάλλον όταν οι αλλαγές είναι θεμελιώδεις, όπως τώρα, και το μοντέλο ανεβαίνει μισή κατηγορία.

Το νέο Octavia –που μόλις σήμερα 11/7 λανσάρεται στην ελληνική αγορά– έχει αλλάξει εκ βάθρων, όχι μόνο για να γίνει πιο ανταγωνιστικό, αλλά και για να μετακινηθεί προς τα επάνω στην γκάμα, δημιουργώντας έτσι χώρο για ένα νέο μοντέλο: Tο Rapid, που αναλαμβάνει τώρα μόνο του το ρόλο του μικρομεσαίου οικογενειακού Škoda. Το Octavia μεγαλώνει σε διαστάσεις για να μην ανταγωνίζεται το μικρότερο αδελφό του.

Πάνω σε νέα βάση
Τα αρχικά MQB τα ξέρετε ήδη. Η νέα πλατφόρμα του VW Group που αποτελεί ήδη τη βάση των τελευταίων Audi A3, VW Golf και SEAT Leon, βρίσκει εδώ μια καινούργια εφαρμογή. Το κλειδί βρίσκεται στο γράμμα Μ, από το Modularer, δηλαδή προσαρμόσιμη. Η προσαρμοστικότητα της νέας αυτής πλατφόρμας φαίνεται εδώ από το ότι το καινούργιο Octavia έχει μεταξόνιο κατά πέντε πόντους μακρύτερο από του Golf –και 10,8 ολόκληρα cm μακρύτερο από του προηγούμενου Octavia. Το αποτέλεσμα, όπως θα δούμε, είναι η θεαματική αύξηση του χώρου για τα γόνατα των πίσω επιβατών, η εμφανής οπισθοχώρηση των πίσω κολονών της σκεπής και η αύξηση του συνολικού μήκους του αυτοκινήτου κατά εννέα πόντους.

Το σημαντικό είναι ότι, παράλληλα με τις διαστάσεις, δεν έχει αυξηθεί και το βάρος. Αντίθετα, το νέο Octavia είναι, κατά τη Škoda, έως και 102 kg ελαφρύτερο από τον προκάτοχό του.

Πέρα από το μήκος, έχουν αυξηθεί επίσης το πλάτος και το ύψος του Octavia. Η μεγέθυνση αυτή όμως δεν έχει επηρεάσει την εμφάνιση του αυτοκινήτου. Το Octavia δεν δείχνει καθόλου μεγάλο ή άχαρο. Τουναντίον, οι αναλογίες του είναι πιο αρμονικές από πριν, ενώ οι γραμμές του ακολουθούν το απλό και καθαρό μοτίβο του Rapid.

Μαζί με το πλαίσιο έχουν αλλάξει και οι αναρτήσεις, αν και παραμένουν με γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω -μόνο το κορυφαίο RS έχει την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων του VW Group.

Ο συγκεκριμένος 1.6 TDI είναι της νέας σειράς ΕΑ288, με μειωμένες εσωτερικές τριβές και βελτιωμένη απόδοση, και συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων. Στην έκδοση Green tec 105 PS της δοκιμής έχει στάνταρ σύστημα stop/start και «ανάκτηση ενέργειας» -έξυπνο εναλλάκτη, που φορτίζει μόνο κατά την επιβράδυνση.

Ευρύχωρο, πρακτικό και ποιοτικό
Το λιτό, απέριττο, αλλά καλοφτιαγμένο και εργονομικά μελετημένο εσωτερικό ήταν ανέκαθεν χαρακτηριστικό των σύγχρονων Škoda. Αυτό λίγο-πολύ ισχύει και στην περίπτωση του νέου Octavia. Και λέμε «λίγο-πολύ», διότι η έλευση του Rapid επέτρεψε στους Τσέχους αφενός να αναβαθμίσουν αισθητά την ποιότητα των υλικών και αφετέρου να εξοπλίσουν το Octavia με «πολυτέλειες», όπως η οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων (έγχρωμη στο Elegance), ο αυτόματος διζωνικός κλιματισμός ή ακόμα και το σύστημα ανίχνευσης κόπωσης του οδηγού. Το ταμπλό πάντως παραμένει καθαρό και εργονομικό, με ευανάγνωστα όργανα και μεγάλα, εύχρηστα κουμπιά.

Τα μπροστινά καθίσματα είναι μεγάλα και άνετα. Αυτό του οδηγού έχει μεγάλο εύρος ρυθμίσεων, όπως και το τιμόνι, οπότε όλοι θα βρουν τη θέση οδήγησης που τους βολεύει. Χειριστήρια και διακόπτες είναι όλα στη σωστή θέση και λειτουργούν όπως ακριβώς περιμένεις. Η ορατότητα εμπρός και πλάγια είναι ικανοποιητική, αλλά προς τα πίσω περιορίζεται από την κεκλιμένη οροφή και την ψηλή ουρά. Δεδομένου και του μήκους του Octavia, το παρκοραντάρ θα έπρεπε να είναι στάνταρ.

Εκεί που το νέο Octavia πραγματικά ξεχωρίζει είναι στους χώρους. Μπροστά θα βολευτούν μέχρι και μπασκετμπολίστες. Το εκπληκτικό είναι ότι το ίδιο ισχύει και για το πίσω κάθισμα.

Το Octavia πάντα είχε μεγάλο πορτμπαγκάζ και στο νέο μοντέλο η χωρητικότητά του φτάνει τα 590 lt (568 με την κανονική ρεζέρβα), ξεπερνώντας πολλά αυτοκίνητα της πιο πάνω κατηγορίας.

Έμφαση στη ροπή και στην οικονομία
Το νέο Octavia μπορεί να είναι ελαφρύ για το μέγεθός του, όμως τα 1.300 κιλά του δεν είναι λίγα. Ως αποτέλεσμα, ο 1.6 TDI των 105 ίππων και 25,5 kgm ροπής αποδεικνύεται απλώς επαρκής. Τα 10,5” στα 0-100 km/h, τα 17,4” στο πρώτο 400άρι και τα 32,1” στο χιλιόμετρο του Octavia είναι καλές τιμές, καλύτερες από του προηγούμενου μοντέλου -10,9”/17,6”/32,7”. Σχετικά καλές είναι και οι επιδόσεις στα εικονικά μας προσπεράσματα, με 5,4” στα 80-110 με 3η και 8,6” στα 110-140 με 4η -προηγούμενο Octavia 1.6 TDI: 5,8”/9,5”.

Το πρόβλημα με το νέο Octavia είναι αλλού: Στη δύναμη και στη ροπή από χαμηλά. Σε αυτό δεν φταίει τόσο ο κινητήρας όσο το κιβώτιο με τις πέντε μακριές και αραιά διαταγμένες σχέσεις.

Το 6άρι κιβώτιο θα μείωνε περαιτέρω και την κατανάλωση, αλλά και με το 5άρι το Octavia είναι πολύ οικονομικό. Η μέση κατανάλωση πετρελαίου για όλη την περίοδο της δοκιμής ήταν μόνο 6,1 lt/100 km. Με οικονομική οδήγηση εκτός πόλης μπορεί να πέσει κοντά στα 5 lt/100 km, όμως και μέσα στην πόλη δεν ανεβαίνει σημαντικά χάρη στο στάνταρ σύστημα stop/start.      

Ό,τι θέλει ο πελάτης
H Škoda γνωρίζει καλά το μέσο πελάτη της. Ξέρει ότι θέλει ένα αυτοκίνητο σταθερό, ασφαλές, εύκολο και ξεκούραστο. Μη νομίσετε πάντως ότι δεν μπορεί να στρίψει γρήγορα και με ασφάλεια. Το τιμόνι του έχει ικανοποιητική ακρίβεια και συνέπεια στο βάρος του. Η ανάρτηση ελέγχει σωστά το αμάξωμα, μην επιτρέποντάς του να βουτάει και να πλέει στα φρεναρίσματα και τις στροφές. Η πρόσφυση –με τα λάστιχα 225/45 R17 της έκδοσης Elegance– είναι πολύ καλή, τόσο μέσα στη στροφή όσο και στην επιτάχυνση, στην έξοδό της. Όσο για τη σταθερότητα στις μεγάλες ταχύτητες, είναι εξαιρετική. Αυτό που λείπει είναι λίγη παραπάνω αίσθηση και απόκριση από το τιμόνι, κυρίως γύρω από τη θέση της ευθείας.

Συμφέρει
Αν κρίνουμε με βάση τους επίσημους τιμοκαταλόγους που ισχύουν σήμερα, το νέο Octavia 1.6 TDI –ιδίως στις πιο πλούσιες εκδόσεις του– είναι ανάμεσα στα φθηνότερα μοντέλα της κατηγορίας. Από τον άμεσο ανταγωνισμό, μόνο το Renault Mégane 1.5 dCi είναι ξεκάθαρα φθηνότερο, ενώ το KIA Cee’d 1.6 CRDi έχει λίγο χαμηλότερη τιμή στη βασική του έκδοση και το VW Golf 1.6 TDI έχει χοντρικά την ίδια τιμή -για λίγο πιο άνετη ανάρτηση, αλλά μικρότερους χώρους.

Η βασική έκδοση του Octavia 1.6 TDI 105 PS είναι η Active, που κοστίζει 18.790 ευρώ και έχει το πλήρες πακέτο ασφάλειας (επτά αερόσακους –ή εννιά αν μετρήσεις τις αεροκουρτίνες για τέσσερις– σύστημα ελέγχου ευστάθειας ESC τελευταίας γενιάς με όλα τα σχετικά υποσυστήματα, Multi-Collision Brake για αποφυγή πολλαπλών συγκρούσεων και Brake Prefill προετοιμασίας κυκλώματος φρένων), ηλεκτρονικό «διαφορικό» EDL, το σύστημα stop/start, ένα καλό ηλεκτρικό πακέτο (τέσσερα παράθυρα, καθρέφτες, κλειδαριές με τηλεχειρισμό), air-condition, κλιματιζόμενο ντουλαπάκι συνοδηγού, ηχοσύστημα CD/MP3 με τέσσερα ηχεία, υπολογιστή ταξιδιού και φιμέ κρύσταλλα.

Η έκδοση Ambition, που κοστίζει €900 παραπάνω, έχει επιπλέον ζάντες αλουμινίου (16”), προβολείς ομίχλης, διαιρούμενο πίσω κάθισμα, κάθισμα οδηγού με ρυθμιζόμενη οσφυική στήριξη, υποβραχιόνιο εμπρός, δερμάτινο τιμόνι με χειριστήρια ηχοσυστήματος, θήκη γυαλιών και οθόνη LCD για τον υπολογιστή ταξιδιού.

Η κορυφαία έκδοση είναι η Elegance της δοκιμής, που κοστίζει 1.000 ευρώ πάνω από την Ambition, έχει επιπλέον ζάντες 17”, ηλεκτρονικό, αυτόματο κλιματισμό, έγχρωμη οθόνη αφής 5,8” για το σύστημα πολυμέσων, ηχοσύστημα οκτώ ηχείων, σύστημα ανίχνευσης κόπωσης οδηγού, Bluetooth και χειριστήρια τηλεφώνου στο τιμόνι, αισθητήρες φωτός και βροχής, phone box κινητού, πίσω φώτα LED και ειδικό εσωτερικό φωτισμό.

Όσον αφορά στη χρήση του Octavia, η κατανάλωση των 6,1 lt/100km σίγουρα συγκρατεί χαμηλά το κόστος. Τα πάγια έξοδα είναι τα αναμενόμενα των 1.600 κυβικών, δηλαδή λογικά όπως και τα έξοδα συντήρησης με αλλαγή λαδιών κάθε 15.000 km ή κάθε χρόνο και γενικό σέρβις κάθε 30.000 km ή κάθε δύο χρόνια. Τέλος, η εγγύηση των μηχανικών μερών είναι μόλις διετής, αλλά μπορεί να επεκταθεί στα τέσσερα χρόνια με επιπλέον επιβάρυνση 150 ευρώ.

Διαβάστε την αναλυτική δοκιμή «Master Test» του νέου Škoda Octavia 1.6 TDI 105 PS στο DRIVE που κυκλοφορεί στις 17/7.

Τι λέει το DRIVE
Αν κάποιος ψάχνει για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο σε αυτά τα χρήματα, θα πρέπει σίγουρα να βάλει το Octavia κοντά στην κορυφή της λίστας του. Με τον κινητήρα 1.6 ντίζελ είναι και πολύ οικονομικό, αλλά το κιβώτιο 5 σχέσεων τονίζει την έλλειψη ελαστικότητας στις χαμηλές στροφές
Τιμή Από €20.690 (1.6 TDI Green tec Elegance με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 2 EEK, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 105 PS/3.000-4.000 rpm, 25,5 kgm/1.500-2.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-80 km/h 7,2”
0-100 km/h 10,5”
0-120 km/h 15,1”
0-140 km/h 21,5”
0-160 km/h 30,7”
0-400 m 17,4”
0-1.000 m 32,1”
30-50 km/h (3η) 4,1”
50-80 με (4η) 7,1”
80-110 km/h με (5η) 5,4”
110-140 km/h με (5η) 9,0”
100-0 km/h 37,8 m
Τελική ταχύτητα 194 km/h
Κατανάλωση 6,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 99 gr/km
Διαστάσεις 4.659 x 1.814 x 1.461 mm
Βάρος 1.300 kg
Μετρήσεις DRIVE