Δοκιμάζουμε το νέο Volkswagen Golf GTI

Ο εξελιγμένος κινητήρας, το αναβαθμισμένο πλαίσιο και η ψηφιακή εμπειρία της καμπίνας αναλαμβάνουν να κάνουν το νέο Golf GTI καλύτερο από ποτέ.

Σαράντα τέσσερα χρόνια! Τόσα µετράει ήδη η καριέρα του Golf GTI, µαζί µε 2,3 εκ. πωλήσεις. Η πρώτη γενιά του 1976 ανέπτυξε µια συγκεκριµένη συνταγή την οποία ακολούθησαν πιστά όλες οι γενιές από εκεί και έπειτα, µε τις αναβαθµίσεις σε σχέση µε τα απλά Golf να είναι όχι δραµατικές αλλά σίγουρα ουσιαστικές.

Εµβληµατικό
Όσο και να προσπαθήσεις να αποφύγεις αυτόν το χαρακτηρισµό για το Golf GTI, όπως και για το Golf γενικότερα, δε θα το πετύχεις. Γι’ αυτό και ήµασταν πολύ περίεργοι για την νέα γενιά του µοντέλου, η οποία αναµένεται στην Ελλάδα το τελευταίο δίµηνο του 2020.

Η όγδοη γενιά έχει αναβαθµισµένο κινητήρα, παρότι η συνολική απόδοση των 245 PS είναι ακριβώς ίδια µε της έκδοσης Performance του Golf GTI VII. Έχει επίσης αναβαθµισµένο πλαίσιο µε πιο εξελιγµένα συστήµατα ελέγχου της δυναµικής συµπεριφοράς. 

Σε επίπεδο εµφάνισης θα µπορούσαµε να πούµε πως οι διαφορές του από τα συµβατικά Golf είναι περισσότερες από ποτέ, αν και µε απόλυτο κριτήριο και πάλι η προσέγγιση είναι συντηρητική. Στο εµπρός µέρος υπάρχουν 10 ξεχωριστά φώτα οµίχλης στο κυψελωτό πλέγµα που κοσµεί το κάτω µέρος του νέου προφυλακτήρα. Υπάρχει και µια λωρίδα LED που ενώνει τα δύο εµπρός φώτα διατρέχοντας τη µάσκα, κάτι που αφενός τονίζει το πλάτος αφετέρου δίνει µια πολύ χαρακτηριστική νυχτερινή υπογραφή.

 Volkswagen Golf GTI VIII drive

Δύο ακόµα διαφορές, έχουν να κάνουν µε τα λογότυπα GTI στα εµπρός φτερά και µε το µαύρο πλαστικό χαµηλά στα µαρσπιέ, ενώ στο πίσω µέρος για πρώτη φορά το έµβληµα GTI είναι -όπως και το σήµα της εταιρείας- στοιχισµένο στο µέσο της πόρτας. Πέρα από το άβαφο πλαστικό στο κάτω µέρος του ο πίσω προφυλακτήρας δε διαφέρει από των απλών Golf, όµως οι δύο εξατµίσεις δεν αφήνουν περιθώρια για µπερδέµατα, καθότι είναι ακόµα πιο τονισµένες από της προηγούµενης γενιάς.

Η καµπίνα, παραδοσιακά έχει µικρές σπορ πινελιές, οι οποίες αναλαµβάνουν να δώσουν το σπορ τόνο. Αυτό σηµαίνει πως το ψηφιακό περιβάλλον όπως το γνωρίσαµε στην όγδοη γενιά παραµένει, µε τη µορφή του ψηφιακού πίνακα οργάνων µε διαγώνιο 10,25” και της οθόνης αφής του infotainment που έχει στάνταρ διαγώνιο 8,25” ή προαιρετικά επίσης 10,25”. Ο µικρός by-wire λεβιές του αυτόµατου κιβωτίου DSG είναι πολύ ταιριαστός µε τους διακόπτες αφής, ενώ η συνολική αίσθηση είναι πολλές κλάσεις πάνω από της προηγούµενης γενιάς, έστω κι εάν µερικά πλαστικά θα µπορούσαν να µοιάζουν λίγο καλύτερης ποιότητας.

Volkswagen Golf GTI VIII drive

Υπάρχουν βέβαια και µερικά ειδικά για το GTI χαρακτηριστικά, όπως τα µπάκετ καθίσµατα που για πρώτη φορά έχουν σταθερά προσκέφαλα και είναι όχι µόνο πολύ άνετα αλλά και µε άριστη στήριξη. Ή το δερµάτινο τιµόνι που έχει πιο παχιά και ανάγλυφη στεφάνη από των απλών Golf.

Η πιο έντονη εµπειρία
Η Volkswagen λέει πως η βασική έκδοση του νέου Golf GTI έχει την καλύτερη απόδοση από οποιοδήποτε προηγούµενη µέχρι σήµερα. Με το µέτρο της κατηγορίας πάντως, αντιµετωπίζεις µε κάποια επιφύλαξη τους 245 PS που σαφώς και δεν ακούγονται να έχουν το πάνω χέρι απέναντι στους 280 ενός Ford Focus ST και ενός Renault Mégane RS, ούτε στους 275 ενός Hyundai i30 N.

Η αλήθεια είναι πάντως πως ο κινητήρας φαίνεται σαφώς πιο ζωντανός από όσο περιµένεις. Χάρη στα 370 Nm από τις 1.600 έως και τις 4.300 rpm το τράβηγµα στο χαµηλοµεσαίο εύρος είναι εντυπωσιακό και δίνει πολύ γρήγορη επιτάχυνση. Δεν είναι εκρηκτική, όµως η πυγµή της είναι ιδιαίτερα αξιόλογη, όπως άλλωστε υποδηλώνουν τα 0-100 km/h σε 6,3” (µε το κιβώτιο DSG) και η τελική που περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h.

Volkswagen Golf GTI VIII drive

Σε σχέση µε του προηγούµενη µοντέλου, ο κινητήρας έχει αυξηµένη πίεση στο κύκλωµα ψεκασµού στα 350 bar από τα 200, ενώ τα µπεκ για το κύκλωµα του άµεσου ψεκασµού (υπάρχει και δεύτερο, έµµεσου) είναι νέα µε µαγνητική ενεργοποίηση. Αυτές οι αλλαγές έδωσαν περισσότερη ακρίβεια στο γκάζι όταν το στροφόµετρο βρίσκεται χαµηλά, καθώς και περισσότερη ευστροφία µέχρι τις 6.800 rpm. Τη µεγαλύτερη διαφορά πάντως θα την παρατηρήσεις στον τρόπο που η ισχύς και η ροπή µεταφέρονται στο δρόµο. 

Η νέα ρύθµιση στο ηλεκτρονικά ελεγχόµενο διαφορικό XDS επιτρέπει τώρα λίγο περισσότερο σπινάρισµα στις γρήγορες εκκινήσεις, ενώ στις στροφές µεγιστοποιεί την πρόσφυση και πάλι χωρίς να µεταφέρει αντιδράσεις στο τιµόνι. Ένα µεγάλο µέρος αυτής της συνολικής βελτίωσης κρύβεται στο νέο σύστηµα Vehicle Dynamics Manager, το οποίο διαχειρίζεται κεντρικά όλες τις πληροφορίες που συλλέγουν οι αισθητήρες του αυτοκινήτου και δίνει εντολές σε όλα τα συστήµατα πιο γρήγορα από ποτέ. Κατά κάποιο τρόπο χωρίς να χάνεται χρόνος σε συνεννοήσεις.

Volkswagen Golf GTI VIII drive

Οπότε τελικά το µόνο που θα µπορούσες να ζητήσεις είναι πιο ενδιαφέροντα ήχο, αφού ο µεγαλύτερος καταλύτης και το φίλτρο µικροσωµατιδίων έχουν αλλοιώσει τη σπορ χροιά που µέχρι πρότινος χαρακτήριζε τον κινητήρα του Golf GTI. Ακόµα και µε τη βοήθεια της «γεννήτριας ήχου» το πρόβληµα δεν αντιµετωπίζεται ουσιαστικά, αφού στο σπορ πρόγραµµα ο τόνος είναι κάπως κουραστικός, ειδικά όταν ταξιδεύεις. 

Ακόµα µια αφορµή για παράπονο αποτελεί το 7άρι DSG µε τους δύο συµπλέκτες που κατασκευάζει in-house η Volkswagen και αναφέρεται επίσης ως αναβαθµισµένο. Μπορεί να είναι σηµαντικά βελτιωµένο σε ό,τι έχει να κάνει µε την οµαλότητα στο ξεκίνηµα και τη συνεργασία µε το start/stop χάρη στην νέα ηλεκτρική αντλία, όµως κατά την κίνηση σε αστικό πεδίο διαπιστώσαµε αισθητό σκορτσάρισµα. Από την άλλη θα θέλαµε σηµαντικά περισσότερη ανοχή στα κατεβάσµατα, οπότε το χειροκίνητο εξάρι λογικά θα αποτελεί την ενδεδειγµένη επιλογή.

Αυτό που µετράει
Η Volkswagen ποτέ δεν έκανε το Golf GTI ακραίο σε χαρακτήρα. Γι’ αυτό και το µοντέλο έχει ταυτιστεί µε την απόλυτη καθηµερινή ευχρηστία στην κατηγορία, την οποία η νέα γενιά διατηρεί στο έπακρο. Μόνο που τώρα συνδυάζεται µε αισθητά πιο ευχάριστη οδηγική αίσθηση όταν ο δρόµος το επιτρέπει.

Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης δεν έχει αλλάξει, µε γόνατα MacPherson εµπρός και πολλαπλούς συνδέσµους πίσω. Ωστόσο υπάρχουν µικρές µα σηµαντικές αναβαθµίσεις όπως για παράδειγµα το νέο αλουµινένιο υποπλαίσιο στο εµπρός σύστηµα που είναι 3 kg πιο ελαφρύ και πιο στιβαρό από το προηγούµενο. Ή τα ελατήρια που είναι πιο σκληρά κατά 5% εµπρός και κατά 15% πίσω σε σχέση µε την προηγούµενη γενιά.

Volkswagen Golf GTI VIII drive

Το αποτέλεσµα είναι εµφανώς πιο σπορ διάθεση από κάθε προηγούµενο (βασικό) Golf GTI, χωρίς καµία έκπτωση σε ευκολία οδήγησης. Ανάλογα µε το επιλεγµένο προφίλ αλλάζει σηµαντικά και ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου, ενώ η σκληρότητα των ηλεκτρονικά ελεγχόµενων αµορτισέρ (όπου υπάρχουν) ρυθµίζεται σε 15 διαφορετικές θέσεις, όπως και στα συµβατικά Golf.

Το τιµόνι έχει ιδανικό βάρος, καθόλου τεχνητή αίσθηση και δε µεταφέρει αντιδράσεις από το δρόµο στα χέρια του οδηγού ακόµα και στις χαµηλές ταχύτητες µε τέρµα γκάζι, έτσι ώστε να συµβάλλει σηµαντικά στην ευχαρίστηση που δίνει το αυτοκίνητο στον οδηγό όταν στρίβει. Η πρόσφυση είναι υψηλή και το εµπρός µέρος αντέχει πολλή πίεση πριν να υποστρέψει, ενώ η συνολική εµπειρία εµπνέει τεράστια αυτοπεποίθηση. 

Η ρύθµιση της ανάρτησης είναι εµφανώς πιο σφιχτή από των υπόλοιπων Golf όµως διατηρεί την ποιοτική λειτουργία της και κάνει πάντα αυτό που πρέπει αναφορικά µε τον έλεγχο του αµαξώµατος. Εξαιρετική είναι και η απόδοση των φρένων που έχουν δίσκους διαµέτρου 340 mm εµπρός και 310 mm πίσω, όχι µόνο σε επίπεδο δύναµης αλλά και αίσθησης στο πεντάλ και ρύθµισης του ABS.

Volkswagen Golf GTI VIII drive

Τι άλλαξε;
Χωρίς πολλά λόγια, το Golf GTI παραµένει η ώριµη επιλογή στην κατηγορία. Είναι γρήγορο και επικοινωνεί µε τον οδηγό καλύτερα από ποτέ, ενώ ταυτόχρονα µε το κατάλληλο προφίλ οδήγησης παραµένει εντυπωσιακά άνετο και φιλικό προς τον οδηγό και τους επιβάτες. Όπως πάντα, θα πούµε πως λίγη παραπάνω διαφοροποίηση από τα απλά Golf θα ήταν ευπρόσδεκτη, αλλά µε 44 χρόνια εµπειρίας η Volkswagen σίγουρα ξέρει να υπηρετεί το κοινό της όπως αυτό θέλει. 

Εξάλλου, προς το τέλος του χρόνου θα παρουσιαστεί και η έκδοση TCR µε 290-300 PS για να παίξει αυτό τον ρόλο. Μέχρι τότε, ας κρατήσουµε πως το νέο GTI είναι καλύτερο από το προηγούµενο σε κάθε τοµέα, µα περισσότερο από όλα στον οδηγικό.

του Greg Kable, απόδοση: Θάνος Παππάς 

Τι λέει το Autocar
Το νέο Golf GTI είναι καλύτερο από το προηγούμενο σε κάθε τομέα, με πρώτο και καλύτερο τον οδηγικό.
Τιμή Από €36.700 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 1.984 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, τούρμπο, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Απόδοση 245 PS/5.000-6.200 rpm, 370 Nm/1.600-4.300 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,2”
Τελική ταχύτητα 250 km/h (ηλ. περιορισμένη)
Μέση κατανάλωση 6,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 149 g/km (WLTP: 167 g/km)
Διαστάσεις 4.287 x 1.789 x 1.478 mm
Χώρος αποσκευών 380 lt
Βάρος 1.463 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, φωτογραφίες Volkswagen