node/16582

Λόγια της στάθμης

Πολύ χαμηλή ή πολύ υψηλή, η στάθμη των υγρών στο αυτοκίνητο σας δείχνει αν είναι καλά στην υγεία του. Γι’ αυτό ακούστε την...

Το μοτέρ και τα συστήματα που υποστηρίζουν το αυτοκίνητο χρησιμοποιούν υγρά και λιπαντικά, είτε για τι λίπανση τριβόμενων μερών είτε για να μεταφέρουν την υδραυλική πίεση, το ενεργοποιητή της λειτουργίας τους.

Ως εκ τούτου η στάθμη τους παίζει άλλοτε εξαιρετικά σημαντικό και άλλοτε δευτερεύοντα ρόλο, αλλά σε καμία περίπτωση επουσιώδη. Για το λόγο αυτό, ας πάρουμε μια πολύ ξεκάθαρη ιδέα για τις επιπτώσεις είτε της χαμηλής είτε της υψηλής στάθμης, σε όποια συστήματα χρησιμοποιούν υγρό ή λιπαντικό.

ΛΑΔΙ ΚΙΝΗΤΗΡΑ
Ο έλεγχος της στάθμης γίνεται με τον κινητήρα κρύο και το αυτοκίνητο σε επίπεδη περιοχή. Τραβήξτε και σκουπίστε το δείκτη. Επανατοποθετήστε και ξανατραβήξτε τον για να διαβάσετε την ένδειξη.

Ψηλή στάθμη; Ριψοκίνδυνο!
Πάνω από την ένδειξη max σημαίνει ότι το μοτέρ έχει πολύ λιπαντικό και υπάρχει κίνδυνος να «πετάξει» κάποια φλάντζα. Το ορθό είναι η ένδειξη να βρίσκεται μεταξύ του min και του max, χωρίς να πλησιάζει αυτό το τελευταίο
Η συμβουλή του DRIVE
Αδειάστε το πλεονάζον λιπαντικό από τη βίδα αποστράγγισης του κάρτερ, με τραβηγμένο έξω τον δείκτη λαδιού για αναπνοή.

Χαμηλή στάθμη; Ριψοκίνδυνο!
Πλημμελής λίπανση του κινητήρα με συνέπεια τη ταχύτερη φθορά του. Θα προειδοποιηθείτε από την ενδεικτική λυχνία στο ταμπλό που θα ανάβει σε πρώτη φάση στις στροφές και στα δυνατά φρεναρίσματα.
Η συμβουλή του DRIVE
Επαναφέρτε τη στάθμη στο ενδεδειγμένο ύψος. Στη συνέχεια αφουγκρασθείτε τον κινητήρα για χτύπημα μπιέλας. Μπορείτε να κάνετε και ανάλυση λαδιού για ίχνη από φθαρμένα στοιχεία του μοτέρ. Η κατανάλωση λαδιού μέχρι ένα λίτρο κάθε 1.000 km εκλαμβάνεται ως φυσιολογική. 

ΥΓΡΟ ΦΡΕΝΩΝ
Είτε με σβηστό είτε με αναμμένο κινητήρα, το υγρό φρένων ελέγχεται εύκολα. Μπορείτε να το ελέγξετε είτε από το ημιδιαφανές ρεζερβουάρ του είτε ανοίγοντας την τάπα του. Το ρεζερβουάρ βρίσκεται κοντά στο παρμπρίζ στην πλευρά του οδηγού.

Υψηλή στάθμη; Ριψοκίνδυνο!
Αν γεμίσατε το ρεζερβουάρ στο max με φθαρμένα τακάκια, μόλις κάνετε την αλλαγή με καινούργια παχύτερα, θα προκληθεί υπερχείλιση. Το εξαιρετικά οξειδωτικό υγρό ενδεχομένως να κάνει ζημιά στο χρώμα του αυτοκινήτου.
Η συμβουλή του DRIVE
Αφαιρέστε το πλεονάζον υγρό με τη βοήθεια μιας σύριγγας. Θα σας στοιχίσει λιγότερο από ένα ευρώ στο φαρμακείο.

Χαμηλή στάθμη; Ριψοκίνδυνο!
Κοντά στην ένδειξη min, το υγρό φρένων σας προειδοποιεί ότι ήρθε η ώρα να αλλάξετε τα τακάκια σας. Με τη χρήση, το πάχος τους μειώθηκε κατεβάζοντας τη στάθμη του υγρού. Κάτω από το min, υποπτευθείτε κάποια διαρροή. Να ξέρετε ότι όσο έχετε υγρό τόσο έχετε και φρένα. Αλλά μην περιμένετε να φτάσετε στην τελευταία σταγόνα, επισκευάστε το ταχύτερο δυνατό. Διότι, μόλις η κύρια αντλία αναπνεύσει αέρα, το παντάλ θα κατέβει στο πάτωμα και φρένα... γιοκ.
Η συμβουλή του DRIVE
Αν η πτώση της στάθμης δεν οφείλεται στα φθαρμένα τακάκια, επαναφέρτε την στο max. Είναι καλός ο μηχανικός της γειτονιάς σας; Είναι η ώρα να τον επισκεφθείτε.

ΥΓΡΟ ΨΥΞΗΣ
Μια ματιά στο δοχείο υπερχείλισης (μερικές φορές απαιτείται η τάπα να είναι ξεβιδωμένη) θα σας επιτρέψει να τσεκάρετε τη στάθμη. Ο κινητήρας χρειάζεται να είναι σβηστός και κρύος, καθώς όταν είναι ζεστός η στάθμη μπορεί να διαφέρει. Όταν το υγρό περάσει το όριο χρήσης παίρνει παίρνει καφετί χρώμα και γίνεται οξειδωτικό. Σημάδι πως πρέπει να το αντικαταστήσετε.

Υψηλή στάθμη; Ριψοκίνδυνο!
Μία στάθμη υγρού ψύξης που ανεβαίνει από μόνη της –αν δεν είσαστε εσείς ή ο μηχανικό σας που περί άλλων ετύρβαζε όταν έριχνε με το μπιντόνι - δεν πρόκειται για διαβολικό φαινόμενο του μοτέρ. Κινδυνεύει η φλάντζα του καπακιού του (η επισκευή μπορεί να ξεπεράσει τα 500 ευρώ).
Η συμβουλή του DRIVE
Αναρροφήστε το πλεονάζον υγρό μέχρι η στάθμη να φτάσει στην ένδειξη max. Ελέγξτε το πάλι αργότερα με το μοτέρ σβηστό για τουλάχιστον δύο ώρες και στη συνέχεια ελέγχετε τη στάθμη τακτικά. Αν η τάση για ανύψωσή της επιβεβαιωθεί, ο μηχανικός σας ανυπομονεί να σας δει.

Χαμηλή στάθμη; Ριψοκίνδυνο!
Μία στάθμη κάτω από την ένδειξη min προκαλεί υπερθέρμανση του κινητήρα, με συνέπεια τη στρέβλωση του καπακιού ή το κάψιμο της φλάντζας του.
Η συμβουλή του DRIVE
Επαναφέρτε τη στάθμη στο max και ψάξτε για διαρροές (ξεραμένα τρεξίματα στα κολλάρα, στις ενώσεις ή στις ψύκτρες του ψυγείου, στην τρόμπα νερού). Αν δεν ανακαλύψετε τίποτα και η πτώση της στάθμης επιμένει, τότε πρόκειται για εσωτερική διαρροή (φλάντζα καπακιού, πέτσικο ή πορώδες καπάκι). Ό,τι και να είναι ο κύριος με τη φόρμα σας περιμένει.

ΥΔΡΑΥΛΙΚΟ ΤΙΜΟΝΙ
Το δοχείο του υποβοηθούμενου τιμονιού χρειάζεται για να λειτουργήσει το λάδι του. Παρόλο που δεν το καταναλώνει. Μόνο μια διαρροή λοιπόν μπορεί να προκαλέσει πτώση της στάθμης. Η τελευταία ελέγχεται και αυτή με τις ενδείξεις min και max, είτε από το ημιδιαφανές δοχείο είτε με δείκτη είτε ξεβιδώνοντας την τάπα του δοχείου που έχει ενσωματωμένο δείκτη. Κάποια μοντέλα διαθέτουν και ενδεικτική λυχνία στο ταμπλό (ένα πορτοκαλί τιμόνι).

Υψηλή στάθμη; Ακίνδυνο
Μια γενναία υπερπλήρωση του δοχείου δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία.
Η συμβουλή του DRIVE
Μπορείτε να αναρροφήσετε το πλεονάζον λάδι, αν και δεν κρίνεται απαραίτητο, καθώς θα αποβληθεί ούτως ή άλλως μόνο του.

Χαμηλή στάθμη; Ριψοκίνδυνο!
Μια διαρροή θα κατεβάσει τη στάθμη κάτω από την ένδειξη min. Το λάδι που μεταφέρει την πίεση από την τρόμπα του υδραυλικού τιμονιού, είναι και το λιπαντικό της. Αν της λείψει θα στεγνώσει, θα υπερθερμανθεί και θα κολλήσει. Πριν γίνουν όλα αυτά όμως, τα σκουξίματά της που θα γίνονται εντονότερα όταν κόβετε μέχρι τέλος το τιμόνι, θα σας προειδοποιήσουν. Το τιμόνι θα σκληραίνει σε κάθε μανούβρα.
Η συμβουλή του DRIVE
Επαναφέρτε τη στάθμη στο max και το τιμόνι θα ξαναβρεί τη γλυκιά και ήσυχη λειτουργία του. Η συμπλήρωση γίνεται με ειδικό λιπαντικό του τύπου «ATF Dextron 2», το ίδιο που χρησιμοποιείται στα αυτόματα κιβώτια. Και φυσικά μην ξεχάστε να ελέγξετε το κύκλωμα για να βρείτε τη διαρροή.

ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ
Το αυτόματο κιβώτιο δεν καταλαβαίνει από χαμηλή και ψηλή στάθμη. Αυτή πρέπει να είναι μία σε κάθε χρονική στιγμή. Οι μέθοδοι ελέγχου ποικίλουν ανάλογα με τον κατασκευαστή. Διαβάστε το βιβλίο του αυτοκινήτου για να κατανοήσετε σαφώς το modus operandi. Στην πλειονότητα των μοντέλων, ο λεβιές πρέπει να είναι στη θέση P (Park) και το μοτέρ αναμμένο τουλάχιστον 30 sec, πριν τραβήξετε τη βέργα για να διαβάσετε την ένδειξη «cold» (κρύο) ή την ένδειξη «hot» (ζεστό) αν έχετε κάνει ήδη μερικές δεκάδες χιλιόμετρα. Τα μοντέρνα αυτόματα διαθέτουν ηλεκτρονικό έλεγχο της στάθμης και μόνο τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία μπορούν να την ελέγξουν και να την τροποποιήσουν: Προσθέτουν 250 ml, περιμένουν να ανέβει η θερμοκρασία στους 60ο C και αφαιρούν το πλεονάζον λιπαντικό από την ειδική βαλβίδα υπερπλήρωσης.

Υψηλή στάθμη; Ριψοκίνδυνο!
Παραπάνω λιπαντικό απλώς θα καταστρέψει το κιβώτιο. Ένα ανακατασκευασμένο θα σας στοιχίσει τουλάχιστον 3.000 ευρώ
Η συμβουλή του DRIVE
Αδειάστε το κιβώτιο και επαναλάβατε το γέμισμά του πολύ προσεχτικά

Χαμηλή στάθμη; Ριψοκίνδυνο!
Η απώλεια λιπαντικού θα προκαλέσει υπερθέρμανση των δίσκων του συμπλέκτη και θα τους καταστρέψει. Το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Ο μηχανικός δεν θα αρκεστεί να αλλάξει του δίσκους, αλλά όλο το κιβώτιο.
Η συμβουλή του DRIVE
Επανεφέρτε την ενδεδειγμένη στάθμη. Αν το λιπαντικό που απέμεινε είναι καφετί ή μυρίζει καμένο, αδειάστε το και ξαναγεμίστε το, ή πηγαίνετε στον γνωστό κύριο με τη φόρμα για πλήρη ανακατασκευή.

HYDRACTIVE & LHM
Το υδραυλικό υγρό της Citroën (LHM- Liquide Hydraulique Mineral) χρησιμοποιείται σε όλα τα μοντέλα που διαθέτουν υγροπνευματική ανάρτηση (C5, Xantia, CX κ.λπ.) και σε Rolls-Royce. To υδραυλικό υγρό χρησιμοποιούν εκτός από τις αναρτήσεις, τα φρένα και το υδραυλικό τιμόνι. Για να ελέγξετε τη στάθμη, ανάψτε το μοτέρ με την ανάρτηση κατά προτίμηση στην ψηλή διαμόρφωση. Ύστερα από ένα λεπτό, ρίξτε μια ματιά στο ειδικό μικρό κίτρινο φλοτέρ που είναι μέσα σε ένα διαφανή κώδωνα στον οποίο δύο πορτοκαλί δαχτυλίδια ορίζουν το min και το max. O δείκτης αυτός βρίσκεται πάνω σε ένα μεγάλο μαύρο κουτί στο χώρο του κινητήρα.

Υψηλή στάθμη; Ακίνδυνο
Η υπερπλήρωση του δοχείου LHM δεν επιφυλάσσει κανένα κίνδυνο
Η συμβουλή του DRIVE
Αναρροφήστε το πλεονάζον υδραυλικό υγρό με μια σύριγγα.

Χαμηλή στάθμη; Ριψοκίνδυνο!
Προκαλούμενη μόνο από κάποια διαρροή, η στάθμη κάτω από την ένδειξη min πρώτα χαμηλώνει την ανάρτηση του αυτοκινήτου. Ύστερα σειρά έχουν τα φρένα. Η ανάρτηση αρνείται να σηκωθεί και το αυτοκίνητο γίνεται αδύνατον να οδηγηθεί.
Η συμβουλή του DRIVE
Επαναφορά της ενδεδειγμένης στάθμης αν δεν θέλετε να γυρίσετε στην καμπούρα της οδικής βοήθειας. Μην χρησιμοποιήσετε κανένα άλλο υγρό εκτός από το LHM στο πράσινο δοχείο. Εάν η διαρροή είναι σημαντική το συνεργείο σας περιμένει άμεσα.