node/16535

Καταναλώνει λάδι: Τι τρέχει;

Μπλε καπνός από την εξάτμιση σημαίνει κατανάλωση λαδιού. Από πού όμως προέρχεται το πρόβλημα. Αναλύουμε όλες τις περιπτώσεις.

Όταν ένας κινητήρας βγάζει μπλε καπνό από την εξάτμιση σημαίνει ότι καταναλώνει λάδι. Αλλά πόσο;

Χρειάζεται σε εύλογο χρονικό διάστημα να συμπληρώνετε μια μικρή ποσότητα ή κάθε 1.000 km συμπληρώνετε τουλάχιστον ένα λίτρο; Αν συμβαίνει το δεύτερο είναι καιρός να αρχίσετε να αναρωτιέστε: Γιατί τόσο μεγάλη κατανάλωση; Παίρνει γιατρειά; Αυτό θα εξετάσουμε αν και δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα.

H άνω του επιτρεπτού κατανάλωση λιπαντικού από τον κινητήρα κάνει αισθητή την παρουσία της με τον μπλε καπνό που βγαίνει από την εξάτμιση. Η αιτία; Απόρροια μιας διαρροής της οποίας της προέλευση απομένει να διακριβώσετε. Μια ασυνήθης ποσότητα λαδιού περνά στον θάλαμο καύσης και καιγόμενη εμφανίζει το προϊόν της καύσης (μπλε καπνός) από την εξάτμιση.

Αν δεν κάνετε τίποτα υπάρχει μεγάλος κίνδυνος το μοτέρ να «σπάσει». Από τη μια μέρα στην άλλη, δεν μπορεί, κάποια μπιέλα θα κτυπήσει. Και αυτό θα είναι το τέλος της ιστορίας με βαριά αποτελέσματα για την τσέπη σας. Ας προσπαθήσουμε λοιπόν μαζί να βρούμε την αιτία...

Καπνίζει στον αυτοκινητόδρομο: Δοκιμάστε πιο «χοντρό» λάδι
Τα ελατήρια των εμβόλων είναι ατσάλινα ή χυτοσιδηρά δαχτυλίδια που προσαρμόζονται γύρω από τα πιστόνια. Η αποστολή τους είναι να εξασφαλίσουν τη στεγανότητα του θαλάμου καύσης. Όταν είναι φθαρμένα αφήνουν το λιπαντικό να περνά στο θάλαμο καύσης αντί να το επιστρέφουν στο κάρτερ. Αποτέλεσμα; Η σταθερή και σημαντική κατανάλωση λαδιού με τον κινητήρα υπό φορτίο. Άλλο σύμπτωμα είναι η άνοδος ποσότητας λαδιού στο φίλτρο αέρα.
Θεραπεία Για να μειώσετε προσωρινά την κατανάλωση χρησιμοποιείστε ένα πιο «χοντρό» λάδι: 20 W50 στη θέση του 10 ή 15 W50 που χρησιμοποιούσατε μέχρι σήμερα, με την ταυτόχρονη χρήση κάποιου προσθετικού για τη φροντίδα των ελατηρίων, αντί των προϊόντων για επιμετάλλωση που είναι δόλωμα. Πάντως μην τρέφετε αυταπάτες: A priori ο κινητήρας έχει τα χάλια του! Υπολογίστε ανάμεσα στα 2.500 έως 6.000 για έναν καινούργιο ή μπορείτε να την βγάλετε πιο οικονομικά με την επισκευή του ήδη υπάρχοντος (250-900 ευρώ).

Καπνίζει στην πόλη και όταν επιταχύνετε: Στο συνεργείο γρήγορα
Τα στελέχη (καλάμια) των βαλβίδων έχουν μια μικρή τσιμούχα με χείλος που διασφαλίζει τη στεγανότητά τους. Έτσι εμποδίζει το λάδι να περάσει από τις βαλβίδες εισαγωγής στο θάλαμο καύσης. Με φθαρμένα λαστιχάκια βαλβίδων, η διαρροή εμφανίζεται συχνότερα με τον κινητήρα στο ραλαντί και κατά την επιτάχυνση (δηλ. περισσότερο στην πόλη).
Σε πιο πρόσφατους κινητήρες μπορεί να εμφανιστεί διαρροή μέσω των βαλβίδων εξαγωγής και ίσως σε σημαντική ποσότητα σε όλες τις στροφές. Εξ ου και η δυσκολία της διάγνωσης, καθώς μπορεί να υπάρξει σύγχυση με τη συμπτωματολογία των φθαρμένων ελατηρίων. Καλύτερα θα ήταν να δείτε τον μηχανικό σας.
Θεραπεία Αντικαταστήστε τα τσιμουχάκια των βαλβίδων. Το κόστος της επισκευής ποικίλει ανάλογα με τη διαδικασία αφαίρεσης των ελατηρίων των βαλβίδων (κατέβασμα ή όχι στο καπάκι). Υπολογίστε από 150 έως 800 ευρώ ανάλογα με τη μεθοδολογία επισκευής. Το κόστος για τα ίδια τα τσιμουχάκια είναι αμελητέο -λιγότερο από 30 ευρώ.

Καπνίζει συνέχεια: Έχετε τούρμπο και θέλει αλλαγή
Η υπερπλήρωση ενός κινητήρα μπορεί να προκαλέσει διάφορες διαρροές. Ένα έδρανο βάσης (ρουλμάν του άξονα του τούρμπο) του συμπιεστή που προκαλεί τη διαρροή εξακοντίζει το λάδι μέσα στο σύστημα εξαγωγής, που λαδώνει ολόκληρο.
Ακόμη μπορεί να πρόκειται για ένα έδρανο της τουρμπίνας που δεν είναι στεγανό (η πλειονότητα των περιπτώσεων) και το λιπαντικό να περνά κατευθείαν στην εξάτμιση. Οι επιπτώσεις -κατανάλωση και μπλε καπνός- είναι οι ίδιες, αλλά η διάγνωση πιο πολύπλοκη. Σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται να δείτε κάποιον ειδικό.
Θεραπεία Αντικαταστήστε το τούρμπο (900 έως 2.000 ευρώ). Υπάρχουν ελάχιστοι τεχνίτες που αναλαμβάνουν να επισκευάσουν το παλιό τούρμπο, αλλά το σίγουρο είναι ότι και πολλά θα πληρώσετε και γραπτή εγγύηση δεν θα πάρετε.

Καπνίζει μόνο με κρύο ή μόνο με ζεστό κινητήρα: Εσωτερικές υποθέσεις
Οι συστολές και οι διαστολές στο μπλοκ και στο καπάκι έχουν την ιδιότητα να αλλάζουν το κρίσιμο διάκενο ανάμεσά τους, αλλά ταυτόχρονα και το φορτίο στη φλάντζα. Η αρχή μιας μικρής ρωγμής στη φλάντζα, μπορεί να έχει προέλθει με πολλούς τρόπους, όμως είναι δείγμα αστοχίας του υλικού ή συνεχούς υπερθέρμανσης.
Στους άτυχους, το λάδι διαρρέει στο κύκλωμα ψύξης, χωρίς δηλαδή να γίνεται άμεσα αντιληπτό πως υπάρχει πρόβλημα. Η καθυστέρηση της επισκευής σημαίνει πως αυξάνεται το ρίσκο «παράπλευρων απωλειών». Στους «τυχερούς», αν η μικρή ποσότητα του λαδιού που χάνεται είναι με κρύο τον κινητήρα, σημαίνει πως όταν λειτουργεί σε κανονική θερμοκρασία όλα πάνε καλά. Κατ’ επέκταση έχεις μπροστά σου αρκετό χρόνο για την επισκευή. Στην αντίθετη περίπτωση, το έξοδο για το συνεργείο έρχεται πολύ πιο κοντά.
Θεραπεία Στην αντικατάσταση της φλάντζας το ακριβό κομμάτι της επισκευής αφορά στα εργατικά. Το κόστος των ανταλλακτικών είναι πολύ χαμηλό, ακόμα και για τους πιο απαιτητικούς κινητήρες (κάτω των 100 ευρώ), όμως το σύνολο κατά κανόνα ξεπερνά τα 500 ευρώ. 

Παρηγοριά στον άρρωστο
Σε πολλές περιπτώσεις μπορείτε να θεραπεύσετε προσωρινά το πρόβλημα με ένα αντιδιαρροϊκό πρόσθετο λαδιού ή «παχυντικό» λαδιού. Ελέγχετε συχνά τη στάθμη με το δείκτη. Αν παρατηρήσετε κατανάλωση άνω του λίτρου ανά 100 km χρειάζεται να επέμβετε πιο δραστικά στον κινητήρα.
Προσοχή!!! Στη συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινήτων σήμερα που είναι καταλυτικά δεν υπάρχει μπλε καπνός μέχρι ο καταλύτης να χορτάσει από άκαυτο λάδι...