node/6245

Volvo P1800 1960-1972 [video]

Η επιθυμία της Volvo να αλλάξει την πολύ αυστηρή εικόνα της με ένα σπιρτόζικο κουπέ έγινε πραγματικότητα με το P1800.

Η αγορά ενός Volvo μέχρι 1960 ήταν περισσότερο ένας γάμος συμφέροντος παρά κίνηση πάθους. Προκειμένου να απεκδυθεί από αυτή την αυστηρή εικόνα, η σουηδική εταιρεία βάλθηκε να κατασκευάσει ένα κουπέ με σπορ χαρακτήρα.

Για να εξασφαλίσει τις καλύτερες προϋποθέσεις επιτυχία απευθύνθηκε στους Ιταλούς καροσερίστες Ghia και Frua, που και παρουσίασαν μπόλικα σχέδια για το νέο κουπέ.

Το σχέδιο που τελικά προκρίθηκε ανήκε στο γιο του υπεύθυνου σχεδιασμού της Volvo, Pelle Petterson, που κατά σατανική σύμπτωση ήταν μαθητευόμενος στο ατελιέ του Frua! Έτσι για την οικονομία του χρόνου ο Frua υπέγραψε το συμβόλαιο αφού πρώτα συνεχάρη θερμά το μαθητή του...
Η υλοποίηση του σχεδίου έδωσε ένα αυτοκίνητο με μακρύ καπό, μικρό δεύτερο όγκο και πίσω φτερά με ακμή. Ένα πεντακάθαρο στιλ για κουπέ του ’60.

Φορτηγατζίδικο μοτέρ
Το P1800 δεν έφερε μόνο στιλιστική ρήξη με το παρελθόν. Ήταν εξίσου νεωτερικό και στο μηχανολογικό τομέα: Με τεσσάρι σασμάν φουλ συγχρόνιζε, δισκόφρενα εμπρός κι έναν καινούργιο 4κύλινδρο κινητήρα 1.800 κυβικά. Με 90 άλογα το μοτέρ αυτό ήταν «μισός» V8 από την γκάμα των φορτηγών της Volvo και αποδείχτηκε ρωμαλέος και ελαστικός.

Περισσότερο γρήγορο παρά σπορ κουπέ, το P1800 με τις αυθεντικές και λίγο μπαρόκ γραμμές του σαγήνεψε ένα πολυπληθές κοινό στο Σαλόνι των Βρυξελών που παρουσιάστηκε το 1960. Αλλά οι συνθήκες παραγωγής ανάγκαζαν τους αγοραστές να κάνουν υπομονή πολλούς μήνες πριν το πάρουν στα χέρια τους. Μια κατάσταση που περιεπλάκη ακόμα περισσότερο από την ασταθή ποιότητα κατασκευής των πρώτων αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν με την φροντίδα της βρετανικής Jensen.

Η λύση ήρθε μόλις το 1963, όταν μεταφέρθηκε και το 100% της παραγωγής σε σουηδικό έδαφος. Έκτοτε η ποιότητα κατασκευής έγινε απλησίαστη και η πρόοδος ήταν σταθερή, με αποκορύφωμα την προσθήκη ενός δίλιτρου μοτέρ το 1968.

Παρόλα αυτά και παρά τις προσπάθειες της, η Volvo δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις αυστηρές αμερικανικές απαιτήσεις που αφορούσαν τις αντιρρυπαντικές νόρμες. Έτσι κρίνοντας το εγχείρημα ιδιαίτερα δαπανηρό, η Volvo εγκατέλειψε την προσπάθεια το 1972. Θα χρειαζόντουσαν να περάσουν 30 χρόνια πριν ξαναβλέπαμε ένα Volvo πραγματικά σαγηνευτικό.

Το αυτοκίνητο του Άγιου...
Στην πραγματικότητα οι παραγωγοί της τηλεοπτικής σειρά «the Saint» ήθελαν τον ήρωα στο τιμόνι μια E-type. Μπροστά όμως στην απροθυμία της Jaguar, στράφηκαν προς τη Volvo που τους παρέδωσε ένα λευκό P1800 σε λίγες ημέρες. O Simon Templar έκανε τέτοια διαφήμιση στο P1800, που η Volvo χάρισε ένα στον Roger Moore μόλις εγκατέλειψε το ρόλο του το 1969!

Το P1800 με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 1.778 και 1.986 cc
Ισχύς 90-124 PS
Τελική ταχύτητα 170-185 km/h
Παραγωγή 47.500 αυτοκίνητα
Τιμή σήμερα €3.500-11.000