node/5245

Peugeot 104 1972-1988 [video]

Το Peugeot 104 περιορίστηκε σε όλη την καριέρα του σε δεύτερο ρόλο, διότι παραμέλησε το σχεδιασμό του και «ξέχασε» το ντίζελ.

Στην αυγή της δεκαετίας του ’70, η Peugeot που έπλεε σε πελάγη επιτυχίας με το 204 (πρώτο σε πωλήσεις από το 1969 έως το 1971) αποφάσισε να ολοκληρώσει την γκάμα της στις μικρές μπερλίνες.

Το πρότζεκτ με την κωδική ονομασία «Μ16» θα ενσωμάτωνε όλες τις τεχνολογικές καινοτομίες του 204 (αλουμινένιο μοτέρ τοποθετημένο εγκάρσια, εμπρός κίνηση) και ταυτόχρονα είχε το φιλόδοξο στόχο να γίνει το πιο κοντό 4πορτο αυτοκίνητο της αγοράς –λιγότερο από 3,6 m. Τα υπόλοιπα παρέμεναν λίγο πολύ συμβατικά: Κλασικό πορτμπαγκάζ και γωνιώδες αμάξωμα, παρότι η πέμπτη πόρτα και οι χυτές γραμμές ήταν ήδη στο πνεύμα της εποχής.

Με το νευρικό μοτεράκι των 954 cc που έβγαζε 46 άλογα και μια ταχύτητα της προκοπής στην ευθεία που έφτανε τα 135 km/h, το 104 έγινε ευπρόσδεκτο περισσότερο για τη μοντέρνα οδική συμπεριφορά του. Η μετρίως γοητευτική εικόνα του όμως, το φρενάρισε και το εμπορικό ξεκίνημά το1972 αποδείχτηκε δύσκολο.

Η πέμπτη πόρτα
Στην αγορά, το 104  βρήκε μπροστά του το Renault 5, αντίπαλος που έκανε τη ζωή της Peugeot ποδήλατο. Αλλά αυτό από μόνο του δεν δικαιολογούσε τα εμπορικά δεινά του 104. Το υψηλό κόστος σχεδιασμού και εξέλιξης του κινητήρα επέβαλε σοβαρές περικοπές στα υπόλοιπα κονδύλια, με άμεσο αντίκτυπο στο σχεδιασμό της καμπίνας και στον εξοπλισμό. Το 104 δεν ήταν μόνο λιτό, αλλά έπασχε από ό,τι πάσχουν τα μικρά αυτοκίνητα, στη βάση της γκάμας μιας εταιρείας.

Ένα χρόνο αργότερα, στο Σαλόνι του Παρισιού το 1973, η Peugeot έκανε έναν αντιπερισπασμό με μια έκδοση κουπέ του 104, με άλλη ταπετσαρία, ανασχεδιασμένο και πιο καλοβαλμένο ταμπλό και, κυρίως, τρίτη πόρτα. Δυστυχώς όμως, για το 4πορτο 104 θα έπρεπε να περιμένει η αγορά μέχρι το 1977 για να δει την πέμπτη πόρτα στο πορτμπαγκάζ.

Εν τω μεταξύ, βελτιωνόταν σιγά σιγά και στην εικόνα του, σε μια προσπάθεια να γοητέψει την πελατεία, υιοθετώντας παραλληλόγραμμα φώτα στη θέση των ντεμοντέ τετράγωνων που χρησιμοποιούσε μέχρι τότε.

Το λάθος
Ανάμεσα στις φιλότιμες προσπάθειες της Peugeot για να αρθεί το 104 στο ύψος του μεγάλου ανταγωνιστή του, του Renault 5, η εταιρεία από το Σοσό έκανε μια γκάφα ολκής, χάνοντας τελικά το παιχνίδι. Ο μάστορας και πρωτοπόρος των ντίζελ στη Γαλλία, δεν προέβλεψε μια πετρελαιοκίνητη έκδοση για το 104 και μάλιστα μεσούσης της πετρελαϊκής κρίσης.

Έτσι το 104 περιορίστηκε σταθερά σε δεύτερο ρόλο, κάτι που όμως δεν το εμπόδισε να έχει μια μακρά εμπορική καριέρα 16 ετών. Μια πορεία που κατέληξε στο να παραχωρήσει τα μηχανικά του μέρη στο νέο Peugeot 205 και το σασί στα ανίψια του, Citroën LN και Talbot Samba.

Το 104 με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 954, 1.124 και 1.360 cc
Ισχύς 46-72 PS
Τελική 135-158 km/h
Παραγωγή 1.624.952 αυτοκίνητα (1972-1988)
Τιμή σήμερα €300-€2.000