Μάρκες που έσβησαν: Nash 1917-1957

Πρωτοπόρος στην αμερικανική αγορά, με αυτοφερόμενο πλαίσιο το 1941, σύστημα θέρμανσης αερισμού το 1938 και ζώνες ασφαλείας το 1950, αλλά και «εφευρέτης» των κόμπακτ οικογενειακών στις ΗΠΑ.

H εταιρεία Nash ιδρύθηκε στην Kenosha του Wisconsin από τον Charles W. Nash, πρώην πρόεδρο της GM και όλα ξεκίνησαν με την εξαγορά της Thos. B. Jeffery Co., το 1916.

Την επόμενη χρονιά η εταιρεία αναβαπτίζεται σε Nash, κατασκευάζει τον πρώτο κινητήρα της με βαλβίδες επικεφαλής και το 1918 βγάζει στην αγορά ένα 6κύλινδρο μοντέλο τεσσάρων λίτρων και ένα 4κύλινδρο 2,5 λίτρων. Στη συνέχεια ο Nash εξαγοράζει άλλες δύο εταιρείες, τη Lafayette το 1922 και τη Mitchell το 1924. Το 1928 κατασκευάζει το πιο φθηνό 6κύλινδρο της αμερικανικής αγοράς, το Nash 328. Το σλόγκαν της Nash τη δεκαετία του ’20 ήταν «δίνε στον καταναλωτή περισσότερα από αυτά που έχει πληρώσει». Και πράγματι όλα τα μοντέλα της ικανοποιούσαν αυτήν ακριβώς τη θέση. Ανάμεσα στους νεωτερισμούς εκείνης της δεκαετίας περιλαμβάνονταν το 8κύλινδρο μοτέρ σε σειρά με βαλβίδες επικεφαλής, τα δύο μπουζί στον κύλινδρο και τα εννέα έδρανα βάσης, το 1930. Δύο χρόνια αργότερα, το 1932, το Ambassador Eight φόρεσε συγχρονιζέ σασμάν, αυτόματο κεντρικό γρασάρισμα, πίσω στρεφόμενους τροχούς και ρυθμιζόμενη ανάρτηση από τη θέση του οδηγού.

Τη δεκαετία του ’30, η Nash επιδίδεται στην κατασκευή μεγάλων 8κύλινδρων μοντέλων με βαλβίδες επικεφαλής, το 1938 εφοδιάζει την γκάμα της με σύστημα θέρμανσης/αερισμού, στη βάση λειτουργίας που γνωρίζουμε και σήμερα, ενώ το 1939 υιοθετεί ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση για τα αυτοκίνητά της. Το Nash Ambassador κάνει την εμφάνισή του στην Ευρώπη, εφοδιασμένο προαιρετικά και με κινητήρα ντίζελ 4,7 λίτρων της Perkins.

Το 1941 παρουσιάζεται το πρώτο Nash με αυτοφερόμενο αμάξωμα, που προερχόταν απευθείας από την γκάμα της Rambler. Ήταν μια συνεργασία που, μετά το θάνατο του Thomas Jeffery (ιδρυτή της Rambler), το 1950, οδηγεί στην εξαγορά της Rambler. Την ίδια χρονία, η Nash λανσάρει στην αμερικανική αγορά το Rambler Convertible που έμελλε να γίνει το πρώτο «κόμπακτ» αυτοκίνητο των ΗΠΑ. Μολονότι και προπολεμικά κατασκευάστηκαν ανάλογα αυτοκίνητα, αυτό το Rambler πολιτογραφήθηκε ως τέτοιο. Με μεταξόνιο 2,54 m δεν άργησε να προσθέσει στην γκάμα του εκδόσεις στέισον, hardtop και σεντάν. Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι ο όρος «κόμπακτ» στις ΗΠΑ δεν εισήχθη από τον George W. Mason (πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο των Kelvinator Co., Nash-Kelvinator Co και American Motors Co.) που σχεδίασε το αυτοκίνητο. Τον όρο τον εισήγαγε στην αγορά ο George W. Romney, πολιτικός και πρόεδρος της American Motors Co. από το 1954, ως ευφημισμό για αυτοκίνητα με μεταξόνιο κάτω από τις 110 ίντσες (2,79 m). 

Το 1954 ο Nash εξαγοράζει και τη Hudson και ιδρύει την American Motor Co., επικεντρώνοντας όλη του την προσπάθεια στη Rambler. Το 1957 η Nash σταματά τη δραστηριότητά της, ύστερα από την αποτυχία του 8κύλινδρου κινητήρα της των 5,8 λίτρων.