FΙΑΤ 850 Spider 1965-1972 [video]

Όμορφα σχεδιασμένο από το στούντιο του Bertone, φθηνό και εύκολο στην καθημερινότητα, το Spider 850 αποτέλεσε εμπορική επιτυχία, αλλά του έλειπε η ισχύς που υποσχόταν η σιλουέτα του.

To 1964, το Fiat 850 ήρθε να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ του 500 και του οικογενειακού 1100. Στο Σαλόνι της Γενεύης, την επόμενη χρονιά, εμφανίστηκε και η εκδοχή του σε κουπέ, υλοποιημένη από Centro Stile  της FIAT, αλλά και το Spider που επιμελήθηκε το ατελιέ του Bertone.

Και τα δύο βασίζονταν πάνω στην ίδια πλατφόρμα και φορούσαν το μοτέρ των 843 cc της μπερλίνας, αλλά ανεβασμένο κατά δέκα άλογα, από στους 42 στους 52 ίππους SAE (47 PS). Παράλληλα τοποθετήθηκαν δισκόφρενα εμπρός, μάκρυνε το βήμα της μετάδοσης και μπήκαν φαρδύτερες ζάντες, ενώ επανήλθε το στρογγυλό σήμα της FIAT με τις δάφνες, που χρησιμοποιούσε η εταιρεία στα αγωνιστικά της τη δεκαετία του ’20. Παρά τη συγγένειά τους, ήταν δύσκολο να αναγνωρίσεις πως το 850 Coupé και Spider ήταν τα ίδια αυτοκίνητα, με την πλάστιγγα της αισθητικής αποδοχής να γέρνει αναφανδόν υπέρ του δεύτερου. Το FIAT 850 Spider λανσαρίστηκε στην ιταλική αγορά με τιμή 1.050.000 λίρες, το ισόποσο των 49.000 τότε ελληνικών δραχμών ή, αν θέλετε, σημερινά €144.

Σχέδιο με έμπνευση
To 850 Spider βασίστηκε σε μια αυθεντική ιδέα του Nuccio Bertone, αλλά εκτελέστηκε από τον 25χρονο τότε, Giorgetto Giugiaro που εργαζόταν για λογαριασμό του. Το σχέδιο ήταν ένα εύγευστο κοκτέιλ από τραβηγμένες γραμμές που «έσπαγαν» με διακριτικές καμπύλες, σε ένα ομόφωνα καλαίσθητο αποτέλεσμα. Η καμπίνα ερχόταν να υποστηρίξει με μπρίο το εξωτερικό, με μικρά καθίσματα στιλ μπάκετ, πλήρες καντράν και ταμπλό με επένδυση ψεύτικου ξύλου. Μια εικόνα που απέπνεε τη σπορ διάθεση του 850 Spider.

To 850 Spider δεν ήταν μόνο ευχάριστο στο μάτι, αλλά σου άναβε φωτιές και στην οδήγηση, αλλά δυστυχώς δεν έφτανε για να στις «σβήσει». Μπορεί λοιπόν να το χαιρόσουν με την κουκούλα ανοιχτή με τα μαλλιά σου να ανακατεύονται πίσω από το μικρό παρμπρίζ και να φρενάριζες δυνατά με τα εμπρός δισκόφρενα, αλλά το μοτέρ δεν στεκόταν στο ύψος των περιστάσεων. Η παρουσία του κινητήρα των 843 cc κάτω από το πίσω καπό του Spider μπορεί να είχε κερδίσει δέκα άλογα, αλλά παρέμενε μέτριος στις επιταχύνσεις και στις ρεπρίζ, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του άριστα κλιμακωμένου κιβωτίου ταχυτήτων.

H Ferrari του (πολύ) φτωχού
Το 1968 και υπό την ονομασία 850 Sport Spider, η FIAT σε μια προσπάθεια να υποστηρίξει το δαφνοστεφανωμένο σήμα της, τοποθέτησε μεγαλύτερο μοτέρ με 903 cc, ανεβάζοντας την ισχύ κατά πέντε ίππους, φτάνοντας στους 52 PS. Αλλά όπως καταλαβαίνετε, πέρα από μια μικρή βελτίωση, κυρίως στις ρεπρίζ, τα πράγματα δεν άλλαξαν άρδην. Κάτι που βέβαια δεν το εμπόδισε να γνωρίζει μεγάλη επιτυχία, τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ, χώρα που απορρόφησε το 50% της συνολικής παραγωγής του. Επιτυχία που μάλιστα απέκτησε και όνομα και όλοι οι Αμερικανοί μιλούσαν για τη «Μικρή Ferrari», παρά τον ανασχεδιασμό που επιβλήθηκε για λόγους τοπικών προδιαγραφών και κατάργησε τα όμορφα επικλινή εμπρός φανάρια.

Το 850 Sport Spider ήταν και το μακροβιότερα του ονόματος «850». Παρέμεινε στους καταλόγους της FIAT μέχρι και το 1972, και μάλιστα χωρίς να χάσει τον εξαιρετικό εμπορικό διασκελισμό του, οπότε και αντικαταστάθηκε από το φουτουριστικό Χ1/9.

Το 850 Spider με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 843 και 903 cc
Ισχύς 47 και 52 PS
Τελική ταχύτητα 145 km/h και 150 km/h
Παραγωγή 124.600 αυτοκίνητα
Τιμή σήμερα €5.000-€8.000