DRIVE Legends: Jensen FF 1966-1971

Tο Jensen FF, πέρα από πρωτοποριακό αυτοκίνητο, ήταν ο πρόδρομος τόσο της τετρακίνησης στα αυτοκίνητα δρόμου όσο και του στάνταρ ABS στα αυτοκίνητα παραγωγής.

Το FF, αν και καταδικάστηκε στην αφάνεια, μπορεί να περηφανεύεται ότι το κοπιάρισε η Audi για να φτιάξει το Quattro και ότι ήταν το πρώτο αυτοκίνητο στην Ιστορία με στάνταρ ABS.

Είναι πραγματικά κρίμα που η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία με τόσους πρωτοπόρους και τόσες επιτυχίες σε αγώνες στο παρελθόν να έχει καταντήσει σήμερα ένας παρίας του χώρου. Ο κύριος λόγος αυτής της αποτυχίας ήταν το κακό μάνατζμεντ, αλλά και η υπεροψία με την οποία οι Άγγλοι κατασκευαστές αντιμετώπισαν, κατά καιρούς, τις αγορές. Ένα ακόμα παράδειγμα αυτής της αρνητικής πραγματικότητας ήταν και το Jensen FF, ένα πρωτοποριακό αυτοκίνητο, πρόδρομος τόσο της τετρακίνησης όσο και του ABS στα αυτοκίνητα δρόμου παραγωγής.

Ας δούμε πώς έχει η ιστορία που ξεκίνησε, όπως και τόσες άλλες αντίστοιχες στην Αγγλία, στα προπολεμικά χρόνια. Δύο αδέλφια, οι Allan και Richard Jensen, δημιούργησαν την Jensen Motors πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Το πρώτο αυτοκίνητο που έφτιαξαν ήταν βασισμένο σε ένα Austin Seven Chummy του 1923, δώρο του πατέρα τους. Το αρχικό αμάξωμα αφαιρέθηκε και ένα χαμηλό σπορ αντίστοιχο τοποθετήθηκε στο σασί. Το πρώτο Jensen Special One ήταν έτοιμο.

Προπολεμικά επίσης, ένας Ιρλανδός μηχανικός, ο Harry Ferguson, είχε ιδρύσει τη δική του εταιρία, με αρχικό στόχο την κατασκευή αγροτικών μηχανημάτων και τρακτέρ. Οι δύο αυτές εταιρίες στη μετέπειτα ιστορία τους έμελλε να συνεργαστούν για τη δημιουργία του πρώτου τετρακίνητου αυτοκινήτου δρόμου του Jensen FF, όπου το FF σημαίνει Ferguson Formula.

Ιταλικό ντιζάιν
Το FF παρουσιάστηκε το 1965 ως μοντέλο του 1966, σχεδιασμένο από την ιταλική Carozzeria Turing και κατασκευασμένο από πολυεστέρα. Ήταν ένα από τα πιο προηγμένα τεχνολογικά αυτοκίνητα της εποχής, αφού δεν είχε μόνο το επαναστατικό σύστημα μεταβαλλόμενης τετρακίνησης, αλλά και τέσσερα δισκόφρενα (ακόμα εξαιρετικά σπάνιο για την εποχή), καθώς και σύστημα ABS σε όλους τους τροχούς. Ήταν η πρώτη φορά που και τα δύο συστήματα εφαρμόστηκαν σε επιβατικό αυτοκίνητο, οπότε ο ισχυρισμός της Mercedes-Benz ότι το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος φρένων πρωτοεφαρμόστηκε στην S-Class δεν ευσταθεί, μιας και αυτή εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 .

Η συνδρομή του Χόλιγουντ
Στην άνθιση της εταιρίας συνέβαλλε εμμέσως και ο γνωστός την εποχή εκείνη ηθοποιός Clark Gable, ο οποίος ενδιαφερόταν για ένα απόλυτα εξειδικευμένο σπορ αυτοκίνητο. Ένας συνεργάτης του ανέφερε την εταιρεία των αδελφών Jensen, σημειώνοντας ότι αυτοί και μόνο είχαν τη δυνατότητα να κατασκευάσουν ένα αυτοκίνητο αποκλειστικά γι’ αυτόν. Η επικοινωνία με την Jensen Motors Ltd έγινε άμεσα και συμφωνήθηκε πώς ένα σασί της Ford V8 θα αποστελλόταν στο εργοστάσιο της Jensen στο West Bromwich για τη δημιουργία του αυτοκινήτου.

Ένα πανέμορφο και πολύ κομψό αμάξωμα τοποθετήθηκε στο σασί και το αυτοκίνητο εκτέθηκε στο Albert Hall Ford Motor Show το 1934, πριν αυτό φορτωθεί για την αποστολή στον Gable. Αυτή ήταν και το σημείο απ’ όπου ξεκίνησε η ανάπτυξη της εταιρίας, αφού οι παραγγελίες για replicas του αυτοκινήτου του Gable έπεσαν βροχή και σύντομα πουλήθηκαν 20 αντίγραφα μέσω των ντίλερ της Ford στο Birmigham.

Παράλληλα, ο Ferguson είχε αναπτύξει το σύστημα τετρακίνησης και το όνειρό του ήταν να το εφαρμόσει σε ένα επιβατικό αυτοκίνητο. Οι προσπάθειές του δεν ευοδώθηκαν και ο ίδιος πέθανε το 1960, χωρίς να προλάβει να δει το όνειρό του να υλοποιείται. Η εταιρεία του όμως συνέχισε την ανάπτυξη του συστήματος σε διάφορα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Βασικά επρόκειτο για ένα κεντρικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης που φρόντιζε για την κατανομή της ροπής στους εμπρός ή πίσω τροχούς, ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης. Το 1965 ήρθαν σε συμφωνία με την Jensen. Tο Jensen FF είχε γεννηθεί.

Αμερικανικό μοτέρ
Βασισμένο στο Jensen CV-8, ένα από τα ταχύτερα αυτοκίνητα της εποχής του, το Jensen FF φορούσε τον τερατώδη κινητήρα V8 της Chrysler, με 6.276 κυβικά ή 383 κυβικές ίντσες που απέδιδε 335 PS.

Από την Jensen, ως αρχική επιλογή, η κατανομή ήταν 37% της ροπής στους εμπρός τροχούς, έτσι ώστε ο οδηγός να έχει την οικεία (για την εποχή εκείνη) αίσθηση της πίσω κίνησης. Μόλις όμως ένας τροχός άρχιζε να σπινάρει, το σύστημα έδινε ισχύ στον άλλο άξονα, αποκαθιστώντας έτσι την ομαλή κίνηση του αυτοκινήτου. Όπως δήλωνε η Jensen, σε καμία περίπτωση δεν μπορούσε κάποιος τροχός ανεξάρτητα ή το εμπρός ή πίσω ζευγάρι τροχών να σπινάρει κατά τη διάρκεια της οδήγησης ή να φρενάρει ξεχωριστά κατά το φρενάρισμα!

Στην ανάρτηση είχαν τοποθετηθεί δύο ελατήρια ανά τροχό, στο εμπρός τμήμα κινητήρας και σασμάν, το γρανάζι του τιμονιού και το κιβώτιο μεταφοράς (transfer case) ήταν όλα τοποθετημένα σε ένα αφαιρούμενο υποπλαίσιο, που προσαρμοζόταν πάνω στο κεντρικό σασί. Η πίσω ανάρτηση ήταν ακριβώς η ίδια με αυτή του CV-8: Ένας άκαμπτος άξονας με ημιελλειπτικά φύλλα και ράβδος Panahrd που συνέδεε την αριστερή πλευρά του σασί με το δεξί άκρο του πίσω άξονα. Ο οδηγός μπορούσε να ρυθμίσει τα πίσω αμορτισέρ σε τέσσερεις διαφορετικές θέσεις από ένα διακόπτη στο εσωτερικό της καμπίνας.

Η FF είχε ορισμένες ακόμα ειδικές τροποποιήσεις στην κατασκευή, τόσο της εμπρός ανάρτησης όσο και του κινητήρα, για να τοποθετηθεί το εξαιρετικά προηγμένο σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των φρένων της Maxaret, βασισμένο σε αντίστοιχα που χρησιμοποιούσε η αεροναυπηγική! Το σύστημα είχε εκθειασθεί από τους δοκιμαστές για τον τρόπο και την ασφάλεια με την οποία φρενάριζε το αυτοκίνητο το οποίο ήταν εφοδιασμένο με τέσσερα δισκόφρενα 11,25” (286 mm).

Το εσωτερικό ήταν υπερπολυτελές. Οι εμπρός επιβάτες κάθονταν σε δερμάτινα μπάκετ με ζώνες ασφαλείας, ενώ αληθινό ξύλο κάλυπτε τις λεπτομέρειες και η μοκέτα ήταν μάλλινη! Τα όργανα εκτός από το στροφόμετρο και το ταχύμετρο, συμπεριελάμβαναν δείκτη πίεσης λαδιού και αμπερόμετρο. Οι πίσω επιβάτες είχαν λίγο πιο περιορισμένο χώρο, αντίστοιχης φυσικά πολυτέλειας, ενώ ό χώρος αποσκευών ήταν ικανός να μεταφέρει αποσκευές τεσσάρων επιβατών.

Αξιοσημείωτο για την εποχή ήταν το γεγονός ότι η Jensen διέθετε προς πώληση προκατασκευασμένα τμήματα του αμαξώματος για την περίπτωση αντικατάστασής τους ύστερα από σύγκρουση.

Η κόπια της Audi
Το Jensen FF αποτελούσε κορωνίδα της αυτοκινητικής τεχνολογίας, σε σημείο που η Audi, αφού το έκανε φύλλο και φτερό, βασίστηκε πάνω του για την κατασκευή του πρώτου Quattro. Επίσης η Porsche, από τo FF αντέγραψε το πομπέ κρύσταλλο του χώρου αποσκευών.

Το χαρισματικό αυτό αυτοκίνητο είχε μία αντιστρόφως ανάλογη της αξίας του εμπορική πορεία, για δύο κυρίως λόγους. Ο πρώτος ήταν η πολύ υψηλή τιμή του που ξεπερνούσε κατά πολύ αυτή του ανταγωνισμού. Και δεύτερον, όσο και αν αυτό ακούγεται παράλογο, η αδυναμία των κατασκευαστών του να προσαρμόσουν τα τμήματα της τετρακίνησης και του συστήματος ABS σε αριστεροτίμονα αυτοκίνητα. Έτσι η αγορά του περιορίστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις αποικίες της.

Μόνο 320 αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν στη διάρκεια 1966-1971, ένα εκ των οποίων, παραγωγής 1969, βρίσκεται στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου. Για όποιον ενδιαφέρεται ένα Jensen FF, ανεξαρτήτως της χρονιάς κατασκευής του, στοιχίζει ανάμεσα στις 110 με 120 χιλιάδες ευρώ και φυσικά μιλάμε για ένα αυτοκίνητο σε κατάσταση «Concours».

Το Jensen FF με μια ματιά
Περίοδος παραγωγής 1966-1971
Παραγωγή 320 αυτοκίνητα
Αμάξωμα κουπέ, 2+2
ΠΛΑΙΣΙΟ
Σασί Ανεξάρτητο
Αμάξωμα Ανεξάρτητο
Ανάρτηση εμπρός Ανεξάρτητη, γόνατα, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος
Ανάρτηση πίσω Άκαμπτος άξονας με ημιελλειπτικά φύλλα σούστας
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τοποθέτηση/Κίνηση Εμπρός/στους τέσσερις τροχούς
Υλικό Χυτοσίδηρος
Τύπος Ατμοσφαιρικός
Κύλινδροι Οκτώ σε V
Διάμετρος x διαδρομή 108 x 86 mm
Χωρητικότητα 6.286 cc
Σχέση συμπίεσης 10:1
Χρονισμός Δύο βαλβίδες στον κύλινδρο, ένας εκκεντροφόρος
Τροφοδοσία Ένα τετραπλό καρμπιρατέρ Rochester
Ανάφλεξη Ένα μπουζί/κύλινδρο, πολλαπλασιαστής
Λίπανση Αντλία λαδιού
Ψύξη Υγρόψυκτο και κεντρόφυγη αντλία
Ισχύς 335 PS @ 4.600 rpm
Ροπή 58,7 kgm @ 2.800 rpm
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κιβώτιο Αυτόματο με 3 ταχύτητες + όπισθεν
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ- ΦΡΕΝΑ
Φρένα εμπρός Δισκόφρενα Girling 289 mm
Φρένα πίσω Δισκόφρενα Girling 273 mm
ABS Dunlop Maxaret
Τιμόνι Υδραυλική κρεμαγέρα
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ
Διαστάσεις 4.851x1.778x1.340 mm
Μεταξόνιο  2.769 mm
Μετατρόχιο εμπρός/πίσω 1.422/1.448 mm
Ρεζερβουάρ 72,7 lt
Βάρος 1.727 kg
Ζάντες εμπρός/πίσω 5Jx15”
Λάστιχα εμπρός/πίσω Dunlop RS5 6.70-15
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,8”
0-160 km/h 22,4”
0-400 m 16,1”
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Κατανάλωση 23,5 lt/100 km
Αυτονομία 310 km
ΤΙΜΗ
Τιμή στο λανσάρισμα
£5.340
Τιμή σήμερα €115.000