Drive Legends: Ferrari 365 GT 2+2 1967-1971

Η πιο δημοφιλής 365 ήταν η GT 2+2 του 1967, το αυτοκίνητο που έκανε μια Ferrari εύκολη στην οδήγηση, με μόνο εφόδιο το δίπλωμα οδήγησης.

Δεκαετία ’60. Το κίνημα των χίπις απλώνεται, ο Γκακγκάριν γίνεται ο πρώτος κοσμοναύτης, ο Χέμινγουει αυτοκτονεί και κτίζεται το τείχος του Βερολίνου. Στην Ελλάδα, το πραξικόπημα των συνταγματαρχών ρίχνει βαριά τη σκιά του, ενώ ξεκινά ο πόλεμος στη Μπιάφρα. Ο δρ. Μπάρναρντ κάνει την πρώτη μεταμόσχευση καρδιάς, ενώ σκοτώνεται ο Τσε Γκεβάρα.
Το 1966, η Ferrari παρουσιάζει στο σαλόνι της Γενεύης τη σειρά 365, με κινητήρα εμπρός και κίνηση στους πίσω τροχούς (FR = Front Rear), στην κατηγορία Grand Tourer και με διάταξη καθισμάτων 2+2.
Την επόμενη χρονιά, το 1967, στο σαλόνι του Παρισιού, η Ferrari παρουσιάζει την 365 GT 2+2. Ένα εντυπωσιακό κομμάτι που το ταλέντο του Pininfarina το κάνει αμέσως όνειρο όλων των εχόντων της εποχής. Η γοητευτική δουλειά του Ιταλού καροσερίστα είχε τη βασική σιλουέτα του Princess Lilian 330 Speciale που παρουσιάστηκε νωρίτερα τη χρονιά εκείνη, αλλά με μακρύτερο μεταξόνιο, διαφορετική γραμμή οροφής και φινίρισμα του πίσω μέρους.

Μην είν’ οι κάμποι…
Στην αντίληψη των περισσοτέρων φίλων του αυτοκινήτου, η Ferrari δεν είναι απλώς μία ακόμα μάρκα αλλά η επιτομή του σπορ αυτοκινήτου.
Με κλειστά μάτια, η εικόνα μιας Ferrari είναι ένα κόκκινο διθέσιο αυτοκίνητο με ελκυστικές γραμμές που καταπίνει χιλιόμετρα σε αυτοκινητόδρομους. Ή που ξεκολλά από στροφή σε στροφή σε μια ορεινή διαδρομή. Και το δίχως άλλο, που σκεπάζει με τον ήχο των εξατμίσεών της κάθε άλλη ηχητική επέμβαση στο περιβάλλον.
Η 365 GT 2+2 ήρθε να ανατρέψει αυτή την εικόνα, χωρίς όμως να προσβάλλει καθόλου την έννοια.
Σε πείσμα της αγωνιστικής εικόνας των Ferrari, τα μοντέλα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στη δεκαετία του ’60 ήταν τα 4θέσια και όχι τα διθέσια, όπως κάποιος εύκολα θα νόμιζε.
Μέχρι το 1970, οπότε και αντικαταστάθηκε από την 365 GTC/4, η 365 GT 2+2 ήταν η πιο δημοφιλής Ferrari. Μέχρι και αυτός ο «εχθρικά διακείμενος» βρετανικός αυτοκινητικός Τύπος έγραφε κολακευτικά σχόλια «για την πιο πολιτισμένη και ραφιναρισμένη Ferrari». Βέβαια σημείωνε  ότι «δεν προκαλεί το ίδιο συναίσθημα με το να χειρίζεσαι ένα κυνηγετικό όπλο Gibson ή Purday, αλλά οποιοσδήποτε κι αν είναι αυτός που έχει δίπλωμα οδήγησης και μπορεί να βρεθεί πίσω από το τιμόνι μιας 365 GT 2+2 θα αισθανθεί παντοδύναμος».

Βασιλομήτωρ
Στην Αμερική, το γνωστότερο περιοδικό αυτοκινήτου Road and Track έδωσε στην 365 GT 2+2 το παρατσούκλι η Βασιλομήτωρ των Ferrari – the Queen Mother of Ferraris. Τίτλος που συνόδεψε το αυτοκίνητο σε όλα τα χρόνια της ζωής του .
Αυτό που μας εντυπωσίασε στην επαφή μας με το αυτοκίνητο δεν ήταν τόσο τα τεχνικά στοιχεία και οι επιδόσεις όσο η ατμόσφαιρα εποχής που αναδύεται από αυτή η Ferrari.
Δεν θα φανταζόταν κάποιος έναν επιτυχημένο βιομήχανο να οδηγεί μια 365 GT 2+2 , πηγαίνοντας στο γραφείο του. Ο οδηγός και οι επιβάτες που σου έρχονται στο μυαλό είναι  35άρηδες, ντυμένοι στο στιλ της εποχής και με ό,τι πιο ακριβό είχαν να παρουσιάσουν οι οίκοι μόδας στα μέσα της δεκαετίας του ’60, να πηγαίνουν εκδρομή κάπου στην Κοστιέρα Αμαλφιτάνα. Ή να διασχίζουν την Αουτοστράντα ντελ Σόλε, από Ρώμη για Μιλάνο, για ψώνια και διασκέδαση.
Την ίδια εικόνα μπορεί να πλάσει στη φαντασία του κάποιος, σε ένα ομιχλώδες τοπίο σε κάποια εξοχή της Αγγλίας –από τα 800 κομμάτια που συνολικά κατασκευάστηκαν τα 52 ήταν δεξιοτίμονα–, με προορισμό κάποιο κλαμπ Άγγλων ευγενών.
Η γυναικεία παρουσία με μεγάλα γυαλιά, μαντήλι και τσιγάρο σε ηδυπαθή χείλη, χαρακτηριστική λεπτομέρεια που προσδίδει ακόμα μεγαλύτερη αίγλη στο συγκεκριμένο μοντέλο, αναπόσπαστο στοιχείο και εντυπωσιακή προσθήκη στις εικόνες αυτές.
Το δερμάτινο σαλόνι, το ξύλο στο τιμόνι και στην επένδυση του καντράν, καθώς και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, τα ηλεκτρικά παράθυρα και το air condition (έξτρα), προσέθεταν ακόμα περισσότερο στη διακριτική πολυτέλεια της 365 GT 2+2, κάνοντας αυτοκίνητο και επιβάτες να ξεχωρίζουν με την πρώτη ματιά.
Το μοντέλο αυτό είχε καλές πωλήσεις και στην Αμερική. Oι προδιαγραφές του κάλυπταν τις απαιτήσεις των νόμων των ΗΠΑ, χωρίς να χρειαστεί να επέμβουν οι τεχνικοί της Ferrari με αισθητικές αλλαγές.

Viva Colombo!
Στον καθαρά τεχνικό τομέα, το αυτοκίνητο φορούσε ένα πανίσχυρο 12κύλινδρο μοτέρ, σχεδιασμένο από τον περίφημο Τζοακίνο Κολόμπο, με την κίνηση να περνά στους πίσω τροχούς μέσω ενός 5αριού σασμάν με όλες τις ταχύτητες συγχρονισμένες. Με κυβισμό 4.390 cc και αναπνοή μέσα από τρία διπλά 40άρια καρμπιρατέρ Weber DFI/5, απέδιδε 320 PS. Το τιμόνι ήταν υδραυλικό με επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια και η ανάρτηση εμπρός-πίσω με διπλά ψαλίδια. Η 365 GT 2+2 ήταν η πρώτη Ferrari 2+2 με ανεξάρτητη ανάρτηση. Μια ακόμη πρωτιά ήταν η συνεργασία με την Koni για την εξέλιξη του υδροπνευματικού συστήματος διατήρησης σταθερού ύψους. Σύστημα που εξελίχτηκε για να αντισταθμίζει το βάρος των πίσω επιβατών.  
Όλο το αυτοκίνητο είχε χτιστεί πάνω σε σωληνωτό ατσάλινο πλαίσιο και τελική του ταχύτητα άγγιζε τα 245 km/h.
Το «δικό μας» αυτοκίνητο αγοράστηκε από το Μουσείο Αυτοκινήτου σε δημοπρασία στην Αγγλία. Ο προηγούμενος κάτοχός του ήταν η οικογένεια Εμπειρίκου.

 

Η Ferrari 365 GT 2+2 με μια ματιά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος V12, 24v
Θέση Εμπρός, διαμήκης
Τροφοδοσία Τρία καρμπιρατέρ Weber 40 DFI/5
Κυβισμός (cc) 4.390
Διάμετρος x διαδρομή (mm) 81 x 71
Ισχύς (PS/rpm) 320/6.600
Ειδική ισχύς (PS/lt) 73
Ροπή (kgm/rpm) 37,0/5.000
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση Πίσω
Κιβώτιο Χειροκίνητο, 5 σχέσεων
AΜΑΞΩΜΑ
Διαστάσεις (mm) 4.974 x 1.786 x 1.345
Μεταξόνιο (mm) 2.650
Μετατρόχια εμπρός-πίσω (mm) 1.438-1.468
ΒΑΡΗ
Κατασκευαστή (kg) 1.480
Βάρος/ισχύ (kg/PS) 4,6
Ρεζερβουάρ (lt) 100
ΦΡΕΝΑ-ΛΑΣΤΙΧΑ
Φρένα εμπρός-πίσω Δίσκοι
Λάστιχα εμπρός-πίσω 205 x 15
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Τελική ταχύτητα (km/h) 245
0-100 km/h 7,3”
0-160 km/h 20,8”
Εκτιμώμενη τιμή (σήμερα) € 70.000-100.000