node/8974

Citroën BX 1982-1993

Με στόχο να αντικαταστήσει τη GS, η ΒΧ εξέπληξε του πάντες της με τις έντονες ακμές της, αλλά και με τη δυναμική συμπεριφορά και την άνεσή της που την οδήγησαν να πουλήσει πάνω από δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα σε έντεκα χρόνια.

Η BX ήταν η πρώτη Citroen που σχεδιάστηκε συνολικά από υπολογιστή και η πρώτη που επίσης σχεδιάστηκε εκτός του στιλιστικού ατελιέ της εταιρείας.

Ο Marcello Gandini που δούλευε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 για το ατελιέ του Bertone έδωσε στη BX ένα στιλ πολύ προσωπικό. Το γωνιώδες προφίλ με τα απότομα κοψίματα των ακμών πόρρω απείχε από τις ρευστές γραμμές της προκατόχου της Citroën GS. Διδαγμένη από τα μαθήματα του παρελθόντος, αυτή τη φορά η Citroën δεν έκανε το λάθος με την πέμπτη πόρτα που δεν ήταν πέμπτη, όπως στην GS. Έτσι, η BX εξαρχής πρέσβευε μια απαράμιλλη πρακτικότητα στην κατηγορία και παράλληλα συστατικό επιτυχίας.

Ιταλία απ’ έξω, Γαλλία από κάτω
Η BX, που διέθετε την πρακτικότητα και τις επιδόσεις μιας CX με τη φορολογική επιβάρυνση μιας GS, δεν απομακρύνθηκε από την ελαιοπνευματική τεχνολογία, σήμα κατατεθέν της Citroën. Έτσι τα τέσσερα δισκόφρενα με την υδραυλική υποβοήθησή της διασφάλιζαν αποτελεσματικό φρενάρισμα, και ταυτόχρονα έδινε στην BX απαράμιλλο κράτημα και άνεση στην κατηγορία.

Πλεονεκτήματα που ήταν σχεδόν κοινά είτε επρόκειτο για το ταπεινό μοντέλο 1.4 των 62-72 PS είτε για το 1.6 των 90 PS της BX 16RS. Το αποτέλεσμα ήταν ένα αυτοκίνητο ευχάριστο στην οδήγηση και που έγερνε ελάχιστα στις στροφές, σπάνιο χαρακτηριστικό γι’ αυτή την κατηγορία.

Τα καλύτερα όμως ήρθαν το 1985, οπότε και λανσαρίστηκε η BX 19GT και η Sport που, με μοτέρ 1.905 cc, απέδιδαν 105 και 126 PS αντίστοιχα, δίνοντας στη μεσαία Citroën επιδόσεις πρώτης γραμμής. Ειδικά η τελευταία ήταν ένα αυθεντικό σπορ αυτοκίνητο, με τελική που πλησίαζε τα 200, σίγουρο και ασφαλές, είτε ταξίδευε στην ευθεία είτε έστριβε γρήγορα στις στροφές.

Η πολυσυλλεκτικότητα της γκάμας, με πολλά μοτέρ βενζίνης και ντίζελ, εκδόσεις οικογενειακές, σπορ ή 4x4 και με πέντε πόρτες ή break, έκανε την BX να καταταχτεί ανάμεσα στις μεγάλες εμπορικές επιτυχίες της Citroën.

Η BX με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Χωρητικότητα 1.361, 1.560 και 1.905 cc
Ισχύς 62 έως 126 PS
Τελική ταχύτητα 155-195 km/h
Παραγωγή (1982-1993) 2.337.016 αυτοκίνητα
Τιμή σήμερα €500-€4.000