node/11378

BMW 5 Series E12 1972-1981 [videos]

Η 5άρα, το 1972, σήμανε τη στροφή της BMW στη μεταμοντέρνα εποχή και την προσήλωσή της στην ακαταμάχητη ποιότητα.

Το 1972, λανσάροντας τη 5 Series, η BMW διατράνωσε τη βούλησή της να ξεπεράσει τις έντονες ακμές και γωνίες των 60s.

Όχι μόνο δίνοντας πιο ρευστές και μοντέρνες γραμμές, αλλά και ένα αισθητικό κώδικα που θα ταυτοποιούσε τη νέα Σειρά και που θα περνούσε ως οικογενειακό ύψος στις Σειρές που θα έρχονταν, όπως για παράδειγμα η 3 Series τρία χρόνια αργότερα .

Καλοδεχούμενη για την αισθητική, το μεγάλο σαλόνι και την οδική ποιότητά της, η 5 Series ήταν επίσης απλησίαστη από τον ανταγωνισμό σε παρουσίαση και φινίρισμα. Αντίθετα η BMW ήταν τσιγκούνα στον εξοπλισμό της πολυτελούς μπερλίνας της, το σασμάν ήταν ένα ξερό 4άρι, για πίσω φρένα φορούσε ταμπούρα, ενώ ηλεκτρικά παράθυρα και σερβοτίμονο ανήκαν στον προαιρετικό εξοπλισμό.

Ή έξι ή τίποτα
Αλλά το πιο σοβαρό, καθώς φορούσε το δίλιτρο μοτέρ με τα καρμπιρατέρ της ΒΜW 2002, ήταν οι μόλις ικανοποιητικές επιδόσεις της 520 για το στάτους της. Τα πράγματα ίσα που έπαιρναν μια καλυτέρευση όταν το μοτέρ φόρεσε ψεκασμό. Θα έπρεπε κάποιος να περιμένει την έλευση των 6κύλινδρων μπλοκ για να αποκτήσει η 5άρα ψυχή και να κάνουν τα αυτοκίνητα κασέ. Το 1973 λανσαρίστηκε η 525 (5 για τη Σειρά και 25 γι τον 2,5λιτρο κινητήρα), με την ισχύ να ανεβαίνει στους 145 PS και την ελαστικότητα των έξι κυλίνδρων να δίνει λόγο βάρους/ιπποδύναμης που άξιζε τον κόπο.



Τα πράγματα έγιναν ακόμα καλύτερα με την 528 και το 2,8λιτρο μοτέρ που ανέβηκε στους 165 ίππους, ανοίγοντας στην 5άρα την πόρτα του κλαμπ των χιλιομετροφάγων της εθνικής που ξεπερνούσαν τα 200 km/h.

520/6, σταθερή αξία
Η υψηλή τιμή αγοράς και η εξίσου υψηλή κατανάλωση που είχε να κάνει και με το «4άρι κιβώτιο» περιόρισαν τη εμπορική διάχυση του μοντέλου σε μια περίοδο που έπνιγε τον κόσμο η πετρελαϊκή κρίση. Αλλά η BMW που είχε ποντάρει στο 6κύλινδρο μοτέρ πολλά, έκανε νέα ρελάνς το 1977 με μια 528 με ψεκασμό.

Πιο γρήγορη, αλλά κυρίως οικονομικότερη, βρέθηκε στην κορυφή μιας γκάμας που για βάση είχε την 6κύλινδρη 520. Ένα μοντέλο ομοιογενές που επιβλήθηκε ταχέως ως η σταθερή αξία της γκάμας και που απετέλεσε το 30% των συνολικών πωλήσεών της.     

Η 5 Series με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος και 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 1.755 έως 2.788 cc
Ισχύς 90 έως 175 PS
Τελική ταχύτητα 183-208 km/h
Παραγωγή 699.094 αυτοκίνητα (1972-1981)
Τιμή σήμερα €700 έως 3.500