Alfa Romeo Spider 1600 "Duetto" 1966-68

Μόνο η Spider πρώτης γενιάς του ’66 -’68 δικαιούται το όνομα Duetto, παρότι αυτή η ανοιχτή Alfa κατασκευαζόταν κοντά στα 30 χρόνια.

Με ονομασία προέλευσης... 140.000 «νονοί» απάντησαν στο διαγωνισμό της Alfa για το όνομα της νέας Spider. Το όνομα «Duetto» προκρίθηκε επειδή χαρακτήριζε δύο ερωτευμένους και έδενε τέλεια με τη ρομαντική παράδοση της μιλανέζικης φίρμας.

Το ορίτζιναλ σχέδιο της πρώτης Alfa Romeo Spider 1600 ήταν το συμπύκνωμα τριών σχεδιαστικών ασκήσεων του Pininfarina. Το πρώτο ήταν η Superflow που παρουσιάστηκε στο Torino το 1956. Το δεύτερο και καταλυτικό για τη σιλουέτα της Spider 1600 προέκυψε στη Γενεύη τρία χρόνια αργότερα με το πρωτότυπο Spider Super Sport. Και το αυτοκίνητο πήρε τη σχεδόν τελική μορφή του με την Giulietta SS Spider Aerodynamica το 1961 και πάλι στο Salone di Torino.

Το σχέδιο της Spider παρότι όμως ήταν ουσιαστικά έτοιμο από το 1961, μπήκε στην παραγωγής μόλις το 1965, καθώς η εμπορική επιτυχία των υφιστάμενων μοντέλων (Giulietta Spider III, Giulia 1600 Spider και Giulia Cabriolet 1600 GTC) δεν πίεζαν τη μιλανέζικη φίρμα να επισπεύσει την παραγωγή της.

Το μικρό κάμπριο, σμιλεμένο από τον Battista “Pinin” Farina, ήταν ένα σχέδιο που ξεχείλιζε λίμπιντο, με ρευστές γραμμές, ελλειπτικό προφίλ και τέλεια συμμετρία του εμπρός και πίσω μέρους. Μάλιστα ήταν το τελευταίο αυτοκίνητο που σχεδίασε ο Battista Farina πριν από το θάνατό του, την άνοιξη του ’66. Η ονομασία Duetto προέκυψε ύστερα από δημόσιο διαγωνισμό με έπαθλο ένα ίδιο αυτοκίνητο. Πάνω από 100 ονόματα έφτασαν στα γραφεία της Alfa Romeo με τελικό νικητή τον Guidobaldo Trionfi που παρέλαβε τα κλειδιά της «Duetto» του από τον ίδιο τον πρόεδρο της Alfa, Giuseppe Eugenio Louraghi. Βέβαια, το όνομα «Duetto» ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε επίσημα, μιας και ήταν ήδη κατοχυρωμένο, ανάλογα με ποιον πιστεύετε, είτε από τη Volvo (με τα στέισον Duett) είτε από μια ιταλική εταιρεία ζαχαροπλαστικής.  

Με επίσημη πρεμιέρα στο Σαλόνι της Γενεύης τον Μάρτιο του 1966 και «βαλμένη» πάνω στο σασί της κουπέ Giulia, η Duetto ή Osso di Seppia (κόκκαλο σουπιάς από το σχήμα της ουράς της) φορούσε τον ξακουστό bi-albero με δύο διπλά καρμπιρατέρ Weber και απόδοση 109 άλογα. Οι δυνατές επιδόσεις, το μουσικό μοτέρ και τα δυνατά φρένα (τέσσερις δίσκοι) έκαναν την οδήγηση μαγεία. Μόνο οι σκληρές αναρτήσεις με τον άκαμπτο άξονα πίσω –που η αλήθεια είναι ότι ήταν πολύ καλά στηριγμένος- τάραζαν τα πράγματα όταν ο δρόμος γινόταν ανώμαλος.

Το 1968, η Alfa άλλαξε το μοτέρ με ένα 1.750 cc. Έτσι η Spider κέρδισε μερικά άλογα, αλλά έχασε την ανεπίσημη προσωνυμία Duetto για το επίσημο και καθόλου ρομαντικό Spider Veloce. Τα χειρότερα όμως δεν είχαν έρθει ακόμη. Την επόμενη χρονιά, η ωραία καρότσα έγινε ψευδό-μυώδης πίσω για να αρέσει στους Αμερικανούς. Η αγωνία συνεχίστηκε για 20 ακόμη χρόνια με χοντρούς προφυλακτήρες και γελοία χρώμια, μέχρι η Spider να ξαναβρεί την αυθεντικότητά της το 1990.

Σήμερα, στο χρηματιστήριο των κλασικών αυτοκινήτων μια Duetto σε έψογη κατάσταση και έτοιμη για διεθνή Concours d’ Elegance αγγίζει τις €50.000, αλλά σαφώς μπορείτε να βρείτε κι άλλες, που χρειάζονται βέβαια δουλειά για να γίνουν φτάσουν σε condition 1, με τα μισά λεφτά.

Η Spider Duetto με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 1.570 cc
Ισχύς 109 PS
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Παραγωγή 6.324 αυτοκίνητα
Τιμή σήμερα €50.000 (condition 1)