Alfa Romeo 1900 Berlina 1950-1959

Μέσα στο σκληρό μεταπολεμικό περιβάλλον, η Alfa Romeo επιδίδεται στην παραγωγή αυτοκινήτων πρεστίζ. Η 1900 Βerlina είναι το πρώτο αυτοκίνητο της νέας αυτής περιόδου.

Τρία μόλις χρόνια ύστερα από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τα πράγματα στην Alfa Romeo δείχνουν όπως παλιά. Τα μονοθέσια με το πράσινο τετράφυλλο τριφύλλι κερδίζουν στους αγώνες και η πολυτελής 6C 2500 Freccia d’ Oro είναι το μοναδικό μοντέλο που φιγουράρει στον κατάλογο.  

Παρόλα αυτά η απαγορευτική τιμή της ακούγεται σαν αστείο σε μια χώρα κατεστραμμένη από τον πόλεμο και δεν πουλά τίποτα. Είχε έρθει λοιπόν ο καιρός να μπει τάξη στο σπίτι. Ο Orazio Satta Puliga, αρχιμηχανικός και διευθυντής σχεδιασμού είναι ο άνθρωπος της ανανέωσης για τη μιλανέζικη φίρμα.

Από τον Φεβρουάριο του 1948, ο Satta ολοκληρώνει το σχεδιασμό μιας μεσαίας μπερλίνας: Αυτοφερόμενο σασί, μοτέρ μικρότερο από 2.000 κυβικά για φορολογικούς λόγους, γραμμή-πλωτήρας και τιμόνι στα αριστερά, όπως στα «λαϊκά» αυτοκίνητα που απευθύνονται στις μάζες.

Οι δύο εκκεντροφόροι του μοτέρ είναι η μόνη προσήλωση στην παράδοση της Alfa που τους χρησιμοποιεί από το 1928. Αλλά στη 1900, τον κλασικό 6κύλινδρο σε σειρά διαδέχεται ένα οικονομικό στην κατασκευή 4κύλινδρο μοτέρ, με ημισφαιρικούς θαλάμους καύσης (βαλβίδες σε V).

Η πρώτη Alfa μαζικής παραγωγής
Στη φίρμα από το Μιλάνο, η κινητοποίηση είναι γενική. Η εταιρεία θα επιβιώσει πάση θυσία. Και η απόφαση τα πάντα να γίνουν μεσούσης της σεζόν των GP του 1949, μαρτυρά εύγλωττα την εμπιστοσύνη στον εαυτό της. Όλα γίνονται γρήγορα. Σε χρόνο ρεκόρ, το πρώτο πρωτότυπο βγαίνει σε δοκιμές τον Απρίλιο του 1950, ενώ τα αυτοκίνητα προ-παραγωγής δύο μήνες αργότερα.

Με κόμπακτ παρουσιαστικό και όχι ιδιαίτερα όμορφη, η 1900 προκαλεί την προσοχή όλων με τις επιδόσεις της και το μοτέρ της επιβάλλει το σεβασμό. Κάτω από αυτό το συμβατικό, ασχημούτσικο σουλούπι κρύβεται ένα φλογερό ταμπεραμέντο. Με 80 άλογα CUNA και 150 km/h τελική, εξαφανίζει τους αντιπάλους της. Κοντά στις επιδόσεις, τα δυνατά και ανθεκτικά φρένα, το ακριβές τιμόνι και το αξιοσημείωτο κράτημα για αυτοκίνητο με την κίνηση πίσω.

Βέβαια, και τα σημεία των καιρών κάνουν την εμφάνισή τους: Η καμπίνα είναι δίχρωμη και η ποιότητα κατασκευής και ο εξοπλισμός βελτιώνονται. Το 1953 λανσάρεται η έκδοση TI, πιο δυνατή (100 hp SAE) και σημείο αναφοράς για τους εραστές της γρήγορης οδήγησης. Αυτό είναι και το πρώτο σπορ σεντάν μαζικής παραγωγής της Ιστορίας. To 1954 η ισχύς ανεβαίνει στα 115 hp SAE) με την TI Super.

Σε αντίθεση με την μπερλίνα, η κουπέ 1.900 είχε μια αγαλμάτινα κομψή σιλουέτα, με 100 hp SAE για την 1900 Sprint (1951) και 115 hp SAE κάτω από το καπό και τελική 180 km/h για τη 1900 Super Sprint του 1955.

H νέα, λαμπρή μεταπολεμική περίοδος των Alfa Romeo μόλις άρχιζε.

Η 1900 με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 1.884 και 1.975 κ.εκ.
Ισχύς 80 hp CUNA, 100 hp SAE,  115 ίπποι hp SAE
Τελική ταχύτητα 150 έως 180 km/h
Παραγωγή 17.243 μπερλίνες, 1.796 SS
Τιμή σήμερα €10.000-35.000