node/1782

Skoda Octavia5 RS 2006-2013

Άκρως οικογενειακό: Οι χώροι του Octavia5 συνδυάζονται ιδανικά με τις επιδόσεις και την οδική συμπεριφορά στην έκδοση με τα αρχικά «RS»
Καλά τα σπορ αυτοκίνητα και τα εκρηκτικά GTi, αλλά έρχεται μια στιγμή στη ζωή των περισσότερων που όλα αυτά μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Τη στιγμή που το ουρλιαχτό της εξάτμισής σου επιχειρεί να καλύψει το κλάμα ενός μωρού. Και που το υπεραρκετό για το σακίδιό σου πορτμπαγκάζ δε χωρά ούτε το μισό καροτσάκι του μπέμπη. Αυτήν ακριβώς τη στιγμή είσαι ευγνώμων που υπάρχουν αυτοκίνητα όπως το Skoda Octavia 5 RS.
Πλήρες πακέτο
Το Octavia5 βασίστηκε στο VW Golf V. Έτσι κληρονόμησε μεταξύ άλλων την εξαιρετική πίσω ανάρτηση με πολλαπλούς συνδέσμους, αλλά και τον κορυφαίο 2λιτρο TFSI από το GTI. Το μοτέρ αυτό έδωσε φτερά στο μεσαίο μοντέλο της Skoda. Με 200 PS στις 5.100-6.000 rpm και 28,8 kgm στο ευρύτατo φάσμα 1.800-5.000 rpm, δε θα μπορούσε να κάνει αλλιώς. Το 6άρι κιβώτιο με το οποίο συνδυάζεται έχει αρκετά μακριές σχέσεις, έτσι ώστε να μην θυσιάζεται ο άνετος και ταξιδιάρικος χαρακτήρας που θα έπρεπε να έχει το RS. Κι αυτό χωρίς να χαντακώνονται οι επιδόσεις.
Τα όργανα των μετρήσεων έδειξαν 7,2” για το 0-100 km/h, 15,2” για το 400άρι και 27,5” για το χιλιόμετρο. Νούμερα που αποδείχθηκαν όχι μόνο ισοδύναμα, αλλά κατά περίπτωση καλύτερα από τα αντίστοιχα του Golf GTI. Και όπως μας καλόμαθαν οι TFSI, οι επιδόσεις αυτές συνδυάζονται με εντυπωσιακά χαμηλές απαιτήσεις σε βενζίνη. Με κανονική χρήση, κατανάλωση κοντά στα 10 lt/100 km δεν είναι απρόσιτη. Και το ευτύχημα είναι ότι το χαμόγελο όταν πατάς το γκάζι ή όταν φτάνεις στο βενζινάδικο συνοδεύονται και από χαμόγελο όταν απολαμβάνεις τη ζωηρή οδική συμπεριφορά.
Η ανάρτηση χαμήλωσε κατά 12 mm σε σχέση με τα απλά Octavia5 και φυσικά σκλήρυνε. Έτσι η κλίση δεν παίρνει ποτέ μεγάλες διαστάσεις και το εμπρός μέρος είναι πολύ ακριβές. Με προσεκτική χρήση του γκαζιού η υποστροφή δεν αποτελεί πρόβλημα και στα κλειστά κομμάτια το πίσω μέρος δε θα πει όχι στις απόπειρες τοποθέτησης. Στις πιο ανοιχτές διαδρομές όμως είναι που νιώθει πραγματικά στο στοιχείο του, διαγράφοντας καμπές εντυπωσιακά γρήγορα. Τα παραπάνω συνθέτουν ένα οικογενειακό αυτοκίνητο που αποκλείεται να χαρακτηρίσεις βαρετό.
Παρόλα αυτά, μερικοί ιδιοκτήτες φαίνεται να το βαρέθηκαν ή να το ήθελαν ακόμα πιο δυνατό και ξεχωριστό, οπότε κατέφυγαν στη βελτίωση. Ο TFSI τους υποδέχθηκε εγκάρδια, αποδίδοντας πάνω από 250 PS με το «πρώτο στάδιο», πάνω από 300 PS με turbo και περιφερειακά από Audi S3 κ.ο.κ. Και η ίδια η Skoda πρόσφερε τη δική της βελτιωμένη πρόταση ονόματι «Motorsport», με 240 PS και κόστος €1.500 πάνω από το απλό. Ο εξοπλισμός είναι πλήρης σε κάθε RS, αλλά πάντα υπήρχαν μερικά ενδιαφέροντα έξτρα για όσους ήταν διατεθειμένοι να τα πληρώσουν, όπως ηλιοροφή, δερμάτινο σαλόνι και ζάντες 18”. Η καμπίνα ποιοτικά βρίσκεται πολύ κοντά στη VW, καταφέρνοντας να αλλάξει την εικόνα που είχε για τη Skoda στο μυαλό του ο πολύς κόσμος.
Είναι τα λίτρα η μόνη πίκρα
Ο κυβισμός του RS είναι υπεύθυνος για τα υψηλά τέλη (€600), αλλά και ένας από τους λόγους που έριξαν τόσο την τιμή του. Τώρα που όλο και περισσότεροι δυσκολεύονται να δικαιολογήσουν την κατοχή 2λιτρου με λίγο ψάξιμο θα το βρεις σε τιμή ευκαιρίας. Αν μπορείς το παίρνεις και χαίρεσαι για καιρό ένα συνδυασμό χώρων, επιδόσεων και σπορ χαρακτήρα που δεν έχει αντίπαλο στην κατηγορία, εκτός από το... Octavia5 RS facelift.


Σοβαρά προβλήματα αξιοπιστίας δε θα σε απασχολήσουν στον TFSI. Προσοχή μόνο, όπως πάντα, σε υπερβολικές βελτιώσεις αμφιβόλου ποιότητας. Διακοπές στην παροχή της δύναμης οφείλονται πιθανότατα σε προβληματική βαλβίδα Ν75, ενώ μπορεί να έχει ανάψει και το check engine. Μεγαλύτερη αντλία βενζίνης την επιβαρύνει ακόμα περισσότερο. Τα RS μετά το facelift φοράνε το νέο 2λιτρο TSI με κωδικό ΕΑ888, με καδένα αντί για ιμάντα και νέο εγκέφαλο, που δυσκολεύει περισσότερο το βελτιωτή που θα αναλάβει να τον προγραμματίσει. Καλύτερα πάντως να αποφύγετε τα προγράμματα που απαιτούν 100άρα βενζίνη, για λόγους οικονομίας.


Το χειροκίνητο 6άρι με τη μακριά κλιμάκωση δε δυσκολεύεται με τη ροπή του 2λιτρου TFSI. Ούτε οι συνήθεις βελτιώσεις «1ου σταδίου» θα το φέρουν σε δύσκολη θέση. Αρκεί ο προηγούμενος να μην ήταν σιδεροφάγος, κάτι που εξασφαλίζεται οδηγώντας πολλά αυτοκίνητα και αποκτώντας σωστό κριτήριο για το πώς είναι ένα καλό κιβώτιο Octavia5. Το DSG προστέθηκε στην γκάμα πολύ αργά και δεν προτιμήθηκε από πολλούς. Σπάνια θα εμφανιστεί κάποιο στην αγορά. Τα πρόωρα φθαρμένα top mounts συχνά προκαλούν θορύβους κατά το στρίψιμο του τιμονιού. Ελέγξτε ότι και το υποπλαίσιο εμπρός είναι σφιγμένο όπως πρέπει.


Αν το λαμπάκι του ESP είναι μόνιμα αναμμένο έχει πρόβλημα η μονάδα του ABS. Στο διαγνωστικό η βλάβη εμφανίζεται ως «Brake Pressure Sensor». Η αντικατάστασή του κοστίζει, αλλά και το να στείλεις τη μονάδα για επισκευή στο εξωτερικό δεν είναι ό,τι πιο εύκολο. Αν την έχει αλλάξει ήδη ο προηγούμενος τόσο το καλύτερο. Σε σχέση με ένα αντίστοιχο Audi ή VW η ηχομόνωση είναι χειρότερη, οπότε ο τύπος του λάστιχου που θα χρησιμοποιηθεί παίζει μεγαλύτερο ρόλο στο θόρυβο κύλισης που θα φτάνει στα αυτιά σου. Τα εμπρός λάστιχα φθείρονται αρκετά γρηγορότερα από τα πίσω, αλλά αποφύγετε περιπτώσεις που έχουν αλλαχτεί μόνο αυτά για οικονομία.


Μια καλή ένδειξη για τη χιλιομετρική ηλικία του αυτοκινήτου είναι το τιμόνι και ο λεβιές, που με τη χρήση λειαίνονται αρκετά. Οι τριγμοί δε θα λείπουν σε αυτοκίνητα με πολλά km, αλλά δε θα πρέπει να είναι ενοχλητικοί. Επιπλέον εξοπλισμός όπως δερμάτινο σαλόνι, σύστημα πλοήγησης και καλό ηχοσύστημα υπάρχει σε μερικά αυτοκίνητα τα οποία αξίζει να ψάξετε αφού η διαφορά τιμής είναι πολύ μικρή. Το πιο δημοφιλές χρώμα για Octavia5 RS είναι το μπλε, με δεύτερο το μαύρο. Αυτά αποτελούν σχεδόν το 80% των διαθέσιμων αυτοκινήτων, οπότε... πρέπει να σας αρέσουν!