Seat Leon 20VT & Cupra R 1999-2005

Seat Leon 20VT & Cupra R 1999-2005

Με τη δύναμη του λιόντα: Οι γρήγορες εκδόσεις του Leon πρώτης γενιάς ήταν τα αυτοκίνητα που, μεταξύ άλλων, καθιέρωσαν τη Seat ως την πιο σπορ εταιρία του ομίλου VW.
Όταν κάποιος αγόραζε ένα Seat Ibiza τη δεκαετία του ‘80 και έβλεπε την επιγραφή «System Porsche» στον κινητήρα, ούτε που μπορούσε να φανταστεί πως λίγα χρόνια αργότερα τα αυτοκίνητα της εταιρίας θα ήταν σε θέση να κοντράρουν πράγματι κάποιες Porsche σε επιδόσεις. Όμως η πραγματικότητα συχνά ξεπερνά τη φαντασία. Έτσι η Seat, χάρη στη βοήθεια της VW που την εξαγόρασε το 1986, απέκτησε πρόσβαση σε τεχνολογία και υλικά που θα της επέτρεπαν να πάει τα αυτοκίνητά της όχι ένα αλλά πολλά βήματα παραπέρα. Και ένα από τα δώρα της VW ήταν ο 20βάλβιδος κινητήρας «1.8T».
R for Really Hot
Το Seat Leon που παρουσιάστηκε το 1999 βασιζόταν στο πάτωμα του VW Golf IV. Δεν του έμοιαζε καθόλου, όμως έπρεπε να διαθέτει και πιο σπορ χαρακτήρα από εκείνο. Έτσι κάτω από το καπό της κορυφαίας έκδοσης 20VT πήρε θέση ο τούρμπο 1.8.  Ένας κινητήρας-πασπαρτού της VW, με απόδοση 180 PS για την περίσταση, παρέα με ένα 6άρι σασμάν. Το στήσιμο του γρηγορότερου Leon είχε σπορ στοιχεία, αλλά η υποστροφή ισχύος δεν έλειπε. Και μια λύση γι’ αυτό ήταν η επιλογή της τετρακίνητης (με Haldex) έκδοσης 20VT 4. Ήταν περίπου 1 εκ. δρχ. ακριβότερη και πιο βαριά κατά 140 kg, αλλά διέθετε πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων αντί του ημιάκαμπτου άξονα των δικίνητων. Αγαπήθηκε από πολλούς, διότι μεταξύ άλλων επέτρεπε την καλύτερη εκμετάλλευση της εξωφρενικής δύναμης που μπορούσε να αποδώσει με τις κατάλληλες βελτιώσεις ο 1.8Τ.
Το 2002, η ιπποδύναμη των 180 PS και η ταπεινή εμφάνιση δεν ήταν αρκετά για το κορυφαίο Leon. Είχε έρθει η ώρα για κάτι ακόμα πιο δυνατό και με ακόμα πιο ξεκάθαρες σπορ διαθέσεις. Και εγένετο Leon Cupra R. Κάτω από το καπό του τοποθετήθηκε ο κινητήρας του Audi S3, τόσο ίδιος αλλά και τόσο διαφορετικός από αυτόν του 20VT. Η ισχύς ήταν 210 PS αρχικά και 225 PS στη συνέχεια, μετά τη μικρή ανανέωση του Leon. Οι ογκώδεις προφυλακτήρες του έδιναν μια πολύ πιο επιθετική εμφάνιση, όπως άλλωστε και τα διακριτικά «R» στο αμάξωμα και το εσωτερικό. Πιο κοντή κρεμαγέρα και νέες ρυθμίσεις στην ανάρτηση έκαναν αυτό το Leon καλύτερο από κάθε άλλο στο δρόμο. Το σπορ πακέτο με τις ζάντες 18”, τις τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo και τα καθίσματα της Recaro επιλέχθηκε από τη συντριπτική πλειονότητα των αγοραστών.
Το Leon ποτέ δεν κατάφερε να ανταγωνιστεί σε θέματα αίσθησης και επικοινωνίας με τον οδηγό του δημιουργίες όπως το Ford Focus RS ή το Honda Civic Type R. Είχε όμως τη δική του, πολύ δυνατή προσωπικότητα. Είχε έναν κινητήρα που «καλημέρα» του έλεγες, «300 άλογα» σου απαντούσε, και έτσι πέτυχε μια εμπορική πορεία που θα ζήλευαν πολλά αυτοκίνητα του είδους.


Με ισχύ από 150 έως 225 PS, αυτός ο κινητήρας έχει φορεθεί σε δεκάδες μοντέλα του Ομίλου VW και σίγουρα θα βρείτε μηχανικό που να τον ξέρει σαν την παλάμη του χεριού του. Βελτιώνεται εύκολα κι έτσι είναι λίγοι οι ιδιοκτήτες που κατάφεραν να αντισταθούν.
Ελέγξτε ότι λειτουργεί κανονικά το βαντιλατέρ όταν ζεσταθεί ο κινητήρας. Συνηθισμένη βλάβη είναι οι πολλαπλασιαστές (ξεχωριστοί για κάθε μπουζί), οι οποίοι αργά ή γρήγορα παραδίδουν πνεύμα σε κάθε αυτοκίνητο του Ομίλου με αυτόν τον κινητήρα . Αντικατάσταση ίσως χρειάζεται ο πρώτος αισθητήρας «λ», ειδικά σε βελτιωμένα. Στα τελευταία ραγίζει η πολλαπλή εξαγωγής όταν η πίεση ανέβει υπερβολικά. Τέλος, μη γραμμική απόδοση της δύναμης με τέρμα γκάζι σημαίνει πρόβλημα στον MAF ή στη βαλβίδα ανακούφισης.


Παρά τη μπόλικη ροπή του 1.8Τ, τα κιβώτια των Leon φαίνεται να αντέχουν τις κακουχίες. Αν όμως ψάχνετε για τετρακίνητο 20VT4 πρέπει να ελέγξετε τη λειτουργία του Haldex. Το σύστημα υπό κανονικές συνθήκες στέλνει κίνηση πίσω μόνο όταν χρειάζεται, δηλαδή όταν σπινάρουν οι εμπρός τροχοί. Αν σε μανούβρες με μικρή ταχύτητα η τετρακίνηση έχει εμπλακεί και ακούγονται θόρυβοι από το πίσω διαφορικό, ο εγκέφαλος του Haldex χρειάζεται αλλαγή. Απαιτήστε να διορθώσει το πρόβλημα ο ιδιοκτήτης ή κοιτάξτε αλλού.


Τα Leοn 20VT φορούσαν ελαστικά 205/55R16 τα οποία παρείχαν άνεση αλλά δεν ήταν και ό,τι καλύτερο για τη μεταφορά της ισχύος στον δρόμο. Το πιθανότερο είναι να έχουν αλλαχθεί με τροχούς 17”. Από την άλλη, τα 18άρια του Cupra R με λάστιχα 225/40 υποφέρουν στους ελληνικούς δρόμους. Ελέγξτε τις διεξοδικά τις ζάντες για χτυπήματα και τα λάστιχα για «καρούμπαλα» (και από την εσωτερική πλευρά), παζαρεύοντας αναλόγως και την τιμή.


Ελέγξτε ότι οι κλειδαριές σε όλες τις πόρτες λειτουργούν όπως πρέπει. Ίσως να μην ανταποκρίνεται κάποια (ή όλες) στην εντολή του οδηγού για κλείδωμα, και το πρόβλημα να μη λύνεται απλώς με λίγο σπρέι επαφών. Τριγμοί από το ντουλαπάκι ή την κολόνα του τιμονιού είναι συχνοί, από τις πίσω πόρτες σπανιότεροι. Τα πλαστικά τμήματα της κονσόλας, όπως και τα χερούλια στις πόρτες, φθείρονται εύκολα και ξεβάφουν.
Ο εμπρός προφυλακτήρας βρίσκει κάτω με το παραμικρό. Η ποιότητα της βαφής είναι καλή σε γενικές γραμμές, αν και τα μπλε Leon φαίνεται να μαζεύουν γρατζουνιές και σημαδάκια από πέτρες πιο εύκολα από τα άλλα. Τον χειμώνα σίγουρα θα δείτε υγρασία συγκεντρωμένη στα φανάρια.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube