Mazda RX-8 2003-2010

Και όμως γυρίζει: Η Mazda ποτέ δεν σταμάτησε την εξέλιξη του «αιρετικού» περιστροφικού κινητήρα. Η τελευταία του εξέλιξη, ο Renesis, πήρε θέση σε ένα ποθητό αλλά και προσιτό κουπέ.

Τα προσιτά πισωκίνητα κουπέ, ένα είδος που είχε γνωρίσει μεγάλη άνθηση μέχρι τη δεκαετία του ’80, ήταν απλώς μια ανάμνηση στις αρχές του 21ου αιώνα. Πίσω κίνηση και σπορ χαρακτήρα έβρισκες πλέον μόνο σε διθέσια roadster ή σε BMW υψηλού κυβισμού, με ό,τι συνεπάγεται αυτό σε κόστος αγοράς και χρήσης. Όταν η Mazda παρουσίασε ένα άκρως εντυπωσιακό 4θυρο κουπέ με κινητήρα 231 PS, πολλά υποσχόμενη οδική συμπεριφορά και φορολογική αντιμετώπιση «1300ριού», ήταν καταδικασμένο να πετύχει.

Περιστροφικό περίστροφο
Ο Renesis καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το χαρακτήρα του RX-8. Στερείται ροπής χαμηλά και πρέπει να το δουλεύεις 7.000-9.000 rpm για να αποδώσει τα μέγιστα, ειδικά στην περίπτωση του Cosmo με τα 231 PS. Ευχάριστη αλλά και απαιτητική διαδικασία.
Ο μικρός των 192 PS στα Challenge και Revolution είναι λιγότερο ιδιότροπος, αποδίδοντας περισσότερη ροπή (22,4 αντί 21,5 kgm) σε χαμηλότερες στροφές (5.000 αντί 5.500 rpm). Συνδυάζεται όμως αποκλειστικά με 5άρι κιβώτιο, με την 5η να είναι μακρύτερη από την 6η του Cosmo, κι έτσι σε καμία ρεπρίζ δεν φτάνει το δυνατότερο αδερφάκι του.

Συνηθισμένοι από το ΜΧ-5, δεν περιμέναμε η Mazda να μας απογοητεύσει με το στήσιμο του RX-8. Και πράγματι συνέβη ακριβώς το αντίθετο: το προίκισε με ένα από τα πιο χαρισματικά πλαίσια της αγοράς. Η ιδανική κατανομή βάρους, χάρη και στην τοποθέτηση του λιλιπούτειου Renesis χαμηλά και πίσω, το μεγάλο μεταξόνιο (2,7 m), τα φαρδιά μετατρόχια και το διαφορικό Torsen φροντίζουν για τη διασκέδαση του οδηγού. Κι αυτό είτε κινείται με αντίπαλο το χρόνο είτε χαράζει τροχιές με την ουρά. Το τιμόνι, παρότι ηλεκτρικό, παρέχει ικανοποιητική αίσθηση, εντυπωσιάζοντας σε ακρίβεια και αμεσότητα.

Το μεγαλύτερο μειονέκτημά του RX-8 είναι η κατανάλωση. Θα πρέπει να αποφεύγεις την κίνηση στην πόλη και να οδηγείς με αυγό κάτω από το δεξί πόδι για να πέσει στα λημέρια των 15 lt/100 km. Ούτε σε πρακτικότητα εντυπωσιάζει, αφού οι αποκλειστικά δύο πίσω επιβάτες πρέπει να έχουν ύψος μέχρι 1,85 m, ενώ και ο χώρος αποσκευών των 290 lt ταιριάζει περισσότερο σε supermini παρά σε ένα τετράθυρο 4,4 μέτρων.

Όλα αυτά όμως δεν έχουν καμία σχέση με την ουσία του RX-8. Η οποία είναι πως το RX-8 δεν έχει καμία σχέση με οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί σ’ αυτά τα λεφτά και ακόμα περισσότερα. Ο δρόμος προς το πιο ευχάριστο σύγχρονο πισωκίνητο που μπορείς να αγοράσεις με χρήματα μικρομεσαίου είναι μονόδρομος προς το RX-8.


ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Από τη στιγμή που θα πάρει μπροστά το RX-8 πρέπει να ζεσταθεί. Αν σβήσει πριν φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας μένει βενζίνη στο θάλαμο καύσης και μετά δύσκολα ξαναπαίρνει. Ακόμα και αν ακούσεις 2-3 μιζιές αλλά εγκαταλείψεις την προσπάθεια πριν πάρει εμπρος μπορεί να το πάθει. Η δε μίζα των πρώτων μοντέλων δυσκολευόταν να θέσει σε λειτουργία τον κινητήρα, οπότε στην πορεία αντικαταστάθηκε με πιο ενισχυμένη, γι’ αυτό ελέγξτε αν το RX-8 που κοιτάτε έχει την καινούργια.
Εννοείται πως ο έλεγχος της στάθμης λαδιού πρέπει να γίνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα (κάθε δύο γεμίσματα βενζίνης λέει η Mazda) αφού ο Renesis καταναλώνει αρκετό, λόγω σχεδιασμού. Δυστυχώς, ο μόνος τρόπος να ελέγξεις αν ο πρώην ιδιοκτήτης ήξερε τι οδηγούσε και αν του φερόταν όπως πρέπει είναι η γνωριμία μαζί του και η... εμπιστοσύνη που θα σου εμπνεύσει.
Επισκεφθείτε ένα συνεργείο Mazda για μέτρηση συμπίεσης. Είναι η καλύτερη ένδειξη για την υγεία του Renesis. Συνήθεις ύποπτοι για προβλήματα είναι οι πολλαπλασιαστές. Τέλος, αν ακούγονται τριγμοί από την εξάτμιση ο καταλύτης ίσως χρειάζεται αλλαγή.


ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Το διαφορικό και το κιβώτιο δύσκολα θα σας δημιουργήσουν προβλήματα. Οι σχέσεις στο Challenge είναι μακριές και η Mazda το διόρθωσε αυτό στο ανανεωμένο μοντέλο τοποθετώντας κοντύτερη τελική σχέση μετάδοσης (4,77:1 από 4,1:1). Το να ακούγεται το ρουλμάν του συμπλέκτη είναι συνηθισμένο και όχι ανησυχητικό.


ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Ελέγξτε τα μπαράκια της εμπρός αντιστρεπτικής (drop links) τα οποία φθείρονται εύκολα και αποκτούν τζόγο. Το τιμόνι θα πρέπει να περιστρέφεται εύκολα και χωρίς μεταβολή στην αντίστασή του από τέρμα σε τέρμα.
Αν και όλα τα «ελληνικά» RX-8 φορούσαν 18άρες, δεν λείπουν από την αγορά αυτοκίνητα ανεξάρτητων εισαγωγέων που ήρθαν με τροχούς 16”. Αυτό όμως συνεπάγεται και μικρότερα εμπρός φρένα, 303 αντί για 323 mm, οπότε ελέγξτε ότι αυτό που κοιτάτε διαθέτει το «καλό» σετ. Και η πιο προσιτή επίσημη εκδοχή του RX-8, το Revolution των 192 PS, είχε τα μικρά φρένα.


ΑΜΑΞΩΜΑ
Τόσο τα εμπρός όσο και τα πίσω φανάρια παίρνουν εύκολα υγρασία. Προβλήματα σκουριάς σπάνια θα αντιμετωπίσετε. Καλού κακού ρίξτε μια ματιά στην περιοχή του τρίτου στοπ πίσω και στο σημείο του πατώματος που οι πίσω πόρτες συναντιούνται με τις εμπρός. Στα μοντέλα με φώτα xenon ελέγξτε ότι η αυτόματη ρύθμιση ύψους της δέσμης λειτουργεί κανονικά. Τα χρώματα του RX-8 φθείρονται εύκολα. Ειδικά στα μαύρα, προετοιμαστείτε για αρκετά σημάδια από πετραδάκια κ.τ.λ.