node/1852

Ford Focus RS 2002-2004

Το καθαρόαιμο: Ξεπήδησε από τις ειδικές διαδρομές και εντυπωσίασε όσους το οδήγησαν σε δρόμους και πίστες. Μήπως ήρθε η ώρα να αποκτήσεις ένα κι εσύ;

Το καθαρόαιμο: Ξεπήδησε από τις ειδικές διαδρομές και εντυπωσίασε όσους το οδήγησαν σε δρόμους και πίστες. Μήπως ήρθε η ώρα να αποκτήσεις ένα κι εσύ;

Αν και η παρουσίαση του πρωτότυπου Focus RS είχε γίνει πολύ νωρίς, η Ford καθυστέρησε σχεδόν δύο χρόνια να το βγάλει στην παραγωγή. Ο λόγος ήταν ότι οι δοκιμές εξέλιξης διήρκεσαν περισσότερο από το αναμενόμενο, μέχρι να σιγουρευτούν οι μηχανικοί της εταιρίας πως το αποτέλεσμα θα ήταν το απόλυτο προσθιοκίνητο δρόμου και όχι ένα χλιαρό hatchback με πολλά άλογα. Όταν τελικά το 2002 δόθηκε το πράσινο φως για την περιορισμένη σε 4.500 κομμάτια παραγωγή του, προσθιοκίνητα με αντίστοιχες ή μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις υπήρχαν κι άλλα, κανένα όμως δεν είχε τον ακραίο χαρακτήρα του RS.

Το Focus της RSκείας μου
Από τις 4πίστονες δαγκάνες της Brembo και τους δίσκους των 325 mm μέχρι τα καθίσματα της Sparco και από τα αμορτισέρ της Sachs μέχρι το διαφορικό ATB της Quaife, κάθε γωνιά του κορυφαίου Focus είχε και το λογότυπο κάποιας καταξιωμένης στο χώρο των αγώνων εταιρίας. Και καθεμία από αυτές συνέβαλε με τον τρόπο της στη δημιουργία της συγκλονιστικής εμπειρίας οδήγησης που ονομάζεται Focus RS.

Παρότι τα 215 PS από 2.000 cc δεν ήταν πολλά και άρα δεν απαιτούσαν την χρησιμοποίηση κάποιου ιδιαίτερα μεγάλου turbo, το lag δεν απουσίαζε. Αυτό όμως ήταν και το μοναδικό μεμπτό σημείο στη συμπεριφορά του RS. Με μετατρόχια ίδια με της ασφάλτινης έκδοσης του Focus WRC, τροχούς 18”, κοφτερό τιμόνι που διοχέτευε gigabytes πληροφόρησης και ανάρτηση που δύσκολα συναντάς ακόμα και σήμερα σε αυτοκίνητο παραγωγής, το RS ήταν ένα αυτοκίνητο που τρεφόταν με βουνά και πίστες.
Μόνο σε πολύ γλιστερό οδόστρωμα εμφανίζονταν οι αδυναμίες της μπροστινής κίνησης, οπότε και τα τραβήγματα στο τιμόνι από το μπλοκέ ενοχλούσαν μερικούς. Αρκούσε λίγο καλύτερη άσφαλτος όμως για να αναθεωρήσεις όλα όσα ήξερες μέχρι χτες για τα καυτά hatchback και να μη θέλεις με τίποτα να κατέβεις από αυτό το τρενάκι, όχι του τρόμου, αλλά της χαράς.

Στην κίνηση εντός πόλης και σε συνθήκες πίεσης η κατανάλωση του RS έφτανε σε δυσθεώρητα ύψη, κάτι που σε συνδυασμό με την σκληρή ανάρτηση το καθιστούσε κουραστικό στην καθημερινή χρήση. Όμως μέχρι να φτάσει να σε κουράσει θα έχεις περάσει πολύ καλά και τώρα που το νέο RS είναι προ των πυλών και αρκετοί από τους ιδιοκτήτες του παλιού προχωρούν σε αναβάθμιση, ίσως είναι η καλύτερη ευκαιρία να μπεις στον κόσμο του.


Τα εντόσθια του 2λιτρου κινητήρα δεν εμφανίζουν προβλήματα, όμως καλό είναι να εξετάσετε το κύκλωμα ψύξης για διαρροές (δεν έχει και δείκτη θερμοκρασίας, μόνο λαμπάκι...), ειδικά κοντά στον θερμοστάτη. Οι λαστιχένιες βάσεις του intercooler κόβονται εύκολα. Δεν είναι ακριβές (€18 η μια), ενώ υπάρχουν και aftermarket που αντέχουν πολύ περισσότερο. Από την άλλη, οι aftermarket σκάστρες ανοικτού τύπου τοποθετημένες μακριά από την εργοστασιακή θέση αυξάνουν το lag και καλό είναι να αποφεύγονται. Πολλοί ιδιοκτήτες αλλάζουν το down pipe καταργώντας τον προκαταλύτη, κερδίζοντας έτσι 10-15 εύκολα αλογάκια. Τσεκάρετε ότι ο εγκέφαλος έχει αναβαθμιστεί με το τελευταίο update της Ford για μεγαλύτερη οικονομία αλλά και πιο ομαλή απόδοση.


Το κιβώτιο ΜΤΧ-75 είναι ενισχυμένο και αντέχει τη δύναμη του RS. Ο συμπλέκτης προέρχεται από την AP Racing, είναι αρκετά βαρύς και τα 50.000 km είναι πολλά γι’ αυτόν αν χρησιμοποιείται βάναυσα.
Όπως και στα απλά Focus πρώτης γενιάς, η κρεμαγιέρα του RS συχνά εμφάνιζε τζόγους. Σε μερικά αυτοκίνητα έχει αλλαχθεί εντός εγγύησης. Αν όχι, θα ακούσετε ελαφρύ χτύπημα στρίβοντας το τιμόνι αριστερά-δεξιά με το αυτοκίνητο σε ακινησία.


Ακούγοντας τα παράπονα του κοινού για μειωμένη άνεση, η Ford αποφάσισε να προσφέρει πλέον πολύ πιο «ήπια» αμορτισέρ προς αντικατάσταση των Sachs πρώτης τοποθέτησης. Αν θέλετε να γνωρίσετε το RS όπως πραγματικά ήταν ελέγξτε ότι τα αμορτισέρ του έχουν ακόμα ζωή, αφού με τα νέα οι κλίσεις αυξάνονται και η συμπεριφορά γίνεται λιγότερο άμεση. Τα σινεμπλόκ ταλαιπωρούνται αρκετά και είναι πιθανό να χρειάζονται αλλαγή.


Σε αυτοκίνητα με αρκετά km στο οδόμετρο το πιθανότερο είναι πως θα ακούγονται τριγμοί από τα καθίσματα. Συμβιβαστείτε με αυτό. Το δέρμα στο τιμόνι φθείρεται εύκολα και τα μπλε τμήματά του γίνονται σταδιακά μαύρα. Αυτή η φθορά είναι και μια καλή ένδειξη για τα πραγματικά χιλιόμετρα του αυτοκινήτου που σας ενδιαφέρει. Η ανθρακονημάτινη κονσόλα που πλαισιώνει τον επιλογέα χάνει τη γυαλάδα της σε αυτοκίνητα που έκαναν πολλή... ηλιοθεραπεία και γίνεται θαμπή.