Fiat Grande Punto T-Jet 2007-2010

Fiat Grande Punto T-Jet 2007-2010

Ιταλική συνταγή: Ύστερα από δύο επιτυχημένες γενιές του Punto, η Fiat αποφάσισε να δώσει έμφαση στην αναβάθμιση της τρίτης γενιάς σε κάθε επίπεδο μετονομάζοντάς το σε Grande Punto. Μοιράζεται το 30% των μηχανικών μερών του με το Opel Corsa και αυτό επέτρεψε στη Fiat να μειώσει πολύ το χρόνο, αλλά και το κόστος εξέλιξης. Παρουσιάστηκε το 2005 και αμέσως πήρε τη θέση του ομορφότερου supermini στις καρδιές Ιταλόφιλων και όχι μόνο. Ολική αναβάθμιση
Σε αυτή τη γενιά, το άνοιγμα προς αγοραστές άλλων αυτοκινητικών σχολών ήταν παραπάνω από εμφανές. Η σφηνοειδής σιλουέτα που σχεδίασε η Italdesign, με το εμπρός μέρος που παραπέμπει σε Maserati τραβά και σήμερα το βλέμμα όσο λίγοι ανταγωνιστές του. Αλλά πέρα από το περιτύλιγμα, το Grande Punto έχει τα φόντα να τους αντιμετωπίσει και επί της ουσίας. Στο λανσάρισμά του δόθηκε ιδιαίτερο βάρος στο υψηλό επίπεδο παθητικής ασφάλειας, με έξι αερόσακους στο βασικό εξοπλισμό και πεντάστερη βαθμολογία στις δοκιμές του EuroNCAP.
Οι χώροι, χάρη στο αυξημένο μήκος στα 4,03 m και στην καλή εκμετάλλευση του εσωτερικού, κατέλαβαν την κορυφή της κατηγορίας. Η ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης στο εσωτερικό δεν είχε καμία επαφή με των προγενέστερων Punto. Αλλά η αλήθεια είναι πως όλα αυτά επισκιάστηκαν από τα αναιμικά μοτέρ με τα οποία διατέθηκε αρχικά. Οι 8βάλβιδοι των 1.2 και 1.4 lt, με 65 και 77 PS αντίστοιχα, δεν ήταν αντάξιοι του συνόλου. Αλλά και ο 1.4 16v των 95 PS μετά βίας δικαιολογούσε το όνομα της έκδοσης Sporting που προτιμήθηκε από αρκετούς αγοραστές. Η λύτρωση ήρθε στα μέσα του 2007 με την προσθήκη του υπερτροφοδοτούμενου 1.4 T-Jet στην γκάμα. Με ισχύ 120 PS και ροπή 21 kgm από τις 1.750 rpm, o T-Jet έδωσε φτερά στο Grande Punto. Σε σχέση με τους αντίστοιχους TSI υστερεί σε κατανάλωση, αφού δεν έχει άμεσο ψεκασμό. Όμως έχει πιο έντονη την κλοτσιά του turbo που ζητούν πολλοί.
Η οδική συμπεριφορά είναι πολύ καλή, αν και της λείπουν τα σπορ στοιχεία. Το ESP δεν απενεργοποιείται, όμως τουλάχιστον δεν επεμβαίνει πρόωρα, οπότε σε αφήνει να προσεγγίσεις το όριο. Η ανάρτηση εξασφαλίζει ένα ικανοποιητικό επίπεδο άνεσης και μόνο αν οδηγείς Grande Punto με τροχούς 17” και πάνω θα νιώσεις ξερές αντιδράσεις σε κάποιες ανωμαλίες. Το κιβώτιο δεν είναι υπόδειγμα αίσθησης, αλλά αποτελεί μεγάλη βελτίωση σε σχέση με τα Fiat του παρελθόντος. Η ύπαρξη 6ης θα έκανε το ταξίδι ακόμα καλύτερο, αλλά και το 5άρι έχει τουλάχιστον σωστή κλιμάκωση.
Πασπαρτού
Δεν πρόκειται για GTi, αφού το ρόλο αυτό κλήθηκε να παίξει το Abarth Grande Punto. Όμως το T-Jet παίζει εξαιρετικά το ρόλο του αυτοκινήτου για όλες τις δουλειές: Από κίνηση στην πόλη μέχρι ταξίδια ή σπορ οδήγηση. Το συνολικό πακέτο που παίρνεις σήμερα με χρήματα αυτοκινήτου πόλης είναι ακαταμάχητο.


Σε αντίθεση με ό,τι ίσως πιστεύεται λόγω καταγωγής, ο T-Jet που διατηρεί το μπλοκ των 1.368 cc των κινητήρων FIRE, δύσκολα θα προβληματίσει τους ιδιοκτήτες. Έλεγχο χρειάζεται το κύκλωμα ψύξης του turbo για διαρροές. Ένα ενημερωμένο βιβλίο service είναι απαραίτητο αλλά πέραν αυτού τίποτα που να χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Και από βελτιώσεις; Ο T-Jet θα φτάσει τα 150 PS με «1ο στάδιο», ενώ από εκεί και πάνω το όριο θέτει η τουρμπίνα. Μια ΙΗΙ VL36 που χρησιμοποιείται στα Abarth Grande Punto, Alfa Romeo MiTo και Fiat Bravo T-Jet των 150-155 PS, είναι μια καλή λύση για όποιον θέλει περισσότερα. Στο DRIVE 156 είχαμε δοκιμάσει ένα τέτοιο Grande Punto που με 186 PS κοντράριζε, αναμενόμενα, τα Abarth SS.


Το 6άρι κιβώτιο που συνοδεύει το ατμοσφαιρικό Grande Punto των 95 PS δε διατηρήθηκε στο T-Jet. Αντί αυτού επιλέχθηκε ένα 5άρι πιο ικανό να αντεπεξέλθει στην αυξημένη ροπή. Η λίγο χαλαρή αίσθηση είναι φυσιολογική, αλλά στήσε αυτί για ήχους κατά τη σύμπλεξη των ταχυτήτων, ειδικά όταν είναι ακόμα κρύο. Μην περιοριστείς στις πρώτες σχέσεις, δούλεψε ακόμα και την 4η και την 5η σε γρήγορες αλλαγές.


Σκουριές δύσκολα θα έχουν προλάβει να κάνουν την εμφάνισή τους σε Grande Punto. Η παρουσία τους μάλλον φανερώνει κακά επισκευασμένο τρακάρισμα. Συνηθισμένοι είναι οι τριγμοί από τις κλειδαριές στις πόρτες που σωπαίνουν με λίγο γράσο, και η 3η/5η πόρτα που δεν ανοίγει ή κλείνει δύσκολα. Στήσε αυτί για θορύβους από τις πίσω κολόνες σε δρόμο με ανωμαλίες, κάτι όχι σπάνιο για αυτοκίνητα με 17άρες ή/και σκληρή ανάρτηση. Θόρυβοι από εμπρός ίσως οφείλονται σε φθαρμένα ρουλμάν των γονάτων. Αν το τιμόνι τραβά προς κάποια πλευρά ή τρέμει ίσως δεν είναι θέμα ευθυγράμμισης/ζυγοστάθμισης, αλλά υποβοήθησης του τιμονιού. Προσοχή!


Τα φρένα είναι από τα δυνατά σημεία του Grande Punto και με αεριζόμενους δίσκους 284 mm εμπρός και απλούς 264 mm πίσω δεν περιμένεις κάτι λιγότερο. Το πεντάλ πρέπει να πιάνει από ψηλά και να είναι εξαιρετικά άμεσο, αλλιώς χρειάζεσαι τακάκια. Πολύ συνηθισμένη επιλογή οι 17άρες ζάντες, οι οποίες συνόδευαν τις εκδόσεις Sporting. Σε συνδυασμό με τα λάστιχα 205/45 R17 θυσιάζουν αρκετή άνεση με αντάλλαγμα περισσότερη ακρίβεια στο τιμόνι και πιο σίγουρο πάτημα σε υψηλή ταχύτητα. Αν ψάχνεις αυτοκίνητο με ξεκάθαρο σπορ χαρακτήρα ΟΚ, αλλά για καθημερινή χρήση οι 16άρες είναι σίγουρα πιο κατάλληλες.


Το ταμπλό του Grande Punto έχει εξαιρετική σχεδίαση και πολύ καλή ποιότητα. Μαλακό υλικό δε θα βρεις σε αφθονία, αλλά τα πλαστικά του δύσκολα χαράζονται ή φθείρονται. Στα πρώτα μοντέλα το ντουλαπάκι δεν έκλεινε καλά. Λίγη προσοχή χρειάζεται στα ηλεκτρικά. Σίγουρα πρέπει να ελέγξεις ότι δουλεύουν τα πάντα, από την κόρνα και τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος στο τιμόνι μέχρι το A/C και τους υαλοκαθαριστήρες. Για τους χώρους αποκλείεται να ακούσεις παράπονα. Πίσω κάθονται άνετα δύο ενήλικες, αν και σε περίπτωση ύπαρξης ηλιοροφής το διαθέσιμο ύψος περιορίζεται αισθητά.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube