VW Golf GTI 1976-1983

Η VW ανακαλύπτει τη μαγική συνταγή. GTI, τρία γράμματα που έμελλαν να αλλάξουν το αυτοκινητικό τοπίο σε όλο τον κόσμο.

Το 1976, η πετρελαϊκή κρίση μπορεί να έχει τελειώσει, οι συνέπειές της όμως εξακολουθούν να ταλανίζουν το αυτοκίνητο: Περιορισμός τελικής ταχύτητας, σμίκρυνση των μοτέρ, δραστική μείωση στην κατανάλωση.

Η VW, που βρισκόταν σε πλήρη αναγέννηση ύστερα και από το λανσάρισμα του Golf, αποφάσισε να δώσει μια αισιόδοξη νότα στους εραστές της οδήγησης. Μια μικρή βόμβα με διακριτική φορεσιά.

Άγριο, αλλά με ανατροφή
Η Austin με το MINI και η Renault με το R8 Gordini ήταν οι πρώτες που άνοιξαν το δρόμο για βόμβες με λίγα κυβικά. Αλλά η VW πήγε το κόνσεπτ αυτό ακόμη μακρύτερα. Το αυτοκίνητο με το προσωνύμιο GTI (για το Grand Turismo Injection) δεν ήταν τίποτε άλλο από ένα «πουσαρισμένο» μοτέρ σε ένα μοντέλο ευρείας παραγωγής αλλά και μεγάλης ομοιογένειας όπως το Golf.

Το πραγματικό δυναμικό εξέλιξης του αυτοκινήτου όμως ήταν το 4κύλινδρο μοτέρ του. Με την προσθήκη ψεκασμού της Bosch, o 1.600άρης κινητήρας ανέβηκε στα 110 άλογα, χωρίς καμία απώλεια στην αξιοπιστία. Ισχύς που σχεδόν πλησίαζε τα 150 άλογα της Porsche 911 με τα 2.700 κυβικά! Αυτό το εκρηκτικό ταμπεραμέντο τιθασεύτηκε με χαμήλωμα του σασί και σκληρότερες αναρτήσεις που επέτρεπαν φρενήρη ρυθμό στις στροφές, χωρίς ίχνος κλίσης.

Στα υπόλοιπα, το GTI ήταν άκρως διακριτικό. Ξεχώριζε από τα πιο ήμερα Golf με το εμπρός σπόιλερ, τα φουσκωμένα φτερά, τους μαύρους προφυλακτήρες και τα σπορ λάστιχα 185/60 R14. Επιπλέον, το διακριτικό «GTI» υπήρχε στη μάσκα με το κόκκινο φιτίλι και στην τρίτη πόρτα, ενώ ένα χαρακτηριστικό σκοτσέζικο ύφασμα έντυνε τα εμπρός μπάκετ και το πίσω κάθισμα. Πέραν του τελευταίου, η διακριτικότητα κυριαρχούσε και στο εσωτερικό με φτωχής αισθητικής πλαστικά και με το σπορ τόνο να τον δίνουν το τριάκτινο τιμόνι και τα μπάκετ.  

Από τότε και για κάθε μέρα
To GTI στο στροφιλίκι παρέμενε Golf στην πόλη: Ένα καθημερινό αυτοκίνητο χωρίς να κάνει καπρίτσια. Βέβαια κάτω από το διακριτικό παρουσιαστικό, η αναλογία των 7,4 κιλών ανά ίππο το εκσφενδόνιζαν από στροφή σε στροφή, όπως κανένα άλλο αυτοκίνητο του μεγέθους του.

Η εργοστασιακή κατανάλωση των επτά λίτρων για κάθε 100 km ήταν παραπάνω από πολιτικά ορθή για την ύστερα από την πετρελαϊκή κρίση εποχή. Η επίσημη παρουσίαση του Golf GTI  ανακοινώθηκε για την έκθεση της Φρανκφούρτης του 1975 και ως μοντέλου περιορισμένης παραγωγής -5.000 κομμάτια. Η υποδοχή του κοινού όμως ήταν τέτοια, που ανάγκασε τη VW να το εντάξει στους τιμοκαταλόγους της ως μοντέλου της σειράς Golf από τις αρχές του επόμενου χρόνου κιόλας. Έτσι από φαινόμενο της μόδας κατέληξε να αποτελεί το σημείο αναφοράς σε μια δημοφιλή κατηγορία που ζει και βασιλεύει 40 χρόνια τώρα.

Στην αγορά του κλασικού αυτοκινήτου ένα VW Golf Mk1 του 1976 σε κατάσταση «Concours» στοιχίζει €20.000.

Το Golf GTI με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 1.588 cc
Ισχύς 110 PS
Τελική ταχύτητα 182 km/h
Παραγωγή 354.313 αυτοκίνητα
Τιμή σήμερα €20.000