Σαν σήμερα: Το 1966, ο «σταυροφόρος» για την ασφάλεια των αυτοκινήτων, Ralph Nader, καταθέτει στο Κογκρέσο

Σαν σήμερα: Το 1966, ο «σταυροφόρος» για την ασφάλεια των αυτοκινήτων, Ralph Nader, καταθέτει στο Κογκρέσο

Η σταυροφορία και το βιβλίο του Nader δρομολόγησε κοσμοϊστορικές αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία και στην ασφάλεια των αυτοκινήτων.

Στις 10 Φεβρουαρίου του 1966, ένας 32χρονος δικηγόρος με το όνομα Ralph Nader και εκδότης του βιβλίου «Ανασφαλές σε Κάθε Ταχύτητα: Οι κίνδυνοι από τη σχεδίαση του αμερικανικού αυτοκινήτου», καταθέτει ενώπιον του Κογκρέσου για πρώτη φορά σχετικά με τις ανασφαλείς πρακτικές στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’60, οι αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ εξακολουθούσαν σε μεγάλο βαθμό να μην ελέγχονται από τις αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές.

Το βιβλίο του Nader «Unsafe at Any Speed: The Designed-In Dangers of the American Automobile», το οποίο δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 1965, κατηγόρησε τις εταιρείες αυτοκινήτων για το σχεδιασμό των αυτοκινήτων τους, με έμφαση στο ύφος και στην εξουσία σε βάρος της ασφάλειας των καταναλωτών. Ένα κεφάλαιο του βιβλίου επικεντρώθηκε στη Chevrolet Corvair, που παρουσιάστηκε το 1959. Ένα σπορ αυτοκίνητο της γιγάντιας General Motors, με αιωρούμενους βραχίονες για πίσω ανάρτηση και κινητήρα πίσω. Ο Nader ισχυρίστηκε ότι το αυτοκίνητο απεικόνιζε το θρίαμβο της «στιλιστικής πορνογραφίας πάνω στην μηχανολογική ακεραιότητα». Οι αιωρούμενοι βραχίονες έκαναν ασταθές το πίσω μέρος του αυτοκινήτου, όπως είπε, προκαλώντας το να «διπλώνει στις στροφές και να γλιστρά ή να τουμπάρει πολύ πιο συχνά από ό, τι τα άλλα αυτοκίνητα».

Λίγο αργότερα από τη μαρτυρία του στο Κογκρέσο, τα ΜΜΕ ανέφεραν ότι ο Nader ακολουθήθηκε από ντετέκτιβ. Αργότερα αποκαλύφθηκε ότι, αρχής γενομένης από τον Φεβρουάριο του 1966, η GM έστειλε τους ιδιωτικούς ερευνητές να κατασκοπεύσουν τον Nader και να εξετάσουν την προσωπική του ζωή σε μια προσπάθεια να τον δυσφημήσουν. Ο Nader κατέθεσε αγωγή εναντίον της GM για παρενόχληση και εισβολή στην ιδιωτική ζωή και κέρδισε ένα γενναίο διακανονισμό. Η δημοσιότητα γύρω από τις ενέργειες της GM βοήθησε στο να καταστεί το βιβλίο «Unsafe at Any Speed: The Designed-In Dangers of the American Automobile» μπεστ σέλερ. Προκάλεσε όμως τη δημιουργία του νόμου «National Traffic and Motor Vehicle Safety Act» του 1966, νόμους για ζώνη ασφαλείας σε 49 Πολιτείες -δηλ. όλες πλην του New Hampshire- και άλλες πρωτοβουλίες για την οδική ασφάλεια.

Όσον αφορά την Corvair, όπως αποδείχθηκε, κυβερνητική μελέτη το 1972 τη δικαίωσε ότι ήταν εξίσου ασφαλής με οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο (ο Nader χαρακτήρισε τη μελέτη αυτή «παραποιημένη»), αλλά η ζημιά είχε ήδη γίνει. Η Corvair απέκτησε την εικόνα επικίνδυνου, ακόμη και θανατηφόρου σχεδιασμού, και το τελευταίο κομμάτι της πέρασε από τη γραμμή συναρμολόγησης το 1969.



Ο Nader γεννήθηκε στις 27 Φεβρουαρίου του 1934 στο Winsted του Connecticut. Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Princeton και τη Νομική Σχολή του Harvard και στη συνέχεια υπηρέτησε στον στρατό των ΗΠΑ επί έξι μήνες πριν γίνει δικηγόρος. Εκτός από το θέμα της οδικής ασφάλειας ο Nader συνέχισε να υποστηρίζει τα δικαιώματα των καταναλωτών, περιλαμβανομένων θεμάτων που αφορούσαν τα τρόφιμα και τα φάρμακα.

Στην Αμερική όμως είναι γνωστός για τις επίσης αρκετές ανεπιτυχείς διαδρομές προς την προεδρία των ΗΠΑ ως υποψήφιος τρίτου κόμματος. Ο Nader κατηγορήθηκε από πολλούς ότι η υποψηφιότητά του ειδικά για τις εκλογές του 2000 ήταν η υφαρπαγή ψήφων από το Δημοκρατικό υποψήφιο Al Gore που έχασε τελικά από τον Ρεπουμπλικανό George W. Bush.

Στις 10 Φεβρουαρίου του 1885 πατεντάρεται για πρώτη φορά στις ΗΠΑ ζώνη ασφαλείας για αυτοκίνητο από τον Edward J. Claghorn. Αυτός ο Νεοϋορκέζος πήρε έγκριση για μια «ζώνη ασφαλείας» για τουρίστες, που περιγραφόταν ως «σχεδιασμένη για να εφαρμόζεται σε άτομα και ήταν εφοδιασμένη με άγκιστρα και άλλες προσδέσεις για να σφαλίζει ένα άτομο σε ένα σταθερό αντικείμενο».



Στις 10 Φεβρουαρίου του 1978, ύστερα από εννέα χρόνια, δύο μήνες και οκτώ ημέρες, ο Ιάπωνας Saburo Ohio ολοκληρώνει ένα επικό ταξίδι με αυτοκινούμενο τροχόσπιτο, αφού προηγουμένως διάνυσε 187.923 km και πέρασε από 91 χώρες.

Στις 10 Φεβρουαρίου του 1989, η Ford Motor Company ανακοινώνει για τη χρήση του 1988 καθαρά κέρδη $5,3 εκατ. Το ρεκόρ αυτό σηματοδότησε τη θριαμβευτική επιστροφή της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στις καλές ημέρες ύστερα από την απογοητευτική δεκαετία του ’70 και των αρχών του ’80.

Στις 10 Φεβρουαρίου του 2005, το 35% των Βρετανών ψηφίζει την Aston Martin DB9 ως το Βρετανικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς, καθιστώντας το πιο ποθητό αυτοκίνητο στο Νησί. Η online ψηφοφορία έδωσε την πρώτη θέση στην DB9 με 4.645 ψήφους, με αποκαρδιωτικά μακριά δεύτερη τη Ferrari F430, τρεις χιλιάδες ψήφους πιο πίσω. Τρίτο το VW Golf με 667 ψήφους.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube