node/22254

FIAT 500 Α «Topolino» 1936-1948

Ποντικάκι, αλλά με δυνατό βρυχηθμό στη ζούγκλα των πωλήσεων, πριν και ύστερα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

TOPOLINO θα πει ποντικάκι, αλλά το FIAT 500 δεν ήταν ένα ελαφρύ τετράκυκλο cyclecar. Ο γερουσιαστής Agnelli, το 1934, είχε οραματιστεί ένα πραγματικό «αυτοκίνητο του λαού» που να χωράει άνετα δύο άτομα και 50 κιλά αποσκευές, και να κοστίζει μόνο 5.000 λίρες.

Η μηχανολογική σχεδίαση ανατέθηκε σε ένα νεαρό αεροναυπηγό, τον 29χρονο Dante Giacosa, δημιουργό στη συνέχεια όλων των FIAT μέχρι τα FIAT 128 και 127. Και το 1936 γεννήθηκε το μικρότερο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής –το 500. Στην πραγματικότητα, ο μικρός 4κύλινδρος κινητήρας ήταν 569 cc, με πλάγιες βαλβίδες και τοποθετημένος εμπρός από το ψυγείο, κινώντας τους πίσω τροχούς και δίνοντας τελική 85 km/h και κατανάλωση 6 lt/100 km. Η εμπρός ανάρτηση ήταν ανεξάρτητη και το ξεχωριστό σασί, βιδωμένο πάνω στο ενισχυμένο αμάξωμα του Rudolfo Schaffer, δημιουργούσε ένα πολύ γερό σύνολο.

Με το 500, που ο κόσμος του έδωσε αμέσως το παρατσούκλι «Topolino» ή Ποντικάκι, η FIAT δεν κατάφερε να πιάσει την τιμή των 5.000 λιρών. Το αυτοκίνητο ξεκινούσε από τις 8.900 Lire, αλλά ακόμη κι έτσι έδινε το τακτικό πλεονέκτημα στη FIAT να κατασκευάζει ένα αυτοκίνητο ιδιαίτερα χαμηλής τιμής, κάνοντας την αυτοκίνηση προσβάσιμη στα λαϊκά στρώματα –φανταστείτε ότι ένα FIAT Balilla 1100 (508 C) κόστιζε κοντά στα 20 χιλιάρικα.

Το 500 αντανακλούσε το σχεδιαστικό στιλ του 1500 που είχε λανσαριστεί μόλις ένα χρόνο πριν. Ύστερα από τα πρώτα 46.000 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν, η πίσω ανάρτηση τροποποιήθηκε, τα τεταρτοελλειπτικά φύλλα σούστας αντικαταστάθηκαν από ημιελλειπτικά που παρέμειναν στάνταρ μέχρι το 1948.

Εκείνη τη χρονιά και ύστερα από 122+ χιλιάδες αυτοκίνητα, παρουσιάστηκε το 500 Β με νέο κινητήρα (βαλβίδες επικεφαλής) και μηχανολογικές βελτιώσεις σε όλους τους τομείς, ενώ το 500 C του 1949 είχε καινούργιο αμάξωμα, με ενσωματωμένα φτερά, εσωτερική ρεζέρβα και στάνταρ σύστημα θέρμανσης/αερισμού για πρώτη φορά σε FΙΑΤ. Το Topolino αντικαταστάθηκε από το πισωμήχανο 600, το 1955.

To 500 Α με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 569 cc
Ισχύς 13 ίπποι/4.000 rpm
Τελική ταχύτητα 85 km/h
Παραγωγή 122.000+ αυτοκίνητα (1936-1948)
Τιμή σήμερα €50.000