node/21465

Ferrari 512 BB 1976-1984

Με επίσημη πρεμιέρα στο Mondial de l’Automobile 1976, στο Παρίσι, η 512 ΒΒ αισθητικά ήταν ταμάμ η 365 GT4, αλλά με πληθώρα εξελίξεων και πιο εξημερωμένη στην καθημερινή χρήση.

Βαφτισμένη 512 –για τα πέντε λίτρα και τους 12 κυλίνδρους του μοτέρ- η καινούργια μεγάλη Ferrari εγκαινίαζε μια ονοματολογία που μέχρι τότε προοριζόταν μόνο για τα αγωνιστικά αυτοκίνητα.

Η περιγραφή που συνδεόταν με τα αρχικά BB (για το Berlinetta Boxer) δήλωνε με τη σειρά της τη γεφύρωση των αγωνιστικών αυτοκινήτων με αυτά της παραγωγής.

Το 1973, η Ferrari είχε ήδη κάνει τη δοκιμή αυτού του τύπου με την 365 GT4. Αλλά αυτή ούσα ιδιαίτερα αποκλειστική και υποφέροντας από το δύσκολο στήσιμό της, γνώρισε μικρή εμπορική επιτυχία.

Εξευγενίζοντας το κτήνος
Ύστερα από μερικές δύσκολες σεζόν, η Scuderia επέστρεψε στην πρώτη γραμμή της Formula 1 με τα 12κύλινδρα μοτέρ μπόξερ να ουρλιάζουν πίσω από το μπάκετ του Niki Lauda και του Clay Regazzoni. O Μοντενέζος κατασκευαστής ξαναμπήκε λοιπόν στον εμπορικό στίβο με ένα μοντέλο προσαρμοσμένο καλύτερα στην πελατεία της εποχής. Βλέπετε, η πρώτη BB, εκτός από τη διαχείριση της εικόνας της, είχε δει τη βορειοαμερικανική αγορά να της κλείνει την πόρτα στα μούτρα, καθώς και παρότι κορυφαία αγορά για τη μάρκα, αυτή παραβίαζε τις αντιρρυπαντικές νόρμες των ΗΠΑ.

Αναθεωρημένη και διορθωμένη, η 512 ήταν ένα «καθαρό» αυτοκίνητο και, απλώς με την αύξηση της χωρητικότητα του μοτέρ (4,9 αντί για 4,4 λίτρα), η μείωση των ρύπων δεν επέφερε παρά μια ελάχιστη μείωση στην ισχύ. Επιπλέον κέρδισε σε ελαστικότητα, ενώ οι επιδόσεις της παρέμειναν κορυφαίες με τελική που ξεπερνούσε τα 290 km/h. Αντίθετα από την προκάτοχό της, αυτή η Ferrari αποδείχτηκε σαφώς λιγότερο δύσκολο αυτοκίνητο στο δρόμο. Η αποτελεσματικότητας της ενισχύθηκε επίσης από ισχυρότερα φρένα και από λάστιχα που σχεδίασε η Michelin ειδικά γι’ αυτήν.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ DRIVE Legends: Ferrari 365 GT4 BB 1973-1976

Παρά τον οικογενειακό αέρα που διέπνεε τη σχεδίαση της 512, η φόρμα της ήταν πιο ρευστή από εκείνη της προκατόχου της. Η αρχιτεκτονική φλατ 12 του μοτέρ, επέτρεπε την τοποθέτησή του κάτω από ένα επίπεδο καπό, ελευθερώνοντας την ορατότητα προς τα πίσω. Τη συνταγή «GT» ολοκλήρωνε ένα κόκπιτ λιγότερο «αγωνιστικό», θα λέγαμε σχεδόν άνετο. Τα σπορ καθίσματά της, ντυμένα με μαλακό δέρμα, εγγυώντο βασιλική παραμονή για το συνοδηγό και θέση οδήγησης με κυρίαρχο το στοιχείο της άνεσης.

Γρήγορη, αλλά δυσκίνητη και μια ιδέα πιο βαριά απ’ ό,τι θα έπρεπε, η 512 ΒΒ δεν ήταν πια ένα ακραία σπορ αυτοκίνητο. Της άρεσαν περισσότερο οι ευθείες και οι καμπές υψηλής ταχύτητας, καθώς δεν μπορούσε να βολέψει με ακρίβεια το μέγεθός της στους στριφτερούς δρόμους. Με άλλα λόγια πληρούσε και με το παραπάνω το ρόλο της ως ενός ξεχωριστού GT μέχρι το 1984, αλλά στο τσακίρ κέφι του οδηγού της δεν είχε κανένα σύμπλεγμα να αντιπαρατεθεί με πιο καθαρόαιμους σπορ ανταγωνιστές.

Η τελευταία βερσιόν της 512 έκανε πρεμιέρα στην IAA 1981, στη Φρανκφούρτη, με το χαρακτηριστικό όνομα BBi, όπου «i» για τον ψεκασμό. Η Bosch ανέλαβε την αλλαγή στην τροφοδοσία και αυτή η BBi αποτέλεσε το αποκορύφωμα όλων αυτών που είχε μάθει η Ferrari από τα μπόξερ αυτοκίνητά της, αλλά και πώς βελτιστοποιούνται για να περνούν τις αυστηρές αντιρρυπαντικές διατάξεις. Όταν η παραγωγή της 512 BB τερματίστηκε το 1984, μαζί της έληξε και η παραδοσιακή, παλιά σχολή της κατασκευής των Ferrari –εξ ολοκλήρου με το χέρι.

Η 512 Berlinetta Boxer με μια ματιά
Κινητήρας 12 κύλινδροι σε φλατ διάταξη
Χωρητικότητα 4.943 cc
Ισχύς 360 PS
0-100 km/h 5,4”
0-200 km/h 17,5”
0-400 m 13,7” @ 179 km/h
0-1.000 m 24,0” @ 224 km/h
Τελικά ταχύτητα 302 km/h
Παραγωγή 1.936 αυτοκίνητα (1976-1984)
Τιμή σήμερα €320.000