Δοκιμή: Ford Focus RS MkI

Το Focus RS πρώτης γενιάς ήταν τόσο εξειδικευµένο που ούτε η ίδια η Ford δεν άντεχε να το παράγει.

Δύσκολο να το πιστέψεις, όµως το 70% των εξαρτηµάτων που συνθέτουν το RS είναι διαφορετικά από αυτά ενός απλού Focus. Ακόµη και του ST.

Σχεδιασµένα από λευκό χαρτί, εξελιγµένα και κατασκευασµένα in house. Ή αγορασµένα από το πάνω ράφι των καλύτερων «µαγαζιών». Τα αµορτισέρ ήταν της Sachs, το µπλοκέ διαφορικό της Quaife, ο συµπλέκτης της AP, οι ζάντες της OZ, τα φρένα της Brembo, το τιµόνι και τα καθίσµατα της Sparco. Και σαν να µην έφταναν όλα αυτά, ένα µέρος της παραγωγής γίνονταν στο… χέρι. Αφού είχε ολοκληρωθεί η συναρµολόγηση, κάποια τµήµατα λύνονταν και προσαρµόζονταν άλλα στη θέση τους. Αυτό είχε αποτέλεσµα η Ford να µπαίνει µέσα 4.000 στερλίνες για κάθε ένα από τα 4.500 κοµµάτια που κατασκεύασε από τον Οκτώβριο του 2002 ως το Νοέµβριο του 2003.



Η ανάρτηση είναι 50% πιο σφιχτή από αυτή των απλών Focus. Δεν χρειάζεται να το οδηγήσεις, ούτε καν να το δεις να στρίβει. Νοµίζω φαίνεται από το πώς πατά ακόµη και σταµατηµένο. Τα πρησµένα φτερά πασχίζουν να χωρέσουν τα ξεχειλωµένα κατά 6,5 πόντους µετατρόχια. Αν µπορούµε να µιλήσουµε για «γλώσσα του σώµατος», το Focus RS µοιάζει να βράζει από οργή. Καµια φορά βέβαια, βράζει και στην κυριολεξία. Το κοµµάτι εκείνο της διαδικασίας συναρµολόγησης στο χέρι έχει και κάποιες παρενέργειες.

Η Ford υποστήριζε ότι τα σωθικά του µοτέρ ήταν πολύ κοντά σε ποιότητα υλικών και προδιαγραφές µε των αγωνιστικών του WRC. Ο δίλιτρος Duratec φόραγε, φοράει ακόµη δηλαδή, µια ειδικά εξελιγµένη τουρµπίνα της Garrett. Η ψύξη του αέρα εισαγωγής γίνεται µε intercooler νερού. Οι βαλβίδες εξαγωγής είναι εσωτερικά ψυχώµενες µε νάτριο, ενώ οι έδρες (των βαλβίδων συνολικά) είναι ενισχυµένες.



Με βάρος 1.420 kg, το DRIVE είχε πετύχει 0-100 km/h σε 6,6”, ένα δέκατο ταχύτερα από αυτό που ανακοίνωνε το εργοστάσιο. Σε εκείνη τη µέτρηση, βγήκε από το χιλιόµετρο σε 26,9” µε 194,6 km/h και σταµάτησε να ανεβάζει στα 229 km/h.

Τα µπάκετ στηρίζουν τέλεια το σώµα. Κάθεσαι λίγο ψηλά, όρθια όπως ορίζει η ανάγκη να βλέπεις µακριά στο βουνό και όχι χαµηλά όπως επιτρέπει το γνωστό περιβάλλον µιας πίστας. Τιµόνι και λεβιές έρχονται να κουµπώσουν στα χέρια. Πιέζεις το  πράσινο κουµπί και ο Duratec παίρνει εµπρός µε ένα µπάσο, αλλά στρωτό ρελαντί. Έχεις σχεδόν ξεχάσει πως είναι ο βαρύς συµπλέκτης. Και πως µπορεί η λειτουργία του να είναι κοµµάτι της οδηγικής ευχαρίστησης. Ο ψηλός λεβιές κουµπώνει µε αδιαπραγµάτευτη σιγουριά κάθε ταχύτητα, µε µικρές αλλά αποφασιστικές κινήσεις του δεξιού χεριού. Η επιτάχυνση είναι ό,τι ακριβώς περιµένεις από 215 άλογα, ίσως και κάτι παραπάνω. Χάρη στη σκάστρα κλειστού τύπου, η οποία οδηγεί τον αέρα που ελευθερώνεται στη φάση της εκτόνωσης ξανά στο στρόβιλο της τουρµπίνας. Έτσι, ύστερα από κάθε αλλαγή το µπαρόµετρο, που σηµειωτέον έχει αντικαταστήσει το… θερµόµετρο νερού στον πίνακα οργάνων, γεµίζει λίιιιγο πιο γρήγορα. Το κοντό 5άρι δεν αφήνει ποτέ το στροφόµετρο να πέσει κάτω από την ωφέλιµη ζώνη. Το γκάζι έχει πάντα την αίσθηση τραβηγµένης σκανδάλης.

Δείτε ακόμη Δοκιμάζουμε το νέο Ford Focus RS σε δρόμο και πίστα [video]

Φτάνοντας στην πρώτη στροφή, φρενάρεις βαθιά στην είσοδο, απαιτητικά όπως αρµόζει στις κορυφαίες προδιαγραφές και στη φήµη των Brembo. Η πληροφόρηση από το τιµόνι είναι ουσιώδης και περιεκτική, όπως οι κωδικοποιηµένες σηµειώσεις του συνοδηγού σου στην «ειδική» που νοερά σε παρασύρει η αύρα της κατασκευής. Μπορείς να φανταστείς τη γραµµή σου και είναι σίγουρο ότι το RS θα τη χαράξει µε απόλυτη ακρίβεια.



Δεν βουτάει στα φρένα, δεν παίρνει κλίση, γενικά δεν δείχνει να πιέζεται, παρότι εσύ µπορεί να έχεις κρεµαστεί από τη ζώνη. Αν δεν είσαι εξοικειωµένος τροµάζεις από τον ακαριαίο, βίαιο τρόπο µε τον οποίο το Quaife τραβά τη µούρη στην κορυφή. Η υπερστροφή µε το γκάζι δεν είναι απίθανο σενάριο. Ναι, σε προσθιοκίνητο! Το ένστικτο φωνάζει για µια στιγµή υποχώρηση. Αλλά πρέπει να συνεχίσεις επιθετικά για να δικαιωθείς. Στην έξοδο, θα αρχίσεις να αµφιβάλλεις έντονα για το τι περισσότερο θα µπορούσε να προσφέρει ένα σύστηµα τετρακίνησης, εκτός από µερικά κιλά.

Στην παρουσίαση του 5κύλινδρου RS δεύτερης γενιάς, οι άνθρωποι της Ford ανακοίνωσαν περήφανοι ότι γύρισε κάποια δευτερόλεπτα ταχύτερα από το πρώτο στην ιδιωτική πίστα δοκιµών της εταιρείας. Δεν θυµάµαι το νούµερο, αλλά ήταν αρκετά εντυπωσιακό. Δεν αµφιβάλλω. Όπως δεν αµφιβάλλω ότι το MkI είναι µακράν πιο σπορ σε αίσθηση. Μάλλον το καλύτερο προσθιοκίνητο της γενιάς του και ταυτόχρονα σοβαρή υποψηφιότητα για την κορυφή του Hall of Fame όλων των εποχών.



Το Ford Focus RS με αριθμούς
Κινητήρας 1.988 cc
Κύλινδροι/βαλβίδες i4 /16, 2ΕΕΚ
Τροφοδοσία Πολλαπλός ψεκασµός και τούρµπο
Ισχύς 215 PS @ 5.500 rpm
Ροπή 31,6 kgm @ 3.500 rpm
0-100 km/h 6,6”
Τελική ταχύτητα 229 km/h
Μετάδοση/κιβώτιο Στους εµπρός τροχούς/χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανάρτηση εµπρός/πίσω Γόνατα McPherson/πολλαπλοί σύνδεσµοι
Φρένα εµπρός/πίσω Αεριζόµενοι δίσκοι/δίσκοι
Διαστάσεις 4.183 x 1.998 x 1.460 mm
Μεταξόνιο 2.615 mm
Βάρος 1.420 kg
Μετρήσεις DRIVE