Δοκιμή: Ford Escort RS Cosworth

Δοκιμή: Ford Escort RS Cosworth

Το Ford Escort RS Cosworth είχε εξαρχής μελετηθεί σύμφωνα με τις ανάγκες του αγωνιστικού. Που έπρεπε να είναι κορυφαίο τόσο στο Group A όσο και στην κατηγορία Ν.

Το Sierra RS Cosworth 4x4  έφτασε κοντά αλλά δεν κέρδισε ποτέ κάποιον αγώνα του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι. Αρχικά ήταν αναξιόπιστο, με το κιβώτιο να αποτελεί το αδύνατο σημείο. Κι όταν τα προβλήματα αυτά λύθηκαν, αποδείχτηκε κάπως… μεγάλο και βαρύ για να τα βάλει με τις πλέον εξελιγμένες εκδόσεις των Lancia Delta και Toyota Celica. Στην παραγωγή, διάδοχος του Sierra ήταν το Mondeo. Στους αγώνες, ήταν το Escort RS Cosworth.

Αντίθετα με το Sierra, το σασί του οποίου ήταν ίδιο με τις απλές εκδόσεις οπότε το αυτοκίνητο μπορούσε να γίνει εύκολα μετατροπή, το Escort RS Cosworth είχε μακρύτερο μεταξόνιο και άλλα σημεία στήριξης της ανάρτησης καθώς είχε εξαρχής μελετηθεί σύμφωνα με τις ανάγκες του αγωνιστικού. Που αυτή τη φορά θα έπρεπε να είναι κορυφαίο τόσο στο Group A όσο και στην κατηγορία Ν. Τα βασικά μηχανικά μέρη ωστόσο προέρχονταν από το Sapphire. Ο κινητήρας ήταν και πάλι τοποθετημένος κατά μήκος, αντίθετα με την εγκάρσια διάταξη των Lancia και Toyota. Ήταν ο ίδιος στη βάση του με το Sierra, σύμφωνα με τη Ford ωστόσο τα σωθικά του ήταν αλλαγμένα σε ποσοστό 80%.



Η τουρμπίνα ήταν και πάλι Garrett Τ03, υβριδική, συνδυάζοντας τον κανονικό της στρόβιλο με μεγαλύτερο συμπιεστή σε σχέση με το αντίστοιχο Sierra. Η ιπποδύναμη έτσι αυξήθηκε κατά 7 άλογα, στους 227 ίππους. Και η ροπή στα 31 kgm στις 3.500 rpm. Το σύστημα της τετρακίνησης με κεντρικό μπλοκέ και πίσω διαφορικό μοίραζε τη ροπή σε ποσοστό 34-66 εμπρός πίσω, δίνοντας μια ιδέα για το τι πρέπει να περιμένει κανείς από το αυτοκίνητο. Η βασική διάταξη της ανάρτησης ήταν επίσης ίδια με του Sierra, με γόνατα McPherson εμπρός και ημιυστερούντες βραχίονες πίσω. Ωστόσο η σχέση σκληρότητας ελατηρίων αμορτισέρ και η διάμετρος των αντιστρεπτικών εμπρός και πίσω ήταν διαφορετική.

Μπροστά από την εποχή
Ο ήλιος πασχίζει να φανεί μέσα από τα πυκνά σύννεφα που έχουν κατέβει χαμηλά, δίνοντας φόντο χιτσκοκικού θρίλερ σε αυτό το παγωμένο πρωινό. Το μαλακό φως χαϊδεύει τις πλούσιες καμπύλες του αμαξώματος και τα πληθωρικά αεροδυναμικά βοηθήματα. Είναι ώρα να αφήσουμε τις αναφορές σε παρελθοντικό χρόνο και να έρθουμε στο παρόν. Το μπλε Escort RS Cosworth είναι μπροστά μας, αναμμένο για να ζεσταθούν τα λάδια και τα νερά. Έτοιμο να το απολαύσουμε.



Το προτεταμένο εμπρός σπόιλερ ξύνει την άσφαλτο. Τα ξεχειλωμένα φτερά και τα φαρδιά σαν σκαλοπάτια μαρσπιέ ορίζουν μια μέση… δαχτυλίδι. Μόνο στις πόρτες έχει το πλάτος ενός κανονικού Escort. Η διπλή πίσω πτέρυγα ακολουθεί τη σχεδίαση του πρώτου δίπορτου Sierra. Το όλο σχεδιαστικό concept βγάζει μάτι και μόνο το διακριτικό σκούρο χρώμα ρίχνει κάπως τους τόνους. Δείχνει μυώδες και επιθετικό ακόμη και σταματημένο. Δεν έχει πάντως τη φτήνια του aftermarket, αλλά την αίγλη ενός αγωνιστικού βγαλμένου από την εξωφρενική εποχή του Group B. Που φέτος είναι πάλι της μόδας, με τα παραφουσκωμένα αυτοκίνητα προδιαγραφών 2017 του WRC.

Η καμπίνα είναι πλούσια και προσεγμένη για την εποχή. Καταλαβαίνεις πως ήταν ένα ακριβό αυτοκίνητο, φτιαγμένο να το απολαμβάνεις όχι μόνο σαν rally replica αλλά και σαν ένα κλασικό GT. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει air condition, ηλεκτρικά παράθυρα και καθρέφτες, ηλεκτρική οροφή και πολυτελείς βελούδινες επενδύσεις στα εξαιρετικά μπάκετ της Recaro με ρύθμιση ύψους, κλίσης εδράνου και οσφυϊκής υποστήριξης. Η θέση οδήγησης είναι χαμηλή, τα πόδια βρίσκουν όμορφα τα πεντάλ αλλά κάθεσαι λίγο στραβά σε σχέση με την κολώνα του τιμονιού που είναι μετατοπισμένη ένα δύο εκατοστά προς τα δεξιά. Πάντως η πλευρική στήριξη είναι εξαιρετική.



Ο λεβιές είναι αδιάφορος. Δεν είναι μέρος της οδηγικής απόλαυσης αλλά κάνει τη δουλειά του και έχει στιβαρή αίσθηση. Ο συμπλέκτης είναι προοδευτικός και το αυτοκίνητο ξεκινάει εύκολα. Χαμηλά, κάτω από το τούρμπο, δεν προκαλεί ρίγη. Μετά τις 3.000 rpm αλλάζει ύφος ενώ μετά τις 4.000 rpm γίνεται καταιγιστικός. Ο ήχος αγριεύει. Καθαρίζει το βουητό και αναδεικνύεται ένα βραχνό μηχανικό γρέζι. Το σφύριγμα της τουρμπίνας προδίδει την μέγιστη πίεση των 1,2 bar ακόμη και χωρίς να κοιτάξεις τη βελόνα στην τριπλέτα των έξτρα οργάνων. Μόλις μπεις στο ωφέλιμο φάσμα, η δύναμη είναι πάντα εκεί, άμεσα και γραμμικά, σε κάθε πάτα άσε, μικρό ή μεγάλο.

Το τιμόνι είναι μικρό και όμορφο όπως μόνο στην προ αερόσακων εποχή θα μπορούσε. Έχει φοβερά ακριβή αίσθηση γύρω από τη θέση της ευθείας και ιδανικό βάρος με τους τροχούς υπό γωνία. Η σαφήνεια της πληροφόρηση σε κάνει να φαντάζεσαι μια πολύ απλή μηχανική συνδεσμολογία. Με 2,45 στροφές από τέρμα σε τέρμα, αρκούν μικρές κινήσεις των χεριών για να σημαδέψει εκεί που θες. Οι αντιδράσεις του πλαισίου είναι άμεσες. Η ανάρτηση ελέγχει τέλεια το βάρος, ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα. Η κλίση είναι ελάχιστη αλλά δεν εξελίσσεται ποτέ σε αδράνεια. Στην είσοδο δεν υποστρέφει ποτέ. Αν το κάνει δηλαδή, θα σημαίνει ότι έχεις κάνει καμιά χοντρό λάθος, από αυτά που κανένα αυτοκίνητο δεν θα μπορούσε να συγχωρήσει.

Η αρχική ουδετερότητα εξελίσσεται σε ελαφρά υπερστροφή στην μέση της στροφής, ακριβώς όση χρειάζεται για να φέρεις τον εμπρός εσωτερικό τροχό στην κορυφή. Μπορείς να αλλάξεις την ισορροπία με περισσότερο τιμόνι ή ακόμη και ένα τσίμπημα στο φρένο. Με το δεξί πόδι, συμβατικά. Ή με το αριστερό, όπως το κάνουν οι μετρ στα ράλι. Το αυτοκίνητο σε βάζει σε τέτοια διάθεση. Κάτι ανάλογο, θα τρέλαινε τα ηλεκτρονικά βοηθήματα μιας σύγχρονης κατασκευής και θα έπεφτε ο γενικός. Τότε, ήταν τρόπος ζωής. Το όριο είναι υψηλό και το ξεπερνά με τρόπο που ο σημερινός καλομαθημένος στα ηλεκτρονικά οδηγός θα βρει κάπως απότομο. Από την άλλη, αυτό είναι ένα πλαίσιο ρυθμισμένο για τον έμπειρο και απαιτητικό που ξέρει τι θέλει και πώς να το πάρει.

Έχοντας πλέον πάρει γεύση και από τα δύο, είναι προφανής η διαφορά σε σχέση με τo Sierra. Ενώ το τετρακίνητο Cosworth Sapphire επιβάλλεται να το δεις μέσα από το πρίσμα της εποχής στην οποία ανήκει για να μην χάσεις το νόημα και το απαξιώσεις, το Escort ήταν αρκετά μπροστά από την εποχή του ώστε να ξεπερνά στις εκδόσεις δρόμου τις Deltona και Celica Carlos Sainz. Και να αντέχει τη σύγκριση με τις γιαπωνέζικες φτερούγες, ακόμη και τις πολύ μεταγενέστερες.

Το Ford Escort RS Cosworth σε αριθμούς
Κινητήρας# 1.993 cc
Κύλινδροι/βαλβίδες# i4/16, 2ΕΕΚ
Τροφοδοσία# πολλαπλός ψεκασμός, τούρμπο
Ισχύς# 227 PS @ 6.250 rpm
Ροπή# 31,0 kgm @ 4.500 rpm
0-100 km/h# 6,0”
Τελική ταχύτητα# 240 km/h
Μετάδοση/κιβώτιο# Στους τέσσερις τροχούς/χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός/πίσω# Γόνατα McPherson/ημιϋστερούντες βραχίονες
Φρένα εμπρός/πίσω# Αεριζόμενοι δίσκοι/αεριζόμενοι δίσκοι
Διαστάσεις# 4.211 x 1.734 x 1.405 mm
Μεταξόνιο# 2.551 mm
Λάστιχα# 245/45 ZR16
Βάρος# 1.275 kg

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube