node/42539

Test ride: Specialized Creo SL Comp Carbon Evo

Με το Creo SL, η Specialized άνοιξε ένα τελείως νέο κεφάλαιο στην υπόθεση των e-bikes. Και με την έκδοση Evo το πήγε ακόμα παραπέρα.

Εiναι άγραφος νόμος του μάρκετινγκ ότι συνήθως τα «τσιτάτα» για τα νέα προϊόντα έχουν μια δόση υπερβολής. Όμως για το «It’s a whole new sport» με το οποίο η Specialized προλογίζει το Creo SL τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι.

Νέα πραγματικότητα
Με το συγκεκριμένο μοντέλο, η αμερικανική εταιρεία που ιδρύθηκε το 1974 έκανε ένα μεγάλο και τολμηρό βήμα, παρουσιάζοντας ουσιαστικά το πρώτο ηλεκτρικό ποδήλατο δρόμου. Το οποίο άφησε πίσω του πολλά στερεότυπα, αλλά κυρίως έριξε το βάρος σε επίπεδο πρωτόγνωρα χαμηλό για e-bike. Είναι ενδεικτικό ότι η κορυφαία έκδοση S-Works του Creo SL ζυγίζει μόλις 12,2 kg.

Πίσω από τον ανθρακονημάτινο και ιδιαίτερα καλοφινιρισμένο σκελετό με την εσωτερική καλωδίωση και την ενσωματωμένη μπαταρία στο διαγώνιο σωλήνα, κρύβεται η λογική ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου που ενισχύει τον αναβάτη χωρίς να αλλοιώνει την εμπειρία. Ο κινητήρας της Specialized αποδίδει 240 W και είναι ρυθμισμένος να λειτουργεί με cadence μεταξύ 60 και 100 rpm (περιστροφές του πεταλιού ανά λεπτό), ενώ ζυγίζει μόλις 1,95 kg και δεν ακούγεται σχεδόν καθόλου όταν λειτουργεί. Για πολλούς, αυτό το τελευταίο είναι σημαντικό. Η υποβοήθηση ρυθμίζεται σε τρία επίπεδα, ενώ δεν είναι δύσκολο να πεταλάρεις ακόμα και χωρίς καθόλου υποβοήθηση. Κάτι καθόλου αυτονόητο για τα ηλεκτρικά ποδήλατα.

Την τροφοδοσία αναλαμβάνει μια μπαταρία 320 Wh η οποία φορτίζει σε 2,5 ώρες και κάτι, ενώ η ενέργειά της επαρκεί σύμφωνα με την εταιρεία για 130 km υποβοήθησης. Στην πράξη τα 100 είναι ένας απόλυτα ρεαλιστικός στόχος, ενώ μια επιπλέον εξωτερική μπαταρία που τοποθετείται στη μια από τις δύο παγουροθήκες του ποδηλάτου προσθέτει 65 km (εργοστασιακή τιμή) υποβοήθησης.

Evo=Gravel
Εκτός από το «κανονικό» Creo SL, υπάρχει και η έκδοση Evo που δοκιμάζουμε και ουσιαστικά αποτελεί το «Gravel» ισοδύναμό του. Αυτό σημαίνει μερικές τροποποιήσεις που δίνουν απόλυτη συμβατότητα με χωματόδρομους χωρίς θυσία στην εξαιρετική ικανότητα στην άσφαλτο. Με άλλα λόγια εκφράζουν στο έπακρο τη λογική του συγκεκριμένου ποδηλάτου, για το οποίο οι τροποποιήσεις αφορούν σε μεγαλύτερα λάστιχα, dropper post (πτυσσόμενο παλουκόσελο για τις απότομες κατηφόρες) και διαφορετικό τιμόνι.

Ξεκινώντας από την άσφαλτο, τις εντυπώσεις κερδίζουν η καταπληκτική κύλιση -ανεξάρτητα από το εάν λειτουργεί ή όχι ο κινητήρας- και η πολύ άνετη θέση του αναβάτη. Το πλαίσιο απορροφά επαρκώς κραδασμούς και ανταποκρίνεται με φοβερή αμεσότητα στις εντολές που παίρνει, μεταφέροντας παράλληλα τη δύναμη των ποδιών στον δρόμο πολύ αποδοτικά. Παρότι το συνολικό βήμα είναι μάλλον μακρύ με εμπρός φύλλο με 44 δόντια και κασέτα 11-42 (της Praxis το πρώτο, της Suntour η δεύτερη), με την ηλεκτρική υποβοήθηση όλοι θα τα καταφέρουν ακόμα και σε απαιτητικές ανηφόρες.

Μέσω της εφαρμογής Mission Control μπορείς να ρυθμίζεις από το smartphone σου τα χαρακτηριστικά της υποβοήθησης. Αν θέλεις να προπονηθείς και να ιδρώσεις πραγματικά, μπορείς να το κάνεις ανεξάρτητα από το εάν κινείσαι με λιγότερα ή περισσότερα από τα 25 km/h όπου βάσει νομοθεσίας η υποβοήθηση παύει.

Specialized Creo SL Evo

Στο χώμα τώρα είναι σαφές πως δεν ταρακουνιέσαι όσο αρχικά περίμενες. Και πως οι τροχοί με τα λάστιχα 700x38 δύσκολα χάνουν την επαφή τους με το έδαφος, οπότε το ποδήλατο πηγαίνει εκεί που θέλεις εσύ και όχι αυτό. Επιπλέον, τα υδραυλικά δισκόφρενα GRX 810 της Shimano οριοθετούν άνετα τον ρυθμό και μπορείς να ρυθμίζεις σωστά το φρενάρισμα για να νιώθεις ασφάλεια ακόμα και σε πολύ σαθρό έδαφος. Ειδικά εάν έχεις κατεβάσει τη σέλα για να τοποθετήσεις το σώμα σωστά στο ποδήλατο.

Κάτι που επίσης έχει μεγάλη συνδρομή στην όλη εμπειρία, είναι το Future Shock 2.0 του πιρουνιού. Πρόκειται για ένα είδος ανάρτησης με ρυθμιζόμενη σκληρότητα, το οποίο λειτουργεί με ελατήρια και έχει διαδρομή 2 cm χωρίς το βάρος και την πολυπλοκότητα μιας συμβατικής ανάρτησης. Μπορεί να ακούγεται αμελητέα ποσότητα, όμως κάνει σημαντική διαφορά στο πόσο λιγότερο κουράζονται τα χέρια σε χωμάτινες κατηφόρες.

Η ουσία
Στο διά ταύτα, το Creo SL είναι όντως ένα πολύ ιδιαίτερο και εντυπωσιακό ηλεκτρικό ποδήλατο. Η έκδοση Comp Carbon Evo της δοκιμής κοστίζει €5.199 (€4.699 για ΑΜΕΑ και πολύτεκνους) μαζί με την επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά», οπότε ξεκάθαρα δεν απευθύνεται σε όλους. Είναι όμως ένα μοντέλο που χρησιμοποιεί την κορυφαία εφαρμοσμένη τεχνολογία που υπάρχει σήμερα στα ηλεκτρικά ποδήλατα. Και χάρη σε αυτή σου δίνει τη δυνατότητα να αθλείσαι πραγματικά, ακόμα κι αν η σωματοδομή ή η φυσική κατάστασή σου δεν μπορούν να το υποστηρίξουν στον ιδανικό βαθμό.

Τι λέει το DRIVE
Το πλαίσιο που αποδίδει υπέροχα σε άσφαλτο και χώμα, καθώς και η εντυπωσιακή αυτονομία της μπαταρίας, συνθέτουν ένα ηλεκτρικό ποδήλατο με το οποίο μπορείς να πας κυριολεκτικά παντού και να το απολαμβάνεις με την ψυχή σου.
Κατηγορία Gravel
Κινητήρας Specialized, 240 W
Μετάδοση Με αλυσίδα, εμπρός δίσκος 46Τ, 11 ταχύτητες, κασέτα 11-42
Διαδρομή ανάρτησης εμπρός/πίσω 2 cm/-
Βάρος 13,8 kg χωρίς πετάλια
Μέση Αυτονομία 100 km
Τροχοί 700x38 (DT Swiss)
Τιμή €5.999 (€5.199 με επιδότηση)
Εισαγωγέας Kassimatis Cycling

Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης